Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 9853 ggr
Lindzen
0

Han är borta..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er, jag sitter här nu 23.40 och kan verkligen inte sova och tårarna rinner ner i tangentbordet. Min absolut bästa vän i hela världen som alltid finns där är borta… Han sprang bort hos min farmor i lördags och självklart så var jag på väg hem från Spanien av alla ställen! Jag satt på en flygplats i Tyskland och kunde inte göra någonting åt saken när jag fick reda på det. Han är så rädd för bilar och farfar hade ju tagit bilen och letat efter honom och sett honom men han såg ju bilen och sprang in i skogen… Sist han sågs var på ett hygge 1 km från farmor och farfar och sedan dess har vi inte sett ett spår av honom. Vi har letat varje dag sedan söndag och inte något täcken på att han finns… Han är ju jakthund så pappa tror att han troligtvis är och jagar för sig själv så vi har ju gått igenom hela skogen som ligger åvanför hygget, och det är inte en liten skog heller, men han kommer inte när vi ropar, har med hans två bästa kompisar (två andra hundar), vi har också lagt ut hans bädd och en skål med mat på skogsvägen vid hygget där det var massa spår efter honom. Det värsta är att jag inte vet om han är skadad, död eller levande! Det känns så hemskt att det här är hans fjärde kalla natt helt ensam i skogen och han är dessutom mörkrädd och blir lätt vilsen (anledningen till varför inte jagar med honom så ofta). Vi har också tagit farmors jakthund och satt pejl på henne och så vi kan se var hon springer, ifall hon kanske hittar honom så ser man ju om hon har kutat på ett speciellt ställe extra länge och det tar ju mycket kortare tid för henne att söka igenom stora ytor… Men ingen Rivver.

Så nu sitter jag här och vet inte alls vad som väntar… Annonser i Dagbladet och Sundsvallan kommer ut vilken dag som hellst nu också.

Så om någon ser en vilsen svart och vit hund, hane av rasen pointer i skogen eller på vägen någonstarns i Lövsätt, Sundsvall så kontakta gärna polisen. Försök inte fånga honom, han litar absolut inte på främlingar och är dödsrädd för att åka bil, han skulle jua aldrig göra nåt för han är världens snällaste men han kan bli rädd och springa iväg. Vi kommer dit istället. Jag vågar inte lägga ut mitt nummer här tyvärr… så tipsa polisen.

Usch, allt känns hopplöst just nu. Han förtjänar det verkligen inte efter allt han har gått igenom i sitt liv!

// Linda

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Workingdog
0

Nej gud stackare!! :( Hoppas att han kommer hem oskadd<3

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ixectrona
0

Ja, vad kan man säga… hoppas ni hittar honom. Rynkar på näsan
Har aldrig haft en förrymd hund men däremot bortflugna fåglar, så jag vet hur det känns.

saandrra
0

Nej, usch! Hoppas ni hittar homom oskadd.

[MinRonja]
0

oj gud vad hemskt :( Hoppas att ni hittar honom!!

emlas
0

Fruktansvärt ledsamt.

Jag kan tipsa dig om att efterlysa honom på http://www.jagareforbundet.se/hundjouren/ och http://www.hittadjur.se/ och blocket finns ju med.

Min erfarenhet av bortsprungna hundar är att polisen har dålig koll på efterlysningarna och om någon ringer tipsar om hunden så kommer det sällan fram till ägaren. Mitt råd är därför att lägga ut ditt nr i efterlysningsannonsen. Du kan skaffa ett kontantkort med ett nytt nr till mobilen som du bara använder till detta för att på så sätt slippa ev. knäppisar på ditt vanliga nr. Att sätta upp lappar är också bra för att få in tips.

Fortsätt gärna att mata honom på samma ställe, har ni tur så återkommer han dit.

Hoppas att han kommer till rätta snart.

Fridaaaa
0

Hoppas att ni hittar honom snart!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
0

Jag hoppas verkligen att ni hittar och får tag på honom! Stort lycka till!

Jag har mitt telefonnummer på hemsidan, på lappar i affärer och jag delar frikostigt ut visitkort med alla uppgifter. En eller två gånger på en hmla massa år har det ringt något knäppo. Så det tycker jag inte att man ska oroa sig för. Skulle man börja bli "jagad" av någon får man väl byta nummer då.

SaraC
0

Om någon här bor i närheten kanske de kan PM:a dig och få ditt nummer, så de kan nå dig snabbt om de skulle se en hund som stämmer med beskrivningen?

Hoppas ni hittar honom!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Dama
0

Lagt in denna efterlysning på ett annat hundforum Tassar till sverige

Taxelina
0

Hoppas innerligt att han hittas. Det mest fruktansvärda är ovissheten om vad som hänt. Jag har själv varit med om liknande situation, så jag känner verkligen med dej.

Angående telefon nummret så förstår jag dej där också. Det finns så många människor som tar alla tillfällen att få spy galla över jägare och dess hundar. Tyvärr. Hur den verkliga situationen än ser ut.

hittadjur-se
0

Hej Hur går det för Er har ni hört något?

Jag driver sidan som nämnts tidigare här (www.hittadjur.se)

Jag hjälper gärna till med vad jag kan tex sprida annons, göra en annons åt er på vår sida m.m.

Håller tummar och tassar för Er.

Bara att maila mig  info@hittadjur.se om så bara för att "prata" lite

Valkyrie
0

Hoppas det går bra, ett tips är ju att kontakta ett medium som kan se ungefär miljön där han är just nu och prata lite med honom! Kram

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Lindzen
0

#8 Jo det kanske skulle vara okej.

#9 Tack :)

Tack alla för uppmundringar och bra tips, ska verkligen ta till mig dom och göra allt jag kan för att folk inte bara ska köra förbi en vilsen pointer.

Vi har inte fått in något om honom… Jag tror annonsen kommer ut i tidningen imorgon men annonsen blev lite konstig då jag lyckades glömma att ta med bild… Dessutom står det bara att det är en pointer och inte att det också är en hund, det är ju inte speciellt många som tror att en pointer är en hund, man kan ju ta det för en tex katt också.. Men det står ju att han är svart och vit fläckig och jag hoppas att folk inte är dumma nog att åka förbi honom om de trodde att det var en katt vi menade.

Vi var ute i skogen idag, igen, denna gång åvanför skogsvägen där han sågs sist (vägen leder bara till ett hygge och sedan är det en vändplan). Pappa har också gått där innan men uppåt och åt andra hållet. När vi kom till vändplanen så satt det faktist en stor tjädertupp i en tall, vilket antyder ännu mer på att han har fått spår på fågel och sedan tappat bort sig. När vi väl var inne i skogen så hittade vi ännu mer täcken på tjäder och orre. Dessutom, det mäst skrämmande av allt var att vi såg en kungsörn! Jag tror inte en kungsörn skulle tveka om den såg en trött och vilsen hund, dom kan ju lixom ta renkalvar… Så, ja.. gud jag mår verkligen skitilla, allt känns verkligen hopplöst, det känns som att vi letar efter något som egentligen inte finns :(

Men jag tänker fortsätta söka igenom skogen, åka på alla skogsvägar i närheten, ropa på honom, prata med grannar osv om jag så måste göra det i flera månader framöver.

http://lokus.se/Exp_searchStart_all.asp?cgProductID=4212761&iPage=1&SearchMode=&cgAdStatusID=-1&iCustomerType=-1&strFreeText=&strCounty=Västernorrland&strPortalAndProductType=5,44&bShowThumb=True&SortOrder=ValidFrom&SortDir=DESC

Där är annonsen som kommer synas i Dagbladet och Sundsvalls tidning.

Mvh Linda

Lindzen
0

Idag så var skålen med mat tom, den hade stått orörd i ett antal dagar men idag så hade grannarna sett den tom. Pappa åkte upp dit men inga spår eller någon hund i närheten, det kan ju lika gärna ha varit en grävling, skata eller räv som tömt skålen.

Imorgon så ska vi hänga upp papper i Kovland, så om någon har sett honom kan kontakta oss och så alla i allmänheten vet.

Mvh Linda

ProCanis
0

Om jag var du så skulle jag ställa maten framme och ev göra något med underlaget så att eventuella tassavtryck syns så att du kan se om det är grävling eller om det kan vara en hund, din hund..

Eller så kan du gräva en stor fallgrop. men tänk då på att den måste vara stadig nog att gå ut på.. Häll på jrd ch sånt så det inte synd förstås och ställ matskålen i mitten!

Linda
0

Hej

Hjalper till med bortsprungna hundar har i usa, och tankte komma med lite tips.

Ge aldrig for mkt mat i skalen da kommer han inte vara for hungrig for att soka hjalp.

Hundar blir valdigt latt "otama" dvs de soker sig INTE till manniskor sa ofta som man garna vill tro.

Lagg dit kanske en filt eller nagot som ar hans med din doft pa och satt en trap, bur el liknande dar luckan falls ihop nar han gar in.

Var inte for manga i sokandet det skapar oftast vara forvilling och ABSOLUT inga andra hundar eller djur i sokandet forutan mojligen sparhundar.

Och satt skyltar tatt garna med beloning.

Onskar dig all lycka till.

mvh Linda

Lindzen
0

Jag tycker det känns grymt hemskt att försöka fånga in honom genom fällor, även om det innebär att han kommer hem, det finns sååå mycket andra djur som lika gärna skulle kunna bli fångade och utsättas för onödig stress istället. Om bara ca en vecka börjar ju älgjakten och då komemr det krylla av folk och pass skyttar i skogen så är han där så kommer någon se honom, det är ju garanterat fullt med bär/svamp plockare ute också. Belöning tror jag faktist inte behövs, utan ser någon en hund som dom vet är bortsprungen så kommer dom kontakta oss, vi känner ganska många som bor där också som är i skogen och har djur. Jag tror inte folk är dum nog att skita i det bara för att dom inte får typ 1000 kr i "belöning".

Mvh Linda

Lole
0

stackars er, håller alla tummar och tår. Fy sjutton vad hemskt, letade varje dag när mina kaniner hade rymmt kändes som en evighet. Tyvärr hittade jag bara en av dem.. Herre gud vad hemskt det var…

Hoppas verkligen att han hittas!!!

Linda
0

#17 Har vimmlar det av tvattbjornar och annat vilt men det ar otroligtsallan dessa djur hamnar i fallorna.

Dessutom har man falla ute sa maste man titta till dem ofta garna flera gr per dag.

En vanlig hundbur behover inte inebara stress for hunden snarare mer stress under jakt sesongen da hela skogen vimmlar av folk.

Lindzen
0

Ahh men det är nog det absolut sista jag tänker göra, vem gräver en grop och hoppas att hunden ska ramla ner? Inte jag iallafall, då måste gropen vara minst 5 m djup för han kan hoppa väldigt högt. Och låta honom bli fångad i en bur känns också väldigt fel, han är ju inte direkt en vildhund… fy, det låter bara fel i mina öron.

Mvh Linda

Ladymon
0

Jag tycker Linda har gett det bästa tippset i den här diskutionen !!!

Om jag var du skulle jag inte tveka en sekund.

OM nu en grävling skulle hamna i buren så släpp ut den bara.. det är jue ingen fälla som skadar,. som hon sa , se också till buren flera gånger om dagen !!!  Hellre lite stress hos en grävling än en ihjäl frusen eller ihjäl svulten hund !!!! ????

Jag tror inte att älg jakten är något posetivt i detta fall, Tror det skrämmer honom längre bort !!!

Det är brottom för er.. ut med fällan!!

ursäkta men jag blir frustrerad över att läsa detta !!!!

Tangotime
0

Jag håller med #21 Hellre in infångad stressad hund än ingen hund alls!

