Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4890 ggr
[countess]
0

dragkamp?

jag har alltid kampat med mina hundar och det har aldrig varit några problem och dom har sett det som belöning när dom har gjort någonting bra . nu har jag en försiktig sheltie tik och min tanke var med kampandet att hon skulle se det som belöning eftersom hon inte tycker godis räcker även om hon tar i mot och äter det  . och igår iaf fick jag henne att kampa med mig genom att hon fick vinna ett 10 tal ggr och vi avslutade med att jag vann ! och berättade det då på jobbet idag när en tjej säger men hur kan du vara så dum? det är det värsta man kan göra ! fick som aldrig ett svar varför det var så dåligt , så nu frågar jag er vad tycker ni om dragkamp med eran hund?

Catnap
0

Varför var det det värsta man kunde göra? Att kampa med en hund överlag eller att kampa men en försiktig hund? Huruvid kampandet passar din hund kan jag inte uttala mig, men jag tycker att din tanke låter bra iaf.

Att kampa med hundar som belöning rent generellt tycker jag är bra, om hunden gillar det så varför inte. Viktigt däremot att man lär hunden regler så småning om som att alltid släppa när matte/husse ber om det. Jag kampar med min yngsta retrievre och han ska ändå användas i jakt. Han skiljer på att kampa med leksak och att bära fågel och har då inte blivit hård i munnen vad jag vet. Alla saker som hunden gillar är utmärkta att använda som belöning om dte så är att kampa, gå och lukta på kissfläckar eller på löptikar som jag hört  en hundägare belöna sin hund med Skrattande

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[countess]
0

¨#1 ja det var det jag inte fick svar på :P hon älskar att jaga bollar men det blir jobbigt i längden när hon inte hämtar dom haha men inte bara det vill ha olika belönings sätt plus att hon är lite för försiktig och behöver släppa loss lite  har funkat med min förra hund som var ännu mer föriktig han fick lite mer självförtroende av just kampandet . jodå regler jobbade vi även på igår att loss betyder släppa och just i det här tidiga stadiet släpper hon bara jag tänker det :P

pippa__
0

Inget fel i att kampa me dom! Det går så mkt rykten om att man inte ska kampa me sina hundar för då kampar dom me allt..Lustigt att mina hundar inte sliter både folk och hundar i stycken isf *ironi*

[countess]
0

#3 håller med där !

Catnap
0

#2 Om hon inte kunde förklara vad hon menade så har hon säkert inte stor kunskap eller tanke bakom uttalandet och då är hon inte mycket att lyssna på. LÅter som ett uttalnde från en okunnig person, har man kunskap kan man även formulera den och förklara vad man menar.

Jag håller med om att man vill ha så många eblöningsätt som möjligt. Själv håller jag fingerkrok runt min hunds tänder och har dragkamp, jag slår honom retsamt på nosen, vi brottas, han får jaga mig, jag "slår" honom över kroppen och puttar iväg honom, samtidigt som jag kan belöna  genom att klappa händerna och tjoa och med vanlig drag kamp och godis. Fast bästa belöningen är att bli skickad på apport Glad

Kampa du med din hund, dte är min åsiktGlad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[countess]
0

#5 jo jag kommer fortsätta kampa , fast det konstigaste med allt är att hon ärväldigt kunnig och har alltid haft väldigt trevliga hundar men vem det kankse gick snett när hon har kampat med någon hund :S

Tangotime
0

Att kampa med en lite försiktig hund bygger självförtroende. Att kampa som belöning efter träning är kul. Och att kampa bara för att leka stärker er relation. Kampa på med din hund och skit i okunniga kollegor Flört

(Sen kan jag förstå att vissa inte kampar med sina stora hundar ex på vintern osv. Blir man "biten" av en olyckshändelse när det är kallt gör det extremt ont!)

[Hilo]
0

Att kampa är ju en jättebra form av belöning och aktivitet.

Kampa på bara! Om hunden klarar av det, och fattar grejen, go for it!

Zebben
0

Kampa är otroligt givande för både hund och ägare. Är ett grymt bra sätt att belöna sin hund på bla.

Men ska man kampa ska man även kunna bryta. Så träna in ett loss som innebär att hunden släpper och inte försöker på tag i trasan igen.

Men kampa på bara…det är få individer som inte gillar en bra kamplek.

IceJossan
0

Säker på att hon inte trodde du menade att du kampar med din hund, alltså använder den som kamphund? Framgick det att det handlade om dragkamp med leksak? :o

[countess]
0

#10 haha jo jag förklarade det efter hennes reaktion men hon hade förstått att jag menade dragkamp

IceJossan
0

#11 Ja då förstår jag inte hennes konstiga reaktion, kamplek/dragkampaktig lek är ju kanonkul för hundarna!

Jespersen
0

Hon kan inte vara en sån som tror att hundarna hela tiden går och väntar på rätt läge att ta över ledarskapet? Jag har hört allt ifrån att man inte ska kampa alls till att man aldrig ska låta hunden vinna. Ofta är det samma personer som tror att hundarna ser sig som "flockledare" om dom får ligga på soffan eller gå ut genom dörren först.

Själv så kampar jag glatt med mina hundar, dom älskar det vilket gör det till en toppenbelöning :) Jag kan dock bryta det när som helst.

[countess]
0

#13 jag vet faktiskt inte hur hon ser det :S Hon är världens djurvän för mkt för sitt eget bästa om man säger så . hennes hundar som jag har träffat har alla varit trevliga och lydiga och nu menar jag övertrevliga inte ett enda fel eller problem .

måste fråga henne igen varför det är så dåligt egentligen , mina hundar har det aldrig varit problem med just kampandet förutom en hund och hon var en problem hund som jag tog som 4 åring vaktade allt hon kom åt och hon tyckte det var kul att kampa men vann hon så sprang hon och vaktade saken jag kampade med så henne kampade jag inte med . men dom andra hundarna har det bara varit bra för och dom har sett det som belöning för ett bra arbete