Alla dessa "pitbulls"
Om jag förstått det rätt så är rasen american pitbull terrier väldigt ovanlig i Sverige. Ändå stöter man ofta på, både över nätet och IRL, på många som säger sig ha pitbulls. Både renrasiga och blandningar. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop? Är det så att de flesta som påstår sig ha pitbulls egentligen inte har det eller är rasen vanligare i landet än vad jag uppfattat det som?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Riktiga renrasiga med stam APBT är väldigt ovanliga i sveriige.
Dock är det ju många som kör med att amstaff och pitbull är samma sak.. Så jag antar det är ett fenomen.
Vi får ju varken föda upp(?) eller regga äkta APBT här i sverige så..
#1 Nej, jag har också uppfattat det som att i princip alla renrasiga är importer, därför jag blir så förvånad över att det är så många som påstår sig ha sådana. Men det kanske är som du säger, många som anser att pitbull och amstaff är detsamma.

jag kallar inte mina pitbulls utan blandraser.
Får man inte lov att föda upp pitbulls i Sverige?
#2 Ja, jag har träffat en pitbull med stamtavla, hon var importhund..
Ja, eller för att pitbull låter "coolare" än amstaff.. vad vet jag.
Men jag tar det inte allt för seriöst när folk säger att de har "pitbull utan stam" 
#3 Jag har en svag aning om att man faktsikt inte får föda upp rasen här.
#3 Ingen aning. Det vore också intressant att veta!
#4 Nej, om någon säger "utan stam" tar jag det aldrig seriöst, oavsett ras. Men jag har hört många som bara säger pitbull, utan att tala om ifall det är med stam eller inte om man inte frågar då. Likadant att det är så många som säger att de har blandraser med pitbull, då är de ju utan stam men för att de ska vara pitbullblandisar måste ju någon renrasig finnas med i bakgrunden och då blir det ju också lite konstigt tycker jag.
#6 Ja, det ska väl vara om man fått en blandras från t.ex. USA där pittisarna springer lösa på gatorna.. Men här i sverige känns det ytterst långsökt måste jag säga..
#7 Ja, det känns väldigt långsökt för mig med. Och även om det var fallet så kan man ju ändå inte veta om det är pitbull eller någon annan ras i.
Letade lite snabbt efter om pitbulls får födas upp här och hittade ingen info om att de inte får födas upp, men de får inte reggas. Det här hittade bland annat:
Varning för Sveriges Pitbull Kennel Klubb. De utger sig för att vara ett seriöst och godkänt kennelregister för American Pit Bull Terrier som stambokför renrasig pitbull i Sverige.
I själva verket består Sveriges Pitbull Kennel Klubb av en enda person som försöker rättfärdiga blandrasavel och fantasifullt nog kalla dessa för Svenska Pitbulls. - Något som aldrig har eller kommer att existera. Rena fantasier m.a.o.
Tyvärr finns det risk för att godtrogna valpköpare och pitbullspekulanter blir lurade genom de annonser som "Sveriges Pitbull Kennel Klubb" ständigt lägger ut på annonssidor. Pitbull.se har studerat ett antal pitbullannonser från "Sveriges Pitbull Kennel Klubb" och kan bara konstatera att det handlar om vilseledande marknadsföring med påhittad information.
American Pit Bull Terrier kan ej registreras i Sverige -oavsett vad "Sveriges Pitbull Kennel Klubb" vill göra gällande. En renrasig pitbull kan endast stambokföras och registreras genom seriösa och betrodda kennelorganisationer. Ett registreringsbevis utfärdat av "Sveriges Pitbull Kennel Klubb" har inget som helst värde eller trovärdighet. Något som en valpköpare tyvärr kommer att upptäcka när det är för sent.
Vi har tidigare haft stora problem med blandrasuppfödare som har sålt papperslösa hundar under förespegling att de är renrasiga pitbulls. Men det som "Sveriges Pitbull Kennel Klubb" gör är värre. De ger sken av att vara ett svenskt pitbullregister med en mängd medlemmar, när de i själva verket består av ett fåtal vilsna själar och blandrasuppfödare som inte skyr några medel för att prångla ut hundar.
På pitbullforum.se finns det mycket information om Sveriges Pitbull Kennel Klubb
_**KÄLLA: http://www.pitbull.se/**_
#8 Bra Info Sara!
Här omkring finns massor med "Pitbulls" och det är bara ett gäng blandraser med både boxer, rottis, dogo osv i dom. Pitbull är nog många som använder för att det låter häftigt och passar på hundens "kamphundsliknande" utseende.
Din hane är jätte lik min rottis/schäfer blandis jag hade för 10 år sen. Då bodde jag i Jönköping och pensionärerna gick omvägar och tisslade och tasslade med varandra om att det måste vara en sån där farlig hund. Medans dom unga kllarna kom fram och tyckte han var cool och undrade om han var farlig… Han såg ut mer som en labbe men hade rottisens bruna ben och tassar.
Jag har aldrig fattat det där med varför det skulle vara så häftigt att ha en hund som biter folk…
#12 Ja, min är flat/golden/labbe med renrasig labbe som pappa.
Han har ju bara flamshundar i sig, och ändå… Nåja.. Folk har så mycket idéer..