Lindzen
0

Oj, ni får ursäkta då, men jag tror faktist inte pappa skulle gå med på det… Vi är nästan 100% säker på att han inte ens är i närheten av den plats han försvann på, han är troligtvis ute och jagar. Jag tror inte han har mat/vattenbrist heller, det är ju sårkår så mat har han ju och vatten finns det nästan överallt i sjöar, pölar och bäckar. Sedan är ju frågan bara vart han är, eller om han ens är vid liv… Vi har haft en hund innan som också sprang bort och han kom tillbaka efter en vecka då militären hade stött på honom på en skogsväg. Vi känner några av de älgjägare som jagar där och vi har satt upp lappar och annonser i tidningen så skulle dom se en svart och vit hund själv i skogen så tror jag nog skulle kontakta oss, oavsett om han skulle bli rädd och springa längre bort så skulle han till slut springa förbi någon sorts bebyggelse och då måste ju någon se honom.

Mvh Linda

Ladymon
0

okey.. nu kommer jag förmodligen låta elak. Men om du och din pappa inte tänker göra vad som krävs för att kanske lyckas få hem hunden vid liv. Vilket igentligen är erat ansvar , Utan bara sitta och vänta på att andra ska höra av sig och ha hittat hunden så ber jag er verkligen att om detta inte händer att skaffa inte en ny till hund.

Har man inte lust/ork att leta efter sin förra så…

Gud vad förbannad jag blir. Om detta medelande är som ett påhopp så ta bort det. Nu utgår jag. Ingen ide att ge tipps här. Hon vill bara att man skall tycka synd om henne.

Och det här är allvarligare än att bara sitta och pipa och gnälla….

Lindzen
0

Ja du kanske inte vet det men vi har varit ute varje dag sedan söndag och letat i skogen, på vägarna, fixat med annonser, satt upp lappar, ringt folk osv. Så vi sitter inte precis och bara väntar om det är vad du tror. Du kan inte påstå att vi inte bryr bara för att jag tycker att idén med att fånga in honom i bur låter lite överdrivet, vi har ju inte ens en "fångstbur", jag vet inte hur man ska rigga en sådan för att man inte ska behöva sitta där hela dagen och hela natten med ett rep i handen.. Jag vet inte vart man får tag på sådana som om hunden trampar på en platta så fälls luckan igen. Och dessutom så är vi inte oerfarna hundägare vilket du får oss att låta som nu, vi har haft två hundar under min uppväxt och 4 om man räknar med farmors hundar som vi halvt äger. Innan dess så har mina föräldrar haft hund under hela sin uppväxt och hundarna har kanske kommit bort då och då, max nåt dygn men det har det flästa hundar gjort, speciellt om man bor på landet. Och våran förra hund, han blev 15 år gammal och hade ett så bra liv som en hund troligtvis kan ha, han kom bort i en vecka när han var ute och jagade med pappa och pga att militären började skjuta bomber på flygfältet i övning så kom han bort då pappa inte längre kunde höra honom och att han blev rädd. Sedan den där veckan han var borta så letade dom varenda dag, och sedan råkade vara så att militären som åkte på en skogsväg under en övning såg honom stå där mitt ute i vägen och var mitt inne i ett drev och var halvvild så dom kasta bara in honom i bilen och åkte till polisen med honom, och då råkade då inte vara just vi som hittade honom.

Jag skrev det här inlägget för att jag var så ledsen över att han är borta och ville få lite tips om ställen som det går att tex annonsera om att han är borta, om det var någon här som kanske bodde där i närheten som skulle kunna hålla ögonen öppna. Alla har inte en fångstbur i garaget eller möjligheten att gräva en grop på en hygge med mark som består av ca 80% rötter, stenar och träd.

Mvh Linda

Linda
0

#20 Ingen har vall sagt nagot om gropar eller har jag missat det? jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter har fran usa.

Hundarna som fangas in har har givetvis oxa varit sallskaps hundar och vi anvander bara humana burar.

Jag vet inte om man kan fa tag pa en sadan i Sverige men du kan ju alltid ringa runt och lana en modell storre hundbur.

jag onskar dig all lycka till men tank pa att din hund nu sakert ar radd och de brukar inte som man kanske skulle kunna ro fardas storre strackor som tex katter brukar gora.

Mvh Linda

Lindzen
0

Inlägg #15 föreslog fallgrop.. Det känns ganska långsökt att ringa runt efter en fångstbur här i sverige som vi lika gärna skulle kunna få tag på om en vecka. Han har dessutom dålig erfarenhet av burar så jag tvivlar starkt på att han skulle gå in i en frivilligt även om det stod mat där, vi tog över honom när han var 2 år och man kan inte riktigt säga att han var i gott skick psykiskt. Han hade råkat ut för ganska många saker. Och nu efter de 6 år som vi har haft honom så har han blivit jätteduktig med allt som han hade problem med förut, vilket är en ganska lång lista, därför tycker jag inte att han förtjänar att tappa bort sig själv och få ha det skit mitt ute i skogen, även om jag tror att han lever livet på en pinne nu. Och vi vet ju inte ens om han är i närheten, han har ju inte etts till och inte ett enda nytt spår av honom på sandvägen finna det heller, bara gamla från lördagen. Men vi kommer ju så klart fortsätta gå i skogen och lägga spår som han kan följa, åka på alla vägar i närheten, vara beredda på tips och prata med grannar och folk som bor i närheten.

Mvh Linda

SaraC
0

Det är väldigt vanligt att man fångar in katter med fälla, vet inte om det finns varianter som passar större hundar att få tag på lätt. Men sätter man upp fälla sätter man för det första självklart upp en som inte är farlig för djuret, oftast är det en med mat längst in och när djuret kliver längst in slår en lucka igen i öppningen. För det andra ska man absolut inte använda fälla om man inte själv är i närheten, det vill säga att man sitter en bit bort och regelbundet kollar om man fått någon fångst.

(Vi fick ganska snabbt och enkelt tag på en fälla när vår katt var bortsprungen. Och han gick tillsist i fällan också, trots att han hatar att få lov att gå in i transportburen annars.)

Lindzen
0

Men jag skulle nog påstå att katter och hundar är ganska olika i beteende och storlek. Nu handlar det inte om någon stadsrymning, utan min hund har kommit bort i skogen  har lika stor chans att fånga en grävling, räv, lodjur eller mård som också finns i området. Vi vet inte ens om han över huvudtaget är i närheten av platser där han sågs sist för en vecka sedan, så det känns väldigt långsökt att gå och köpa en fångstbur när vi inte ens har något att utgå ifrån var vi ska sätta fällan och när vi dessutom kan fånga skogens alla andra rovdjur också. Det måste ju finnas andra alternativ än just fångstbur, det är inte alla som har tillgång till en sådan och det är inte så att jag inte bryr mig om honom bara för att jag inte väljer att använda just fångstbur, jag bryr mig faktist mer om honom än jag gör om mig själv och många andra människor så ni får inte tro att jag inte bryr mig om honom vilket jag tycker ni får det att låta som ibland.

Mvh Linda

SaraC
0

#29 Ja, jag skrev ju precis det: "Det är väldigt vanligt att man fångar in katter med fälla, vet inte om det finns varianter som passar större hundar att få tag på lätt." Självklart finns det stora fällor också, men det är förmodligen inte så lätt att få tag på.

Stadsrymning? Nej, jag bor inte heller i stan, utan ute på landet 10 meter från skogsbrynet så det stryker en hel del vilda djur här. Men det har inget med saken att göra. Får man tag på en passande fälla kan man ta sig ut dit djuret sågs sist eller där man misstänker att det befinner sig, sätta fällan och så sitta en bit bort och gå och kolla. Har du fångat något annat än ditt djur i fällan är det bara att släppa ut det igen.

Jag förstår inte varför du låter så avig. Jag, och säkert de flesta andra här i tråden, vill bara försöka komma med tips och råd.

Jag förstår mycket väl att bur i storlek med en större hund inte är lätt att varken låna eller kanske ens köpa, men eftersom det talades om burar här ovan så stack jag in med en kommentar om det. Det skadar ju liksom inte att kolla upp den möjigheten innan man avfärdar den om ens djur är borta, tänker jag…

Lindzen
0

Jo jag vet att jag låter avig men när jag skrev att jag själv inte tyckte att fångstbur var en speciellt bra idé så fick jag skit för det som om det var det enda alternativet jag hade annars var jag en dålig hundägare enligt en. Visst vi kan ju försöka med fångstbur men problemet är ju att vi inte alls har någon aning om vart han kan vara där det finns nästan bara skog. Farmor såg han sist på lördag förmiddag förra veckan och sedan har vi inte haft någonting att gå efter eller sett nåt som indikerar att han faktist är kvar där eller finns över huvud taget. Det kan ju vara bra att iallafall veta vart han KAN befinna sig innan man börjar lägga ut en fälla. Annars så kan vi ju lika gärna sitta och chansa på helt fel ställe medans han är flera mil bort.

Mvh Linda

Maja2
0

Bor ni långt ifrån farmor och farfar? Är han hemma i skogarna runt omkring där han är?

emlas
0

Jag måste hålla med Lindzen om att det i dagsläget, när man inte vet var han befinner sig, är ganska meningslöst med en fälla. Om det står klart att han rör sig i ett visst område så är däremot fälla en bra lösning. Jag vet flera skygga hundar som fångats in med hjälp av fälla, t ex häromdagen en pumi som varit på rymmen i 1,5 månad. Men då visste man ju, tack vare tips från allmänheten, på ett ungefär i vilka områden hon rörde sig och kunde sätta ut fälla där.

Om det blir tal om fälla så kan jag tipsa om lodjusfälla, vilket brukar fungera för skyggisar som ogärna går in i vad som helst. Det finns sådana som sms:ar när fällan slår igen och man kan åka ut på plats. Fällor brukar man kunna få låna av jägare, annars finns det att köpa eller så kan man bygga själv. Kan tänka mig att rovdjursforskare och liknande har sådana med, kanske på Grimsö t ex.

Lindzen, att jag tipsar om fälla betyder inte att jag anklagar dig för att inte använda en eller att du inte bryr dig om din hund. Jag lider med dig och hoppas innerligt att vovven kommer tillrätta snart.

Maja2
0

Förresten så är jag åxå av åsikten att så länge man inte har nån aning om var hunden befinner sig, inga observationer eller nånting, är det ingen idé att ställa ut en fälla. Därför frågar jag om hunden är hemma i skogarna, då finns det en chans att han håller sig i ett relativt begränsat område.

Lindzen
0

#32 Dom bor 20 min från mig. Och som sagt så har vi ingen aning om vart han kan vara. Antagligen i skogarna runt omkring farmor, men dom skogarna breder ju ut sig flera mil.

#33 Tack och lov, någon som håller med mig. Ska prata med pappa, jag är ju bara 16 så det där med köpa fällor eller låna fälla ifrån någon får nog han sköta, men jag ska säga till honom om det du skrev.

Mvh Linda

ProCanis
0

Nu såg jag vart Lövsätt, Sundsvall ligger..ojojoj ilket elände ts…i princip bara skog.. jag vet precis hur detta är alltså man går i skogen ch letar ch det känns som att man är på helt fel ställen..känns bara helt värdelöst.. :(jag tycker mig se en landningsbana? i närheten?
http://kartor.eniro.se/m/IJgHL

Har du prvat o ta i kontakt med någon där? Dom kanske har helikoptrar och är ute och flyger ibland, dom gör nog inga turer för att leta efter hund. Men dom kanske har sett något eller åtminstoen kan hålla utkik när dom är ute och flyger? Dom har ju möjlighetatt bevaka mycket mer än några personer nere på marken..

det är värt att kontakta dom..

Lindzen
0

Jo jag har tänk på det men glömt, det är ju det där flygfältet där som är ganska nära till vart han syntes senast. Dom brukar vara ute och räkna älgar ibland med helikopter, vet dock inte om det är just därifrån dom kommer med helikoptern men det antar jag ju att det är, ska ta och prata med pappa om det och se ifall han kan kontakta dom som är där.

Går man in på flygfoto så kan man faktist se hygget han försvann på och sedan hur extremt stor skogen är på den sidan av vägen. Och vi har sökt igenom så mycket vi har kunnat av den närmaste milen där och lagt ut spår som han kan följa om han skulle känna våran lukt och följa den så följer ju alla spår till en väg eller tillbaka till hygget. Alla vägar man ser där har vi också åkt på ett antal gånger.

