Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6036 ggr
akkiinthedark
0

Inomhusaktiviteter?

Hej!

Jag har en tvåårig blandrastik (schäfer/bordercollie) som nu börjar klättra på väggarna här hemma. Normalt sett tar vi långa promenader och tränar en del utomhus men nu har jag sträckt en muskel och kan inte gå mer än hundra meter, Så jag skulle behöva lite tips på saker att hitta på inomhus som gör att jag inte behöver röra på mig så mycket. Om någon vet om ett sätt att få henne att tänka riktigt ordentligt skulle jag bli väldigt tacksam. :)

seba
0

Det finns ju såna där hundleksaker av Nina Ottosson. Hunden får tänka och slipper klättra på väggarna. Kanske det vore nåt? :)

akkiinthedark
0

Jodå hon har ett par sådana, dessvärre löser hon dom alldeles för lätt så det blir inte så mycket jobb för henne. :P

Vattnadal
0

Klicka in henne och shejpa fram nya trick, kanske lära henne att hämta saker åt dig eller så. Shejping tröttar ut hjärnan massor!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

akkiinthedark
0

Jo det har jag funderat på att göra, fast då måste jag träna mig själv först, jag är jättedålig på klickerträning, tajmar aldrig rätt. :P

Bunn
0

#3 vad är shejpning?

[oboybabe]
0

Lägg ut godaker som inte luktar så mkt och göm dom på knepiga ställen som hon måste lista ut själv typ lind in dom i filtar osv. Det är inte jätte mycket men alltid något.. Kan göra det om jag inte har jätte mkt tid över.

akkiinthedark
0

Jag brukar låta henne söka efter godis i lägeenheten men har inte tänkt på att åka svårighetsgraden. tack så mycket det ska jag defenitivt prova. :)

MeMilly
0

Jag frågar som nummer #5, jag har lite dålig koll, vad innebär shejping?

Vattnadal
0

#5 och 8

Shejping är en träningsmetod där man observerar hunden och förstärker/belönar de beteenden man vill se hos hunden och jobbar stegvis. Ofta använder man klicker, då det är ett sätt att tala om för hunden exakt den millisekund den utför beteendet, att den gör rätt.

Ett ex: Jag vill lära Vidar att tända och släcka lyset med tassen. Då börjar jag med att klicka in honom, så att klick betyder "rätt, nu får du en godis". Sen sätter jag mig med honom ensam i köket, lägger fram 10 godisbitar (små, så han inte blir mätt) har klickern i handen och lägger en musmatta på golvet. Jag brukar visa klickern innan oxå, så han vet vad det handlar om (ahn ska bjuda på beteenden).

Sen väntar jag på någon form av reaktion mot musmattan. Det kan räcka med ett snabbt ögonkast på den, klick&godis. Snart kommer han på att det är musmattan som är det intressanta, och tittar med på den. När han tittar på den garanterat 8 av 10 gånger, är vi klara att gå vidare. Vi tar en micropaus på den tid det tar att ta fram 10 nya godisar, sen fram med musmattan igen. Nu fattar han, och förväntar sig klick av ett ögonkast. Då kräver jag mer, kanske ett steg mot den för klick&godis. När det är uppenbart, går vi vidare med att han ska gå fream till den och sätta en fot på den. Detta brukar kunna gå fort, om man har en hund som vågar ta initiativ och bjuda på beteenden. Efter 10 godisar-micropaus. Efter 10 min, en längre paus, för att inte trötta ut för mycket.
När Vidar alltid sätter foten på musmattan, kan jag sätta en popstitlapp på mattan, och vill nu att han sättar tassen på den (man kan ta sörre papper först, och sen krympa, för att inte göra det för svårt). När Vidar efter ett par pass alltid sätter en tass på postitlappen, börjar jag sätta den på andra ställen än på golvet, kanske på en golvlist, på en pall och såsmåning om, efter ett gäng pass, på väg mot lysknbappen. Efter ytterligare ett par pass, så sätter jag lappen på knappen och belönar tass på lapp pån lysknapp. Sen tar man bort lappen och belönar tass på knapp. Nästa steg är att bara belöna när lyset tänds/släcks.

Kommandon lägger man till när hunden alltid bjuder på beteendet. Krav ställer man först när hunden har kopplat alla led.

Detta sätt att träna bygger på att hunden får prova sig fram och sucesivt får sina beteenden formade. De blir trötta av det, och inlärningen sitter toppen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
0

Luktdiskriminering? Det går ut på att hunden ska markera (tex genom att sätta sig ner) en viss lukt. Du börjar med att lära hunden markera på den lukt du har valt (tex kanel), för att sedan gå vidare till att hon ska kunna markera lukten bland flera andra.

Jag har aldrig tränat det själv, men borde finnas texter på internet om det.

Medarbetare på jack russel terrier

MeMilly
0

#9 Tack för förklaringen! Känner att det verkligen hade passat min valp, då han lär sig supersnabbt och redan kan sitt, ligg, rullar runt och vinka då han är 5 månaderFlört Hade varit kul att lära honom, lite längre fram, lite mer avancerade trick (kanske inte tända och släcka lyset, dock då han inte når upp hehe)