Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2654 ggr
Chippers
0

Ändrat åsikt om Cesar "Dog Whisper" !!

Har alltid gillat Cesar, har alltid tyckt att han är jätteduktig och "proffs" på att uppfostra och lära hundar rätt. MEN nu, nä, nu ogillar jag honom något enormt! Usch. Han använder dosa elr något, stackel och elhalsband på hundar. Då är det väl klart att de lyder så snabbt. Av rädsla egentligen, de vågar inget annat. Vem som helst kan väl få en hund att lyda genom sånt? Så elakt! Är man duktig ska man inte behöva använda elhalsband, stackel eller liknande. Man ska inte behöva anväda sig utav våld.

Om ni såg programmet med spike och katten? Så använde han en blå dosa som han håller i handen, och hunden har ett halsband med en liten klump på, elhalsband, ni ser då hunden börjar skrika, gnälla o hålla på, då får hunden stöt! Sedan får hunden runt 2-3 stötar och det är då hunden gömmer sig under fotöljen.

Ni hittar videon här: http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/index.html?searchquery=PROGRAM-Dog%20Whisperer&fs=www9.nationalgeographic.com

På sida två finns videon Spike and the cat.

Sedan, finns en film där han använder stackel på en jack russel! Tror den finns på samma sida och heter "Moter Mouth" … kolla noga, det är stackelhalsband och det är därför hunden börjar gny o blir rädd och så, skakar t.om … usch .. ;(

Tycker ni att det är rätt att använda sig av de metoder??

Sandra76
0

Måste kolla in dem. Tyvärr har jag aldrig sett något program med denna person.

På vår Brukshundklubb hänger ett litet "minnesmoment" från forna dagar. Ett stackelhalsband. Troligen från ganska långt tillbaka då det är handgjort.

Hemskt, men en bra påminnelse om hur det var förr, och att vi faktiskt kommit en bra bit på väg- fast det finns ju dårar fortfarande tyvärr…..

Faxlin
0

Självklart är detta inga metoder som rekomenderas. Men tyvärr så finns det många som använder dessa metoder än i dag. Jag anser att det är tortyr. Inget jag rekomenderar. Man kommer så mycket längre med vanig pedagogik och vänlighet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Nej, personligen tycker jag inte att det är rätt att använda sig av metoder som plågar djur. Jag tycker verkligen synd om djuren i dessa filmer.

kerstinjoh
0

Nu kommer okunnigheten! Men vad är ett stackelhalsband?

lena1
0

Jag vet att det finns dom som har, ringt tv,kanalen och vill få stopp på hans program övehuvudtaget.

I Usa är det ju mycket vanligt med allehanda verktyg för att få hunden att lyda..

Själv tittade jag en halv gång och tycket absolut inte om hans arroganta stil han hadeLedsen

Faxlin
0

Stackelhalsband= ett halsband med taggar in mot pälsen på hunden.

Mycket vidrig metod. Som tyvärr används även av poliser i vårat land.

Audiatur et altera pars

Chippers
0

Mm, verkligen hemskt. Usch. Jag som var ett Cesar fan för inte så länge sen, är mycket besviken. Har inte lagt märke till vad det är han använder, trodde han var sådan som gjorde rätt.. asså han sa ju i det första avsnittet typ (eller nångång) att han aldrig skadar en hund med sina metoder, hm ..

Lotta
0

Jag säger som dig Chippers, jag har också varit ett Ceasar fan. Dom avsnitt jag sett så har det inte varit något sådant på iaf.

Och så kan man ju undra hur han kan få gå ut i tv till alla hundägare att si och så ska man göra för att hunden ska lyda hmmm…låter konstigt.

Men det är ju fruktansvärt om det är så, det är ju faktiskt djurplågeri.

Ellinor_ludde
0

Hejsan!
Håller helt med dej om att jag tycker det är fegt att använda inlräningsmetoder genom hundens rädsla!
Det är inte rätt sett enligt mig!
En hund ska ej lära sig av rädsla! Utan den ska lära sig genom förtroende mellan hund och människa!

KerstinP
0

Bra skrivit Ellinor_Ludde.

