Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 4044 ggr
[Koppsal]
0

skaffa hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! jag brukar vara inne och kolla på vad ni skrive rmen är inte så aktiv själv med att skriva och så.

Min pappa har en hund. fast jag träffar varken pappa elelr hunden ofta. det kan gå flera år i mellan. Men jag är väldigt intresserad av at tskaffa hund. då jag int ekan flytta til lengland just nu och bo hos pappa och så, så kan jag ju inte ha en "egen" hund.

Sen också, jäkla allergi. jag är inte allergisk så vitt jag vet. men jag är allergisk mot himlans massa annat. jag fick ett tips av en annan som är allergisk coh det är att aldrig låta hunden gå in i sovrummet, samt ha en luftrengörare. för att förhindra allergier. det borde ju funka då :) vi har ju redan andra små pälsbollar sam jag haft i ett år nu utan någon reaktion alls.  De kallas gerbiler/ökenråttor/jordekorrar. :)

Iallafall, om vi ska skaffa hund måste man ju kolla på ras och grejor. Jag själv går i en krävande skola som jag vet är mycket mer krävande än en annan svensk skola i detta område jag bor i. jag går även i 9an och slutar runt 15.00-16.00 varje dag. Min fråga är då, det finns inte en enda hund som klarar att vara ensam från morgon till då när jag komemr hem?  annars har vi ju min lillebror som är snart 7 år och går i en skola nära vårt hus, men jag tvivla rpå att mamma låter honom gå hem själv ännu.

Finns det någon ras, som behöver ungefär medel motion. alltså på morgonen en kiss/bajs paus. när jag komemr hem en längre promena dpå minst 1 halv timme. sen på kvällen typ 10/20 minuter? skulle dte funka. och sen två gånge ri veckan ta en riktigt lång tur på kanske 1½ timme :)

samt då både fysisk och mental träning. skulle dte funka?

jag kan inte så mycket än och därför frågar jag. hoppas ni inte blir sura och så. Jag har redan läst mycket, och mer ska det bli. när jag tror att jag kan allt så ska jag presentera mi nidé för mina föräldrar. vart pengar och sånt ska komma ifrån. vetrinär bekostnader och allt annat.

om vi skulle skaffa. OM. så blir det då i början på somamrlovet då jag har tid att träna och uppfostra valpen.

lite långt inlägg,(sorry), och jag har fler frågor men det får räcka så länge.  Bilden är på pappas hund, har ingen naing om vilken ras, kanske enkelt för er. ^^

LinaK
1

Tycker det verkar som att du inte är redo att skaffa hund ännu, med tanke på hur mycket du är i skolan. En hund får inte vara själv i mer än 4 timmar.

Tycker du ska ta dig tid till att kolla efter vilken ras du vill ha, och du som kan vara allergisk tycker jag borde kolla upp och umgås med hundar (av den ras du är intresserad av) Uppfödare brukar inte alls vara omöjlia om man vill besöka dom och umgås lite med deras hundar.

Mitt råd är att vänta!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

AnneN
1

#1 Vart har du fått det där med 4 timmar från? På jordbruksverket så har de rekomendation om att hunden ska rastas minst var 6:e timme.

Annars håller jag med #1, läs på ordentligt om hundar i allmänhet och även om den ras du är intresserad av att skaffa. Hundar tar mycket tid och går du skola så kan det vara bra om dina föräldrar också är intresserade av att ta hand om hunden och aktivera den de dagar du inte hinner pga plugg/kompisar/mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Koppsal]
0

#1 nej det är jag verkligen inte. det är just därför jag läser på och sånt. :)

#2 okej jag ska höra med dem. För mamma sa att gerbilerna var mnitt ansvar o.s.v. att hon inte tänkte röra dem eller så, Men hon står ju endå där och gosar med dem. så vrf skulle hon inte falla pladask för en hund ^^
Jag tror att de kommer hjälp mig, iallfall mamma. hon har alltid varit svag för djur. Men nu är det inte så att jag vill lägga allt på henne.

men har ni några förslag på möjliga raser? :)

Sen också, jag börjar ju gymnasiet nästa år. så antagligen komme rjag hamna i en skola nära mig. :)

vet ni vad det är för ras på bilden? för den reagerade jag inte alls på. och ebony som är så snäll och så. jag kan ju prata då med pappa om hur ebony är. hur mycket motion och sånt hon behöver :)

haha tycker om ebony så mycket. hon vaktar pappa verkligen. alltså hon är inte aggresiv utan hon  bara håller ett vakande öga på honom. och det känns bra för mig :)

Workingdog
0

#3 ser ut som att hunden är en Staffordshie Bullterrier, men det var inte en så bra bild så det var lite svårt att se :p :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Maja2
0

Fråga din pappa vilken ras det är?

