Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 9081 ggr
[picassoo]
0

cykla med hunden :)

Idag tog jag och min hund vår första cykeltur. De gick verkligen jätte bra, tog bara några minuter för han att fatta va som gällde :)

Men hur länge kan man cykla med en 9 månaders springer spaniel?

vi cykla i ca 10-15 min idag (vi tog även lite kiss och bajs pauser)

Facklan
0

Jag har en vizsla tik jag har cyklat med henne o detta har varit trevligt vi cyklar till tex en rastgård längre bort o stannar där en stund .stanna till o träna lite lydnand,  eller rastar o cyklar en runda ..att variera det på samma runda tror jag är bra o att låta hunden varva ner mellan varven … Lycka till …

Tangotime
0

Försök att cykla på mjukt underlag så du inte bara håller dig på asfalt. Motionsspåren brukar ha bra underlag!

Hur länge? Ja du det får någon annan svara på som kan det där. Men jag tror att det har en del att göra med hur ofta man cyklar också. Men jag hade börjat med 5-10 minuter i början och ökat det lite ju äldre hunden blir. Men långsamt då.

Noa-Nisse
0

tänk på att inte hunden ska gallopera utan "jogga" eller trava eller vad man säger. det är bäst för höfterna :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[countess]
0

tänk också på att inte kräva för mkt pga att det är en unghund som säkert inte har växt klart , allt ska ske på lek .

jag cyklar inte med mina hundar förens dom är runt året och väx klart :)

men att cykla med hunden är underbart

Katti
0

Jag cyklar heller inte med mina hundar förrän de är ett år. Det är klart att det går, men då mest för att vänja dem. Man ska inte motionera unga hundar. Några kilometer i lugn takt med ett par pauser kan vara lagom då.

[rightPAW]
1

Hur gör ni när ni cyklar med era hundar, har ni en sån där som man skruvar fast  eller håller ni i kopplet?

Cornelija
0

Jag cyklar med min 2,5 åring som är ungefär lika stor som en springer spaniel. Han klarar nog ganska länge, men jag brukar ta & cykla runt en halvtimme åt gången & det tror jag du med kan göra, men cykla så länge du ser att han orkar :)

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Maja2
1

#7 Det är inte storleken det handlar om, utan åldern. En hund under 1 år skulle jag inte rekommendera cykelträning med överhuvudtaget.

Facklan
0

Jag har en het hund som behöver springa av sig o jag kan inte på nått sätt fixa hennes behov utan att dra en runda på cykel .. detta är ingen jätte motions runda utan mer en explosion joggning på allt från 2-10 min beroende på vad som ska göras efter …

jag tror att vissa hundar njuter mer än andra. det är koolt att se en hund komma in i joggtrav som är i synk med deras kropp o man tillsamans kan cykla i en jämn takt.

jag har ofta tränat lösträning på det sättet då kan jag "vända byta håll o vara så snabb så hunden måste följa, hålla koll på matte på ett annat sätt än om man går o "springer"

Jag har inte tidigare haft nått .. men nu har jag äntligen investerat i en springer !! det ska bli roligt att börja köra med den jag har tidigare haft hunden / hundarna kopplade i ena handen eller lösa …

Cornelija
1

#8 Man kan visst cykelträna en hund under 1 år, det beror precis på individen och hur mycket den klarar av.

Måste bara säga att jag tycker att du Maja2 har börjat kritisera alla mina inlägg…

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Maja2
2

#10. det har abosolut inget med dig att göra, utan bara vad som skrivs. Jag kan absolut inte hitta nånting som säger att man bör cykelträna sin hund under 1 år. Många rekommenderar 1.5 år

Katti
0

Och jag tror att ni menar olika sak med cykelträna! Cykelträna kan ju vara att man tränar hunden med hjälp av cykeln, d v s ren konditionsträning. Eller också träna hunden på att springa lite bredvid cykeln. Det andra är okej, inte att konditionsträna en unghund, nästan valp…

Maja2
0

Man hinner långt på 10 minuter på cykel….. kan nog tycka att det är lite Väl långt….