Ellinor_ludde
0

KerstinP

Jag är igentligen inte här för att ta emot massa snälla komentarer!
Men självklart blir man glad när någon annan håller
med om vad man tycker och tänker och sejer :D
Jag tycker det är självklart att man ska använda hjärnan när man tränar en hund, inte en apparat! Det blir mycket starkare band mellan hund och ägare genom kärlek och träning :D

TinaH
0

Så här ser stackel ut.

Jag citerar ifrån dogsecurity sidan

"

Stackel används främst av yrkesfolk och är förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning. En privatperson har knappast behov av ett stackel. Ett stackel skall sitta tajt, det får inte rulla runt på halsen. Trubbarna skall peka uppåt på vänster sida.

Stacklet används mestadels för att ge hunden en lätt smärtpåverkan för att få hunden i drift. En lätt påverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå igång mot figuranten. Samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika situationer, t ex lydnadsträning med stora störningar. Stacklet används alltså inte bestraffande i dessa situationer, utan aktivitetshöjande. Den vanligaste användningen av stackel är vid bevakningen i skyddet. När hunden tittar efter husse så drar figuranten i ett kort koppel utan handtag som är kopplat på stacklet, bara nätt - som en luggning - och hunden blir förbannad på figuranten och låter bli att titta bort under bevakningen.

För hårda tjänstehundar, som ignorerar vanliga strypkedjor, kan stacklet behövas ibland. På denna typ av hundar kan stacklet behövas vid korta lydnadspass. Tjänstehundar som vägrar att släppa kan behöva stackel kopplat i en lina som sköts av en kunnig tredje person, så att inte hunden förknippar obehaget med figurant eller förare. Det finns så hårda tjänstehundar att inte ens stackel hjälper. Hundar med sådan anlag kan man lära in bevakningen och släppandet på efter bytet men innan försvaret/belastningståligheten har blivit för stor.

Stackel används ibland vid tänd- och släckövningar med skyddshund som står på och vill angripa figuranten så fort denne visar sig. En sugen skyddshund beter sig så om den inte fått fördel av att vara lugn (släckt) innan den får stå på. Hunden kommenderas ligg/tyst, får ett ryck i stacklet och när hunden ligger tyst så blir det pass på och figuranten drar hunden i drift och den får äntligen lov att bita. Då obehaget följs av drift så kan det vara ganska stort här för en bra figurant får igång hunden så att det glöms på en gång. Därför får det inte gå många tänd och släck före själva bettet.

Behöver stackel användas endast någon enstaka gång så köper man ett vanligt stackel. Rostfritt material använder man när stacklet skall hålla i många år. Ett vanligt stackel mattas ut och trådarna rättas ut med tiden.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

#12 Usch och fy ett sådant har jag aldrig sett och vill heller aldrig se. Jag har vetat att det funnits och hur dom fungerat men aldrig sett någon använda det. Jag har inte enns sett någon som sålt sånna heller *upprörd*

Malin-A
0

var i holland en gång, ca, 8 år sedan, och dem vi va hos hade en dobermann och dem hade en stackel på sin hund, den drog ingenting gick hur fint som helst i kopplet, sen om det är en så bra metod är väl en annan fråga..

Lotta
0

Jag tror säkert den gick fint i det halsbandet, det skulle jag ha gjort *gulp*

DianaK
0

Näää men fy va hemskt, vad fruktansvärt för hundarna att behöva bli utsatta för sånna gräsliga metoder *upprörd*&*ARG*

#9 håller oxå med Ellinor:))

/DianaK

I tidningen Canis Nr 1/07 sidan 35 en bra artikel skriven av Morten Egtvedt "Problemet med straff"

Och Hundsport 1-2/07 Sid 38 bra artikel skriven av Anders Hallgren om dom nya "Quick-fix" metoderna.

Faxlin
0

Ja, detta är en vidrig metod. Och ärligt undrar om jag inte skulle få dessa gubbar som använder detta på hundarna att gå fint och göra konster också. jag lovar de skulle lyda blint.
Åtminstone tills halsbandet åkte av.