[Koppsal]
0

#4 jo men det kan det vara. de liknar varandra jätte mycket! :)

#5 nej. Jag är inte redo att prata med han än.

Bunn
0

Att tjata/övertala kommer du nog inte långt på, tyvärr. Det får nog snarare motsatt effekt är jag rädd, men fråga kan du alltid göra. Som övriga skriver så tycker jag inte det låter som att du är redo att skaffa en hund ännu, men fortsätt att läsa på!

Jag började läsa hundböcker, om raser, fostran m.m. så länge jag har kunnat läsa i princip, men köpte inte min första hund förrän jag var 20 år gammal.

Vilken ras som passar dig är svårt att svara på då jag inte vet vad du vill göra med hunden, hur mycket tid du vill lägga ner på motion/aktivering, pälsvård, hur stor/liten hund du vill ha och så vidare…

För din, men framför allt för hundens, skull är det viktigt att välja en ras som passar dig och dina behov. Det är du som ska anpassa dig efter den hund du väljer, inte hunden som ska anpassa sig efter dig.

ProCanis
0

Skaffa en råtta istället :)

dom kan man också träna med, mankan också gå ut och gå med råttor. Dom kan vara oerhört mysiga och trevliga, väldigt personliga. dom behöver inte rastas, dom gör sina behov i buren. men dom har behov av att komma ut ur buren en stund varje dag också, fast antagligen inte på samma sätt.

Så mitt tips i allafall är, råtta! :-) du kan ju ha en råtta så länge tills du har slutat gymnasiet. Då kan du skaffa en hund om du känner att du har tid för en..

Skaffar du en hund nu så kommer säkert ansvaret hamna mycket hs din mamma… Särskillt sen efter gymnasiet när du kanske ska börja jobba och inte alls får tid åt en hund. kanske inte ens din mamma får tid åt hunden och då måste ni hitta ettt nytt hem åt hunden, och det är verkligen inte rättvist, att ta en sådan risk.

Så.. Skaffa råttor istället! :-) Dom har mycket som påminner om hundar..

LinaK
0

#2 Okej, ursäkta. Det var något jag hade missförstått. Trodde faktiskt det var 4 timmar, hade för mig att jag läst det någonstans.
Men men, 4 timmar är max för min del Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

ProCanis
0

#9 4-5 timmar är vad en hund kan få stå ut med moraliskt sätt alltså - 6 timmar är vad som är okej enligt lag :-)

Så du kanske tänkte rätt i allafall!

[Hilo]
0

#9 Tre timmar för min del Oskyldig

TS -Kan inte komma på någon direkt ras faktiskt..
1½ timme - långis..?
Det får jag ihop på morgonpromenaden.. Flört

Sök på raser du gillar, och sen kolla vilka som passar bäst, och lusläs, träffa individer och prata med uppfödare så är du nog redo en vacker dag för att skaffa hund. Glad

Jespersen
0

# 8 Ja, eller två råttor kanske eftersom att dom enligt lag inte får hållas ensamma. Jag tror tyvärr att råttor är mer allergiframkallande än gerbiler, om du är rädd att utveckla pälsallergi. Men det kan ju vara värt ett försök om du är intresserad av råttor :) Många uppfödare tar tillbaka råttorna om man blir allergisk.

När det gäller hund då.. Så skulle jag nog vänta lite. En valp/unghund tar mycket tid. Läs på, träffa massa hundar :)

När din mamma dessutom inte verkar så intresserad så blir det ett himla ansvar, speciellt när du kommer att ha skolan att tänka på med.

elektra1
0

Ja råttor är bra djur :-)   Har haft råttor i ca 17 år. De blir otroligt tama, älskar att åka med på axeln. Och inte behöver de rastas ute heller. Kan springa i sängen medan man läser läxor :-) Och kan vara själv en dag utan problem, för de har ju varandra.

