Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5599 ggr
Banankaka320
0

Hur lugn ska hunden vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på träna bort seperationsångest på min hund, genom att ignorera hennes hetsiga/glada humör när jag kommer tillbaka och väntar tills hon är "lugn".

Men hur lugn ska hon vara? Är det något jag själv bestämmer?

Ibland springer hon fram till mig och gnyr och hoppar, då ignorerar jag henne tills hon har lagt sig ner. Då kommer jag fram och hälsar och säger att hon är duktig.

Men ibland står hon framför mig ganska lugnt och viftar på svansen och tittar på mig, tittar jag på henne och säger Hej så blir hon mer uppspelt och hoppar lite. (Då börjar jag ignorera henne igen.) 

Oftast så bruka hon ligga på min säng och vifta på svansen och visa tänderna (ler) när jag kommer in. Då bruka jag ignorera henne tills hon inte tittar på mig längre, då går jag fram och hälsar. Andra gånger så säger jag "Hej Nala" och då hoppar hon ner på golvet och vill bli klappad.

Känner mig så elak att ignorera henne ända tills hon lägger sig, men fungerar det bäst?

ProCanis
0

När en hund visar tänderna när man kommer hem och hunden är uppslet så är dte inte aggressivt för du menar väl att hon lyfter på främre delen av läppen, precs under nosen..precis osmatt hon ler?

Och sitter hon och viftar på svansen åt dig så är det bra, hon måste få vara glad.. Gnyr och hoppar på dig och sånt det kan man ju frsöka träna bort om man tycker det är jobbigt..det kan leda till stress också..

men att hon sitter eller bara går runt lite och viftar på svansen, det är ju bara normalt och bra. men jag skulle ändå inte hälsa på hunden direktnär jag kommer hem, utan, jag kan tillexempel gå in, ta av mig skorna utan att bry mig särskillt om hunden. pyssla med det jag brukar gra när jag kommer hem. och sen kan man smeka hunden lite ch prata lite lugnt med denne..
Men man bör, anser jag, åtminstoen titta lite på hunden. se på den med lite gonkontakt när man kommer in. för då förstår hunden att du har "sett" den. Om du förstår hur jag menar.. Försöker hon hoppa på dig så hindrar du henne eller hur du brukar göra för att tala om förhenne att det inte är ok.. Utan att vara elak. det är ju ett naturlit beteendeegentligen att hoppa och gny och sånt.. Så det blir lite fel fr hundne om man är elak och strängt och säger åt hunden..

ProCanis
0

Det finns frresten ett annat bättre knep till att få hunden att inte hoppa och bli så exlaterad när man ska gå in.. Du kan öppa dörren och såf ort han eller hon börjar bli uppspelt så stänger du dörren.. Så kan du hålla på sådär tills hon är i den nivå du själv tycker är lagom..=)

Banankaka320
0

Neej då ingen aggrisivitett när hon visar tänderna, hon gör samma sak när vi leker och bruka flåsa samtidigt xD

Jag tittar ju alltid på henne när hon är lugn och visar liksom "Hej, jag har sett dig." men säger inte ofta mkt och sen gör mina grejer. Men hur lång tid kan det ta tills hon slutar med att yla när man är borta? Jag kan ex gå till ica i en halvtimme och hon ylar inte, men har jag varit borta två-tre timmar då hör jag henne yla som en dåre där inne.

Då knackar jag så hon blir tyst, går in och ignorerar henne och sen bruka jag gå ut igen. Går på toa eller nåt sen går jag in igen och ignorerar henne tills hon har lagt sig, då hälsar jag lugnt på henne.

ProCanis
0

Har du möjlighet att ha henne i ett annat rum nä du är hemma? Då kan du va henne till att vara ifrån dig på det sättet så att hon lär sig principen med att bli lämnad. Du visar henne in i ett rum du väljer ut talar om för henne att gå och lägga sig går och sätter dig och tittar på tv en stund, om det låer som att hon börjar gå runt där inne och bete sig oroligt så går du in och talar om för henne att gå och lägga sig.. Börja med 5 min  och sen nästa dag 15min och dagen där på ökar du med 15min till och håller på sådär då lär hon sig principen..att du kommer tillbaka och du får fram ett budskap om att du har kontroll om du är konsekvent och bestämt liksom. Hon får helt enkelt inte börja gå runt och hetsa upp sig, hon ska gå och lägga sig.. ungefär som när du var hemma..Så kan du lägga fram lite köttben och sånt som hon brukar äta på när du är hemma… (fast vissa hundar med separationsångers brukar inte vilja ha sånt då)