Audiatur et altera pars

bejtedejte
0

Har någon av er som spyr galla över de som använder stackel haft ett i handen alt. provat det på er själva? Jag har svårt att tro det. På beskrivningen låter det som att taggarna inåt är vassa, vilket de inte är. Jag har ett stackel hemma som jag köpte enbart(!!) för att prova det på mig själv. Jag kände ingen direkt smärta av att få ett ordentligt ryck av det. Däremot kan det vara den där lilla extra tändningen som behövs ibland, som beskrivs på dog securitys hemsida. Nu hade jag aldrig velat ha stackel på mina hundar och tycker att mycket av användningen av stackel, speciellt söder ut i europa och usa, är onödig.

Ang. användning av elhalsband och liknande metoder: Jag har själv erfarenhet av en hund som är hundaggressiv. Och ja, jag har provat nästan ALLT med honom, dock ej stackel/elhalsband. Från mjukaste metoderna hos en hundpsykolog, utbildad av IMMI (som helt enkelt gav upp och pikade att avlivning nog var bästa alternativet) till de metoder som jag räknar som hårda, bl a kurs hos Jeppe Stridh där min vovve blev en helt annan hund. Han lärde sig att de andra hundarna inte var farliga, för att hans matte beskyddade honom mot dem. Tyvärr mådde jag så dåligt under perioden vi gick där att jag inte kunde fortsätta träningen, men jag vet att om jag hade gjort det hade jag haft en helt annan, och mycket lyckligare hund iunder åren innan han blev sjuk.

Jag förstår folk som är i knipan med en "omöjlig" hund och alla rekommenderar dem att gå till t.ex. hundpsykologer. Och vad gör man när det inte fungerar? När hunden riskerar att aldrig få komma ut på promenader för att ägaren helt enkelt är för rädd att den ska ställa till med något? Då tycker jag det är bra att hårdare metoder finns. Använd det 10 gånger på hunden under två veckor (bara ett exempel) och hunden får ett otroligt mycket bättre liv. Det kanske inte är det optimala, men det funkar som en sista utväg när man provat allt annat, för att slippa avliva en annars frisk och sund hund.

Det finns många duktiga hundtränare i sverige, men de jag stött på under mina 8 år med en hundaggressiv hund, förutom Jeppe Stridh, har inte kunnat göra ett dugg för att förbättra honom, och jag anser att mjuka metoder inte funkar på alla problemhundar. Däremot tror jag att det fungerar på alla hundar som är "felfria".

Kanske jätte-OT och jag vet att många här inte delar mina åsikter, men att döma ut en persons metoder såhär och dra alla hundägare/hundtränare/hundar över en kam gör mig ledsen.

Karmatarerskanise
0

Jag anser att dessa metoder är helt ok under en kort period. Som sista utväg. Det handlar om att använda de olika sakerna rätt. Och jag känner fler folk som provat stackel på sig själv, det gör inte ont!

TinaH
0

Tur att det är FÖRBJUDET inom SBK!

Mvh TinaH

lena1
0

Men det är väl förbjudet i hela Sverige vad jag vet.

Hur som helst så är det sjukt att utsääta hundarna för någon form av plåga.

Idag lever vi på 2007-talet och även hund uppfostran har gått framåt sedan dess, alltså med positiv förstärkning och det kan du aldrig uppnå med ett stackel eller ett el halsband.

Faxlin
0

Kan man inte få hunden att fungera som en vanölig familjemedlem med vanlig pedagogik. Då tycker jag ärligt talat att det är bäst med avlivning. Att ta till dessa metoder anser jag fortfarande att det är grymt och totalt onödigt.
Och ag är glad att det är förbjudet. Såg jag någon använda det på sin hund så tvekar jag inte en millisekund att anmäla detta till både polis och djurskydd.
Det är vidrigt helt enkelt.
Och ja, jag har faktiskt sett och hållt i en skakel.

Men har du som provat skakeln på dig själv låtit någon annan rycka till? Betvivlar det. Och om de gjorde det så gör de inte på samma sätt med en hund som med dig. Det skulle de aldrig våga.

Audiatur et altera pars

Sandra76
0

Lite "softikerade" stackelhalsband på bilden i ett par inlägg ovanför….

