Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6717 ggr
anna-mana
0

Tips på att öka i vikt

Hej jag har en dansk svensk gårdshund som fyllde ett nu i November hon får Hills foder äter ganska bra men jag tycker hon är så tunn har ni några bra tips på vad man kan ge som tilltugg så hon blir lite rundare hon är inte mager men tunn.

liee
0

Kanske inte ska gå exakt efter vad som står på påsen utan  öka maten lite, är ju samma som med människor man kan inte säga att alla på 50 kg ska äta 3 potatisar och en köttbit för att hålla vikten. . .

Ibland är det bättre att ge mer mat en tilltugg om man tänker på deras tarmar och tänder, de ska inte äta på något för ofta. . .

Är han tunn och du känner att du ger jätte mkt mat då kan det vara något fel då skulle jag tillkalla veterinär. . .

tsset
0

Är det fett eller muskler du tycker att hon saknar? Rör hon mycket på sig kan hon behöva öka matmängden, då hon gör av med mer än hon får i sig. Är det muskler hon skulle behöva så kan du testa att motionera i skog eller så där hon får röra hela kroppen, simma, eller kanske lite lätt drag. Det är ju så att hon är ung och troligen inte hunnit/kunnat bygga muskler på det sättet än, och därför kan se lite tan ut. Som så många andra unghundar ;)

Jonna75
0

Sp länge du itne känner revbenen väldigt tudligt så tycker jag inte det är någon fara. Hon är så pass ung ännu, iof så är det en ganska liten ras, men det tar ett tag för dom att kroppa sig och kan då se lite taniga ut precis som #2 säger

EmmaVarg
0

likadant med min systers hund.. en bichon havanais/malteser. han äter typ INGENTING, har testat nästan alla olika sorters hundmat men kan går inte ens nära maten, och man kan känna hans revben jättetydligt :(   har också fått höra av några (tjejer i 12 års åldern) på min gård typ " ger ni inte han mat eller ?" "shit va smal han är!!!:S" osv..  fastän de ligger mat framme nästan helatiden ..  varit hos veterinären men dom säger att det är normalt för såna hundraser,,  men ja tycker ändå inte de är normalt för de bor 3 hundar av samma ras i närheten och ingen av dom känner man deras revben på..

Taxelina
0

Man ska inte som #1 skriver, gå efter vad som står för rekomendationer på foder påsen. Det är som sagt en rekomendation. Prova att öka foder mängden. Häll gärna över lite flytande margarin över fodret.

Lycka till.

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Belgisk Vallhund (Groenendael) som har fällt massor och därmed blivit mkt tunn när pälsen försvinner, nu känns ju ryggrad och revben mkt väl. Hon har också haft sitt första löp i samband med detta.

Hon väger 17 kg. (ska väl väga runt 20-25 kg tror jag) Hon är 1 år och 3 månader. Springer vanligtvis flera timmar om dagen, dock inte på senare tid när sonen är i skolan och jag inte är i stallet så mkt.

Har gett lite extra matolja på maten, är det bra?

Hon är kräsen, har mest fått Carrier det har funkat bra, sist fick hon Iams som hon gillade, små bitar lätta att tugga, men är inte överförtjust,  Nu får hon utöver Iams, Carrier High Energy som inte är så tilltalande tydligen….Vad göra?

ms-mee
0

Prova lite makaroner innan ni går och lägger er, det brukar funka

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

stallostby
0

makaroner? jo.. blandar nu en matsked burkmat i det hela med vatten. hon äter, visst..men inte överlycklig över maten..

Någon som vet om 17 kg är normalt för en groenendael på över året?

ms-mee
0

Makaroner ja. Det är ju inte smalmat precis. Har funkat på många som behöver något kg mer. Det ska dom ha precis innan läggdags, behöver inte vara mycket heller. Men får dom det då och då så brukar dom öka.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

GaloppHov
0

Hade samma problem med min Pudel, veterinären tipsade om att ha fasta mattider men det funkade inte så bra. Men jag köpte ett foder för väldigt kräsna hundar "Royal Canin, Mini Beaty" heter den. Hon älskar det fodret och därför håller hon "hullet" bättre nu och kommer upp i vikt, innan vägde hon ca. 0,7 kg för lite.

Dock är det bara för små hundar, men det finns kanske något liknande för större hundar?

ProCanis
0

Hon kanske har mask i magen :o

Men många unghundar är ju lite tunna =)

men du TS, Hills är det flera hundar som har problem med. Det är ett väldigt bra foder, men tyvärr tror jag inte det luktar så gott eller smakar gott, kan ju vara därför in hund inte äter med så värst stor aptit.

Det finns högenergifoder man kan köpa som är lite fetare, det kan mantesta medett tag. Jag rekomenderar Pro plans högenergifoder, men det finns andra bra märken också. Hittar du inte högenergifodret så fråga dom som jobbar på affären.

Sen kan man hälla i halv matsked rapsolja och blanda med maten, det är desutom bra för pälsen. en hel sked eller lite mer om det är en stor hund. Och som #2 säger, han kanske är tanig för att han inte har så mycket muskler? Det är ju bättre att han har lite mer muskler än att man bygger upp hans kroppsvikt bara med fett. Om det är för mycket mer fett än muskler så blir ju hunden bara tung och det är bra för lederna och ryggen. Som hos oss människor.
Långa promenader o lek ihop med rapsolja i maten.

lite Ot kanske, men var försiktig bara sen när du mortionerar hunden, att du inte gör det för mycket, det är inte bra för hjärtat.
Och om du har varit aktiv och gått på långpromnad med hunden och sånt, ge inte mat direkt när ni kommer hem, utan vänta 1 timme för att det annars är risk för magomvridning som är dödligt för vissa hundar och väldigt smärtsamt för andra. risken är inte jättestor men bra att tänka på det iaf..

