När känner ni er en stolt husse/matte? Jag...
..är en stolt matte idag, min Tax brydde sig inte om barnen med föräldrar (annrs brukar hon skälla på barnen), om cyklister och andra som har passerat oss till och med en som brände löv längre bort. Hon kunde vara lös och sprang inte iväg. Lösning: en leksak som bara tas med oss på promenader och vi leker tillsammans med den när hon är duktigt ute.
När känner ni er som stolta matte/husse?
När man går forbi en annan husse/matte med en hund som bara tokskäller på min och drar i kopplet och min hund bara struntar i den andra hunden och går lugnt brevid mig.
Då..då blir jag så stolt så jag nästan spricker
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
När träningen ger resultat för unghunden, och det är varenda dag numera. När unghunden efter bara en månad här gått från att ha tjuvat mat ständigt till att gå och lägga sig så fort mat plockas fram. När han ligger en hel dag och bara vilar utan att tugga på något. när han väljer ben före annat tuggbart. När han går fint i kopplet långa sträckor, när han förstår lite mer det här med shejpande, när han tar ytterligare ett steg närmare barn som han tidigare bara ville springa ifrån, när han inte bryr sig om att någon går, när han inte stressar vid dörrar.
När vuxna hunden har ett toppenträningspass, när han är lugn och passiv vid träning, när han kommer in med en nyskjuten fågel i munnen. När han lär sig något nytt alldeles för snabbt.
Men idag hade jag ett RIKTIGT stolt ögonblick. Råkade tappa ut 2kg hundgodis på golvet och hade hundarna runt benen.. och vad gör dem? Slår ned rumpan i backen direkt innan jag ens hunnit öppna munnen, båda två! DÅ var jag stolt, snacka om träningsresultat och en rejäl testsituation 
Oftast stolt över dem..
Sällen de gör något otyg faktiskt..

Är också oftast stolt över min tjej.
Men extra stolt är jag när det kommer hundrädda eller personer med kamphundsfobi till oss, som efter bara ha tittat på hunden ligger på golvet och gosar och pussas med henne och erbjuder sig att vara hundvakt om det behövs när de går hem.
#4 det hade jag råkat nyligen, en tjej som vi mötte för några veckor sedan ville att vi skulle passa hennes kanin - vi har redan en kanin hemma - hon sa att hon är lite rödd för hundar. Numera frågar hon när hon kan komma och hälsa på dem då hon tyckte om dem :D
Jag är oftast stolt över Troja. Speciellt när hon inte gör utfall. Mötte fyra hundar idag, inte samtidigt och Troja reste inte ens ragg åt dem. Då blev jag fruktansvärt stolt! Vi har kommit så långt jag och Troja.
Dock så blir jag inte stolt när jag märker att hon stått med framtassarna på köksbordet för att titta ut. Men det är en annan historia ;)