Det halsbandet som hänger  som minne i vår SBK är nog från seklets början…..ett halsband och tre taggbollar med spikar på…har aldrig kännt på det då det lite av "museiföremål" på bruks……synd att jag inte har en bild på den.

Alex
0

Håller med Åsa. Klarar man inte av hunden utan att använda såna metoder så bör man först och främst kolla upp sig själv, om man är tillräckligt kapabel för att uppfostra en hund/den hundrasen man har.

Genom sånt där får man inte en glad och positiv hund, som lyder för att den vill. Man får en osäker hund som lyder för att den inte vågar nåt annat.. Dvs att den inte heller vågar ta egna initiativ och testa på saker på egen hand, vilket i sin tur kommer göra det mycket svårare att lära den saker. Inget jag vill ha hos en hund i alla fall..

Skulle vilja se den som satte på ett sånt halsband på sitt olydiga barn.. Med tålamod går det mesta så småningom. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

Håller fullkomligt med #22 och #24……och som sagt djurplågeri det är vad det är, om man inte kan tänka sig att ha det på sig själv så ska man inte sätta det på sin bästa vän heller,

TinaH
0

Kan man inte träna siin hund med NORMALA metoder, utan "Piskor" "Stackel" "el", ja, allt som gör ont på hunden, så ska man inte hålla på med hundar ver huvetaget.

Kan man inte lära en hund och sitta utan stackel, eller el eller liknande så är det det  inte fel på hunden utan ägaren.
Jag håller mig till SBK, och jag tränar själv, och jag har fått hund i allafal.

Trotts att jag är virrig matte ;-)

Men jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att träna med HÅRDARE med toder än SBK, för bättre metoder finns det inte, och SBK inlärning är defenetivt inga hårda metoder.

Ut med allt som är otäckt, in med mer godis och klicker i stället, så får man en fin hund! =)

Mvh TinaH

Chippers
0

#26 Håller med!

Lotta
0

Håller fullkomligt med #26, fram med snälla hundägare =)

Chippers
0

putt

Lotta
0

Här kommer en till putt ;)

Chippers
0

;P

Lotta
0

Jag tycker det här var en bra tråd :) så vi puttar en till sväng ;)

Faxlin
0

Ja, den är läsvärd och tänkvärd. Så jag puttar med :-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Hmmm…håller du med mig Åsa? Va konstigt ;)

Faxlin
0

haha, nepp jag bara har en egen åsikt som råkar vara lite lika din :-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Woawwww *ASG*

bejtedejte
0

Nu handlar det inte om att lära hunden sitta med hjälp av stackel, visst, det hade säkert gått jättesnabbt och enkelt att lära hunden både sitt, ligg och fot med ett stackel, men som sagt, hur kul blir träningen för hunden då? :)

Det var min dåvarande pojkvän som ryckte i stacklet när jag hade det på mig och han ryckte rätt hårt, det kan jag lova. Vad jag vet om stackel så är det inte taggarna som ska sticka in i halsen eftersom det inte känns mer än att ha ett vanligt halsband, utan det ska "nypa"/ge en luggning, och att det nöps, det kände jag när han ryckte i det, men någon direkt smärta var det inte tal om.

Nu diskuterar jag öht. inte hundar som svarar bra på positiva metoder, vilket några här verkar tro, utan hundar som inte svarar på något alls man provat. I grunden kan det ju vara hur underbara hundar som helst, som min älskade vovve. Han blev  faktiskt en helt annan hund efter att vi gått hos Jeppe, för första gången tydde han sig till mig och lär mig försvara honom mot hundarna istället för att han skulle försvara mig genom att bita.  Nu har jag ju inte fullföljt någon träningsmetod, utan jag har plockat lite från olika, och har idag världens bästa kompis, och avlivning har aldrig varit ett alternativ för mig.

När vi först började kursen vågade jag inte ens gå in med honom på träningsplanen bland de andra hundarna, och på avslutningen släppte vi in 5 hundar åt gången att leka, och alla andra ekipage stod som en ring runt. När han tyckte att de andra hundarna var för jobbiga så sprang han direkt till mig istället för att bita, vilket han helt klart hade gjort innan.