Workingdog
0

Råttor är bra djur :) Har haft råttor i hela mitt liv (13 år) då min mamma har haft en ganska så "känd" uppfödning av råttor :) Och vi har haft flera som har varit som små hundar :)

Sen kanske Kanin? Dom kan man klickerträna, hoppträna och trixträna, ja det kan man med råttor också, :) Och man kan ha dom ute eller inne, det väljer man själv :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Koppsal]
0

Gaaah ni fatatr ju inte alls. -.-

I'm gonna make some things clear,

1. jag läser ju och sånt om hundar hur mycket osm hälst för att gör amig så redo som möjligt. min kompis har en hund också,. så den trffar jag mycket. jag har samlat på mig tidningar och beställt böcker. även fast jag kanske int ekomemr få en hund så tycke rjag om att läsa om det.

2. OM det blir hund, så blir det i början på somamrlovet när jag har tid att uppfostra en valp.

3. Jag tjatar inte! det vet jag precis avd det får för konsekvenser. jag har istället påstått att "gud vad kul det skulle vara med en hund" och så. inget direkt tjat. som jag sagt i ett tidigare inlägg så samlar jag ihop material till en slags redovisning när jag läst vissa frågor o.s.v.

4. jag vill INTE ha råttor. när vi skulle köpa gerbilerna så valde vi just dem för att de är allergivänliga. jag tycker inte alls att råttor är som hundar så varför ens jämföra dem? visst de kan sitta på axeln och så. men int emycket mer. min kompis ahde två råttor förut. jag vet precis hur de är.

5. Kanin är min mamma allergisk mot (?). inte säker på den fronten. kaninen skulle tivngas vara utomhus året runt. nej. gud nej. jag vill inte ha en kanin. de känns så… jag vet inte. inget för mig. när det gäller gnagare/smådjur så räcker gerbilerna för mig. ska jag ha något annat djur än hund vill jag ha två ormar. kanske en spindel. Jag vill inte ha massa nästan likadana djur. vad tårkigt. samma skötsel och allt. nu kanske ni tycke rjag är trångsynt. men nej. jag har kompisar som har djur.

6. man vet aldrig emd mamma. hon har själv sagt att hon vill ha hund. fast när hon är äldre och det inte finns barn längre att ta hand om .  men problemet är ju, då är inte jag hemma längre :

jenmjao
0

#15 vänta tills du blir 18.. för att iaf skaffa en egen hund.
Du verkar inte heller alls veta hur råttor är, alla är olika.. Vet råttor som kan gå som hundar ute i koppel och råttor som aldrig blir tama, det beror på hur man uppfostrar dom.
Jag är 17 blir 18 om 12dagar, Jag funderar på att skaffa en hund, dock bor jag inte hemma längre så behöver inte prata med mina föräldrar om det.
Och att ökenråttor är allergivänliga handlar väl om deras kiss, har själv haft ökenråttor, de fällde päls och allergiska som kom på besök tålde inte att hålla i dom.
Har en råtta som är blind och där av inte tam, men kan ju säga att hon är hur snäll som helst, får klappa henne och liknande men inte bära upp då blir hon för rädd..
Har också en hund och en iller. Illern bor hos mig och hunden och råttan hos min mamma.. Det är en pudel, dvärg pudel. Han är allergi vänlig, lätt lärd och kräver inte mycket motion alls ifrån min mamma.
jag fick en hund när jag var 13 och jag loooovade att plugga och ta hand om den, jag tog hand om den ja, men eftersom jag var i skolan på dagarna så hittade den jävelskap.. Så jag fick inte behålla den just för att jag pluggade… Känns inte rättvist alls, men det är så det är. Och det är kanske så det kommer att sluta för dig med..
Vem vet.. beror också på vilken ras det är. Min var en blandning emellan Samojed och Karelsk björnhund.