ProCanis
0

Sen när du går in i rummet förresten så går du in som attd u just har kommit in, går in, tittar lite i rummet och går ut igen med drren öppen och hon får inte gå ut för än du tillåter

Banankaka320
0

#4 Ja hon är alltid i mitt rum när jag går hemifrån. Och ofta är hon där med när jag går upp och lagar mat och äter, då är hon också tyst. Men ibland när jag ska gå ut ur rummet vill hon följa med, då säger jag åt henne att lägga sig och då lägger hon sig i sängen och stirrar efter mig. Men hon bruka vara tyst efter det också.

Hon har gnällt någon gång när jag lagat mat men då har jag stampat i golvet och då blev hon tyst, sen har jag gått ner och tagit ut henne.

ProCanis
0

Ahaa =p

haha.. vilken klurig rackare.. Hm..

Banankaka320
0

#7 Jag måste ju gjort något fel  >.< Men jag tror felet kan bero på att jag ibland åker till stan till tandläkaren och missar bussar ibland, och då får hunden vänta hemma en timme extra. Och då känns det som jag får börja om igen

ProCanis
0

Ahaaa ja men det är inte bra ju.. lite av problemet ligger säkert där.. Hon litar väl int riktigt på att du kommer tillbaka eller nåt..

Maja2
0

hmm… hundar har ingen tidsuppfattning såå, så att du missar en buss och kommer senare tror jag inte påverkar henne . Vad är det du vill åstadkomma?

ProCanis
0

Nj dom har ingen tidsuppfattning men dom märker ju när det har gått en stund extra eller så.. Dom måst eju ha någonslags tidsuppfattning?

Maja2
0

Nja… jag tror inte att det spelar någon som helst roll i sammanhanget om man missar en buss och kommer senare, när det gäller separationsångest.

Ts, hur yttrar sig separationsångesten hos din hund?

Banankaka320
0

#12 Det klart dem har en tidsuppfattning:P

Hon börjar yla och jag ser henne ofta på konstiga ställen när jag kommer in, ibland på fönstret och ibland PÅ korgen istället för i. Hon liksom börjar leta efter mig

Maja2
0

Är det vad som är bekymret? Att hon befinner sig På korgen istället för I, när hon hör att du kommer hem?? Är det vad du menar med separationsångest?

Banankaka320
0

#14 Hon ylar ju när jag inte är borta för länge. Ja det är ju stress beteende om hon hoppar runt på alla möblerna som hon inte gör när jag är hemma. Hon mår ju skitdåligt av det.

Maja2
0

Jag har svårt att koppla ihop det du skriver i första inlägget, med det du skriver här i #15 .

Banankaka320
0

#16 Aha, men såhär är det.

Min hund mår dåligt när jag inte är hemma och är stressad, hon börjar yla när jag varit borta för länge. Jag kan gå till ica en halvtimme, eller borta på besök i en timme. Men är jag borta i tre timmar så hör jag henne yla på rummet och när jag kommer in i rummet hoppar hon runt som en galning = Dåligt beteende. Hon är stressad och mår dåligt av detta och jag undrade hur lugn hon ska vara innan jag hälsar på henne.

ProCanis
0

Vad är det för ras då? :-) Amstaff?

Banankaka320
0

#18 Nej, nakenhund. Finns bild i första inlägget :)

ProCanis
0

Ojdå, missade det :-)

men jag hade en vän som skaffa en sådan, en nakenhund och hon läste massa massa om den rasen innan och tog reda på grejjer och frågade folk som hade osv och hon kom fram till vissa saker som den rasen kan ha problom med och det var bland annat ensamhetsträningen.. Så, säger bara att det inte är konstigt om du har problem med det..

Banankaka320
0

#20 Jo dem har ofta lite psykproblem faktiskt. Men jag tror det är pga mitt fel också, jag skötte henne inte ordentligt när hon var valp (Jag 13.) och ingen i familjen hade ngt spec ansvar heller. Lite surt.

Men då lämnades hon ensam som valp med två andra hundar, när man säger att man inte ska lämna valpar ensamma hemma.. mennar man då HELT ensam eller Ensam utan människa? Dem andra hundarna hade däremot inga problem av att vara själva hemma.