Mvh Linda

ProCanis
0

haha vad komiskt, räknar dom älgar med hjälp av helikopter? :-)

jo men om dom gör det så kan dom säkert hålla utkik efter hund också ju..

Lindzen
0

Det måste dom ju göra för att kunna ha någon aning om stammen växer eller minskar och kunna bestämma hur många djur som ska få skjutas varje år osv i varje jaktlag.

Jo man tycker ju att dom borde kunna göra det, man ser ju en svart och vit hund ganska väl i grön/brun skog.

Mvh Linda

ProCanis
0

Absolut!

Eveline
0

Vi hade en hund en gång som var borta i ca 2 veckor, en jakthund. Han var många mil ifrån där han släpptes, när vi hittade honom. Då hittade vi honom hemma hos en farbror ute i skogen som hade tagit hand om honom. Ge inte upp! plus i kanten på eländet är ju om det är mycket skog och lite vägar.

Många ser ju hundar men bryr sig inte, det är fel. Sorgligt med bortsprungna hundar =(

ProCanis
0

Vad konstigt egentligen att han inte sprang hem?
en skrämmd eller feg hund springer ju oftast till tryggheten, hem alltså. Bor ni i villa?, haft dörren öppen eller nått på kvällarna? frågar ts

SaraC
0

#31 Nej, som sagt, fälla ska man ställa ut om hunden vistats i området eller om man misstänker det. Samt kan hålla vakt. Annars är det nog ingen idé. Jag förstår om du blir irriterad på en en del kommentarer, men i mina öron låter det som att ni gör allt ni kan för att få tillbaka hunden.

Lindzen
0

#42 Han var hos min farmor som bor där uppe på landet då, han hade varit där i två veckor då vi var borta i Spainen, och just den dagen som vi ska komma hem på så springer han bort, och han är dessutom ganska rädd för farmor och farfar, han har supersvårt att börja lita på folk…

Mvh Linda

Ladymon
0

Hundar rör sig inte som katter över några stora områden när dom är bortsprungna. OM man ser till statestik. Varför inte fixa 10 burar då om man tror att möjligheten med 1 är så liten ?

Har en bur här hema som är stor för rasen grand danois. Lånar gärna ut den ! Det är ingen fälla utan en vanlig bur. Självklart är det inget svårt att göra en lucka som trillar ner om hunden kliver på ett snöre t.e.x

Försök se möjligheter i den här istället för tvärt om. Det har hjälpt massor med hundar som skulle vart döda nu annars.

Lindzen
0

Men att sätta ut 10 burar, som jag måste få tag på, rigga, kolla minst 1 gång i timmen på en område som är säkert 5 kvadratmil… Förstå vad mycket pengar det skulle kosta, jag tror inte vi kommer lyckas låna alla heller. Vi tänker börja med att iallafall veta någorlunda vart han kan tänkas vara och kontakta någon som brukar vara ute och räkna älgar med helikopter och se ifall dom kan hålla utkik efter honom. Jag ser möjlighet i det men det känns väldigt omöjligt när det är på så pass stor yta och skulle han vara vid liv nu så skulle han inte plågas eller må dåligt. Shit, nukommer folk tro att jag inte bryr mig men jag gör verkligen det, i det läget som vi är i nu så är 10 fångstburar väldigt omöjligt.

Mvh Linda

Taxelina
0

#46 Har ni varit i kontakt med grann jaktlagen? Nu börjar ju jakten och nu får man ju även börja träna med lös hund, så då kan chansen finnas att någon ser något.

Massor av burar låter rörigt, men tanken är god. Men en fälla fungerar säkert bra som någon skrev. Gäller bara att ha ordentlig koll över den.

Ursäkta en tråkig fråga, men har ni många rovdjurs revir på marken?

Lindzen
0

Ja det tror jag, det finns lodjur, mård, grävling, kungsörn och björn i området.

Mvh Linda

Taxelina
0

Lodjuren är rätt tuffa och även kungsörnen tyvärr. Den orkar ju knappast lyfta med en pointer, men den tar hunden över ryggen och punkterar lungorna.

Finns det varg revir?

Jag håller tummarna för dej. Men olyckor kan så lätt hända. Elaka älgkor kan sparkas om hunden kommer för nära kalven också. Min första hund råkade tyvärr ut för det med dödlig utgång. Är hunden bara frisk brukar det inte gå någon nöd på den i första taget. Vatten finns det och det är det allra viktigaste. Fanns det tass avtryck när maten försvunnit ur skålen?

Men jag håller både tummar och tår för både dej och din fina hund. Det finns så många solskens historier. Och du kommer säkert att få berätta en här på sajten.

Har ni försökt att knacka dörr på gårdar och stugor i närheten ? Väldigt ofta ligger hunden inne hos någon "vänlig " person medans man letar förtvivlat. Någon som tyckt synd om den. Och inte har en tanke på att någon annan faktiskt letar och äger den.

Sätt upp massor och åter massor av bilder på din hund på lyktstolpar, affärer, rastplatser med mera. Och gärna fler telefon nummer än ditt.

[rightPAW]
0

Lindzen för fan. Varför eldar du inte upp alla jävla annonser och lappar, köper en ny hund och låter den andra dö där ute i skogen.

Varför gör du en sån här tråd när du skiter i alla tips? Det är för fan en tjej som jobbar med sånt här, lyssna på henne om du vill ha tillbaka din hund. Fast är du så här ansvarslös och struntar i din hund föstår man ju att han stack. En normal människa skulle göra allt, precis allt för att få tillbaka sin hund. Slå upp ett tält i skogen, lägga ut spår, fällor, allt som kunde leda till att hunden kom tillbaka. Men nejnej, du ska bara pladdra på om dig och din pappa som är så dutti på att häfta upp papper på en vägg.

Ursäkta påhoppet men detta gör mig så jävla förbannad.

Katti
0

#50, och ditt inlägg gör mig riktigt förbannad. Jag säger som jag brukar säga till mina barn: Har du inget snällt att säga så säg ingenting. Jag tror att TS lider som det är, utan att du behöver strö salt i såren.

Katti
0

#50, och ditt inlägg gör mig riktigt förbannad. Jag säger som jag brukar säga till mina barn: Har du inget snällt att säga så säg ingenting. Jag tror att TS lider som det är, utan att du behöver strö salt i såren.

Tangotime
0

#50 Riktigt onödigt överdrivet med tanke på att du faktiskt inte har mer info än den text du tolkat här. Vi vet inget om situationen egentligen så försök vara lite mer med mänsklig.

Lindzen
0

#50 Ja du kan ju gärna få komma hit och se hur våran situation är om du så gärna vill det och tycker att vi inte gör någonting annat än att sätta upp lappar! Jag har tagit åt mig precis ALLA tips, förutom just det där tipset med fälla, för fan jag måste ju veta vart våran hund är först! Bara för att vi inte har MÖJLIGHETEN till fällan JUST NU så betyder det fan inte att vi är dåliga ägare, det är jävligt dumt av dig att slänga ur dig något sånt när du inte ens är här och ser vilket situation vi sitter i! Jag berättar ju här varje jävla dag för att ni undrar väl kanske också hur det går?! Eller? Jag kan sluta skriva om det bara gör er upprörda hur vi hanterar våran situation på bästa sätt som går just nu! Fatta vi sitter inte bara och väntar på att någon ska ringa, vi är helt förkrossade, han har varit en del av vårat liv i 6 underbara år och du påstår att vi lika gärna kan skita i honom men det gör vi då INTE! Förstå hur illa situation det är när båda mina föräldrar jobbar från kl 08.00-17.00 varje vardag, och det är vsart ute vid kl 9 så vi har inte så väldigt många timmar att leta heller när det fortfarande är ljust! Jag börjar dessutom i gymnasiet nu och går där ungerfär lika länge! Det går inga bussar ut dit som jag kan ta och mina föräldrar är ju inte här och skjutsar heller! Hur fan tycker du jag ska göra då?! Vi har miljoneer saker här hemma som vi skulle ha behövt fixa men INTE KAN eftersom vi är ute och letar hejvilt efter honom! Vi lägger ständigt ut nya spår i skogen åt honom och matskålen och han bädd står kvar där han sågs sist för en vecka sedan! Skålen har blivit tom EN gång och halvtom en annan gång, och det fanns inte ett enda spår från en hund på sanden som vi hade skålen på! Då dorg vi slutsatsen att det kunde ha varit sårk, skata eller ekorre. Men det står kvar fortfarande OM han skulle lyckas hitta tillbaka! Alla grannar som bor längs den där vägen han försvann vid VET att han är borta och dom letar också så fort dom är i skogen med sina hundar eller plockar blåbär/svamp! Jag ska skita i att skriva något mer här nu, och ni får tycka vad fan ni vill om hur jag och min familj försöker hitta våran hund, för han kommer komma tillbaka det vet jag, men att ta eran skit nu det tänker jag INTE göra!

Ni får ursäkta mitt språk men jag är grymt less på att ta skit nu… och hur jag än formulerar mig så kommer ni på ett sätt att kasta ännu mer skit på mig.

Mvh Linda

Ladymon
0

#50# håller med dig fullständig. Den här tråden handlar inte om att få tillbaka sin hund, den här tråden handlar om att få lite sympati från våran sida. Och det verkar alla gå på. Men tänk på hunden !!!??? vem gör det ???!!! Som ligger i skogen och fryser. Man gör som sakt allt man kan för att få tillbaka sin hund. Man slår fan upp ett tält i skogen som #50# gav som exempel. Försvann mitt barn eller hund är det sista jag skulle göra är att sätta upp lappar eller låta stressade grävlingar gå före. Jag tycker det här är fruktansvärt. Och jag tycker att 90 % av kommentarerna här är fruktansvärt skrämmande är alla här blinda ??… alla går på allt snyfft istället för att gå på ren fakta och göra något åt problemet. Hon säger att hon gjort allt. Men den viktgaste biten med burar skiter hon i. Och en massa larviga bortförklaringar om att föräldrarna jobbar och hon går gymnasiet och därför inte har tid att leta. Ta ledigt för fan !!!!!!!

" vi sitter inte bara å väntar på att någon skall ringa , vi är helt förkrossade"

Vad anstängande det låter.. men bra jobbat !! det gör säääkert att han kommer hem igen.

puuuh puuh vidrigt !!! Om jag kunde skratta så skulle jag de !!!

Vi hade en hund som sprang bort…  hela familjen tog ledigt från jobb och skola… vi gick ut i media (tv radio).. tidningar lappar, MASSOR i hittelön, Många vollentärer anmälde sig i letandet, Vi var ca 50 personer som letade dag och natt i 2 veckor , VI SOV INTE överhuvudtaget!!!! vi andvände burar m.m efter två veckor hittade vi henne död, Hon hade drunknat.

[rightPAW]
0

#55 Tackar tackar, någon som förstår vilken jävla snyfthistoria det här är. Beklagar att din hund drunknade, Ni gjorde iallafall allt ni kunde. Creeds.

Maja2
0

#50 och #55

Herregud. Ni är ju bara för mycket. Alldels för mycket.

Såna där påhopp är Helt onödiga, barnsliga och totalt omotiverade.

Tangotime
0

#55 Herregud säger jag bara….

Alla tänker och fungerar olika. TS och hennes familj anser att dom gör/gjort allt dom kan för tillfället. Om ni inte tycker att det räcker så är ju det i alla fall inte ert problem. Jag kan också tycka att man tar ledigt och letar dygnet runt. Men alla kanske faktiskt inte KAN ta ledigt för att leta efter en bortsprungen hund. Det kan ju kännas ganska hopplöst att gå runt i skogen timme efter timme utan att se skymten av hunden och dom letar ju faktiskt när dom inte jobbar. Det betyder ju inte att dom är mindre lämpade som hundägare eller att dom älskar sin hund mindre för det! Sen kan det ju vara så att TS uttrycker sig oklart eller konstigt och det är så himla lätt att dra förhastade slutsattser genom att enbart läsa en text. Så ta och tagga ner en aning nu!