[Koppsal]
0

#16 okej. jag får väl vänta då. Men sen. en 15 åring osm jag då komemr knapapst klara av att ta hand om en hund helt själv. men iaf.  end of discussion.

jenmjao
1

#17 handlar inte om ålder, mer om mognad och utveckling. Du kanske hinner innan 18år.. Ha bara viljan kvar, prata din mamma. Skaffa kanske en liten hund :)

Jespersen
0

# 15 Grejen är ju att hunden kräver massa under iaf första året. Man uppfostrar inte en valp på en sommar.

Jag fick min första egna hund när jag var femton, men vi har alltid haft hund i familjen och jag hade då mer och mer tagit över dom vi hade i familjen redan. Om du får med din mamma helt på det och hon är beredd att dela ansvaret med dig, så visst :) Det kostar ju också en hel del att ha hund, speciellt första året.

Och bara för att.. ;) så måste jag säga att råttor visst ligger på ungefär samma nivå som hundar. Dom är väldigt personliga och är väldigt flock-kloka precis som hundar. Dom kan också bli otroligt tama. Man ser liksom skillnad i blicken på en råtta och på tex. ett marsvin. Dom har samma vakenhet som en hund. Men det kanske man bara ser om man är frälst, som jag ;)

Allt råttsnacket spelar ju dock mindre roll eftersom att du inte är intresserad av att skaffa några :) Det var mer apropå "jag fattar inte hur ni kan jämföra-grejen".

[Koppsal]
0

#20 jag mena rinte så. jag menar att oftast så är 15 åringar intresserad av andra grejor också samt skolan är i vägen. Viljan komemr alltid finnas där.

jag komemr ihåg pappas gammla hund kalald billy. en jätte fin söt hund som dog av en olycka. sen jag träffade henne när jag var liten har jag varit förtjust i hundar.

#19 jaja råtta = hund whatevva. 

Det får bli två ormar tills ajg kan flytta hemifrån. och rdna upp mig och SEN köpa hund. om inte mamma går med på att fixa något :)

Bunn
1

#20 Ska du skaffa orm så tycker jag du kan lägga hundböckerna "på hyllan" och läsa ALLT du kommer över om ormar istället.

Jag har haft orm i 7 år och det är mycket man ska ta reda på innan man skaffar en! Precis som med vilket annat djur som helst.

[Koppsal]
0

#21 ja det vet jag. blir det orm blir det att byta spår. :) men hundböckern akomemr alltid finna skvar :)

alltid när man blir intreserad av ett djur MÅSTE man läsa på jätte mycket o mdet innan man skaffar det.

jenmjao
1

#22 Tänkte bara säga till dig TS att om du nu vill ha ormar men först ville ha hund finns det en risk att såfort du fått dina ormar kommer du vilja ha den där hunden igen.. Jag ville ha iller och hund kunde inte bestämma mig för vilken så valde iller, men insåg nu några veckor senare, att jag fortfarande lika mycket vill ha den där hunden.. Så nu ska jag skaffa mig en hund också.. Men jag är ju också 18 när jag skaffar hunden så det är ju mitt ansvar.. Tänkte bara så du har det att tänka på.. för om du verkligen vill ha den här hunden kommer du ångra dina ormar om de gör så att du inte kan skaffa den. Ta tid och tänkt på vad du är mogen för och vad du har tid för, och vad du verkligen är intresserad av och vill ha innan du skaffar det.

[Koppsal]
0

#23 okej :)

Bunn
1

#22 Risken är också stor att du fort tröttnar på en orm (jag vet många som omplacerar sina reptiler just på grund av att de tröttnat) så tänkt dig mycket noga för innan du bestämmer dig.

Och det samma som att vara noga med att välja rätt hundras är det lika viktigt att välja rätt ormart.

[Koppsal]
0

#25 aha, det är bra att veta!

jag har inte tröttnat på mina gerbiler än iallfall. :)
Fast också var det så att jag hade tjatat om ett djur jätte länge. sen nä rjag gav upp. så kanske efter några månader så kom mamma och sa att vi skulle köpa en gnagare. vi skulle läsa tillsammans och komma fram til lvilken och så. :)
Så det blev två små söta gerbiler. :)

Visst det är int elika spännande som förut men jag tycker fortfarande det är kul att hålla på med dem och så :)

Jag ska tänka på det så att huvudet knakar. Inga förhastade beslut här inte!

Bunn
0

#26 Det låter mycket förståndigt!

Tänk även på att de flesta ormar äter gnagare och att det är mycket viktigt att tvätta händerna när du tagit i dina gerbiler innan du rör ormen och viseversa för att undvika smittspridning och salmonella.

