Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2654 ggr
[SarahOhrn]
0

Vill träna agility

Jag och min valp (eller unghund kanske…) på 14 månader skulle behöva nån aktivitet, agility skulle passa honom super och jag är jättenyfiken på det! Är dock inte säker på att det finns här i närheten… Men om jag nu hittar, är jag rätt orolig för min hund är väldigt duktig på att lyssna tycker jag och många andra (förutom när han går i koppel, när han är lös lyssnar han perfekt) MEN han lyssnar inte jämt, ibland bara skiter han i mig, speciellt när han har andra hundar runt omkring sig. DÅ är det noll kontakt… Så antar att jag måste börja med nån lydnadskurs? Har gått valpkurs men det med andra hundar blev inte ett dugg bättre… :/

Dock har han, dom få ggr han vart lös o sprungit mot en hund och jag blivit rädd och ropat förtvivlat efter honom, vänt och kommit tillbaka men det är ju inte säkert han alltid gör det. Godis hjälper inte ens vid ett sånt tillfälle, noll intresse av godis om det kommer en annan hund!

Men hur som helst behöver han aktiveras, vill köra agility som sagt men behöver nog mer pli, skulle även vilka testa nåt annat, några tips på nåt skoj en golden/border collie-kille på 14 månader skulle uppskatta?

Skulle gärna tävla i något i framtiden, typ agitily som blandraser får vara med i, men det får såklart vänta.

AnneN
0

Enligt din personliga sida här så bor du i Alingsås, så kolla med Alingsås Brukshundklubb om de har några kurser du är intresserad av.

Det brukar rekomenderas att man gått kurs i allmänlydnad innan man går kurs i agility eller annat som kräver att hunden är utan koppel.

Förutom agility så vill jag även rekomendera rallylydnad som är en mycket roligt hundsport och även freestyle kanske kan vara något för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[SarahOhrn]
0

#1 Bor inte där längre men är medlem där då jag gått valpkurs innan… Dock ska jag gå en allmänlydnadkurs jag kom in på här nu i Söderhamns brukshundklubb :)

Ska kika på dom andra sakerna också men tvivlar på att det finns några såna kurser här i Söderhamn tyvärr :/ Agility startar dom nu (första gången på lääänge) när jag ska gå allmänlydnad, kommer säkert ingen kurs igen på länge sen men hoppas! Låter kul i alla fall… Jag och vovve ska träna gärnet nu så vi kan gå på agility och sånt sen :) Det kommer han gilla!

Rafflan
0

I agillity kurser är det ett vanligt problem, så dem brukar ha förståelse för det ;)

Cornelija
0

Börja med en lydnadskurs så att du tränar upp allmänlydnaden med honom, sedan kan du börja med en nybörjarkurs med agility. :) Jag tror inte det är så mycket att oroa sig för. Berätta för kursledarna att han är som han är så kan du få hjälp med det.

EN fråga: Får inte blandrashundar tävla i agility?

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Vattnadal
0

Jag kommer troligen att bjuda in en rallylydnadsinstruktör för helkurs i okt kanske nov. Det är annars en rolig aktivitet, som man dessutom inte behöver ha hunden lös för i början, och kan träna hemma utan att behölva tillgång till hinder od.

Det blir i min lada då, bara övervåningen är färdiganpassad till hundkurser, 3 mil söder om Söderhamn.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#4 Jo, ska börja allmänlydnadkurs på söndag som är under september nu 6 tillfällen :) Ska bli spännande men nervös som sjutton, så jobbigt när en hel del av dom vill träna för att kunna få lydnad klass 1 o sånt och dom redan är riktigt duktiga… :/ Men satsar verkligen järnet nu! Är lite rädd att man "förstört" honom bara när man kanske vart dålig på detta med lydnad menförhoppningsvis kan han "lära om sig"… Satsar allt nu så vi kan träna agility sen! :)

Jo då, blandrashundar får tävla agility också.

#5 Ja, det låter spännande… :) Ska gå allmänlydnadkurs nu, får se det där då :D Är ju inte så fasligt långt o åka från stan ändå =) Va bara riktigt drygt i vintras när det va kasst väder o åka till dig utifrån E4 he he :)

Workingdog
0

#4 jo blandisar får tävla agility, jag gör det :) Men dom får dock inte ta championat eller ag cert osv..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus