Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 6588 ggr
stallostby
0

AD HD röntgen?

Någon som vet om Belgisk vallhund skall röntga armbågar också? Beställde tid för båda men jag vet inte vad som krävs.

stallostby
0

önskar svar snart..

Tangotime
0

Jag hittade det här.

Där står att hundarna ska vara Hd röntgade och AD röntgen rekomenderas.

[EffiIndraRimboFrezia]
0

jag tycker det är bra att röntga både armbågar och höfter, tror vi gjort det på vår malle och så känner jag en terv som har väldigt dåliga armbågar som dom inte kan göra så mycket med.

stallostby
0

tack, jag röntgar båda. Någon som vet ung. vad det kostar?

Tangotime
0

Ring och fråga veterinären som ska röntga. Det kan skilja ganska mycket. Tror jag betalade runt 2000:- för AD/HD för 10år sen.

stallostby
0

Veterinären, som jag bokade med tyckte jag skulle ta reda på det själv!

oj då detta blir dyrt låter det som, inte välkommet just nu, med det måste ju bli gjort..

reverse
0

HD/AD-röntgen kostade 1500:- på Hässelbys veterinärpraktik när vi gjorde det i år.

//Lina

fettmedkevlar
0

Oavsett ras anser jag att man skall göra HD/ED röntgen just för uppfödarens skull, restrerande av köparna av t.ex kullsyskon OCH för möjliga valpköpare i framtiden som planerar att ta hund ifrån just den uppfödaren t.ex du har.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Tangotime
0

#6 Men det är ju veterinären som tar betalt för röntgen. Då är det ju från honom du ska få prisuppgiften. Verkar väldigt konstigt!

#8 Om man skulle börja röntga vissa raser så skulle man minska avelsbasen drastiskt och det hade inte gynnat rasen på ett bra sätt. Ex så röntgar man inte dvärgpudel i sverige för att dom inte får problem med höfterna. I Norge röntgar man och där kan man gå miste om väldigt bra avelsmaterial bara för att dom inte är helt fria. Men det är inget som påverkar varken avelshunden eller avkommor. Då är det bättre att lägga krutet på andra sjukdommar som Patella luxation, PRA osv som faktiskt gör hundarna sjuka.

Börjar man leta efter "defekter" kan man hitta allt möjligt "på pappret" men som inte påverkar våra hundar. Varför ska vi rota i det som inte "spelar någon roll"? Bättre som sagt att lägga energin och kunskapen på det som påverkar våra hundar och gör dom sjuka.

Fridaaaa
0

jag betalade 1300 kr för bara höfter på Vesslarp veterinärklinik. Så ring runt till olika veterinärer runt omkring och kolla priserna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fettmedkevlar
1

#9 Och vad spelar det för roll om det minskar? Är det inte alla uppfödares dröm att avla fram en FRISK ras utan diverse HD/ED problem, ryggproblem, klåda osv?

Jag förstår mig inte på uppfödare som tuffar på utan att ens tänka tanken och röntga. Jag förstår mig inte heller på folk som anser att det är ok att "hoppa över" t.ex ED röntgen eller ögonlysningen "bara för att det inte krävs". Ska man avla så ska man banne mig göra det på hundar som är fria från minsta defekt.

Tangotime
0

#11 Ser att du inte själv är insatt i avel.

fettmedkevlar
0

#12 Mycket bra gjort av dig att dra förutfattade meningar, I´m very proud!

Tangotime
0

Förutfattade meningar ja kanske det. Men ditt resonemang ser jag ingen kunskap i. Kanske du kan en ras, men ser inte "hela bilden".

stallostby
1

Nu är Ronja röntgad både armbågar och höfter.

Om ngn undrar så gick röntgen till 1200 kr + 300 kr till SKK som läser av plåtarna. (det visste inte jag, får visst svar om ca 2 veckor tror jag.)

Djursjukhuset som gjorde röntgen var Blå Stjärnan.

F ö vet jag att hon har lätt adhd…Flört

Tangotime
0

Blå Stjärnan borde väl ha tillgång till avläsnings system så du kunde fått ett litet "förhands svar" innan dom skickades till Skk?

Skönt att det är gjort, hoppas hon är fri!

stallostby
0

Kan man få det?? Mig kvittar det.

Tangotime
0

Ja vissa veterinärkliniker kan kolla plåtarna i nåt program. Tyvärr missbrukas det ibland. Men svar får du ju från Skk i vilket fall :-)

[nataschaj]
0

från 950-1500 kostar ett sådant röntgen på höft å armbåge.

stallostby
0

ja precis 1200 kr och dessutom en avgift till SKK på 300 kr. (ed/hd)

fettmedkevlar
0

#14 Mycket duktigt av dig av utgå ifrån text, det är det enda jag kan säga..

Denna kommentar har tagits bort.
fettmedkevlar
0

#22 Varsågod, tacka och ta emot min anmälan :)

Katti
0

fettmedkevlar, menar du på fullt allvar att alla hundar som är tänkta att användas i avel ska HD, ED- & knäledsröntgas, patellaundersökas, ögonlysas, hjärtscannas, allergitestas, DNA-testas för alla åkommor som det finns DNA-test för (prcd-PRA, IC, RD/OSD, CEA/CH, CRD3, NCL-A, CRD2, PFK, CLAD, rcd2-PRA, PFK, CMR, PK, Dominant-PRA, NARC, Familial-Nephrophaty, NDRG1, typeA-PRA, XL-PRA och rcd1a-PRA), med mera med mera? Med reservation för att jag inte vet vad småhundar har för problem, att jag har glömt några och att det hela tiden kommer nya tester så att man före varje parning skulle få göra nya tester.

Jag kan tala om att en hund då hade kostat från gissningsvis 50 000:- och uppåt. Frågan är om det ens hade funnits några hundar att få tag på? Den perfekta individen finns inte! Det är vad vi har att förhålla oss till som uppfödare! Skulle man hitta en hund som är fri från alla dessa anlag så ska den dessutom vara rastypisk till utseende och temperament, den ska vara bra mentalt och trevlig att umgås med innan det kan bli tal om att den ska bli förälder. Dessutom ska man hitta en partner till denna hund som även den har alla dessa egenskaper och inte är för mycket släkt. Jag hoppas du hör själv hur dumt det låter!

fettmedkevlar
0

Tack Katti för att även du verkligen inte förstår det jag menade med mina tidigare inlägg. Jag hoppas verkligen du har läst igenom mina inlägg ordentligt innan du gav dig på att skriva inlägget åt mig, för du gav mig inte ett dyft.

Jag menar inte att man skall utföra ALLA möjliga tester som finns, däremot anser jag att kravet för avel bör vara att tilltänkt tik eller hane samt framtida valpar HD/ED röntgas och ögonlysas, möjligen patella på raser där risken är stor att dem drabbas av det. Har t.ex en ras åkomman klåda, varför inte testa föräldrardjuren innan avel för att se om dem bär anlag för klådan?

Jag vet inte om du tror att jag är dum eller något, men vem förstår INTE att den perfekta hunden inte finns? Hade jag verkligen vela ha en perfekt hund hade jag väl för fasen inte låtit min hund med klåda och hängöron leva kvar.

Och om priset på en hund har stigit, vad gör det? Det minskar ju risken för att oseriösa köper en hund för att massproducera/ge sig in i ett hundköp där dom inte tänkt till en extra sekund eller två.

Katti
0

Jag vet inte vad jag ska bilda min uppfattning om dig på, om inte det du skriver. I inlägg # 11 skriver du "Jag förstår mig inte heller på folk som anser att det är ok att "hoppa över" t.ex ED röntgen eller ögonlysningen "bara för att det inte krävs". Ska man avla så ska man banne mig göra det på hundar som är fria från minsta defekt.

Det tolkar jag som att alla djur ska testas för allt. Jag förstår inte hur det annars ska tolkas. Du är dessutom minst sagt upprörd på Tangotime som skriver att man inte röntgar dvärgpudel för att de inte har problem med höfterna. Du framhärdar att man ska röntga ändå. Därav min slutsats att man ska testa alla tilltänkta avelsdjur för allt. Eller var drar du gränsen?

Tangotime
0

#23 Så lågt att ta bort mitt inlägg.

Håller med Katti, men det är väl ingen idé att skriva nåt mer för här får man inte ha åsikter… Svar får man ju inte heller.

fettmedkevlar
0

#26 Ja, jag anser att oavsett ras skall man göra HD/ED röntgen, ögonlysning. Är det som jag skrev i #25 en ras som ofta drabbas av t.ex patella så röntgar man självklart det.

Hur vet man att DP inte har problem med höfterna om man aldrig röntgar dem? 

Jag är inte upprörd, däremot förbannad och irriterad över att personen tror sig det är ok att skriva vad som helst.

#27 Jag tog inte bort ditt inlägg, jag bad medarbetarna ta bort det eftersom du uppenbarligen tycker det är ok att skriva nedlåtande kommentarer. Hädanefter kommer jag inte svara på något du skriver förrän du ber om ursäkt för ditt "utlåtande".

Tangotime
0

Men nu är du ju löjlig. Du kan inte försvara det du skriver och då ander jag att du inte har tillräcklig erfarenhet/kunnskap om avel. That´s it. Konstigare än så är det inte. Att röntga ALLA hundar oavsett ras är urkorkat om man tänker lite längre än näsan räcker. Ursäkta min "attityd" men att säga: Ska man avla så ska man banne mig göra det på hundar som är fria från minsta defekt. Det är faktiskt som att säga att alla uppfödare ska testa sina hundar för ALLA möjliga åkommor som finns på andra raser också.

Ang dvärg pudel så vet vi att hundarna inte har ont i sina höfter. Därmed inte sagt att dom inte har HD "fel". Men varför ska man snäva åt avelsbasen så otroligt mycket när det handlar om en ras som INTE har ont i sina höfter. Det är som att säga att ALLA hundar ska hjärt kollas för vissa raser har faktiskt en hel del hjärt problematik. Löjligt och befängt är min åsikt.

Lägg i stället energi på dom verkliga problemen i rasen i stället för att LETA ev fel och därmed få en snävare avelsbas och sämre hundar generellt.

(Är fortfarande intresserad av ett sakligt svar dock…)

Katti
0

# 28 Man vet att dvärgpudlar inte har problem med höfterna helt enkelt för att de aldrig har ont i sina höfter!

Hur vet man att kelpie inte har PRA? För att de inte blir blinda! Alltså behöver man inte testa deras ögon. Svårare än så är det inte! Istället för att leta fel så koncentrerar man sig på i rasen kända fel och dessutom allt det där andra som hör avelsarbetet till, d v s utseende, temperament o s v. Det är bland annat därför som man från SKKs sida har infört RAS, rasspecifika avelsstrategier.

Tangotime
0

#30 Precis!

fettmedkevlar
0

#30 En DP kanske inte visar att den har ont i höfterna, har du inte tänkt på det? Vet flertalet hundar där höfter har varit rent ut sagt urkassa och inte visat någon form av smärta, men när det kommit till röntgen så har det varit så allvarligt att veterinär rekommenderat att avliva hunden på plats. Då veterinären varit bombsäker på att hunden HAR förj*vligt ont.

Har haft en hund i familjen med E + mbp, röntgen gjordes vid 12 månader, då höftskålen i princip inte ens existerat. Så ja, det finns hundar som har ont utan att dom visar det.

Skulle jag byta ras och gå över på DP så hade jag aldrig i mitt liv skippat HDröntgen "bara för att rasen inte ska ha ont".

Skulle jag ha satsat på en kelpie så skulle jag ögonlyst oavsett om dom "inte bär anlag för sjukdomen". Jag har idag renras och blandras, mina hundar är både HD/ED röntgade samt ögonlysta. Patella röntgen kommer göras på en av mina renraser om hon kommer gå i avel. Blandraserna kommer jag inte göra det på, och vet du varför? Jo för att jag kommer inte avla på dem. Jag kommer inte heller avla på min andra renras eftersom hon har klåda.

Katti
0

Har du sett en dvärgpudel någon gång? Har du i så fall noterat hur de rör sig? De hoppar, dansar, går på bakbenen, flyger över hindren med massor av luft emellan om man kör lydnad eller agility t ex! Har en sån hund ont så märks det, jag lovar!

Skulle gärna vara en fluga på väggen när du ber att de ska patellaröntga din hund!

Jag har fortfarande inte fått svar på var du drar gränsen. Ska du använda en hund i avel så ska den ju vara fri från minsta defekt. Vad ska du kolla (du har skrivit en del, men jag antar att det är betydligt mer) och vilka undersökningar skippar du (och varför)? Och vilka krav har du i övrigt (utanför hälsoområdet alltså) på en hund som ska gå i avel?

SaraC
0

Men nu måste jag i så fall fråga:

Om man kan se så väl om en hund har ont eller inte, då behöver ju inga hundar röntgas oavsett ras. Bara de som man ser har ont.

Hänger inte riktigt med i resonemanget. Vet att det finns många raser som inte undersöks eller krävs att undersökas för vissa saker då de inte har några kända problem med just de sakerna, men att man inte behöver kolla för att man kan se förstår jag inte riktigt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

#27 Inlägget är borttaget eftersom det bröt mot våra Skrivregler. Självklart får ni diskutera, så mycket ni vill, men alla måste följa våra regler.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tangotime
0

#32 Säger som Katti, har du sett en dvärgpudel någon gång?

Jag hade en omplacerad Rottw/Schäfer blandis för många år sen och han gick lite lite stelt så jag bad veterinären känna på honom. När han drog bakbenen bakåt tjöt hunden av smärta. Han hade D med mbp på ena och kbp på andra. Man kan inte SE på en röntgen om hunden har ont! Du kan inte röntga en dvärgpudel och säga "den hunden har skit ont för den har ett D…" Har hunden så ont av sina hd fel märker man det om man är uppmärksam och har en bra veterinär. Vi har en del patella luxation på pudel och det kollas innan avel. Är man seriös avlar man inte på en hund med "patella". Inte heller på en hund som din, som har klåda. Givetvis avlar man inte på en hund som man VET har en defekt/sjukdom som kan gå i arv och som hunden har ont/besvär av. Men man kan inte testa ALLA raser för ALLT. Det skulle bli skit dyrt och man skulle minska avelsbasen så ofantligt på vissa raser att det hade gett stora bakslag när det kommer till mentalitet och exteriör. Så jag förstår verkligen inte hur du kan resonera som du gör? Förstår du inte konsekvenserna om alla skulle tänka som du?