[Koppsal]
0

#27 det visste jag faktsikt. när vi hade djurkanaler på våran tv så var det det enda jag kollade på :)

De äter även insekter. typ kackerlackor?

Sen skulle också ormen kunna misstolka min hand för en gnagare. Eftersom de faktiskt luktar efter vart bytet är. jag har för mig att de se rlite sämre och förlitar sig på känsel och lukt? jag är inte expert så kan inte så mycket ^^

Bunn
1

#27 Nja, de är nog mest ödlor som äter insekter. Kan hända att strumpebandssnokar äter insekter, det vet jag faktiskt inte.

Vill du veta mer/har frågor så PMa mig.

[Koppsal]
0

#29 jaa gjärna! dte ska jag göra! men inte idag :)

ProCanis
0

Du sa - kanske spindel? skaffa en tarantella då? Dom kräver vääldigt lite skötsel.. dom kräver väldigt lite av någonting alls =)

Dom äter kanske 1-2 syrsor i veckan veroende på storlek och individ, kräver inte ett stort terrarium…stör ingen…. dom är helt perfekta för ågon som du, som går i skolan ;-D

jag hade en tarrantella. Göran :-( Han dog hösten förra året och blev 18år, dom blir kring 24år..Jag gjorde ett misstag, och det är att man ska spraya honom lite med lätt med vattenplasta när dom ömsar skinn och jag glömde, så när öll på och msa skinn så gick det inte så bra med sista delen, bakdelen och han fastnade i sitt eget skinn och dog :-( jag var då en värdelös adoptivförälder som inte kunde minnas denna lilla detalj :-(

Göran var världens snällaste spindel… RIP !

Men det är i princip också allt man behöver göra.., byta vatten i skålen och spraya lite lätt med vattenflaska i terrariumet någon gång iband, länga in en levande syrsa i terrariumet, byta sand och torrv som är på botten, en gång om året..
dom är så äftiga att kunna hålla i handen..göra brukade promenera runt på mina armar och på huvudet..=) :(

[Koppsal]
0

#31 jaa du. det blir ingen djurskaffning just nu då jag int evet vad jag vill ha en. men du sa de lever i 24 år !!!???.  hahaha. då är jag typ vuxen och har åtminstone en sambo. jag har ingen aning om vad jag gör om 24 år. och jag tror inte min mamma vill ta hand om en spindel om de tkrisar sen när jag är vuxen.. :S

Bunn
1
  1. #32 Då är nog orm inget för dig heller. Många ormar kan leva i 30 år. Ibland längre
[Koppsal]
0

#3 aha det visste jag inte O.o

Bunn
1

#34 Reptiler och fåglar blir oftast väldigt gamla.

[Koppsal]
0

#5 jasså, det får jag lägga på minnet.

ProCanis
0

Jo en grejjen med Spindel är att även om din mamma kanske får sitta spindelvakt åt den ett tag så är det ändå inte svårt för henne, så länge som hon inte är livrädd för spindlar liksom.. För dom kräver egentligen så himla lite..du behöver inte ens spruta med vattenflaskan…Så då blir skötseln lika lätt som o vattna blommorna, man bara slänger in en syrsa i terrariet varje vecka :-)

Bunn
0

#37 Bara och bara.. du ska ju se till att hålla rätt temperatur och luftfuktighet i terrariet. Fylla på nytt, fräscht vatten varje dag. Plocka bort avföring m.m.
Är inte så insatt i spindlarnas värld, men har haft ormar i 7 år och vet att det är inte att "bara". Ibland när jag tänker på det så undrar jag om det inte är mer jobb med en reptil än med en hund.

ProCanis
0

Fylla på nytt vatten jo men en spindel bajsar inte på samma sätt som andra djur så det blir inte så många bajspåsar efter dom rackarna :-)

och en spndel klarar sig på en vattenpöl man måste inte byta vatten ofta.

rätt temtratur, nja.. Göran klarade sig alldeles utmärkt med rumstempratur, kunde haft honom lös i lägenheten om det nu inte var risk för att han kunde bli nertrampad eller skrämd och bita och liknande….han rymde för övrigt en gång ur terrariumet en gång faktiskt och var "borta" i min lägenhet i en vecka :-) haha
Hittade honom under några tidningspapper i ett hörn.. :-)

Det kan dock vara lite olika beroende på vilken tarantella man ska köpa också.

men en sån vanlig helbrun är bäst, dom är snällast, lättast o få tama så att man kan hålla i dom o så..

