Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3023 ggr
tinaLY
0

Ägarbyte idag! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag är 18 år gammal kom min mamma på att vi kunde skriva ett ägarbyte på vår ena hund, Ronja som alltid har varit "min". Idag postade vi ägarbytet, när bekräftelsen kommer på posten är hon min på riktigt, mitt ansvar.! :D

Har 2 Chinese Crested dogs här hemma som alltid har fått fri tillgång till foder, men jag vill ge min hund begränsad mängd (ev. kommer båda hundarna få begränsat då).
Hur mycket & ofta ska man ge mat till en hund på 4-5 kg?
Vilket foder använder ni & varför använder ni det?
Här hemma har vi Doggy, är det ett bra foder?

Taxelina
0

Grattis till din riktigt egna hund.

Vi ger alla våra hundar Doggy proff. Taxarna får 1 dl (struket) morgon och kväll beroende på vad dom gör. Säsongs vis jagar vi med dom och då krävs det lite mer mat. Dom väger ca 7-9 kilo ungefär. Man får ha lite koll på deras hull. En del äter hur mycket som helst utan att gå upp ett gram, medan en annan kan gå upp i vikt bara av att titta i skålen. Inte för tjock och inte för smal.

Doggyn använder vi för att vi kommit fram till att det är ett bra foder. Prismässigt vet jag inte hur det ligger gentimot annat foder. Våra avelstikar får stora fina kullar och alla hundarna vi har är fina och blanka i pälsen. Och det som kommer ut är smått och torrt. Vi har under åren provat lite olika foder, men fastnat för detta då vi är jätte nöjda.

Disskusionerna går heta här i bland när man kommer i gång och pratar foder. Men hundarna är som oss människor olika. Olika hundar tar till sej olika bra och ena fodret kanske inte passar min hund men den passar andra hundar och vis i versa.

Bunn
0

Hur mycket mat och hur ofta du ska ge din hund beror bland annat på

* Vilket foder du väljer
* Hundens ålder
* Hur aktiv hunden är

Jag ger min hund mat 2 gånger per dag, morgon och kväll.
Använder Royal canin jag tycker det är ett bra, välbalanserat foder som min hund mår bra av att äta.

Är du osäker så rådfråga på djuraffären eller hos din veterinär.

Maja2
0

Grattis :)

Anders 50
0

Doggy är ett bra foder, fast jag använder ett annat billigare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
0

#4 Provade faktiskt coops blåvita en sommar och jag blev verkligen överaskad. Det var ett jätte bra foder det också.

Men eftersom vi även avlar så får det bli Doggy proff för hela slanten.

tinaLY
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder Doggy Prima (små bitar)

Kollade på baksidan av fodersäcken & försökte räkna ut dagsgivan.

Ronja (7år), 4kg = 1,5dl/dagligen
Fiffi (8år), 5,8 kg (tog 5,5 kg då det är max vad rasen ska väga) = 2dl/dagligen

Låter det rimligt?
Kommer ge mat morgon & kväll.

Kommer självklart hålla koll på deras hull (:

Taxelina
0

Det låter rimmligt. Men se dej inte blind på texten för det är en fingervisning. Gå efter den ett tag och ha koll på hullet på hundarna. Blir dom tjockare så drar du ner lite och ser dom ut att gå ner i vikt så ger du dom lite extra i stället. Hundar är som vi människor. En del går lätt upp i vikt medan andra kan äta hur mycket som helst utan att det syns.

tinaLY
0

#3 tack (:

#7 jag tycker dem är lite runda om magen. kommer hålla koll på hullet (: men jag skulle viljat Ronja skulle få tillbaks sin "form" som hon hade för några år sedan.tror inte dem kommer gå upp i vikt, då de alltid har haft fri tillgång till foder. idag började jag begränsa den.

Taxelina
0

Du verkar jätte duktig med dina hundar så allt kommer säkert bli jätte braSkrattande

[rightPAW]
0

Får man inte stå som ägare om man är under 18?