Fördomar och steriotyper..?
Fick ideen från en annan tråd - vet inte om det redan finns en, hittade ingen när jag sökte..
Vad har Ni för fördomar om olika raser och dess ägare?
T.ex. att american staffordshire terrier är aggressiva och äter barn, eller Chihuahua är en hund som bara skäller och inte orkar gå mer än 10 minuter om dagen.. Ja, ni förstår.
Man brukar ju säga att det finns steriotyper inom vissa grupper, när det kommer till människor, kan man säga samma sak om hundarna?
(Bilden är iscensatt och tagen av mig)
att folk (många) inte tror små hundar behöver en riktig uppfostran -_-'
#1 Den är vanlig!
#2 kan det bero på att det tyvärr stämmer på många?
#3 Ja, sålänge man orkar hålla hunden behövs ingen uppfostran.. Och en liten hund är ju knappast något att kämpa med.. Ungefär så.

Att många tycker att det är gulligt om en liten hund skäller och gör utfall medans när en stor gör det så ska det klassas som kamphund och avlivas direkt…
#5 Håller med dig totalt där.
Sen också att många tycker att en liten hund inte behöver aktivers/motioneras så mycket oavsett ras. Personer har en tendens att ta alla små hundar som knähundar när de i själva verket är "stora hundar i en liten hunds kropp" om ni förstår hur jag menar.

#7 förstår helt!! Tex en Chihuahua behöver inte ngn motion alls, men det är oftast då dom blir rastlösa och agressiva och allt. En Chihuahua behöver också motion och klarar av att vara ute massor med timmar, det finns inte många ( det finns men är väldigt få) som tränar med sin Chihuahua. :( Tråkigt att det ska vara en "kändishund"
#7 Jag förstår. Min lilla 4-kilos tik klarar faktiskt mer än min stora retriviermix på 45+ kilo..
#8 Exakt.
En annan sak jag kom och tänka på när det nämndes om att vissa tycker små skälliga hundar är söta medan stora bara är aggressiva. Samma reaktion får man ifall en liten hund bara springer fram till en okänd för att hälsa, då är den bara gullig, medan en stor hund som springer fram till en okänd att hälsa genast är aggressiv plus att personen skriker ofta på hjälp och ryggar undan om en stor hund kommer mot den.
Det att tänka på i både om hunden skäller mot människor/hundar är att en liten hund går i teorin att spraka bort om den anfaller + mindre mun=mindre skada om den biter…
Min största fördom är väl att de som köper chihuahuor (och ibland andra små hundraser) inte är hundmänniskor utan ser sina små hundar som en kul "grej" för stunden. Motion och träning verkar vara uteslutet. Alla små väskor, outfits och bling bling-halsband får mig att vilja spy.
Amstaff-blandisar skaffas billigt från blocket av unga män som försöker kompensera… De uppfostras med hårda metoder och det närmaste de kommer en promenad är att hänga i ett centrum i någon förort.
De som skaffar en siberian husky eller en border collie vet oftast inte vad de ger sig in på. De köps för att de är vackra (sh) eller för att personligheten lockar (bc) utan att den nya ägaren faktiskt passar hundrasen. Snabbaste sättet att förstöra en hund utan att ens mena det…
Håller med #12
Små hundraser köps för att det känns som en modesymbol, att bära runt sin söta lurviga vovve i en svindyr Pradaväska (tex)
Amstaffmix köps för att på något sätt höja sin egen status, men det är inte bara unga män, känner en som är på jakt efter an amstaff och varför förstår jag inte då hon inte direkt är typen som tränar med hund…
BC är tydligen populärt nu, men ser inte många köpes-annonser där dom faktiskt vill ha en vallhund utan en sällskapshund och BCns egenskaper passar tydligen perfekt som sällskapshund.