Bunn
0

#39 Tidningspapper håller värme väldigt bra. Kanske var därför han låg där?!

Klarar sig gör de ju, men frågan är hur bra de mår av det?!

ProCanis
0

Omman tror att spindeln bekymmrar sig över värmen så kan man ju köpa en såndär värme termostat eller vad heter det, sm är särskilld för sånahär djur ch ställa in den på en behaglig värme

och sen spruta lite lätt med en vattenflaska en gång om dagen =)

Bunn
1

#41 Om man läser på ordentligt innan man skaffar sig ett djur så behöver man inte bekymra sig utan då har man redan den fakta som behövs för att djuret ska må bra.

ProCanis
0

haha, men det är verkligen inte så märkväridigt o ha en spindel =)

Bunn
1

Nej visst inte, om man är påläst och vet vad det är man pysslar med… då är väl inget djur särskilt "märkvärdigt"

ProCanis
0

Om du skaffar en hamster och frågar på djuraffären vad den behöver fr skölsel och hon säger att "den behöver denhär och denhär maten, och hon behöver spån på burbotten och vattenflaska och springhjul och vitamindroppar i vattnet" Jag tror att man kan skala av "Vitamindroppar i vattnet" ur vad som behövs fr en hamster. en hamster får sina vitamin när man ger den mat och kanske grönsaker ibland och liknande..Men läser man i en bok då blir hamstern plötsligt värsta komplicerade saken. :-) fr dom tar ofta upp så mycket ondiga saker.. Oj så OT det blev nu :-)

Bunn
0

De på djuraffär ger, tyvärr, ofta felaktig information eftersom de saknar kunskap om de djur de säljer.

Det som står i böcker är ofta skrivet av erfarna och oerhört påläsa människor som vet precis vad som krävs för att hamster/spindeln/råttan…… ska må bra och kunna leva så länge som möligt. Dvs böckerna är baserat på ren fakta och inga onödiga antaganden och/eller fördomar av människor som inte är tillräckligt pålästa.

ProCanis
0

Ja men iaf!

Ts! skaffa en spindel! Dom är inte alls så komplicerade som sagt =)

Bunn
1

#47 som du själv skriver i ditt inlägg #45 "Men läser man i en bok blir hamstern plötsligt värsta komplicerade saken."

Hur mycket har du själv läst om spindlar?
Ge inte TS felaktig information utan att själv inneha fakta.

ProCanis
0

Jag läste inte mycket men göran hade det bra ändå =)

Men du får givetvis ha din åsikt, jag kan inte hindra dig..

men jag tycker inte man behöver gra skötseln ave n spndel så himla märkvärdig!

ProCanis
0

Jag läste inte mycket men göran hade det bra ändå =)

Men du får givetvis ha din åsikt, jag kan inte hindra dig..

men jag tycker inte man behöver gra skötseln av en spndel så himla märkvärdig!

Bunn
1

Herre gud, vad är det du säger egentligen?!
Jag förstår mig inte på ditt resonemang över huvud taget.

Detta låter totalt obegripligt och fruktansvärt idiotiskt i mina öron.
Uttala dig inte om saker du inte vet något om i fortsättingen.. det behövs inte fler som sprider felaktig information så som du gör nu.

ProCanis
0

#51 Vill du bråka så ta det privat..

Jag har haft en spindel länge nog för o veta att man nödvänditvis inte behöver mer än dom tips jag givit fr att spindeln ska va nöjd. Inget av det jag sagt är felaktigt. Men du kanske inte håller med, OCH DU BEHÖVER INTE DET HELLER SOM SAGT..

Är man ändå osäker så kan man så klart läsa en bok eller prata med en spindeluppfödare/Spindelproffs vilket är bättre än att läsa en  bok om spindlar, TYCKER JAG..

