Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4670 ggr
Rafflan
0

Hundar + mentalt fel?

Jag har hört endel om vissa hundar som flippat ut, tex helt huxflux har anfallit sin ägare osv, och dem brukar säga att det är nåt som slagit fel i hjärnan.

Och ja med tanke på inavel å oseriös avel är det klart att det kan gå fel till slut.

Men nu undrar jag finns det några signaler/tecken som man kan se innan ifall det är nåt fel på hunden mentalt osv?

Kan man verkligen döma en hund som "fel i hjärnan" och då avliva den eller är det någon annan orsak igentligen bakom?

Vill vet, erfarenhet, fakta och information :)
Jag tycker det är ett intressant ämne.

Mischa
0

Har du reggad hund borde ju det lättaste sättet att upptäcka ev. överdrifter vara att genomgå ett Mh.

Dock testar man enbart variationen av egenskaper och är ju ingen garanti att man upptäcker brister, snackar vi L-test (som främst genomförs av blivande tjänstehundar) så provoceras hundarna i betydligt högre grad och där kan väl även hunden bli underkänd (?)

Man jag tror garanterat att huvudsaken till att hundar anfaller "oprovocerat" beror på sjukdom/skada eller misstolkningar och inte "mentala brister" eller överslag som många vill få det till.

≧◔◡◔≦

Rafflan
0

#1 det är inget IRl problem å det gäller inte min hund, bara en tanke…

Tex en kvinna i granstaden hade en Doberman, alla veterinärer å hundtränare sa att nåt inte stämde med hunden, men den gjorde aldrig nåt onormalt eller fel utan var lydig i snäll, dem kunde inte sätta fingret på felet, en dag vända sig hunden om och högg ägaren över ansiktet, totalt utan förvarning.

En uppfödare blev anfallen av sin egna avelshund (rottweiiler) på en utställning, även denna gång utan förvarning.

Det diskuterades att såna hundar har ett fel i hjärnarn, det slår liksom slint då dem inte hitta nåt fel.

Men vad finns det igentligen för fakta om sånt? kan det ske och i såntfall hur?

Mischa
0

#2 nä jag förstod att det bara var en fråga som inte rörde din hund.

just dom exempel du nämner när hunden plötsligt utan varning biter är rätt typiskt för hundar som har ont eller värre kanske något som trycker på ex hjärnan som en tumör eller blödning.

Där är ju enda sättet att hitta felet då hunden är vid liv (vid hjärntumörer etc är det ju inte så lätt att fastställa orsak) eller obducering efteråt.

Sen har du även en genetiskt bunden sjukdom känd hos bla cocker som i folkmun kallas för "rage" (rage syndrome) vilket nästan kan jämföras med ett epeleptisk anfall, hunden får ett "raserianfall" och är i stunden efteråt samma gulliga hund som innan.

Tror inte det finns nån direkt "källa" som skulle kunna radda upp statistisk fakta på var aggressiva beteenden kan bero på.

Men närmsta jag kan tänka mig är en bok skriven av en etolog (biolog med inriktning på djurens beteende)

tänker på kerstin malms häfte om "aggressivitet hos hundar"

har själv inte läst den däremot andra i samma serie och dom går igenom ganska mycket om just problem som kan uppstå som resultat av rädsla, aggression, separationsångest etc.

≧◔◡◔≦

ProCanis
0

Jag tror att det också kan kan handla om en hund som ofta är på spänn.. och just i det läget var han/hon kanske särskillt spännd av någon anledning..

Det kan också handla om hormonerna i kroppen.. Tikar är ju lite anorlunda vid löp. Om hunden är tränad eller inte. Om den fått någon uppfostran och tydliga regler under uppväxten har också en stpr roll, tror jag..

Kan handla om den relation hund och ägare har och hur mycket energi hunden har…

Om du är hundinstruktör säger vi, träffar du säkert på många hundägare som kommer till dig och pratar om att dom har problem med sin hund i hundmöten, passerande cyklar, joggare. Och domberättaratt när dom ska korrigera hunden med kopplet eller genom att ta tag i hunden på något sätt så biter hunden ägaren på armarna eller på händerna så det blir sår, nafsar en plötslit i näsan, ofta tror jag det beror på frukstration att SÅ FRUKTANSVÄRT gärna vilja komma fram till den mötande hunden, alltingen för att ta död på den eller för att hälsa på den eller jucka på den osv. Och om en hund har sååå mycket energi som en understimulerad dobberman tillexempel kan ha så kan den ta till ett bett som en överslagshandling för att helt enkelt bli av med vad som stör den, för då är tålernasttrskeln rätt låg.
En hund kan också bita/naffsa en i ansiktet, benen, armarna eller vad den nu kommer åt utan att bli provocerad, som en överlsgashandling och då kan det bero på att man har en slags kompisrelation där hunden känner att den har övertaget..