Många verkar tro att redskap som elhalsband är något man använder vid all inlärning, t.ex. för att lära hunden sitte, vilket inte alls stämmer så långt jag vet, utan ett elhalsband använder du ett par få gånger för att bryta ett felbeteende och fortsätter träningen med positiv förstärkning sedan. Sedan finns det ju alltid människor som har elhalsband på sina hundar dag ut och dag in utan någon som helst tanke bakom, och det är vidrigt.  

Nu har jag varken tänkt använda elhalsband eller stackel på mina hundar någonsin, men jag tycker att diskussionen är intressant, för jag vet att ett felbeteende kan gå så långt att hunden är farlig både för sig själv och för andra. När det inte finns något positivt att belöna hos hunden, alltså att den t.ex. aldrig gör det minsta rätt utan flyger i kopplet så fort den ser en annan hund, eller något som liknar en annan hund på 100 meters avstånd är det lätt att man råkar belöna fel beteende, det kanske är ovanligt, men det har jag iaf "lyckats" med. :)

Chippers
0

Jag tycker iofs att det avsnittet som var idag var bra! Han använde sig inte utav några jäkla elhalsband, stackel eller liknande.Glad Cesar är väl båda god och "ond" då.Räcka ut tungan

Faxlin
0

#38: Är inte många sådana. Med två sidor. Eller flera. Vissa tycker man om andra inte och vissa kan man aceptera.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

#38: jag tittade också, kan liksom inte låta bli. Och idag var det faktiskt bra Skrattande

Chippers
0

Mm.Glad Men kan säga att jag håller stenhård koll på om han håller i dosa, använder elhalsband eller så! Och så vitt jag såg använde han inget sånt i dagens program.Glad *wiie*

Lotta
0

Nej jag såg inte heller nått lurt…men vi håller stenhård koll hädan efter eller hur? Glad

Chippers
0

Självklart Lotta!

Lotta
0

Vi sköter oss Glad

Faxlin
0

#44: wow, det är vi inte vana vid från ditt håll :-)

Audiatur et altera pars

Zebben
0

Såg dagens program och har även sett dessa snuttar som visas på hans hemsida. C.M för mig är både mycket kunnig på vissa bitar och grymt oseriös på vissa bitar.

Jag tror det är mycket svårt att finna en instruktör som man kan ta 100% ifrån. Jag har gått kurser/utbildningar/föreläsningar för David Sellin, Tomas Molin, Anders Hallgren, Eva Bodfält, Lars Fält, Per Jensen, Memea Molin m.m och det finns alltid något man lär sig (självklart) men även nästan alltid något man ifrågasätter eller ogillar.

Jag plockar det bästa från dem alla och försöker ta till mig.

Angående stackel eller elhalsband är jag emot det. MEN, ja det finns ett men. Det finns några mycket få tillfällen då jag anser att elhalsband är ok i träningssyfte. Då pratar vi inte starkström naturligtvis utan små små eldoser där det känns som ett pirr i halsen på hunden. Det är ok att träna bort tex jakt på en i övrigt bra hund. När inga andra metoder fungerar så kan jag acceptera detta OM deltagarna är mycket kunniga på vad de gör och att de känner hunden väldigt väl.

Till C.M´s "problemhundar" på TV är ingen ens i närheten av att behöva använda el eller stakel. Men han gör det för att få ett snabbt resultat för tv-tittarna. Är man inte mer mån om hundens sinnesstämning (som han pratar så stark om) så ska man inte vara instruktör!

Som den stackars jack russeln man såg i en videosnutt som var rädd för ägarens motorcykel. Han fick stackel på sig och skrek av rädsla varje gång. När C startade motorcykeln tog han tag i stackeln. När han stängde av motorcykeln så lugnade sig hunden och C klappade honom på huvuvdet. Vad lär sig hunden av det? Jo, motorcykel ger smärta = obehag. Tyst motorcykel ger klapp på huvudet = inget obehag. Hunden i det programmet har endast lärt sig hur man undkommer smärta, men han är fortfarande lika rädd. När Cm står med motorcykeln på för sista gången sitter hunden vid sidan av motorcykeln. Han är allt annat än lugn, han sitter och kör hela registret av lugnande signaler, men det han har lärt sig är att försöker han komma undan så kommer smärtan/obehaget. Med andra ord, en MYCKET kortsiktig träning. En hund skrämd till lydnad = inget jag blir impad över eller eftersträvar i min träning av hundar.