[MinRonja]
0

Jag tycker bur saken låter riktigt smart!

[MinRonja]
0

#58 håller med dig

Miolina
0

Håller med # 58 och # 59

Min blogg hittar ni här

Taxelina
0

#55 och #56 Hur gamla är ni igentligen? Vilken sandlåde nivå!!!               SKÄMS PÅ ER! 

Har ni inget vettigt att säga hade ni väl lika väl kunnat låta bli överhuvud taget.

TS behöver allt stöd hon och hennes familj kan få. Har ni överhuvud taget gått i en skog någon gång? Då kanske ni vet att en skog kan vara vääääldigt stor och svart. Och nu är semester tiderna över. Alltså har man normalt gjort av med de semesterdagar som fanns. Att ta ledigt från jobbet gör man inte hur som helst, som ni förstår. Vuxna människor har även ett ansvar att försörja sin familj och det gör man genom att gå till jobbet vilket man vill eller inte. Det går ju liksom inte att ta ut dagar för "försvunnen hund"

Så jag tycker ni tar och tänker över vad ni skrev. Skrivna ord har precis samma betydelse som sagda. Det bör ni veta, om ni är så pass gamla att ni börjat skolan.

Och jag tycker även att era elaka ord är värda en stor ursäkt till TS.

Ladymon
0

Fattar inte varför ni skriver att påhoppen är överdrivna och omotiverade.

Hon skriver själv att hon inte vill testa med bur ( som räddat livet på många tusentals bortsprugna djur) för att hon är orolig över att stressa en grävling.

Hon säger också att de inte har tid eller ork att leta hela tiden för att föräldrarna jobbar och hon går i skolan,

och att det enda dom kan göra att att sitta hema och vänta på att någon hör av sig och har hittat hunden.

ÄR det okey ??????????

hunden dör jue där ute !!! och det är okey att inte göra allt man kan för att rädda livet på den ?? det är okey tycker ni att inte ha lust och ork ? Är det okey att sätta risken för en stressad grävling framför livet på sin egen hund ?

Jag tycker påhoppen är fullt motiverade, Självklart.. mina påhopp kommer inte rädda livet på någon hund. Men det kommer inte era "tycka synd om" kommentarer heller göra. Vi tycker olika. Men precis som ni vill berätta hur synd om henne ni tycker.. Så vill jag berätta om hur synd om hunden jag tycker. och jag är hemskt ledsen att hunden inte hade en ägare som inte satt på en stol framför datorn istället för att vara ute och leta efter sin hund !!

[rightPAW]
0

jag tycker det är jättehemskt att hunden är borta, verkligen, och jag ber om ursäkt för mitt inlägg. men det enda jag ser är ju att hon nekar idén om fällor hela tiden, och hon säger att hon gjort allt utom fällan, så är det så svårt att bara sätta ut fällan?

det är en stackars hund vilse i skogen, och det är fruktansvärt om hon inte gör precis allt för att få honom tillbaka.
men den här tråden ger ju ingenting, hoppas du hittar din hund iaf.

tack och hej.

Linda
0

Jag hoppas verkligen TS hittar sin alskade hund.

Med mitt inlagg ville jag bara ge tips och rad hur vi gor har och tro mig det ar manga losspringande hundar har ute.

Min basta vaninna arbetar for SPCA och har varit med och hjalpt  100 tals radda hundar som kommit bort fran sina agare bla i storm katastrofer etc.

Sjalv forsoker jag hjalpa nar jag kan.

Sjalvklart ar det svart att satta ut manga fallor men oftast behovs det inte flera stycken utan en.

Som man kanske tror sa har inte hunden allt for stor radie att vara pa.

Man vill ju garna tro att den forsoker hitta sin agare men tyvarr ar det sallan sa, hundarna gar in i en radda sig sjalv fas och om man slar upp en karta fran vart hunden spang i fran kan man nastan alltid gora en rund aria cirkel pa ca max 5 mil fran vart hxn forsvann.

Jag vet att agaren vill gora allt i sin makt att hitta sin hund annars skulle hon aldrig skrivit detta inlagg och sjalvklart blir man fortvivlad.

Nar man ar 16 ar har man varken egna pengar eller korkort sa ingen kan tjata pa henne att ge sig ut och leta snarare sa undrar jag vad dina foraldrar gor i sokandet?

Kanske din pappa kan hjalpa dig ut och lagga ut ett vindskjul med nagon filt med er doft pa samt mat och vatten nagonstanns dar ni skulle ana att han kanske korsat vagen?

Vatten drag ar en annan plats dar ofta hundar dras sig tll.

Jag forstar att det maste kannas sa fruktansvart hopplost och jag haller tummarna.

MH Linda

Maja2
0

"Lindzen för fan. Varför eldar du inte upp alla jävla annonser och lappar, köper en ny hund och låter den andra dö där ute i skogen."

"En normal människa skulle göra allt, precis allt för att få tillbaka sin hund. Slå upp ett tält i skogen, lägga ut spår, fällor, allt som kunde leda till att hunden kom tillbaka. Men nejnej, du ska bara pladdra på om dig och din pappa som är så dutti på att häfta upp papper på en vägg. "

"Vad anstängande det låter.. men bra jobbat !! det gör säääkert att han kommer hem igen.

puuuh puuh vidrigt !!! Om jag kunde skratta så skulle jag de !!!"

#63 DET ÄR DET HÄR JAG MENAR ÄR PÅHOPP SOM ÄR TOTALT OMOTIVERADE OCH ÖVER GRÄNSEN TILL VANLIG RESPEKT FÖR ANDRA MÄNNISKOR.

ProCanis
0

Hej TS, hur går det för dig, Har du kontaktat landningsbanan än ang. helikoptrarna?

jag har en fråga, vad hade din hund för inställning till dig? Tänkte på blev hon glad när du kom hem tillexempel eller hur beteede hon sig då?

Alltså Ladymon, jag tror inte att burar fungerar i dethär fallet, inte på fega individer. Dom undviker sån udda föremål som står ute i skogen. Jag vet, för jag går ofta ut med ett stort gäng hundar och vissa går lösa och dom som är fega, dom vågar inte gå så särskillt nära udda föremål som står ute i skogen.
Och om jag minns rätt så skrev TS att hennes hund är lite feg av sig.

men vad hemskt att hitta sin hund drunknad. Hur drunknade hunden? En rietriver som  simmade ut på en sjö för o fånga fåglar?
Finns såna olyckor faktiskt.

Men du TS, se verligen till o försök nå dom som räknar älgarna från helikoptern och be dom att verkligen hålla ut kik..

Om dom säger att dm inte räknar älgar eller så, fråga om dom kan ta en runda någon gång och titta…Dom kanske kan det, värt att fråga i allafall..

Lindzen
0

Jag frågade pappa ang landningsbanan, och nu används den tydligen inte ens, den används som dragracing bana nu så det var ju kört..

Rivver blev ju alltid överlycklig när man kom hem lixom efter skolan eller liknande. Det är lixom springa omkring, gnälla, leta ett ben som han kan springa omkring med och briljera med och ja.. helt enkelt överlycklig. Så fort man får ögonkontakt med honom så tittar han tillbaka och börjar vifta på svansen. Så oss älskar han ju, det är helt sjukt vad glad han blir när man bara hade varit borta i 5 min. Han har väldigt svårt att lita på män/killar, men tjejer/kvinnor har han inga större problem med så länge färmlingen inte är för påträngande, annars blir han lite vaksam. Som sagt så hade han inte haft det speciellt bra innan vi tog över honom.

Mvh Linda

ProCanis
0

märkligt att han inte kom hem igen när han sprang iväg.. Ofta springer dom ju tillbaka efter att dom fått upp spår..
Har han inte srungit iväg förut när han fått upp ett spår och kommit tillbaka?
Är han skotträdd? Hur betedde han sg när han stack? Är det en skrämd hund så kommer han inte tillbaka.

Jag passar en hund som stack vid ett tillfälle då hon kom i kontakt med ett elstängsel..Hon blev så rädd att hon inte ville komma till mig då och hennes matte och andra i mfamiljen var och letade hela kvällen, hon hade setts tillr unt om hela stan, för hon hade sprungit runt där vi brukar promenera, bla. in på en stor ICA. Sen var d et slutligen någon som hade sett henne uppe på brukshundsklubben och då for hennes matte dit för o ta hunden men knappt ens då vågade hunden gå fram till sin egen matte. för att hon var så skärrad av hela händelsen med elstängslet och att ha yrt runt och haft dendär rädslan i kroppen hela tiden..

Ni har säkert gjort det redan, men har ni tittat kring dom stigar ni brukar gå på promenad med honom?

Maja2
0

Jag ser att ni tagit över honom från någon. Hur länge har ni haft honom? Jagar ni med honom?

Lindzen
0

#69 Jo när vi jagar så brukar han ha lite svårt att komma tillbaka om vi inte lyckas skjuta fågeln eller komma fram till honom innan fågeln flyger. Men vi har oftast pejl på han så vi ser ju var han är och så, men vi har inte jagat med honom på länge nu då han inte är så bra på just kontakten och vi har heller inte lagt ner så mycket tid på honom med just jakten, va har haft en unghund att träna upp.

Han är verkligen inte skotträdd, skulle han vara det så skulle det ju absolut inte gå att jaga med honom. Däremot fyrverkerier och oska är det värsta han vet, han får panikattack och försöker gömma sig överallt, darrar, flämtar och ser helt borta ut i blicken..

Som sagt så var han hos min farmor då och det finns inga direkta stigar som dom går på, dom har en gård där och dom släpperhelt enkelt bara ut hundarna på ängen och gården så får dom leka och grejja när dom känenr för det.

#70 Ja det har vi. Vi har haft honom i 6 år. Ibland så jagar vi med honom, har haft fullt upp de senaste två sesångerna och träna upp en finsk spets.

Mvh Linda

saandrra
0

En gång i vintras när jag, min tremening och hennes hund och min. Så var vi ute på isen, drygt 2 km (?), kan vara längre ute vi var också. Vi hade just vänt för att gå tillbaka och Wille fick något frispel, han sprang före Soya ( Som han ALDRIG gjort förut, han sprang inte ens 10 m ifrån mej utan att kolla, osv.)
Soya sprang även efter han, men vi fick Soya att komma tillbaka, Inte Wille.. Tillslut så såg man bara en svart prick.
Vi sprang tillbaka och ringde pappa min och säga att han skulle komma med bilen. Han kom men han såg inte Wille. Vi for och letade där vi hörde en bekant såg han.
Han sprang hem till Amanda å Soya, där vi var senast, sen så sprang han runt byn, han höll på att bli påkörd av en lasstbil, sa bekanten våran. Men sen så ringde mamma, Han hade Kommit hem! :D Helt slut av allt springande. Han sprang nog hela vägen där vi brukar ta våra promenader.
tänk om något skulle ha hänt..

Men jag hoppas verkligen TS hittar sin hund! OCH alla onödiga kommentarer, varför trakassera andra? Som försöker hitta sin hund men får bara skit. Alla kan faktiskt inte ta ledigt från jobb å skola. Det går bara inte, inte bättre av att de nyss varit semester.

Maja2
0

#71 varför jag frågar är, för att, är han inbiten jakthund så trivs han nog nu. Stack han för att han blev rädd för något, eller för att han ville ut och jaga?

de flesta tror att han springer runt i skogen och är ensam och rädd, men det kan faktiskt vara så att han trivs som fisken i vattnet. Det är inte så himla kallt på nätterna än, så han jagar, springer, vilar när han vill. Inte säkert alls att det är särskilt synd om honom.

ProCanis
0

hehe #73 det har redan sagts :-)

Maja2
0

#73 och?

Maja2
0

menade #74, och har kollat igenom tråden och inte hittat att det skulle vara sagt förut.