ProCanis
0

Jag tycker TS ska känna efter själv med sin hund hur långt den klarar av, TS, du ser ju på hunden när den inte längre orkar, då ska du inte tvinga den, då kan du sakta ner farten till snabbare gå far om du har en liten bit kvar.. sen vet du till nästa gång hur långt din hund klarar att springa innan han blir trött och då kan du anpassa sträckan efter det.. Samma sak är med farten också..Helst ska man nog egentligen sluta precciiis innan hunden blir trött och sänker farten.
Sen är det bra, som någon sa här att hålla sig så gott det går till mjukt underlag..

Det är egentligen ganska obehagligt även för en hund att gå på gusig asfalt och det blir ännu jobbigare när dom springer.. Vissa hundar är så tåliga så dom märker inte av gurset men jag har sett att många hundarreagerar, man ser det om man obsreverar vart på vägar och trottoarer dom helst väljer att gå när dom inte går fot vill säga, ofta styr sig hunden efter "ställen" på vägen där det inte är lika grusigt.. samidigt är ju asfalten rätt hård och det är inte bra för lederna (som med oss människor)…

Och bäst är om du håller i kopplet med ena handen än om du har en "springer" tycker jag, för då kan du släppa kopplet om något oförutsett händer, eller om du råkar ramla med cykeln åt hundens håll, för då får hunden chans att komma undan. Men se till o fixa knäskydd och armbågsskydd då bara så att du kan slappna av utan att tänka på att du kan skada knäna ifall olyckan skulle vara framme..

Efteråt kan du unna hunden lite tass-spa-behandling i form av att du smörjer in trampdynorna och inunder trampdynorna med försvarets hundsalva eller vad det heter. Det hjälper till att läka sprickor i trampdynorna.. För det sliter nämligen lite på dynora när hunden springer mycket, särskillt om hunden springer på hårda underlag, som grus och asfalt. (tänk bara på at du observerar hunden inte slickar upp salvan som just smrjen under tassarna :-))
Se också till att klorna inte är långa när du ska ut och cykelträna din hund. Är sällan behagligt för en hund ens att gå ut och gå med långa klor, än värre är det att springa med långa klor. tänk dig själv =)

Jespersen
0

Dom gångerna jag har cyklat med hund har jag haft kopplet i handen :) Det är väldigt få gånger dock. Jag tycker att det verkar så fruktansvärt tråkigt för dom att springa vid cykel och har inte haft någon hund som kräver att få jobba hårt fysiskt. Går hellre en långrunda eller kör lite mental träning för att trötta ut dom istället :)

När det gäller åldern så har jag knappt gått långrundor med mina när dom var så unga som 9 mån. Jag drog igång mer med fysiskt ansträngande aktiviteter när dom var runt året.

[picassoo]
0

När vi cyklade gjorde vi de på mjuktunderlag och vi gjorde ju såklart med pauser och han joggade mer ;) Det va veterinären som sa att vi kunde börja lite grann med att cykla så vi testade bara..

Jag hade kopplet i handen, eftersom vi inte kör så mycket

14# tack för tipsen självklart kör jag inte långa sträckor, de var mer för övningens skull. De med lite tassmasage va smart jag brukar bara strecha han..

TAck för alla svar :)

Anders 50
0

Hundar av stora tunga raser som växer fort ska man inte anstränga för mycket under ett års ålder. Övriga friska hundar mår inte illa av cykelträning i lagom tempo.

Och jag tror att alla här fattar att man inte vrålköra med en valp, men kan man busa och leka i högt tempo med unghunden så klarar den också en tur i lugnt tempo jämte cykeln.

Hundar är byggda för att springa och jag kan inte se nån skillnad på en 7 månaders Pudel eller en lika gammal stövare vad gäller kroppskonstruktion. Stövaren (och andra jakthundar) tränas från unghundsstadiet för att få bra kondition för att klara jaktdagarna i skogen.

Men vill man inte cykla med hunden förräns den är över ett år så är väl det ok!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ProCanis
0

#16 Juust det strecking är ju väldigt viktigt ch väldigt bra ja, glömde =)
Se du har ju koll själv också :-)