Faxlin
0

#46: Mycket bra inlägg. Håller med dig helt.

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Zebben….vad får du allt klokt ifrån?!? :-D

Mvh TinaH

Zebben
0

#48 Ha ha, ingen aning. Kanske kanske finns en liten möjlighet att jag faktiskt är lite klok! Cool  Men….nääääää…..det kan ju inte var möjligt.FörvånadLedsen

Faxlin
0

#49: Övertygad om att det är där det sitter. Du är alltså klok. Hmm, är det en sjukdom som smittar? Om den smittar, vet du hur? Skulle behöva smitta av dig till vissa här inne :-)

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Åsa…min lilla okloka vänn….hoppas att Zebben kan smitta av sig till dig!

Wakka Wakka

Mvh TinaH

Alex
0

Eller så skickar jag lite knäppie-virus så sänker sig alla till Mexx nivå. Då blir det jämnt och bra. Cool

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#52 - Oj, oj, oj.. Tur att Nero är vaccinerad mot Mexx-sjuka, ParvoMexx och så är han avmexxad så han slipper ha en massa mexxar i magen.. XP

Alex
0

Hahahaha stackars parabolvovven då, som har alltihop. Inte konstigt att han är som han är. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hahaha.. Har han lyckats få in några nya TV-kanaler förresten? ;)

Faxlin
0

#51: Tänk jag tänkte det samma om dig. ;-) Så lika det kan vara ibland. hihi

Ahh, vilken tur du har hunnit vaccinera lilla Nero mot alla de olika Mexx-sjukorna.

Men vad jag fattat det så är just parpolsjukan något som kan smitta ändå. Finns liksom inget vaccin mot de.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lusse håller på att ställa in sina små öron paraboler i rätt riktning här.. =D

Alex
0

Ja, nu har vi 'Mexxnytt', 'TV Mexx', 'TV Mexx +' 'BBC Mexx', 'EuroMexx' och ännu en MTV (= Mexx Television).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

bbc mexx låter intressant, finns inte animal mexx att få?? =)

Faxlin
0

#57: de där satteliterna var bara för söta.. :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ja trodde aldrig att han skulle ställa in dom rätt, men nu så är d bra o mottagningen är fullgod när det vankas godis.. =)

Faxlin
0

haha, tänk just godis brukar hjälpa de flesta små satellite att fixa inställningarna :-)

Audiatur et altera pars

Chippers
0

Nemen, va har hänt sen jag tittade in här sist?!Förvånad ;P

Malin-A
0

d e dem här himla trådkaparna som är igång, läs mer på "Varning" som finns bland inläggen… =)

Chippers
0

Haha, okej, förstår. ;P

Alex
0

Hihi det gäller att hänga med, Chippers. 24/7 eller så får man problem. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Animal Mexx fick vi ingen, men en Mexx Planet däremot..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

ahh mexx planet, den måste va bra.. =)

Banio
0

Såg någon här som hyllade SBK och det finns väl olika… vad jag sett av SBK är att de är totalt inriktade på tävlingslydnad och struntar i vardagshundar + att de är ointresserade av det uppdrag de faktiskt får statliga pengar till, nämligen att utbilda hundägare  till kunniga hundförare i vardagslivet så att vi ska slippa problemhundar mm. SBK har en mall som alla ska passas in i, funkar inte hunden i den mallen för att det inte är en brukshund så vill man bara bli av med den, gärna rekommendera avlivning. Så jag säjer att det är tur att det finns instruktörer av olika sort, både hårda och mjuka, för hundar är olika precis som människor. Med en blandning av hårt och mjukt - dock utan stackel och el - har vi fått en lydig och trevlig kompis (nu 1,5 år) som till 95% funkar i vardagen och med andra hundar, trots SBK:s "avliva den där". SÅ Cesar Millans metoder har sin plats, även om de ibland verkar hårda eller fel. Han vill ha snabba resultat, men tro inte att ni ser allt som händer när ni ser ett hopklippt program.