Ladymon
0

Har jag missuppfattat något eller är inte hundar flockdjur ??? Varför skulle han då vara ute i skogen ensam av egen fri vilja ? en stund kanske.. men inte flera dagar…

Maja2
0

#77 Jadu… det kan bero på flera saker, varför en jakthund faktiskt kan Välja att vara ute och jaga i flera dagar istället för att söka sig hem. Beror det på hur stabil flocken är? Beror det på andra saker? Vem vet? Nu var ju ts hund hos farmor och farfar, som den enligt ts själv, är rädd för. Då kanske jakten låg högre på priolistan :)

Jag säger inte att det nödvändigtvis ÄR så, men man kan se saken ur ett annat perspektiv än att bara se den rädda ömkliga hunden som irrar runt i skogen och saknar matte och husse.

ProCanis
0

jag borde egentligen inte skriva såhär men alltingen är han i hundhimlen just nu eller så är han längre bort än man kan tro..

Han kanske fått upp spår på en lptik under tiden som han yrat runt domhär dgarna ch på så sätt kommit längre bort, man vet ju aldrig..

Har du Ts har du ringt radio?

Tangotime
0

Jag hade för några år sen en hund på foder. Han var väldigt dåligt socialtränad och ganska osäker av sig. Innan jag tog över honom hade han stuckit från uppfödaren ett par gånger. En gång från en tillfällig hundvakt. Han smet ut genom dörren och i stället för att vänligt och lugnt ropa på honom så fick dom panik och ropade hysteriskt på honom vilket skrämde honom på flykt. Han irrade om kring i skogen ett dygn innan dom hittade honom sittandes och skakade under en gran. Men han flydde när matte kom. Det tog ett par timmar innan han vågade sig fram till henne.

En annan gång när han flytt hittade dom honom mitt på en vägbro. Och där gick inte räcket ända ner och hunden övervägde verkligen att hoppa när dom lockade på honom. Han satt så långt ut han kunde utan att ramla över kanten.

Så visst kan en hund irra runt i skogen istället för att ta sig hem.

TS, jag tror att ni fortfarande har chansen att hitta er hund! GE INTE UPP!

Lindzen
0

Vi vet nu på ett ungefär var han är, i stora drag. Det var någon som ringde igår och sa att han var i Kvarsätt, alltså ca 1-2 mil ifrån var han kom bort. Sedan så hade två till sett honom dagen innan de som ett svart och vitt sträck. Vi åkte dit så fort vi fick reda på det och klockan var då typ halv 5, 5. Sedan så tipsade vi alla som bodde dära ifall dom skulle se honom igen. Han verkar vara väldigt skygg som det låter på alla. Han hade suttit igår då, utanför ett pars hus och och antagligen kännt lukten av kött då de höll på att steka det, sedan när dom kom ut så pilade han iväg bort mog grannen och dom hade en katt som fräste och skrämde iväg honom ut på en åker. Vi åkte omkring på precis alla vägar som fanns där från att de vi kom dit till halv 10 igår. Och idag så klev mamma och pappa upp 5 och åkte iväg och då hade en person sett honom 2 inatt vid en hästgård på samma väg som han sågs sist. Så nu är han nära, pappa tog ledigt från jobbet idag så han och farfar ska leta hela dagen med våran finnspets. Så jag hoppas han är smart nog och visar sig snart så vi kan ta hem honom! Dom sa att han såg ut att vara i bra skick och springa som en galning kan han också tydligen. Så fort jag kommer hem från skolan så åker jag med och letar.

Mvh Linda

Maja2
0

Håller tummarna :)

Tangotime
0

Verkar som det börjar ljusna för er! Det är alltid ett bra tecken att flera personer sett hunden! Då vet man lite mer exakt var han håller hus.

Lycka till!

emlas
0

Skönt att han setts till, hoppas nu att han låter sig fångas in. Håller tummarna!

Emelie89
0

Hur har det gått för hunden nu då?

Katti
0

Jag hoppas så på glatt besked när jag öppnar den här tråden. Lycka till!

Linda
0

JIPPI Vilka underbara nyheter att nagon sett honom, och vad var det jag sa han finns i en 4 mils radie max fran vart han forsvann;)

Lycka till nu!

Linda
0

JIPPI Vilka underbara nyheter att nagon sett honom, och vad var det jag sa han finns i en 4 mils radie max fran vart han forsvann;)

Lycka till nu!

ProCanis
0

Ts, jag tänkte på en sak! en hund som är borta från flocken kan vara rädd för att komma tillbaka till sin flock vilken är du eller dina föräldrar för att en hund som ger sig iväg från en hundflock brukar få en utskällning och kanske bli lite på flugen..Så han kanske egentligen har varit i närheten av er hela tiden men inte riktigt vågat sig fram till dig..?

Jag har inget bra förslag på lösning dock..håller tummarna för att du hittat hunden nu eftersom du inte harsvarat på dom senaste inläggen här och är upptagen med att gosa med honom eller liknande ;-)

Linda
0

#89 Det ar exact vad som brukar handa, har ser vi hundar som kryper till sina agare nar de antligen blivit hittade.

ProCanis
0

#90 Vad ser du för lösning på ett sånt problem då?

Tangotime
0

#91 När min foderhund försvann hos uppfödaren och dom hittade honom var han ju jätte rädd. Hon satte sig då helt ensam i skogen så hon kunde se honom och "bara satt". Efter en stund började han titta på henne och sen tog det ett par timmar innan han vågade sig ända fram efter att ha flyttat sig närmre och närmre henne under ett par timmar.

Mitt råd är TÅLAMOD och en stor portion lugn. Inte locka hysteriskt på hunden.

Lindzen
0

Vi har åkt hela dagarna på de där vägarna nu som finns i närheten av vart han försvann, Tydligen så är det hela 5 personer som har sett honom men inte ringt! Förstår inte varför folk inte läser tidningarna eller alla lappar vi sätter upp på alla träd… Och det var bara en person av dom där 5 som ringde och då hade han ju då suttit utanför deras hus, och sedan hade någon tydligen sett honom IGEN när vi till och med var och åkte på vägarna och kollade överallt! Vi var kanske 1 min ifrån honom då och dom ringde inte förns dagen efter! Jäkla otursskit. Igår hällregnade det hela dagen så han syntes ju inte till alls och förhoppningsvis så är han smart nog att leta skydd under en gran eller liknande så han inte förlorar energi. Men ja… Vi fortsätter leta där, gå längs åkrarna osv, men nu vet vi ju iallafall att han fösöker söka sig till bebyggelser, vilket kan leda till att fler och fler ser honom och kontaktar oss.

Mvh Linda

Rafflan
0

#93 sätt ut mat och lägg sand eller nåt runt så du ser vilket djur som gått och ätigt det, ser du att han äter där fortsätt mata där och ställ sen ut en bur med mat i, täck över buren med en filt eller liknanade kanske? så det blir som en koja?

ProCanis
0

Ts, du skrev ju att han är rädd för bilar,  så är det inte o ställa bilen någonstans och cykla runt istället ?

Lindzen
0

Han hade tydligen stått mitt framför en bil och bara stått där enligt några som hade sett honom i söndags men inte förmått sig att ringa förns i tisdags, och inte han hade dessutom inte ens flyttat på sig när dom tuta. Så bilrädd verkar han ju dock inte vara längre.

Mvh Linda

emlas
0

#96 Nämen, fasiken också! Hur kan man bara lämna en ensam hund på vägen? Märkliga typer det finns.

Emelie89
0

#97  Man kan tycka att det är hemskt att lämna en hund på vägen…vet man inte om att hunden är försvunnen utan dem kanske tror att ägarn är i närheten och dem kunde ju heller inte veta om hunden var aggressiv. Då kanske man inte bara hoppar ut bilen och försöker ta den. Är det en stor trafikerad väg är det en sak, men nu antar jag att det var en liten väg eftersom han försvann i skogen och det inte var så mycket vägar där sa hon.

Minka040
0

En bekant har en sheba som var borta en hel vecka i somras. Som längst befann han sig ca 2 mil hemifrån enligt uppgift från boende(fast hemifrån var just då hos min mor där de bott några dagar…). Efter en vecka - och givetvis efter intensivt sökande - stod han på min mors uppfart. Snacka om medveten frånvaro…

Ett bra tips (om ni inte redan gjort det) är att kontakta brevbärarna/tidningsbud i dessa områden, de åker ju dagligen i hela det aktuella området.

Hoppas att ni också får tillbaka er hund, håller tummarna för er!

Lindzen
0

Nu sågs han ju sist lixom i en liten by typ, det finns ju en hel del hus och vägen är asfalterad men jag vet dock inte hur ofta det åker bilar där men man tycker ju att folk iallafall kan ringa polisen elller kolla i tidningen ifall man ser en vilsen hund mitt på vägen… Dom ringde ju dock men två dagar senare. Vissa kan ju också ta för givet att det är en jakthund som är ute och jagar, men Rivver han måste ju se hyffsat tilltuffsad och mager ut nu vid det här laget och dessutom så hade inte fågeljakten börjat då heller.

Mvh Linda

ProCanis
0

Undrar hur han tar sig tid o sova och var isf.. för an kan ju inte hålla sig vaken i en vecka i streck..

Emelie89
0

"vanligt" folk som inte är insatta i jakt håller ju inte koll på när alla olika jakter är, sen kan ju en hund som sprungit i skogen vara lite tilltuffsad ändå. Och magra hundar finns det gått om även inne i staden, tyvärr… Och när jag har vart ute och ridit har jag flera ggr mött jakthundar trots att det inte vart jakt. En gång en lös hund som följe efter oss jätte långt…säkert minst en km..då lyckades vi få tag på "ägarn" för då förstod vi att det inte var rätt utan att den var vilsen. Då hade den fått upp något spår och sen tappat det och var långt bort från ägarn så den hittade oss och fick hjälp. :)

Sen vet man ju som sagt inte om man vågar fånga in en främmande hund. En tjej fångade in en häst på en grymt trafikerad väg i mörkret en gång vid oss… Hin tog fast den för den hade utrustning med inga relexer och ingen ryttare.. Hon knackade på hos oss som var närmaste stallet och vi tog hand om den och ställde in den i en av våra boxar. Efter mycket sökande och kontakt med polis fick vi tag på ägarn som hade tappat hästen och sedan åkt hem för att vänta på den. Han hade tappat den cva 1,5 mil hemifrån. Han blev JÄTTE arg och hotade oss för att vi tog in hästen som var nära på att orsaka skada och komma till skada på vägen i mörkret.

Det jag menar är att man vet inte om ägarn är i närheten och därför kan man inte ta med hunden hur som helst…iaf inte i skogen. Därimot kunde dem ju ha stannat försöka se om hunden var snäll och ha koll på den tills en ägare dök upp eller ringa runt och fråga! så det var klantigt gjort av dem! Man behöver ju inte överge ett djur helt bara för att man inte kan ta fast den.

Emelie89
0

Man packar ju inte in en hund i bilen hursom helst och åker hem och ringer polisen…utan då väntar man på stället MED hunden… Ifall en ägare är där är det ju dumt om den är i närheten och sen tror den att den tappat bort hunden för att någon annan plockat upp den.

Katti
0

# 102 & 103 Varför inte det? Det har då jag gjort flera gånger! Hundar ska inte vara på vägen… Får jag skit för det så tar jag det. Och jag hoppas att någon tar in mina hundar om de av någon anledning skulle vara på vift.

# 102 Jag har fått känslan av att TS bor i glesbygd en bit upp i Sverige. Där kretsar det mesta kring jakten, så lita på att folk har koll på jakttiderna! Både vanligt folk och de ovanliga Flört.

Rafflan
0

#103 en kille var ute å åkt på kvällen, längst vägen gick en ensam rottweiler, han stannade, spannade efter ägaren, väntade med hunden i ca 20-30 min sen lockade han in hunden i bilen och åkte och lämnade av hunden hos polisen.

Dem hunden hade rymt från sin ägare samma morgon och var en bra bit hemifrån.