Man behöver man inte dra alla djuraffärer under samma kam och säga att dom inte vet. man kan visst fråga dom m hu rman sköter en spindel.

läs vad jag skriver människa, du får ha vilken åsikt du än vill. Men jag anser inte, jag tycker inte, MIN jvla åsikt är att man inte behöver göra en sån stor affär, en spindels skötsel är inte så komplicerad.. Punkt.
Är så tröttsamt med folk som inte kan föra en diskussion…Om du som sagt vill bråka så PMa mig istället PUNKT

Catnap
1

Det här hittade jag på internet:

Tarantellor bör få nytt vatten varje dag och då i fri tillgång. Temperaturen bör ligga mellan 23-28 grader. För att värma upp terrariet använder man en lampa eller en värmekabel. Överblivna foderdjur bör inte ligga kvar i terrariet. Vitaminer bör även ges i födan. Luftfuktigheten ska ligga mellan 75-90%. Var extra noga med luftfuktigheten under skinnömsningen, annars kan spindeln inte bli av med sitt skinn och kan då förblöda. Man ska ha belysning tänt under dagen och släcka på natten.

Låter ändå som att det är lite jobb med en spindel. Tänker bara att jag hade haft väldigt svårt att få någon i familjen att ställa upp och plocka biort föda från terrariet.

Livslängden är som sagt ganska lång på spindlar men ännu längre på reptiler och fåglar. Så mitt råd till dig TS är att fundera hur intresserad du är av dessa djur. Men man behöver ju heller inte skaffa ungar utan kan köpa en vuxen. Fick ändå intrycket av att det var reptiler du hellre ville ha än spindlar? Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Bunn
1

#52 Jag är inte ute efter att bråka, jag försöker föra en dialog.

Det lilla jag vet om spindlar är att de är mer komplicerade än du påstår.
Har sett andra inlägg av dig och du verkar tala mer utifrån dina egna erfarenheter/antaganden än ren fakta.

ProCanis
0

Brunn, ja okej, lite mer komplicerade då..

men dendär värmeslingan är ju ingen man byter direkt..=) Det är ju något som ingår i inköpslistan när man skaffar terrarium, torv, sald, vattenskål och sånt. och blir det spilning kvar så är det ju inge märkvärdigt att bort det, ligger som små ihopklumpade nystan typ och skal byter dom ju inte varje dag.. Men jo det är viktigt att man inte slarvar med vattenflasksprutandet under ömsningen, annars slutar det som med göran :-( Man kan lägga in syrsorna som dom äter i frysen så dom dör och sen låta dom värmas upp till rumstemp innan man ger dom till spindeln.. och för att slippa hålla på med vitamindroppar, som kan vara krongligt att ge en spindel som kanske till och med hardålig aptit så kan man variera insektskosten med att ge den lite flugor som man fångar ute och sånt..man ska vvara lite försiktig bara så att man inte tar en insekt som kan ha varit där bakterrier gärn samlas mer än andra ställen, som ur en kompost o så..

Bunn
1

#55 Djurplågeri att frysa levande djur. Spelar ingen roll om det är en syrsa eller en kattunge.

Dessutom är det ingen vits att ge vitamindroppar i dricksvattnet då "efftekten" snabbt försvinner. Bättre att ge djuret bra mat och att använda UV.

ProCanis
0

för mig spelar det roll om det är en syrsa eller om det är en kattunge och dethär handlar om att underlätta utfodring av spindeln.. vad tycker du egentligen om att ge levande mööss och råttor till ormar då i såfall liksom om du tycker att frysa ner en syrsa är plågeri..

Brunn, råkar du vara vegiterian eller?

Bunn
1

#57 Enligt lag får man inte frysa levande djur. Och det tolkar i alla fall jag som det inte spelar någon som helst roll vilket djur det rör sig om.

Man ska undvika att ge levade föda, i den mån det är möjligt.
har dock själv haft en KP som inte åt annat än levande när han kom till mig, men det såg jag till att snabbt ändra på.

Inte för att jag förstår vad detta har att göra med ditt sätt att sprida "kunskap" på

ProCanis
0

Kp?

Du har en hmla attityd alltså, jisses :-)

[Hilo]
0

#59 Gissar på att KP = Kungspyton..

Bunn
0

#59 Precis som #60 skriver så betyder det Kungspyton.

Tycker inte ag har någon särskild "attityd" men tycker du det så ok., men förklara gärna vad det är som får dig att tycka det.