Tips och råd
Hej :)
Jag har en långhårig taxtik på snart 2 år, jag fick henne när hon va drygt 10 månader och då var hon inte van vid andra hundraser (hon hade bara bott med andra taxar) Jag började träna på att gå ut bland folk och hundar och hon skällde men slutade när jag sa åt henne och sen var det bra, hon åkte med ibland när jag tävlade med mina hästar och skötte sig kanon bra.
Men ju äldre hon blev desto värre blev problemet.. Jag vet inte vad det beror på för jag ändrade inget och hon va jätte fin att gå med innan men nu är hon ett litet monster, så fort hon möter en annan hund eller ser den så vill hon bara efter den och bita, hon gör utfall och kryper och vrålskäller och jag vet inte längre vad jag ska göra! Jag har testat allt känns det som: haft olika koppel/halsband, gått tillsammans med våran andra hund, gått själv, haft godis, leksaker för att försöka fånga hennes uppmärksamhet men hon bryr sig inte, hon ignorerar mig tills vi gått förbi. Hon drar så hårt att hon nästan kväver sig själv och kräks.. Nu har hon en halti när vi är ute och går och det är bättre men hon får ändå som ett panikutbrott och gör utfall så fort hon ser en hund.. Hemma tränar vi lydnad och hon är jätte lyhörd men ser hon en hund lyssnar hon inte alls och blir som en helt annan hund,vi håller även på med agility för att det är kul och hon är ute hela dagarna på tomten och vi är ute och springer och busar i skogen och hon går även viltspår.
Jag vet att hon är osäker och rädd för andra hundar men jag vet inte hur jag kan få bort det, hon går jätte bra ihop med våran andra hund för att hon känner honom nu men hon kan ju inte bli bästis med alla hundar som finns.. Jag känner ingen med hund som kan hjälpa mig att träna bort det och ingen vill ju driekt stanna på promenader när de ser hur hon är..
Hemma är hon världens goaste och hon tycker om människor och vill vara med överallt, hon skötter sig exemplariskt överallt förutom vid hundmöten.
Om någon har några tips så snälla skriv! :)

Mitt första tips är att ta henne till veterinär för en ordentlig undersökning, hundar visar inte alltid om de har ont någonstans, men kan bli på detta sätt istället.
Och att sedan även ta hjälp av instruktör eller problemhundsutredare/hundpsykolog som kan komma med mer handfasta tips på hur du ska träna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Ok hon har varit hos veterinären för inte så länge sen för en öronundersökning och då gick hon igenom henne ifall det va något mer fel på henne men de hittade inget och sa bara att allt var jätte bra och att hon var fin och trevlig.
Hur kommer man i kontakt med någon instruktör då? Vet du någon bra, inte så långt från stockolmstrakten helst?

#2 Många fel kan det behövas en röntgen för att upptäcka.
För att hitta en instruktör kan jag rekomendera att du kikar in på http://www.immi.nu/ - klicka på "Sök medlem" och välj ditt län så kommer det upp en lista över immigodkända instruktörer i det länet, det står även vilken ort de finns i.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!