Så jo folk kan göra så om inte ägaren kommer :P

ProCanis
0

Jag håller me 104. Och hittar man en hund mitt på en väg eller mitt i skogen och man tar tag i hunden ch ropar samtidigt rätt ut i skogen efter ägaren ch ingen svarar så får hundägaren skylla sig själv, och särskiltl som man inte får låta hunden strö runt i skogen på det viset så länge som hunden inte jagar. Så had ejag sett en sn hund skulle jag ta honom i halsandet eller nackskinnet lite försiktigt och dra med mig honom eller lägga in honom i bilen m jag hade bil då. och gå till polisen med den. eller ta hem den och ringa polisen.

ProCanis
0

Skulle hundägaren mot förmodan skälla på mig så skulle jag skälla med råge, tillbaka :-) Fr det är han sm gr fel och inte jag, i det läget.

Emelie89
0

Ja klart man tar med om inte ägarn kommer…jag menade ju inte att man ska strunta i en hund… :) nåt djur över huvudtaget..men att man kanske inte packar in den i bilen på en gång utan väntar först och försöker få tag på en ägare

Jo vi skällde då ut han med hästen rejält..för den var en fara för sig själv och andra och det var ENBART hans fel för att han inte brydde sig om att ta hem den utan åkte hem och väntade på den :S vissa borde inte få ha djur! Kan tillägga att hela byn var ute och letade efter att vi ringt runt och frågat om hästen..då hade dem sett ekipaget tidigare på dagen… sen skulle polisen komma med hundpatrull 5mil ifrån men det han avblåsas i tid annars hade han besvärat dem också. *suckar*

Hoppas hunden kommer tillrätta snart iaf! Jag hade bott i skogen om min hund var borta..hade inte kunat sova eller fortsätta vardagen ens :(

Rafflan
0

#108 ramlar man av hästen å den sticker går man oftast hem då du inte har en chans att hinna ifatt hästen, är man fler stannar någon hemma på gården medans dem andra letar, men det ska alltid vara minst 1 person på gården. Kommer hästen inte hem/man inte hittar hästen så ringer man polisen (väntar max 1 timme, beroende på hur långrt borta man vara när olyckan hände)

Oftast löser detta sig ju själv och då det är ganska vanligt så ringer man sällan polisen direkt.

Dock borde dem varit tacksama att ni fångade hästen ju, så slapp den gå hem själv och riskera en olycka :O

Kan säga att när en av hästarna på gården gick igenom staketet, vägrde han låt mig fånga honom, dock fick jag gå bakom honom och hålla i svansen så gick så hela vägen in i hans box, där fick jag ta honom och kunde kolla om han gjort sig illa och sen släppa honom i en annan hage XD

ProCanis
0

är det inte risk  bli sparkad om man går bakom en häst man inte känner? :)

Rafflan
0

#110 ja men denna var ju en i vårt stall som jag kände, igentligen ska man ju aldrig gå bakom en häst, men men ;)

Lindzen
0

Okej, han är fortfarande borta. Mamma var ute sedan 5 i imorse och letade, dock så måste hon nu på jobbet och jag till skolan… Men jag tror hon kommer ta en sväng ut på lunchen och sedan efter middag.

Jag och  min familj bor mitt i stan, i Sundsvall, och Rivver kom bort hos min farmor som bor i Lövsätt, alltså väldigt nära skogen och jaktmarker. Sedan nu så har han sist setts då i Kvarsätt som ligger ca 2 mil från var han kom bort tror jag. Men nu har vi inte hört ngot på hela veckan! Och vi har inte sett någonting heller, hela Kvarsätt vet om att han är borta nu så dom håller förhoppningsvis utkik, mammas kompis familj har också varit ute där och letat med sin hund som Rivver är kompis med och hon löper dessutom.

Mvh Linda

ProCanis
0

perfekt! en löptik!

Tangotime
0

#113 Precis min tanke! Be dom gå mycket med löptiken där din hund skulle kunna vara. Har du tur sitter han utanför deras hus snart!

ProCanis
0

hahahaha… :-D

Lindzen
0

Nu har vi ju faktst gett honom en sån där spruta som funkar som kemisk kastrering i 6 mån.. Vet inte hur mycket det påverkar hans parningsinstinkter.

Mvh Linda

Emelie89
0

#109  Han ramlade inte av, det sa jag aldrig. Han tappade som sagt hästen 1,5mil hemifrån…efter 5 timmar satt han fortfarande hemma och undrade inte vart hästen var… då hade vi kanske bara haft hästen hos oss 2timmar.  Och vi ringde ju polisen snabbt för att det var mörkt och kallt och man visste inte om det var en ryttare som ramlat av och gjort sig illa eftersom folk hade sett dem för många många timmar tidigare…  men men nu ska jag inte sno tråden.

Smart med en löp tik, hoppas att han tycker det är intressant och nosar upp henne så ni hittar honom… ! :)

Taxelina
0

#116 Jag tror inte att han dämpas så speciellt mycket av sprutan.  Dom är fortfarande produktiva under behandlingen. Men den sänker hundens köns hormon testosteron.

#107 Om du tar en jakthund i skogen tror jag nog att det skulle bli livat. Ser den sjuk ut eller haltar med mera så är det klart att man ska ta hunden. Men annars ska man nog låta den fortsätta jaga. Men hittar du därimot en hund längs vägen så ska du självklart ta hand om den. Sammtidigt som den kan bli påkörd så kan den orsaka olyckor.

ProCanis
0

Jojo naturlitvis ska man inte röra en jakt hund. Dom brukar också ha en orange reflexväst så att man ser dom bra i skogen när dom ränner runt. Jag vet dock inte om alla jakthundar brukar ha det.

Rafflan
0

#118 jakthund eller inte, ska inte ägaren ha koll på sin hund ändå? Dem kanske inte ser hunden varje minut men iaf var 20-30 minut borde dem ju se hunden för att veta att den är kvar?

ProCanis
0

Har fr mig att en jakthund kan vara borta i 1timme ibland, dom hörs ute i skogen med hjälp av skall, eller så har man pejlutrustning på. Så om man hittar en hund så kan man se om det finns en antenn på hunden (menar inte svansen ;-D) eller något konstgt o klumpigt på halsbandet. Då ska man nog helst släppa hunden igen. fast oftast brukar en jakthund som är på jakt efter ett djur inte bry sig ett skvatt om andra människor eller ens andra hundar runtomkring.. Dom brukar vara rätt fukuserade på djuret som dom ränner efter istället så det blir svårt o få tag i den..

Lindzen
0

Det finns massor med olika jakthundar som jobbar och söker på olika sätt. Rivver är en pointer, alltså en stående jakthund, han är alltså till för att "stå" när han känner lukten av fågel, alltså han pekar ut var fågeln (tex ripa eller fasan) är och sedan ska han vänta till ägaren kommer nära så han, Rivver, kan stöta upp fågeln så ägaren kan skjuta. Och då ska han hålla sig i ett område på ca 100 m så man hela tiden kan se hunden. Och just för att Rivver är så vidsökt och kan vara borta i upp till 10 min så jagar vi inte med honom något ofta och vi vågar absolut inte jaga med honom utan pejl för vi är rädda att han ska virra bort sig om han springer för långt.

Mvh Linda

ProCanis
0

undrar hur många fåglarhan har hunni ställa hittills på sin utflykt :-)

Lindzen
0

Ja nu har det gått exakt 2 veckor sedan han kom bort. Det är bara 10 grader ute nu här dygnet runt och det har varit ständigt målnigt i nästan en vecka och regnat har det också gjort då och då.

Mamma fick enn samtal idag från en tjej som hade sett honom i lördags förra veckan. Han hade varit där ganska länge också, dom hade försökt mata honom och locka till sig honom men feg som han är så sprang han ju bara iväg…

Jag förstår inte hur folk ser annonserna nu.. och lixom inte ens kommer på tanken att kontakta polisen, om jag hade sett en vilsen och rädd hund hade jag ringt på en gång eller kollat tidningen! Dom hade till och med hund, hur tänker man då? Det är sånt här som är så grymt jobbigt, folk inser inte att dom kanske ska kontakta polisen eller kolla tidningen eller liknande när dom ser en vilsen hund, och av en som faktist har hund också kan man ju förvänta sig lite iallafall. Men det är väl för att det är helg nu och alla börjar kunna kolla tidningen bättre, men ändå… Han hade kunnat varit hemma här nu om folk kunde vara lite snabbare med att agera så man kan få in lite tips. Tydligen så rör han sig väldigt fort och långa sträckor varje dag, eftersom han har setts på flera olika ställen under en helg så det är ju nästan omöjligt att veta vart man ska leta om man får reda på det flera dagar efter.

Usch

Mvh Linda

ProCanis
0

:(

Han behver inte vara rädd för att gå fram. Jag har mött på ortsprungen hund några gånger och dom har inte varit rädda på det sättet. mera lite skeptika och så.. men de spelar ingen roll..man borde ringa polis ändå

Lindzen
0

Men han ÄR rädd, han har varit livrädd för främlingar hela sitt liv, speciellt män. och vi har ingen aning om varför och nu hade han ju blivit betydligt bättre med det och så händer detta..

Mvh Linda

ProCanis
0

Men han var ju rädd för bilar också och nu verkade det ju inte som att han inte var det längre?

twinkime
0

Det måste vara väldigt jobbig, men du vet i alla fall att han lever och det är något positivt jag hoppas bara att ni får hem honom snart

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Sandraback
0

Men hua va hemskt!!!!

Hur går de? har han synts till nå mer?

Håller ögonen öppna här i Kungsnäs iaf.

Mimmitroll
0

Hoppas ni hittar honom Rynkar på näsan

ProCanis
0

Undrar vad det är egentligen som han får tag i att äta eftersom han orkar springa o så för en hund tappar ju orken efter ett par dygn utan mat..

Maja2
0

#131# Nja… för en hund i vilt tillstånd är det nog mer vanligt att INTE äta varje dag. De får tag på råttor och andra smådjur oftast, så de klarar sig bättre än man tror.

Lindzen
0

Vi har varken hört eller sett nåt. Jag blir både arg och ledsen! Jag blir förbannad på dom som inte kan förmå sig att vara smarta nog och ringa eller kolla tidningen eller göra NÅT iallafall. Ser man en hund som är rädd, utan halsband, vilsen och som dessutom bara irrar omkring så ringer man antingen polisen eller också kollar man i tidningen! Varför vänta till en vecka efter eller ens en dag… Gud vad arg jag blir! Jag är så grymt ledsen för jag vet att han inte kan ha det bra när det som max är 13 grader ute nu och det är väldigt kallt på nätterna, jag vet inte om han har någon starns varmt att sova på eller om han har mat i magen… Det känns så orättvist att han ska få ha det så, även om han kanske inte går omkring och tycker synd om sig själv så förtjänar han det fortfarande inte! Okej, nu klagar jag väldigt mycket och jag vet att det inte blir bättre för det, men jag måste få det ur mig.

Mvh Linda

ProCanis
0

Några hundar jag har hjälpt till att hitta har återfunnits utanför en drr någonstans, om det har varit på utedörrmattan vid en villa eller vid portdörren till ett hyreshus..men dmd rar sig liksom till bostadhus eller så..fördet är vad dom känner till som vara varma ställen och trygghet..kan hanske provade det i början, med att frsöka komma in någonstans o inte lyckats. Utekatter som inte får komma in kalla dagar brukar lägga sig under nyparkerade bilar för att det är varmt där..

men i era trakter kanske det är svårt o hitta värmekällor..

132 Jo det är ju det jag skrev att dom klarar sig i ett par dygn men sen tappar dom orken och behöver energi..
och det är frågan, hur dom hittar mat och vad för mat..visst kan dom äta sork men hur lätt ar det o hitta ens för en hund och sen att få tag på… Men en stor hund…Om den har tur..=)

Om det var min hund, hemska tanke, skulle jag i alla fall efter att ja återfunnit hunden efter 2 veckorvara väldigt intresserad av o se vad den bajsar ut för nåt :D haha..komer det ut mycket hår o så så kan man ju misstänka gnagare =D

Men ts det är otroligt märkligt att han är så svår o få tag på med tanke på att folk har sett till honom så många gånger nu liksom..