Och hon klarar mycket bättre att vara själv hemma om hon har hundsällskap, 10gånger bättre än innan när jag skaffade illern med.

ProCanis
0

Jasså? Så illern gav hunden lite trygghet.. vad häftigt..

Jo man menar helt ensam ska man inte lämna en valp ensam så länge.. handlar ju om tryggheten där.. Är valpen med en annan hund kan valpen känna sig tryggare och då går det oftast..

Men man ska egentligen vara lite försiktig med det fr ibland så kan det vara tvärt om att den stressiga valpen smittar av sitt dåliga beteende på hunden som egentligen uppför sig bra..

Banankaka320
0

#22 Ja det gjorde hon :)

Ska ju skaffa en rottweiler inom en snar framtid och då kan jag ju inte lämna henne ensam med nakenhunden för då kommer hon ju tänka "Aha, om man ylar kommer matte!". Känns bättre att träna valpen ensam själv eftersom det finns en chans att hon härmar den "dåliga" hunden, eller så kan jag låna en annan "snäll" hund som hon kan härma :)

MeMilly
0

Tycker detta var en bra tråd då jag har liknande problem. Jag bor själv med min hund och han är väldigt mammig, när jag lämnar honom så gör jag inte någon stor grej av det och när jag kommer hem så hälsar jag på honom när han är lugn. Är han tex i köket medans jag är hemma, är det inga problem och han är helt tyst, det är när jag går ut på "rikrigt" som han börjar skälla och yla…mina grannar säger att han brukar låta strax efter jag har gått men att han slutar efter ett par minuter, ska detta också ses som seperationsångest?

Han gör absolut inga som helst hyss när jag är borta och han rör inte sina leksaker heller. Men han är ALLTID tyst oavsett hur lång tid jag varit borta.

Zebben
0

En fråga.. varför ignorera en hund som uppenbarligen är väldigt glad över att se matte?

Jag anser det vara fel att ignorera en glad hund i dörren. Kan mycket väl öka hundens "flamsighet" när man kommer hem.

Hälsa lugnt och glatt på Din hund istället. Bara för att Du blir glad när du möts av Din hund som varit ensam betyder inte att Du "talar om för hunden" att det varit läskigt att vara ensam hemma.

Och se verkligen till att bara vara bort den tiden som Din hund känner sig trygg i att vara ensam. Ska Du vara borta längre skaffa hundvakt…tills Du tränat ensamhetsträningen klart. Hundar har självklart tidsuppfattning, det ser jag bevis på dagligen i mitt jobb.

Banankaka320
0

#25 Eftersom hon gnyr och skriker, ser det mer som ett stressbeteende än glädje

Zebben
0

#26 Kanske bör ta reda på orsaken då varför hon blir stressad över att Ni kommer hem. Blir hon stressad över att vara ensam hemma, så får Ni ju börja om helt med ensamhetsträningen.

Banankaka320
0

#27 Det är ju det jag gör:P Men jag undrade hur lugn hon ska vara. Eftersom ibland kommer hon ju bara fram och viftar på svansen, då blev jag osäker om jag ska vänta tills hon lägger sig ner eller om jag  skulle hälsa på henne.

ProCanis
0

hon viftar på svansen är ju helt normalt lugnt :) det är om hon hoppar upp på dig och gnyr ch kraffsra på dig medan hon står på dig och flämtar och visar massa stresssignaler på en gång som det blir för mycket.. Men det är ju helt olika från hund till hund.. jag vet en hund som blir helt galet glad när man kommer hem, hon verkligen ler med hela fejset :-) och viftar på svansen så man får passa sig, fr det kan göra ont, och hon far runt och hålle rleksaker i munnen och grejjer.. men ändå det är liksom ett livat men ändå helt okej beteende. Sen finns en annan hund som brukar stå och flämta riktigt hårt och bli jätteglad ch mn ser att han har sittit och väntat och passat på att man ska komma hem.. det brukar jag bara ignorera med enbart lite gonkontakt ochgår in och gör vad jag ska, som att jag har vart där hela tiden.. Men även det är helt olika.. Så det är nog ite svårt o säga för någon som inte har möjlighet att set situationen själv kanske.. =)

men kan du inte filma? =)

eller, det har ju gått ett tag nu, hur har det gått? =)