Alex
0

#69 Så går det inte till på min brukshundsklubb i alla fall, där är alla välkomna oavsett hund och inriktning. Och jag har då aldrig hört om någon som rekommenderat nån att avliva sin hund där! Ingen har ens tänkt tanken om min hund, och han skulle ligga högt upp på en sån "lista" om det var så.

Och varför ska man se snabba resultat? Det som tar längre tid att jobba upp sitter oftast bättre och längre hos hunden, plus att inlärningen av det blir mycket trevligare och man får en positiv hund som vill vara sin ägare till lags, inte en som lyder bara för att den inte vågar något annat..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zebben
0

#50 Ska kanske snörvla runt lite och smitta folk då, om det nu råkar vara så att jag kanske är klok.

Den där mexx smittan verkar obehaglig. Förvånad

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är obehaglig.. Titta bara hur man blir av den..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Åsa Faxlin SKÄRPNING!!!!!

Och nu slutar ni mobba stakars Mexx annars kommer jag och biter er i örat, så de så!Skrattande

#57: Viken underbart söt jycke….jag får nog ta en sväng runt och kidnappa några. Den enda jag lärt HIT och som kommer som ett skott är Mexx med tratt och allt =) (lilla sötis)

TinaH
0

# 69

Vad du har SETT och vad VERKKLIGHETEN är , är 2 helt skillda saker!
Sedan NÄR blev SBK HELT inriktade på tävlingslydnad, och struntar i vardags lydnaden?
Jasså?
SsStruntar i de "vanliga" hundarna.

Nä nu får du faktiskt ta och förklara dig INNAN du ger falska på hopp, och troligen så har du bara hört och inte upplevt själv.

Så då skulle det vara BÄTTRE att gå på privatskola en vanlig skola för barn med?

AVLIVNING???
Du måste skämta hoppas jag!!
detta är rena ljug, och påhoppningar och falska grunder från dig!

Jag har tllhört SBK i 5år. Har även gått privat.
Den privatahånade oss rakt ut, och sa "det där är en jakhund, det kan itne bli nått av den och den kan inte lära sig något" . Det var HUNDKOMPETENS i Helsingborg, som sa det.
Våran SBK klubb sa "ni är välkomna och vi arbetar med ALLA sorters hundar och på ALLAS villkor. Vi STRUNTAR i vad du har för hund, alla har lika villkor!"

så nu får du faktiskt ta och förklara dig.
Vad har du för hud??
Mops??

Mvh TinaH

bejtedejte
0

#74, jag har faktiskt varit med om exakt samma attityd hos SBK. Min mamma ringde dit och förklarade vilka problem vi hade med min hund när han var runt 9 månader gammal och de sa att vi visst kunna ställa oss på kö till en grundlydnadskurs, men när mamma berättade att det var en old english sheepdog det handlade om så sa de helt enkelt "tyvärr, vi inriktar oss på bruksraserna, ni får hitta någon annan tränare ni kan gå till som välkomnar alla raser". Så vi var inte välkomna att gå hos SBK för att min Mowitz var fel ras. Något jag fortfarande är skitförbannad på eftersom jag tror att, hade jag fått proffs-hjälp med hunden innan han blev omöjlig hade han varit helt annorlunda idag. Detta var Lunds BK.

Fråga 1, hur kan man strunta så i en 14-åring som är helt förtvivlad över att hunden inte går att få ordning på?

Fråga 2,  hur kan man strunta i att hunden visar ett farligt beteende vid 9 månaders ålder när man, som utbildad instruktör, borde veta att det blir värre och värre med tiden om ingen gör något åt det, vilket leder till en samhällsfarlig hund?

När jag gick på Helsingborgs brukshundklubb med min dobermann var alla raser välkomna, men jag fick ingen som helst "hjälp" med träningen som var till någon nytta alls. Instruktörerna var, enligt mig, bara van vid lite lugnare hundar och hade verkligen noll koll på hur jag skulle göra för att kunna träna med min då helvilda pubertets-dobermann.

Allting var "nu ska hunden göra såhär", men inte ett ord om hur man skulle gå till väga för att få hunden att göra så.  