Sen kan du ju använda mjukost på tub när du tränar med hunden, det är ju också fett!

Men som någon skrev här tror inte jag du behver oroa dig för att han är lite tanig, om han bara är lite tanig.

Tangotime
0

Om hunden har svårt för att gå upp i vikt kan ister vara ett alternativ. Men som andra har sagt, vissa raser tar längre tid på sig att "kroppa till sig". Din hund är fortfarande ung. Hon kanske inte kommer att vara färdig förens om något år och i så fall behöver du inte vara orolig. Prata med uppfödaren och se vad som är vanligt innom rasen. När brukar dom vara färdiga i kroppen?

stallostby
0

ska tillägga att hon är avmaskad för några få veckor sedan. Vill inte heller få in en dålig vana med mutor vad gäller maten. Hon får äta vad som bjuds! Men äter hon inte maten ökar risken att hon springer runt till grannar, spec. till mina svärföräldrar….. (och äter kattornas jaktbyten)

ProCanis
0

Du får ju se till o ha henne lös på ett sätt så hon inte kan smita iväg tll dom och äta kattbytena :-) haha

[Forest]
0

13, Jag kan tips dig om att börja ge laxolja och men ska inte mixtra olika foder äter hon dåligt? Byt foder till färskfoder har haft samma strul här med hundarna tunn,äter dåligt mm nu äter min vuxna hund året runt. Innan dåligt på sommaren o vid löp.

Pannkaor har jag gett utan salt som godis/extra fett men behöver inte det nu efter foderbytet.

TacoBelle
0

Min hund har lätt för att tappa vikt och strula med maten. Jag häller rapsolja på hans torrfoder och märker jag att han börjar magra så blandar jag köttkross i torrfodret. Köttkross är toppen.

Jag rekommenderar inte att man ger en massa "människomat" som pasta, pannkakor osv.

muffin-asta
0

Färskfoder.

Mkt bra foder. Även bra pris. Från 300kr & uppåt för 16 kg.

återförsäljare av Nordic Färskfoder& stor vana av problem & omplacerings hundar

[Forest]
0

17 Helt rätt :)  färskfoder är inte dyrare än torrfoder o jag har bara sätt fördelar bla äter sin mat,stålmage=slipper strulmage, fin päls, mindre tandsten, mer "alert" hund.

muffin-asta
0

18) färskfoder är bra mkt billigare än torrfoder där det bara är massa tillsattser & skit i. bara rena & färska produkter.

Det är inte normalt för någon hund att knapra kulor. Jag mixar Nordic/BARF till min stora gris.

återförsäljare av Nordic färskfoder & stor vana av problem & omplacerings hundar

Tangotime
0

Nackdelen med färskfoder är att det bara står sig 3-4dagar i kylskåp. Så har man en hund som är kinkig med maten och inte äter varje dag kan det bli mycket mat man får slänga och det blir ju väldigt dyrt. Alternativet är att man köper dom minsta korvarna, men det blir ju inte gratis direkt det heller.

Men jag håller med om att Nordic är bra och många hundar kan inte motstå det! Förutom en av mina då som jag får mata för hand…

muffin-asta
0

20) eftersom man inte behöver ta upp hela korven så är det ingen fara. Finns även torkade burgare.

Även om man har en kinkig hund så kommer de äta. jag hade en inneboende i några månader som inte åt. Men han åt, när han blev hungrig. Mata för hand får du göra för att din hund vet att du kommer göra det. Tålamod.Aldrig ge sig. En hund svälter sig aldrig till döds. De strejkar, gnäller. Men svälter sig inte till döds.

Om man tittar på klass färskfoder så måste man använda det direkt när det är tinat. Det klarar sig inte. Inte enns i kyl. Nordic klarar sig i 4 dygn.

återförsäljare av Nordic färskfoder & stor vana av problem & omplacerings hundar

MiaMaria
0

Nu är de här en gammal tråd men ändå. Dansk/Svenska gårdshundar är sena i utveckligen o de är relativt rastypsiskt att va dåliga i maten. De jag gjort med mina gårdisar är att ge högenergifoder, dvs mkt fett o protein så de har chansen att lägga på sig samt att jag vintertid även ger färskfoder (traj, som är för draghundar) så de har mer att stå på när de blir kallt. Men man ska inte börja för tidigt med högenergifoder. Man behöver inte heller ge högenergi som helfoder utan man kan blanda de med ett "normalt" foder om man vill ha en liten "effekt".

[Forest]
0

18, Jag ger färskfoder och nordic är det vi ger till hundarna här med. Som jag sa bara sett fördelar :)

stallostby
0

#14 kattbyten har vi gott om här hemma (har två missar) ;). Men svärföräldrarna har överbliven kattmat framme.

Färskfoder är något jag funderat över. Har hört att det luktar väldigt illa. Var köper man sånt?

Har också hällt över lite rapsolja vilket brukar uppskattas men jag tror att det är just den här maten som det är tvärstopp med (Carrier High Energy professional) som är värst.

Har haft Carrier med lamm och ris samt super premium som hon har ätit, även om det tar en dag för att få i sig dagsransonen..

muffin-asta
0

14) Gå in på Nordics hemsida. Lukten är inte jätte hemsk. Man vänjer sig.

www.nordichundfoder.com

MiaMaria
0

Sorry men jag tycker Nordic luktar riktigt riktigt äckligt om man jämför med Traj…