Är han senil?
Min hund, 10 år, har förändrats under det senaste halvåret, och jag och vetten tror han börjat bli senil. Han är ängslig på ett nytt sätt, beter sig som om åskan gick (han har åskskräck!) när det är vackert väder, stannar ofta på promenad och vill inte gå. Jag känner ju honom så väl, men nu är det ofta som att han vill mig nåt men jag fattar inte vad! Han känns ofta lite nere, men ibland är han precis som vanligt. Han är kollad, provtagen och röntgad, har inte ont nånstans, vilket var det första jag trodde. Någon här som känner igen detta? Någon som har tips och råd? Jag är orolig, för om detta blir värre så är han ingen lycklig hund längre!
Det låter ju konstigt om veterinären inte hittat något, har tyvärr inga förslag på vad det kan vara om det inte är något fysiskt fel. Han har inte blivit skrämd av något?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har han börjat höra sämre kanske? Det kan ju hända att även hundar kan få ljud i öronen, typ tinnitus, som irriterar och påverkar dem. Tyvärr går det ju inte att kolla…
Om ni vet att han inte har ont så är det nog bara att göra det bästa av situationen. Njut så länge du kan och var beredd på att avsluta hans liv om han blir så "dålig" att han inte längre har livskvalité.