Ser du tillexempel två hundar som är en flock ihop. Säg att dom är otränade/ouppfostrade, inte fått så mycket hjärngympa, eller så, och det är en ägare som går ut med dom, säga att det är två dobbermans, jackrussel så.. Då kan den ena flyga på den andra i flocken av desperation och frustation, rent instingtivt. För den kan inte få tag i den andra hunden så då ger han sig på vad som är närmast för att ta ut sin frustration där istället..Men ofta är det så att den som blev påflugen skulle inte kunna göra likadant på den flockmedlemmen som flög på honom, för att den han/hon inte vågar eller har respekt för denne.

Det kan också vara så att hunden flyger på sin ägare. plötsligt för att den är rädd att ägaren ska göra något som denne brukar framkalla obehag just då hos hunden, och för att gardera sig mot det så hugger hunden.

Så, menar det finns många andra mer logiska orsaker än att det bara slår slint, tror jag..

Men sen är det en sån grej som är så svår att bevisa många gånger eftersom hunden nte kan berätta själv med ord..
Och ägaren kanske inte är en sån hundkännare själv egentligen så att hon kan uttala sig om vad som egentligen hände och själv tror att "det slog en slint i huvudet på min hund"..

ProCanis
0

Jag tror att det också kan kan handla om en hund som ofta är på spänn.. och just i det läget var han/hon kanske särskillt spännd av någon anledning..

Det kan också handla om hormonerna i kroppen.. Tikar är ju lite anorlunda vid löp. Om hunden är tränad eller inte. Om den fått någon uppfostran och tydliga regler under uppväxten har också en stpr roll, tror jag..

Kan handla om den relation hund och ägare har och hur mycket energi hunden har…

Om du är hundinstruktör säger vi, träffar du säkert på många hundägare som kommer till dig och pratar om att dom har problem med sin hund i hundmöten, passerande cyklar, joggare. Och domberättaratt när dom ska korrigera hunden med kopplet eller genom att ta tag i hunden på något sätt så biter hunden ägaren på armarna eller på händerna så det blir sår, nafsar en plötslit i näsan, ofta tror jag det beror på frukstration att SÅ FRUKTANSVÄRT gärna vilja komma fram till den mötande hunden, alltingen för att ta död på den eller för att hälsa på den eller jucka på den osv. Och om en hund har sååå mycket energi som en understimulerad dobberman tillexempel kan ha så kan den ta till ett bett som en överslagshandling för att helt enkelt bli av med vad som stör den, för då är tålernasttrskeln rätt låg.
En hund kan också bita/naffsa en i ansiktet, benen, armarna eller vad den nu kommer åt utan att bli provocerad, som en överlsgashandling och då kan det bero på att man har en slags kompisrelation där hunden känner att den har övertaget..

Ser du tillexempel två hundar som är en flock ihop. Säg att dom är otränade/ouppfostrade, inte fått så mycket hjärngympa, eller så, och det är en ägare som går ut med dom, säga att det är två dobbermans, jackrussel så.. Då kan den ena flyga på den andra i flocken av desperation och frustation, rent instingtivt. För den kan inte få tag i den andra hunden så då ger han sig på vad som är närmast för att ta ut sin frustration där istället..Men ofta är det så att den som blev påflugen skulle inte kunna göra likadant på den flockmedlemmen som flög på honom, för att den han/hon inte vågar eller har respekt för denne.

Det kan också vara så att hunden flyger på sin ägare. plötsligt för att den är rädd att ägaren ska göra något som denne brukar framkalla obehag just då hos hunden, och för att gardera sig mot det så hugger hunden.

Så, menar det finns många andra mer logiska orsaker än att det bara slår slint, tror jag..

Men sen är det en sån grej som är så svår att bevisa många gånger eftersom hunden nte kan berätta själv med ord..
Och ägaren kanske inte är en sån hundkännare själv egentligen så att hon kan uttala sig om vad som egentligen hände och själv tror att "det slog en slint i huvudet på min hund"..