Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3440 ggr
tovvi
0

Otrygg och skäller!

inte konstigt att jag inte fick något svar på mitt inlägg igår, eftersom det tydligen aldrig lades upp… :p får skriva om…

Skrev här för ett litet tag sen om min hund jg nyligen tagit över som är rädd för män. Det går lite bättre, hon accepterat pappa fullt ut och till och me hoppar upp i knät på honom osv. Men det tog ungefär en vecka. och då bodde vi i samma hus. (dvs de träffade varann ofta)Nu har nästa problem uppkommit, som nästan är ännu jobbigare.

Har precis flyttat till lägenhet, och här skäller hon så fort hon hör steg i trapphuset, samt på grannherrarna i trapphuset. Har mött två av dom varsin gång i trappen coh hon skällde ut dem rejält, även den ene som satte sig  ner på huk och inte betedde sig särskilt hotfullt.

Det verkar som det har lite med att göra tt hon känner sig trängd härhemma/inne, för det är inga som helst problem om man är ute och går me henne och möter folk och så. (Mötte dock ene granngubben idag tillsammans med hans son, och hon sprrang först fram för att hälsa sen skällde hon kopiöst… grannen kan ha ett lite "hotfullt" utseende också iofs..) Märkte även igår när vi va ute på uteplatsen att hon skällde rejält när grannpojken kom fram för att hälsa över staketet, men så fort jag tog ut henne utanför så gick hon bara fram och nosade på honom sen va inte han det minsta intressant längre.

Hon har ju varit vanskött innan, och Djurskyddet (som blev inblandat och fick henne att omplaceras) fick ju uppgifter om att de va elaka mot hunden, att hon va främlingsfientlig och inte kunde läsa människospråk eller hundspråk. (Hundar är dock inga problem)

Så antagligen så är hon bara otrygg och vet inte hur hon ska bete sig. Säkerligen har hon lite vakt i sig också.
Många pratar ju om att hundar som skäller "på dörren" ska man först lära "skall" och sen därefter lära dem tyst. Men det känns inte som det är där problemet ligger för Izzy, hon är nog mest  bara osäker och otrygg.

Men hur får man henne bäst trygg  i sig själv, mer än att ge henne förtroende - att inte tillföra henne nåt obehag osv? Det är säkert sånt som kommer efterhand visserligen, men är orolig att grannarna inte är så förtjusta i hennes skällande. (även om hon inte skäller konstant hela dagarna) Vad ska man göra i läget där hon hör någon utanför och börjar skälla?

Försöker träna en hel del lydnad och kontaktträning med henne, vilket hon inte har några som helst problem med. Hon tyr sig väldigt mkt till mig, och har låtit henne sova i sängen som hon så gärna vill. (det ger väl också mer trygghet hos henne?)

Har inte testat att lämna henne ensam något direkt mer än en gång då jag gick ut och gick lite själv i trapphuset och smällde i ytterdörren och så. Då var hon helt tyst.

tovvi
0

*puff*

Fridaaaa
0

Har samma problem med min tik, innan accepterade hon bara mig, min sambo, hans mamma & låtsatspappa & hans småsykon, nu kan hon hälsa på mina föräldrar och farmor men inga andra. Lite jobbigt, hon är med osäker och skäller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.