Jag är väldigt skeptisk till SBK fortfarande, men hoppas såklart att jag hittar någon klubb som är mer seriös än de jag varit i kontakt med. :)

Jättebra inlägg Zebben, håller med dig till fullo! :) I min bokhylla står böcker av bl a Memea Molin, Anders Hallgren och Jeppe Stridh, man får plocka från många olika för att hitta den metod som passar en själv, och framför allt, hunden. :)

lena1
0

Ojojoj!

Här måste jag bara lägga in mitt vetoSkrattandeangående sbk.

Sbk har en policy som är rätt bra idag tycker jag, jämfört med hur det var för många år sedan.

Men det är bevisat att även en del ev dessa har klubbar runt om i Sveriges avlång land där dom ratar "vissa" hundraser, plus att en del instruktörar använder sig av el halsband, men då inte så alla ser utan i lönndom förstås, jag har själv en vännina som fick sin chäfer förstörd pgr av det, hon var oklok nog att tro på att denna instruktör visste vad han gjorde, men han sade till henne att inte knysta det till någon. Själv har jag fått höra att sbk tycker att collies bla annat är inget att ha utan bara ett hoper pälsbollar.

Nu ska det tilläggas att jag tränat både lydnad och agility i många år innan jag blev sjuk, men aldrig på en sbk klubb utan i skk regi.

Zebben
0

Har tränat på 3 olika BK-klubbar och ingen av dem nekar icke bruksraser. Där ÄR alla välkomna. På en av klubbarna är det många icke bruksraser som ligger i toppen.

Det finns mycket duktiga hundinstruktörer på klubbarna som jobbar med metoder som passar hundekipagen. Klicker/target är snarare regel än undantag.

Men jag tror säkert att det finns SBK klubbar som fortfarande är förlegade i sitt sätt att jobba. De stora klubbarna får ju oftast inte lite föryngring och med dem lite nytänkande.

Faxlin
0

Tina min lilla argbigga. Inte sitta och ankaga folk för att ljuga förns du traskat omkring i deras skor. Du har inte den minsta aning om hur de har blivit bemött.

Så åter till SBK.
Jag har varit väldigt aktiv i våran SBK klubb, till och med ansvarig för deras tidning. Jag avgick ur hela klubben på grund av att de faktiskt är rasister mot blandraser och oreggade hundar. Deras sätt var rent av skrämmande. Jag hade visserligen "rätt" ras och fick gärna vara med i innergänget. Men valde att avstå. Vill inte stå bakom en klubb som beter sig på detta sätt.

Har många skrämmande exempel som jag blivit ögonvitte till.

Men så kan vi gå in på privata sidan också när vi ändå håller på. Där finns det lika många rötägg som inom SBK, bara det att man måste hitta rätt.

Detta är således en väldigt stor variation på kvalite på den utbildning man får oavsett om man väljer SBK eller privat. Man måste helt enkelt testa sig fram tills man hittar den klubb eller privata instruktör som kör efter det man kan stå upp för själv.

Alla privata är inte lika, alla sbk klubbar är inte lika.

Så det så.
Mvh Åsa (ja Tina, jag vet vad jag pratar om)

Audiatur et altera pars

Pitbulltjej
0

Inte läst hela konversationen men lite bestört över detta med stackelhalsband… Alltid varit emot detta tills jag fick lära mej de alla olika versioner som finns och sen dess är jag inte emot det i rätt händer (vilka det är är dock väldigt tvistat)

Men saken är iaf den att de stackelhalsband jag såg på bilderna är bland de värsta… Varför fanns det ingen bild på de med ploppar på som bara ger ett tjuvnyp i halsen på hunden??

Aldrig som sagt använt det men logiskt tänkande gör att det går att använda vid vissa träningar, men då som sista utväg…

Jobbar själv med problemhundar, speciellt då av AmStaff och pitbulls etc och har använt träning och löst problematiken på annat sätt utan våld… Men ibland har man stött på hundar som man inte når fram till utan att behöva ta i i.

Då kan lätt stackelhalsband som inte är som de på bilden långt ovan kan vara ett alternativ… Det är som att jämnföra en pistol att den är farlig i handen på alla men rätt hanterad är den till nytta…

Tack för mej =)

/Nettan&Eros