Mina fördomar om några raser (dock inget jag dömer alla hundar av dessa raser för, utan det gör bara att jag gillar dem mindre)
Att Collies skiter i sina ägare och gör som de vill, tex försöker attakera katter! Har endast träffat två Collies, och båda dessa har flugit på min ena katt. Den ena ägaren verkade för övrigt ansvarig och praktiskt taget slängde cykeln och kastade sig efter hunden, men den andra verkade inte begripa ett skit och låter sin hund strutta runt över hela området helt utan varken uppsyn eller uppfostran.
Att Chinesiska nakenhundar är egensinniga, slutna och envisa. Vet inte riktigt varifrån jag fått det ifrån, men antagligen ifrån problemhundsfall på TV och att en bekants kinesblandning är otroligt envis. Sen har jag väl som många andra fått intryck av att en kines köpes för att den är fin och och passar bra i kläder…
Att Chihuahuor är väldigt kaxiga och envisa. Detta beror antagligen på att många ägare låter dessa minihundar slippa undan med sitt dåliga beteende eftersom de "är så små och sårbara". Har fått intryck av att chihuahuaägare är lite snoffsiga "ska ha"-människor, ska ha det minsta och sötaste just för att det är så litet och så sött, inte för att det är en hund som passar dem.
Att Samojeder är skälliga - har bara stött på ett par, tre samojeder, men alla skällde för full hals hur länge som helst.
Att Taxar är fruktansvärt envisa! Även skälliga. Farmor och farfar hade två jakttaxar, en hane och en tik. Hanen var fruktansvärt envis, och dessutom väääldigt vaktig av oss barn! Han till och med högg farmor en gång pga att han vaktade oss och inte tolererade att någon vuxen kom i närheten då. De båda var rätt skälliga, framförallt hanen som kunde skälla huuur länge som helst utan att ge sig. Jag kan känna igen nästan direkt om det är en Tax som skäller, de har ett sånt typiskt skall.
Det är väl lite fördomar jag har, och som även är anledningar till att jag inte vill ha någon av dessa raser. Men jag dömer inte alla hundar efter mina erfarenheter av raserna, jag vet mycket väl att alla hundar blir vad ägaren gör dem till - jag har väl bara haft otur att stöta på fel individer :P
Ni får skälla på mig så mycket ni vill men alltså, säg att ett gäng med chiwawaor kommer gåendes i ett kniippe och får syn kanske på en annan hund och alla börjar skälla. jag ha sett detta själv, och det ÄR hemskt gulligt :-D hahaha.. dom ser ju så små och klena ut allihopa..=D
Och dom gör såna konster också samtidigt.. och skallet är ju inte direkt störande heller..=D
Skillnad mot om en bordercollie som står och skäller eller om en chäfer skäller.. dom har ju oftast så kraftfulla skall eller så skarpa skall så det blir jobbigt… Sen finns det ju både små och stora hundar som som verkligen bokstavligen står och skriiiiker rätt ut..det är ju rätt öronbedövande, särskillt om man står jämte hunden :-D
Tror endel amstaffar eller pitbullar kan göra så, skrika.. Men jag har hört en Bishonfrise också göra så :-D
jackrussel kan också ha ett hemskt ettrikt skall.. :-)
Men ni vet, jag brukar säga och tänka att såna människor som tycker pådethär sättet som vi pratar om, att små hundar inte behöver uppfostras och liknande, dom är ju inte riktigtiga hundmänniskor, dom har inte riktigt fattat hur hundar o så fungerar.. Dom har inte riktigt detdär "rätta" tänket kring hund, om ni förstår hur jag menar. dom skulle hellre ha en katt och vissa av dom knappt det, kanske en fågel istället eller akvariefiskar.. :-)
Sen finns det dom som prioriterar saker väldigt konstigt med sin hund. Och en del förstår ju inte alls vad detta med träning har för betydelse.. och många vet ju helt enkelt hur man gör och orkar inte ta reda på't heller..
#15 Ja, jag håller med. Jag finner det ytterst roande när chihuahuor gör utfall, morrar och visar tänderna mot min schäfer. Hon tittar på dem som för att säga "…alltså, vad vill du? Jag skulle ju kunna andas på dig så dör du."
Vi hade en gosedjurshund och lärde vår hund att bita den på kommandot "döda chihuahuan". Hoppas ni här inne har samma humor som mig så det inte blir ramaskri nu. 