Sätt ut en hittelön då! Byt ut lapparna mot "den som hittar min hund och tar fast honom får 5 000kr" typ eller liknande och sen kan du ha även tips-lön som du skrive rpå lappen "och den som lämnar in väldigt givande tips får 200 spänn" eller nåt i den stilen..

det kan ju vara så att folk går förbi för att lappen ser så oanserlig ut..

det är som när man ser var o annan försvunnen-katt-lapp uppsatt på lyktstolpar här i stan.. Ingen tittar på dom liksom..måst eerkänn att jag knappt tittar på dom själv..

lappen måste verkligen synas och vara lätt att se och läsa..

Maja2
0

Har någon av er hängt med på facebook på Sorayas äventyr? En hund som flera gånger varit på rymmen, i göteborg. Nu senast var hon borta över en månad i Malmö där hon inte varit förut. Det var många engagerade och de hade en rätt tydlig bild över vilka rutter hon hade, det såg likadant ut varje dag. Ändå tog det såpass lång tid innan de fick fast henne.

Hoppas verkligen att Rivver kommer tillrätta inom kort.

Vattnadal
0

Det finns massor av bär i skogen nu, lingon, blåbär och en del hallon. Våra hundar älskar dem, och de ger energi. Gnagare, fåglar, älgbajs, det finns mycket att äta som ger näring nog att överleva på. Han går säkert ner i vikt, men rör sig troligen inte i onödan heller.

Jag tror oxå på hittelön, och håller en tumme att ni får tag på honom snart!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina
0

Hittelön skrev jag också om tidigt i denna tråd.  Det är moroten i det hela. Då blir folk mer observanta om dom ser grannen vara ute och rasta en hund som dom inte hade i förra veckan till exempel. Man anstränger sej lite extra för man kan få en hacka som belöning. Men det ska delas ut endast när det är ett sådant tips att det är avgörande om att hunden verkligen hittas. Alltså när man har hunden i handen.

En hund klarar sej i skogen bättre än man tror. Men visst sjutton känns det grymt att veta att sin bästa kompis är där ute alldeles ensam.

ProCanis
0

#136 jajust det ja det finns ju faktiskt sånt o äta på.. smart..

#137 undrar hur det går ts…

Lole
0

Skriv Ts!! Hur går det??! :) Håller tummarna för att ni hittar honom..!

Lindzen
0

Ja just nu så vet jag varken om jag ska skratta eller gråta! Vi har haft det maximalaste oturen som finns på denna jord, och det menar jag verkligen.

För ett par dagar sedan så hade han setts av en gubbe som var och övningsköt i en grop, då hade han stått mitt i skjutgropen, åt de håll man sköt. Han började ropa och locka på honom och Rivver kuta iväg som ett skått! Vi åkte dit och sedan fick vi höra att det låg en död älg bara några 100 m därifrån som antagligen hade lockat dit honom, dock så var det bara benen kvar av älgen, resten var uppätet.

I går var det någon som hade ringt och sett honom någon km från älgen. Vi leta ju så klart hela dagarna.

IDAG så var pappa ute HELA dagen, han var ute från 6 i morse och kom hem vid 8 och jobbade i nån timma sedan har han åkt fram och tillbaka på varenda liten skogsväg/väg som finns runtomkring där han sågs sist, han har pratat med alla i närheten, det är ju bara ca 10 min från huset som han sågs vid från början, så han har ju rört sig i området.

MEN, kl 5 så var pappa på väg hem och skulle göra middag MEN när han är 10 min hemifrån så riinger gubben som pappa pratat med och som dessutom hade sett honom och säger att Rivver precis kutade förbi. Pappa tvärvänder och är tillbaka på 15 min, självklart så är Rivver borta… När han åker och kollar vägarna igen och åker längst ner vid en sjö så fanns det en åker, och när han kollar för andra gången så ser han att bakom en slyridå av masa träd så finns det ÄNNU en äng och ett hus. Han åker dit och frågar om dom sett en hund och dom säger att dom har haft en svart och vit hund på deras äng som sprungit fram och tillbaka och jagat sork där sedan 1½ tim tillbaka!! Och då var pappa bara nån minut därifrån och körde omkring!! Och dom hade dessutom sett skyltar som vi har satt upp vid varje vägskäl! Och dom hade bara suttit och kollat på honom från gården, sammtidigt som deras barn var ute och lekte…!

Hur dum frå man vara?! Fatta hur nära vi är HELA TIDEN, någon där uppe vill inte att vi ska få tag i honom…

Jag vet inte om jag har berättat men pappa var ju ute och åkte en dag här i veckan, som vi gör varje dag… Iaf så hade det stått en bil mitt i vägen och han stannade och frågade vad det var och då sa han att han satt och kollade på två älgar uppe på hygget bredvid vägen. Ja då vände ju självklart pappa då, han gav ju nummer till snubben också, och sedan ringer snubben, jag minns inte hur lång tid efter och säger att han såg Rivver springa förbi! Tänk om pappa hade lyckats åka rakt fram? Då hade han kanske fått se honom, och kanske, kanske fått stopp på honom.

Hela byn vet nu att han är borta och det är jättemånga som är ute frivilligt och letar, och tydligen så är han inte så mager som vi har befarat vilket borde tyda på att han hittar mat, så dö av svält kanske han inte gör i första taget då, förhoppningsvis.

Så ja, han verkar inte må superdåligt, han är inte allt för människorksygg, vilket är ett gott tecken för oss om vi skulle se honom. Han verkar också röra sig i ett visst område också.

Mvh Linda

ProCanis
0

Hahaha, Aww, vad gulligt, stod på en åker och letade efter sorg :-)

han lever livet !

Lindzen
0

#141 Skitkul…

Mvh Linda

Maja2
0

Nu kan det vara läge att sätta ut en fälla.

emlas
0

#140 Jag förstår hur frustrerande det måste vara, att vara så nära men ändå så långt borta. Det är ju bra att han rör sig inom ett visst område, det ger ju möjlighet till utfodring och användning av fälla.

Det är ju bra att alla i grannskapet känner till att han är på rymmen nu. Man hade ju önskat att de hade haft vett att höra av sig till er också när de ser honom.

Hoppas han kommer hem snart.

IceJossan
0

Jag röstar också på en fälla, om det går att få tag på. Ni har ju uppenbarligen försökt allt annat ni kunnat, sååå länge, men ändå inte fått tag i honom.

Fortsatt lycka till, hoppas verkligen att ni får fatt i honom snart!!

Lindzen
0

Det är i princip omöjligt att få tag i en fälla, det känns väldigt onödigt att beställa en ny som kostar flera tusen och som kanske inte vi får förns om över en vecka. Dessutom så finns det inga jägare i närheten som använder fälla.

Mvh Linda

Maja2
0

Djurskyddsföreningar brukar ha fällor, fråga där om ni kan få låna en :)

ProCanis
0

Som någon gissade, han trivs säkert jättebra där ute, i allafall än så länge när det är varmt ute :-)

Han har säkert hittat en övergiven håla ute i skogen som han lägger sig i..

ProCanis
0

Kan du inte gå till brukshundsklubben ? där brukar det äna folk som spårar med sina hundar. Finns säkert många riktigt bra spårhundar där.

Annars kanske du kan kontakta viltvårdsmyndigheterna. Eller vart man nu än ringer ifall man har råkat köra på ett rådjur eller älg eller liknande. Ringer man dom vid en viltolycka som tar domhjälp av jägare med spårhundar som letar rätt på djuret om den överlevt olyckan och sprungit ut till skogs. Dom är ju proffs på att hitta djur i skogen.. Dom borde ju kunna hjälpa dig, iallafall mot en liten avgift..

Taxelina
0

Kolla upp med bönderna i omgivningen. Dom brukar ha räv fällor.

ProCanis
0

Hennes hund får väl inte plats i en rävfälla

ebengtssson
0

Håller tummarna :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

[nataschaj]
0

Tänk bara på att han ev har blivit förvildad nu (kanske nån som har skrivit men missat de i texten då) sorry för de onödiga upprepandet i såna fall.

De ända ni kan ha tur med är bur och jag vet att du har sakt att de inte skullegå/och vill inte, men de blir kallare å kallare nu och snart är det jakt säsong med, är de inte bäst att få tag honom innan det?.

Skulle ja bo närmare er (minns dock inte var du bor) så skulle ja hjälpa till å leta efter din hund.

Har ni testat tv/media?

men lycka till än är inte hoppet förlorat, men snart blir det de..

Bamse kramar till er!

Lindzen
0

Jag lyckades fånga honom idag!!!! Fatta vad glad jag är!

Och han är smal som jag vet inte vad, tänk er en bild av ett hundskellet och ett tunt skinnlager över det… Ungefär så ser han ut! Asså jag vågar knappt röra honom, det känns som han ska gå av på mitten.

Å det var så skönt, han är sitt gamla jag och hela alltet, förutom att han är väldigt väldigt smal.

Jag orkar inte berätta hur allt gick till nu, dt känns fortfarande inte som han är hemma! Shit

Mvh Linda

Workingdog
0

#154 guud vad roligt och bra att han är hemma igen :D Man har suttit och varit lite orolig hur det skulle gå men vad skönt att han är hemma igen :D Han äter nog till sig ska du se :)

/Mvh Jennifer

Catnap
0

#154 *jubel* Har följt tråden i tystnad och är så glad för er och hundens skull att den kommit tillrätta! Skrattande

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Katti
0

Åh vad kul!!! Varje gång jag har gått in i tråden har jag hoppats på det!

[nataschaj]
0

men ååååååååååå va roligt! kan du ta bild på honom nu när han e så smal? Tänkte de kunde vara roligt å få se han hur hans er ut efter ett sådant äventyr!

grattis grattis!

ProCanis
0

Du måste brätta allt! =)
Samt mata i honom massa massa massa med korv och köttbullar nu :D

haha, ja nu vet du efter alt det här att han inte längre är så värst rädd för bilar längre :D

emlas
0

Tjoho, vad härligt! Underbara nyheter! :)

bblomquist
0

Åh vad bra, har föllt dehär och verkligen hoppats att du skulle hitta honom. Gud vilken lättnat!

Maja2
0

Å Gu va skönt!! Grattis!! Tur han kom tillrätta innan älgjakten börjar i morrn, då hade han förmodligen blivit skrämd.

Om jag vore ni skulle jag INTE överösa honom med korv och köttbullar i några större mängder. Då får han nog problem med magen.

Återigen, GRATTIS!!!

Taxelina
0

Du ska INTE mata i honom massor av mat. Ta kontakt med veterinären och berätta hela historien. Så kan du få tips och råd från dom hur ni ska gå till väga. Han kanske behöver närings dropp och små men täta portioner mat.

Och så hoppas jag att du berättar hela solskens historien om din fina hund.

Det värmer verkligen att se att ni lyckats fånga in honom. Lycka till i framtiden med honom nu och ge honom en stooor kram från mej och våra 14 jakthundarSkrattande

Gullan402
0

JÄTTEGRATTIS till att Rivver är hemma igen! Så skönt att det löste sig till det bästa. Att han är smal är ingen fara, han kommer säkert att gå upp igen när han får sin vanliga mat. Tänk bara på att mata honom försiktigt i början, små portioner men ofta. Låt han bara vila och pusta ut ordentligt, han tycker säkert att det är skönt att vara hemma så kommer allt snart att vara som vanligt igen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Rexkanin
0

Åh, vad bra att han är hemma igen :')

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

fettmedkevlar
0

Har följt tråden i tystnad och vill utropa ett JUBEL!

Gud vad skönt det måste vara att han är tillbaks.

