Hur gör ni?
Idag var jag i Drottningholmsparken med min lilla lånehund som på eftermiddagen skulle lämnas tillbaka till sin ägare. Jag är ingen större entusiast av hundöarna och går därför aldrig in där med "min" hund utan håller mig utanför i den övriga parken med hunden kopplad.
När vi så går tillbaka mot bilen, jag med min hund kopplad, så kommer det en man emot oss med en lös Golden som naturligtvis springer fram emot oss, inte agressivt eller på något sätt otrevligt men mannen säger inget utan hunden nosar följaktligen min hund i rumpan. Min lilla tik som inte alls gillar främmande hundar och aldrig går fram till någon annan hund (har henne alltid lös i vanliga fall) visar att detta tycker hon är väldigt obehagligt varav jag helt enkelt tar upp min fot och mjuk petar undan den främmande hunden och går vidare.
Mannen tittar då mig och säger "sparkar du min hund?" varav jag inte orkar bråka utan säger bara att "Ja, jag inte vill att en främmande hund ska hälsa på min hund utan att ägaren har frågat mig om tillåtelse." Han säger något hånfullt tillbaka och garvar åt mig. Jag går bara vidare då och struntar i honom och hunden.
Hur handlar ni i sådana här/liknande situationer? Främmande lösa hundar som kommer fram till er och eran hund?
Den främmande hunden var inte otrevlig alls utan fattade "vinken" med min fot och kom inte fram något mer, men mannen skulle jag misstänka inte var helt nykter precis. Jag vill inte att främmande hundar jag inte känner ska utan lov bara springa fram till min hund och hälsa, gud vet vad som kan hända… sjukdomar, bråk, rädlsa osv. ja ni vet ju vad som kan bli följderna.
du gjorde helt rätt där!
Men det finns ju en likadan tråd "varför har inte folk koll på sina hundar" =)

Tack för ditt svar!
Jag är inte inne här så ofta och läser, varav jag bara skrev min tråd utan att kolla vilka trådar som redan fanns.
Du har all rätt i världen att hindra den främmande hundar att gå fram.
Det är den sortens hundägare som ser till att få sina hundar skadade.
≧◔◡◔≦
GJorde jag med när en schäfer kom utspringades ifrån deras tomt och började morra och försöka bita vår hund sparkade jag till hunden och då sprang den in igen, man gör ju det i självförsvar, men man så klart inte skada den andra hunden :) så du gjorde helt rätt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ser jag en hund komma emot mina utan att ägaren reagerar sätter jag ner foten hårt i ett steg emot hunden och säger högt och bestämt "NEJ".
Det funkar jämt..
Tycker du gjorde rätt.
Kan inte andra fostra sina hundar får man göra det själv.
Finns knappt nåt som kan göra en så vansinnig som andra hundägare ! :)
Du gjorde rätt!

Tycker absolut att du gjorde rätt. Jag uppskattar när någon säger nej åt min hund. Eftersom min hund blir blockerad och springer fram till hundar väldigt ofta och står några meter ifrån och skäller.

Men vad skönt att höra att man inte är ensam om att göra som jag gjorde! Tack till er alla för era svar och hur ni gör = )
Jo vannsinig är ett passande ord som någon av er skrev här ovan… tycker det är fruktansvärt nonchalat och otrevlig att bara släppa fram sin hund.
Liknande hände mig i sommras på en utställning, även denna gång med en hund i kopplet som inte var min. Jag vänder mig om och tittar på vad min kusin gör medan "min" lilla valp sitter fint vid mina fötter. När jag så tittar ner igen så står en helt främmande hund och glatt hälsar på min lilla valp! "Vad i hel helvete tänker jag" och tittar upp på ägaren som så snällt att sträckt ut hela armen och kopplet för att låta sin hund hälsa på min valp… jag drog bara åt mig min lilla och glodde ilsket på henne, varav hon såg alldeles paff ut.
Eller den gången jag gick ut ensam med en unghund på det hunddagis där jag jobbade i sommras. Jag stannar vid sidan av gångvägen, sätter min hund ner och vänder ryggen till mötande tant med två "pyttehundar" av obestämbar ras. Helt plötsligt ser jag i ögonvrån hur hon är på väg fram till mig, då vänder jag mig om en aning och ser hur hon helt sonika styr stegen mot mig för att låta sina två hundar hälsa, utan att fråga alls. Jag säger då "att de inte får hälsa, då jag kommer med en dagishund som inte får hälsa på främmande hundar i vår vård". Hon snörper på munnen och blir skitsur!
Hur tänker folk egentligen? Jag blir helt paff mellan varven… och tycker synd om hundarna som utsätts på allt detta hela tiden utan att kunna värja sig eller säga ifrån, för även om de visar alla kroppspråk att de ogillat situationen så blir de ju utsatta ändå för att ägarna inte förstår bättre.
På något konstigt sätt så tänker ofta såna människor att "ja men hunden vill hälsa och då måste den få göra det" som att deras hund dör annars "annars blir den ledsen"