#15 Haha jag vet precis vad du menar, det ser liksom löjligt ut :P Det är ju enorma hundar i minikroppar, de vet inte hur små de är, hehe. Men det är ju så många ägare tänker, att det är gulligt och inte ens störande och därför låter hundarna fortsätta. Skillnaden på dem och ansvariga hundägare är att de inte tänker steget längre, att aggressiva hundar ändå är aggressiva hundar även om de är små.
#16 haha. Min hund som är gigantisk i storlek blir livrädd när en chiuaua kommer skällandes. Grannen har en bjäbbig chiuaua som alltid skall skälla ut min hund. När den chiuauan kommer skällandes så sätter min hund svansen mellan bena, börjar darra och kollar snett upp mot mig, det är de mest larvigaste jag sätt i mitt liv då han skulle kunna käka upp den chiuauan i ett naffs.
#18 hahahaha, detdär känner jag nästan igen lite i en stor bonuschäferhund jag brukar ha, han reagerade så en gång när vi passerade en liiiiten chivava som gjorde värsta utfallet nä vi gick frbi, han såg så skärrad ut hahaha…"sh*t vad tog det åt den kärringen, Vad har jag gjort?!!"
#19 Haha. Jo med min grannes hund så är det ju tyvärr så att den får springa lös hur den själv vill och ofta är den runt min hunds ben och far samtidigt som den skäller på honom. Min hund står bara där och lyfter på ena tassen när den far runt den och sen lyfter på den andra när den är där och grannens åsikt är det klassiska "vad söta dem är tillsammans" medan jag bara har lust att sparka iväg hundkräket. Där ser vi ju en annan klassisk sak om att folk tycker att skällandes chiuauer bara är söta när en chiuaua kan göra fler skador på min hund än en i hans storlek eftersom den är snabb, smidig, liten och tar sig lätt under och mellan honom.
Sen brukar jag passa en bonuswelshspringerspanielhund ibland, tik, jättesöt..men hon hade varit med om ett smärre trauma eller hur det var med taxar en gång, så en gång när vi passerade två taxar som stod och skällde på oss så såg man att det var som en reflex på henne som gick igång och hon brjade skälla lite försiktigt, inte alls störande skall, utan bara som att hon ville svara upp mot dom, nästan så hon tyckte det var lite kul :-) inte för jag uppmuntrar min ahundar till att skälla men jag tycker inte att dom ska vara tysta jämt och i alla lägen.. Stör det ingen och stressskäller dominte och så vidare, då finns det ju ingen orsak till att stoppa hunden..Då kanske hunden inte skäller en gång när det verkligen behövs för dne tror den inte får det :-)
jag sitter förresten just nu och tittar på en film som sprider sånt rykte om att tillexempel Chivavas inte behöver motion, "Legally Blonde", från landet där fördommarna inte är olagliga att frverkligas, där man tror att en hund klarar sig fint med en bakgård hela livet. Hunden i den filmen sitter ju inne på rummet och tittar på TV jämt, man ser ju den aldrig vara ute och gå med någon… Tragiskt, tragiskt..
#21 Då ska du se på Beverly hills chiuaua, det är också en sån där typisk film som säger chiuauer är dockor.

#21 Många hundar vore nog glada om de hade en bakgård att vara på. Det är förmodligen fruktansvärt många hundar som åker väskor och vagnar så fort de är ute! Ägaren tar ut sin "bäbis" i vagnen - herregud!!! 
Den enda motion de får kontakt med är väl att de ser andra hundar gå förbi!
#22 Men den filmen är ju ändå rätt ball, om det är samma film jag änker på. När hon kommer till värsta chihuahuaplacet och ska finna sitt inre skall eller vad det nu är dom kallar det ;p hon och schäfern tillsammans är ju söta. Även om det verkligen framstår som att den sortens hundar hör hemma på salongen där dom får manikyr och jag vettefan allt
#22 fybubblan
#24 Jo det är samma film men när hon kommer till pallatset lär hon ju sig att vara hund, innan trodde hon ju att hon skulle vara en diva i diamanthalsband och prinsessklänningar så den filmen tycker jag säger ganska mycket om hur människan ser på en chiuaua och sedan hur en chiuaua skall vara.
har inte några fördomar om någon ras. Jag tror att allt hänger på uppfostran och att man väljer en ras som passar en & ens behov och att man kan göra alla behov som just den hundrasen kräver. t.ex låta en jakthund jaga eller spåra, låta en BC få valla ibland osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#24 Jojo dom är balla, men jag tänker baraatt dom filmerna sprider dåligt rymte bland folk som inte förstår sig på hur hund fungerar liksom :-)
Annars tycker jag tillexempel vissa grejjer med Hundhotellet var kul..=)