Om du vill får du gärna lägga upp bild på hur han ser ut nu och berätta hela historian om hur du fick tag på honom. Det kan ju vara nyttigt för oss andra att få veta hur tillfångatagandet gick till om vi andra råkar ut för något liknande.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Miolina
0

Åh grattis jag har också följt tråden i tystnad.  Grattis återigen Glad

Min blogg hittar ni här

Emelie89
0

Grattis! Vad skönt att han kommit till rätta! :D Djurvän som man är så var man nästan nära på att åka från Gävle till Sundvall för att hjälpa till att leta. Blir jämt så förtvivlad när djur kommer bort.

ebengtssson
0

vad underbart grattis =D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ProCanis
0

#163, ja sant iofs =) haha

Lindzen
0

Å det är så skönt att ha tillbaka honom! Man kan leva igen :D Från och med nu så kommer han kallas för spinkis och inte tjockis som jag brukade kalla honom, även fast han inte ens var tjock innan heller… :P Han ligger helt däckad i min säng nu och bara sover, han bara sover och äter, men det kan jag verkligen förstå. Vi går ju inga direkta promenader med honom än på ett tag, utan vi går bara ut på gården med honom så han får göra ifrån sig och sedan är det sova som gäller. Han kan ju inte ha sovit många immar under de tre veckor han var borta, usch, får ont i magen bara av att tänka på det. Vi ringde ju veterinären angående mat och hon sa att vi kunde ge honom sin vanliga mat, men i små portioner och dela upp det till fyra gånger om dagen, han får ungefär 2 dl åt gången som är uppblött. Vi ska nog åka till veterinären också och bara göra en hälsokoll ifall han skulle behöva extra vitaminer eller nåt, skabb kan han ju också ha fått men det är inget som visar sig, avmaska honom har vi gjort idag också då sork ofta bär på det. Man märker att han är liite vaksam just när han är ute eller om det kommer någon främling, jag stod på altanen när han var ute på gården med pappa och när dom skulle upp så tvärnita Rivver och stirrade på mig sen när jag sa typ "hej grabben" så börja han vifta på svansen, men man kan ju förstå det ändå om han fortfarande är lite vaksam mot just främlingar.

Ja ni ville veta hur jag fick tag i han, det kommer bli mycket bara så ni vet, jag tänker inte berätta den korta versionen :)

Jag och pappa skulle ut då och leta honom på det stället där han hade varit de senaste dygnen, när vi var ungefär 2 min ifrån där vi tänke leta (ett stugområde vid en sjö med två åkrar) så ringer det en tjej som hade ringt och sett honom igår och säger att hon precis hade haft han uppe på altanen och matat honom med korv, men hon sa att så fort han lixom titta på henne och verkligen såg att ojj där är det ju en människa så stack han mot ängarna. Pappa körde 200 dit och vi kastade oss ur bilen, pappa sa åt mig att gå till ena änge så skulle han kolla den andra. Det var bara kanske 100 m till ängen jag skulle kolla så jag kuta dit, och vad får jag se stå 80 m ner i åkerkanten, jo Rivver! Min första impuls var att ropa på honom så det gjorde jag ju, jag fick ropa tre gånger innan han tittade upp och när han väl såg mig så stirrade han på mig med parabålöron,han började locka och säga typ "hej grabben" "tjena Rivver" osv, som jag bruka hälsa på honom, men efter 10 sek så tvärvände han och kuta ner mot sjön och sedan så svängde han åt vänster precis innan vattnet in i vassen. Jag kutade efter som en idiot och när jag väl var i vassen så var det typ gångvägar överallt och även en plats där det såg ut om han hade legat. Fatta vad dum jag käde mig! Jag ville bara lägga mig ner och dö när jag inte såg han igen! Det kändes verkligen som att vi aldrig skulle få tag i han om han inte ens lyssnade på mig, det var lixom första gången jag såg honom på 5 veckor.

Vi gick omkriing där ett tag runt åkern och skogen bredvid och stugorna inne i skogen som bara låg 200 m från åkern, ingen hade sett honom kuta förbi… Sedan satte vi oss i bilen och åkte längs landsvägen ifall han irra omkring där men icke. Sedan så satte vi oss helt enkelt på pass vid åkern ifall han skulle komma tillbaka och leta sork, vilket han borde göra med tanke på hur mager han var(är). Vi satt där i 1½ timme, sedan ringde det en tjej och sa att hon precis hade sett honom vid ett hygge längs landsvägen, vi satte oss i bilen och körde dit, det var max 600 m ifrån lägdan. När vi kom dit så fanns det ingen Rivver någonstarns, vi gick där ett tag och kollade efter spår men ingenting. Hon sa att hon hade sett honom komma ut från en gammal gammal skogsväg som låg bara på andra sidan vägen, alltså paralellt med hyggesvägen. Så vi gick den vägen och den ledde ända tillbaka till lägdan som han var på! Så han hade antagligen genat där. Vi åkte fort tillbaka till lägdan igen och där går han längst bort till höger nere i hörnet av den! Jag gick ner mot han, det var väl kanske 200 m, och jag gick där sakta sakta, och han såg mig inte, det var precis som med rävar när dom är helt inne i sitt jagande, man kan komma in på 10 m innan dom känner lukten och ser en. Det var så hemskt att se honom desperat bara gå med nosen i backen och leta fram och tillbaka. Vinden blåste i ryggen på mig och han gick 20 m till höger om mig i ungefär samma höjs som jag så han kände ju inte lukten. Med hundar är det oftast, först är det lukten sedan kommer hörseln och sist kommer synen. Luktminnet är tusen gånger bättre än hörsel och synminnet. Men tillslut så hade han gått så han kom 20 m precis nedanför mig, då så lyfte han huvet och började vädra i luften, sedan såg han mig där jag hade stått och bara tyst tittat på honom, då fick han samma stirrande min och parabålöron, och då satte jag mig sakta ner och började locka och säga: Hej Rivver, nu har du varit borta länge grabben, ja jag ser dig där, bäbis, vill du inte komma hem och träffa Zora och Zelda, (han två bästa kompisar) och Daisy, husse och matte och Jonas osv, jag sa allt som jag brukar säga och sånt som han brukar bli glad och reagera på. Så satt jag i typ en minut sedan började han långsamt trava sidledes åt vänster och då fick jag världens panik, jag trodde han skulle springa ifrån mig, så jag började prata ännu mer om samma saker och typ säga stanna och massa, men jag sa precis allt i vanlig samtalston.När han travade så tittade han ständigt på mig i ögonen och gjorde som en halvcirkel runt mig som förde honom närmare och närmare mig. Tillslut så var han bara 10 m till vänster om mig och då såg jag verkligen hur han kände igen mig! Han sken upp somen sol och började vifta på svansen och kom krypandes med sänkt huvud och var skitglad! Och jag fumlade med kopplet och när han kom fram till mig så började han gnälla av glädje och jag trädde på han kopplet och jag började stortjuta, och han ville bara hoppa upp i min famnt och komma så nära som möjligt! Jag satt där och storgrät med honom överlycklig i min famn och jag kunde verkligen inte fatta det! Det kändes som en saga :') Jag har aldrig varit så glad i hela mitt liv och lättat, det kändes som att en sten på ett ton släpptes från min bröstkorg. Sedan kom pappa ner till mig och Rivver blev lite halvskrajj men sedan när pappa börja prata med han så blev han helt överlycklig igen, han typ kräla på han när han redan satt ner och gnällde :') Han måste verkligen ha saknat oss på riktigt, även om hundar lixom lever mer i nuet och inte tycker synd om sig själva så kände han helt igen oss efter 5 veckor utan oss och 3 veckor helt vild!

Åh vad glad jag är! Det hade kännts så tragiskt att aldrig få tag i han igen, det kändes verkligen helt hopplöst när han sprang ifrån mig från början, men det var ju för att han varken hade kännt lukten eller sett mig riktigt ordentligt, så lukten är det viktigaste och första hundar känner igen.

Jag kan tyvärr inte ladda upp bildnerna… Dom är tydligen för stora >.< Jag vet inte riktigt hur jag ska minska dom som… Om någon vet så får ni gärna hjälpa.

Men tack för allt stöd från er, det blev trots allt, mot alla odds, ett lyckligt slut! :)

Mvh Linda

Rafflan
0

Stort grattis, verkligen jätte kul och skönt att höra att han är hemma igen :D

zoolatri
0

Vad härligt att läsa att han äntligen kommit till rätta!:D

jag har följt tråden och hållit tummarna!

[nataschaj]
0

Lägger upp dem på pointer så går du där de står redisgera, så kan du minska bilderna. så tar du 50% åt gången så ska du se att bilderna blir bra.

Men å va roligt att han e hemma! ja kan knappt tro de!, såå roligt!!!

Rexkanin
0

#171 Åhh, det är typ precis som en saga med ett lyckligt slut! :'D Är så glad för eran skull!

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

ProCanis
0

Helt fantastisk historia Lindzen! Så häftig upplevelse är det att återförenas på dethär settet!

Om inte bilden är större än  3MB så kan du använda denhä siten, den är super lätt och bra! http://i.servut.us/
Sen får du en länk som du kanposta här så kan vi gå in på den o titta på vovven

tinypic.com <- är också till fr att ladda upp bilder, där står det inget om någon begränsning så du kan väl prova och se om dom tar bilder som är strre än 3mb =)

funar det inte så får du väl säga till igen så får jag väl pula fram nå annat ;D

Lindzen
0

Bilderna finns på min bilddagbok som heter Lindafoto. Bilderna är under den 5 september :)

Mvh Linda

Catnap
0

Oj vad mager han var stackaren. Pyssla om och gosa med honom ordentligt nu Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

ProCanis
0

jahopp, Då kan vi alla andas ut iaf, han är tillbaka! Även om han nu har glömt kvar sin mage ute i skogen :-)

ebengtssson
0

gud vad härligt :) Börja gråta:P

satilaryttaren.se

[nataschaj]
0

hur söker man ditt album då? fattar inget på dem sidan…å ja e medlem, men gilalr inte den sidan..

[nataschaj]
0

ja hitta!, jisses va smal han e ;) men han ser nöjd ut i alla fall

Workingdog
0

Guud stackars kille :( Men skönt att han är hemma, började gråta när jag läste texten, blir alltid så rörd av sånt och tänk om det var jag :p

#182 gå in på länken som #179 skickade :)

/Mvh Jennifer

hittadjur-se
0

åh va härligt att höra att han är hemma igen. :-)

Linda
0

Grattis, harligt!!!

Bunn
0

#159 Något OT men ett mkt bra exempel på dina antaganden/okunskap jag nämnde i en anna tråd.

TS Stort grattis och lycka till!

ProCanis
0

Brunn, HÅLL KÄFTEN!

ursäkta mig all andra men DEN börjar gå mig på nerverna.

som jag sa, ska du bråka så ta det i PM.

Jespersen
0

Nämen, åh vad roligt att han är tillbaka! Blev också helt gråtig här när jag läste om när ni hittade honom. Vilken lycka!

Bunn
0

#188 Antar att du menar mig?!

Jag bråkar inte, tycker bara att du ger felaktig information.

xcess
0

åh så skönt att han är hemma, blir helt varm. Efter omständigheterna -En solskennshistoria:)

xcess
0

åh så skönt att han är hemma, blir helt varm. Efter omständigheterna -En solskennshistoria:)

ProCanis
0

Kul att du kommit med i tidningen! :-)

http://st.nu/start/sundsvall/1.2323338-aterfunnen-efter-tre-veckor-vilse-i-skogen

Vad söt hans blick är där :-)

Men märks att ni är extra försiktiga med att kan inte ska komma bort igen nu, han sitter ju till och med med koppel i soffan på bilden ! :-) haha

Saiipz
0

Gud vad kul att ni hitta honom! :) men vad mager han var :O hoppas han mullar på sig lite igen ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Lindzen
0

Ja dom intervjuade oss i tisdags, då var vi fortfarande inte helt säkra på om han skulle lyssna bra på oss men nu så kan han vara lös på gården utan problem :)

Hehe han såg värsta rädd ut på första bilden typ " shit, vad är det där för läskigt hon har i handen…", det var därför jag flinade :P

Mvh Linda

Minka040
0

Jättefin bild på er! Är så glad för er skull att ni fick tag på honom. :)

ProCanis
0

Lindzen, Ahaaaaa, hahaha, naww =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.