Dalmatiner FEL BILD
Jag förstår inte va de är med folk alla snackar skit om dalmatiner. Att dom är aggresiva STÄMMER INTE
min första hund är en dalmatiner nu 6 månader och helt underbar. Inga fel någonstans, jag har träffat måånga dalmatiner ägare som säger att inget dom hört om dalmatiner Stämmer bara små saker VARFÖR??? är inte de lite konstigt
ALLT BEROR PÅ HUR MAN UPPFOSTRAR DOM
MAN SKA INTE DÖMMA EN HUND EFTER VAD ALLA SÄGER
Visst dom är envisa, men med rätt hand och ägare fungerar de jätte bra.
Allt handlar om hur ägaren är inte hur hunden är, De är inte hundens fel att den blivit som den blivit.
OCH DE E SKAM tänk om vi skulle börja avla på oss själva och hur vi vill att våra barn ska bli
vi dumma människor avlar fram de vi vill ha hos hundar och nu har man förbjudit massa raser i Danmark PGA DETTA SJUKT.
de finns bra uppfödare där ute ge dom en chans
din e bara 6 månader, inget å komma med ännu;) men ja håller med, allt handlar om hur man fostrar dem, dock har ja aldrig mött någon aggresiv dalamtiner.
men ja förstår dej!
Därimot så ler ju dalmatinen vilket aan missuppfattas av både männsikor och djur . Jag har därimot bara träffat trevliga dalmatiner

Det har väl att göra med att de är envisa och kanske inte passar alla typer av hundägare. Fel hund till fel ägare resulterar i problem. Det är antagligen det som fått folk att tro som de gör, efter att ha träffat just sådana hundar som inte fått rätt uppfostran.
Men så är det väl med alla raser, jag själv har tyvärr fått lite fördomar mot Chinese Crested, tycker att de verkar envisa, slutna och ointresserade. Men det är väl för att jag mött fel individer helt enkelt.
Jag har aldrig träffat en trevlig dalmatiner, men bara för det dömmer jag inte ut rasen. Så sant som det är sagt, det beror på ägaren.

Svärmor min har en dalmatiner, vänlig mot människor den känner men samtidigt VÄLDIGT skeptisk och osäker främmande.
Mot andra hundar har det varit mycket gruff, speciellt mot äldre och många tillsägelser har den fått. Men då har min svärmor inte haft den sedan valp utan den har haft en väldigt "strulig barn/valpdom".
Men annars håller jag med dig i att hur hunden blir beror på hur ägaren uppfostrar, dock finns det ju vissa undantag oavsett ras.
Gäller alla raser, uppfostrar man hunden rätt får man en bra hund med. Gäller bla att skaffa en ras som passar in efter vad den ska användas till, och att den får utlopp för det den behöver osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är hundvakt åt en underbar liten tjej..
Dock tror jag bilden om då 101 dalmariner vart populär som barnhund - vilket inte riktigt hör till rasens karaktär..
Då skaffade väl många barnfamiljer hundarna och därav kom ryktet till aggressiva hundar..
kan tänka mig att det blev många olyckor i småbarnsfamiljerna+dalmatiner.
Det är en hårt arbetande allroundhund - gör man inte som man bör blir det fel. som med alla krävande raser..
Det är en ras som kan vara "främlingsfientlig" som sig bör..(?)
Om jag inte missminner mig helt fel, sen då också att rasen ler, som någon nämde, kan uppfattas om aggressiv, när den bara visar uppskattning..
Finns många anledningar till varför dalmatinern har sitt rykte.
och TS hund är bara 6 månader, och dessutom första hunden..
Jag har träffat EN dalmatiner (inte så vanliga i mina kretsar) och hon är helt underbar, livrädd för barn dock, ergo ingen bra barnindivid, men i övrigt hundkär och människokär (med undantag för barnen då)
Men kan man sin ras så ska man få sig en stabil hund - utformad som rasen bör vara.

#3 ja du har definitivt träffat på fel individer
Jag kan garantera dig att min kines inte alls är envis, sluten och ointresserad helt tvärtom faktiskt. Han är en mjuk och trevlig kille som är super social och älskar alla, både människor, hundar och andra djur.
Hans enda fel är att han inte direkt är vackras i värden men det rår han ju inte för 
Min mamma har blivit biten av en dalmatiner i armen och fick sy 24 stygn, det var vår grannes och vi kände den jättebra.. förstår inte varför den gick till attack..
#9 Kan exakt vilken annan hundras också göra.
Dem raser som ligger högst på listan över ha bitit är bla Tax, golden mfl…. Inte rottis & andra sånna hundar som tidningarna vill att man ska tro. Men som sagt alla hundraser kan gå till attack utan anledning men oftast gör dem det AV en anledning.
#10 Jo såklart, skrev dock det här eftersom det inte har med t.ex. en amstaff att göra ;)

Jag har nog faktiskt aldrig hört att dalmatiners är aggressiva :P
tror inte på att en viss ras skulle vara aggressiv, utan de beror på uppfostran mm.
Känner en som har en dalmatiner ca 2-3år och han är ju hur snäll som helst :)
jag är inte så insatt i hundraser och så men känns lite som om dalmatiner tyvärr har samma problem som ridtravare har, folk tror saker om dem som inte stämmer t.ex de är aggressiva och att ridtravare inte kan något.. Vilket är helt fel! :(
Jag och på en av mina ridtravare :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#13 Är nog så, folk har fördomar om vissa raser vilket jag tycker är tråkigt!
T.ex som du säger, en ridtravare är lika mycket häst som t.ex ett fullblod :)