När jag hade min dobermann/schäfer så gick folk omvägarna precis som med dig och din hund..
När pappa hade rottweilerna fick han en fråga av en kollega om hundarna hade munkorg på sig dygnet runt, eller bara när vi var ute..
Vi hade aldrig munkorg på dem! De var familjehundar!
#13 Jag har släktingar som vägrade släppa in Jack i deras hemjust för att det var rottis/schäfer i honom för herregud det kunde ju slå slint i huvudet på honom och han kunde flygapå någon och bita dom… Han var super vänlig ochmer tolerant än någon annan hund jag träffat! Min dåvarande sambos syster dotter på tre år låg och sov med honom och det slutade med att hon låg på honom. Hade han inte fått så ont i sina höfter hade jag inte tvekat en sekund att låta min dotter leka med honom om han levt nu.
Pitbull verkar helt enkelt vara ett modeord, tycker också att man ofta läser på nätet om folk som har pitbull eller pitbullblandningar men tar det oftast med en stor nypa salt eftersom det i slutänden till 99% rör sig om hundar helt utan stamtavla eller ens känd bakgrund.
Min kille annonserades förresten också ut som Pitbull (och folk frågar ofta om han är just Pitbull), trots att det står i passet att han är Amstaff/Rottweiler.
#14 Ja, vår rottweilerhanne är nog världens mest tolleranta hund när det kommer till barn! Min brorsdotter kunde sitta på golvet med honom bakom sig medans hon åt kex och annat.
Hon gav honom ibland men kunde lika lätt ta ut den ur munnen på honom igen, haha!
Han börjar bli gammal pojken.. 7 år.
Jodå, man får visst föda upp "pitbull" (APBT) i Sverige. Tack och lov har vårt land (ännu) inga restriktioner i hållande eller uppfödande av någon ras. (Däremot hade vi förbud för "pitbull" i Sverige några får år under 90-talet, men det togs snart bort.)
Och om vi skaffar det tycker jag knappast American Pitbull Terrier hör till listan av raser som ska ingå där… men det kan vi ta i en annan tråd.
Lite OT
# 11 Det var en kille som frågade om det var pittbull i min corgi en gång, haha. Träffade även ett par utanför en pizzeria en gång och killen frågade om det var en sån hund som i The Mask jag hade. Jo, sa jag, och tänkte såklart att han menade min Jack Russell, Tia (eftersom att det är en sådan som är med i filmen), då pekar tjejen på Tia och säger "nää, alltså, jag tror det där är en sån som i The Mask.. ". Killen trodde alltså att min corgi var en jack russell.. När det stod en jack russell precis bredvid =)
Angående frågan så tror jag som # 15 att det beror på att pitbull ligger på modet, alltså låter det häftigare att ha en pitbull än en amstaffblandis.
Fast om man poängterar att de renrasiga pittbulls som finns i Sverige är mycket lätträknade blir det inte roligt :-/ Deras hund är minsann en pitbull, punkt slut! Jag förstår att det blir jobbigt att bli ifrågasatt, speciellt om man har köpt hunden i god tro som just en pittbull. Blev själv lite irristerad när en man frågade vad min hund var för något, Pomeranian svarade jag då, "nej, det är han inte, jag har haft pommar i 20år och de finns inte i den färgen". Nähä :-S Hur har han fått SKK-stamtavla då?
Eller som en som ringde till mig häromdagen, tror inte hon var nykter dock. Hennes grannes hund hade nära nog bitit hennes katt och då borde den avlivas för det vet ju alla att en kattdödare när som helst går på människor, när jag sa emot henne fick jag ett snäsigt svar att hon hade ringt mig för hon trodde jag var så bra på djur men tydligen visste jag ingenting. Att jag hade bott med en (nästan) kattdödare (bara ren tur ibland att han inte dödade dem när katterna går ända in i munnen så man måste hänga hunden för att få bort kattskrället, däremot klapp han flera av mina marsvin
) i 5,5år och han varken bitit människor eller hundar trots kattdödarinstinkt och svår smärta pga sjukdom räknades tydligen inte. Eller var det för att min hund var ingen "mördarhund" utan en storpudel

Jag har en hundbok med alla raser (eller typ alla) fast Amstaff finns inte med i den, är det bara ett smeknamn?
Om pitbullen står det att den inte är godkänd i sverige, hur ligger det egentligen till?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#20 Rasen heter inte Amstaff utan är en förkortning på American Staffordshire Terrier :)

21# Hehe tack, tänkte väl det ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Nej, det finns inte så många pitbulls som man som oinsatt kan tro, men superovanliga är dom inte.
Vidare tror jag inte det är värst vanligt med "äkta" pitbullblod i blandraser som påstås vara pitbullblandisar heller, det är lite utav en "varghybridseffekt" dvs lättare att få valparna sålda och dom får en tuffhetsstämpel.
För ett antal år sedan kunde man ofta fråga hundägaren till en pitbullblandis vad det var för härstamning på hunden, dom visste vad för individer som fanns i leden trots att det var en blandis, så är det inte idag, då vet folk på sin höjd vilken färg det var på föräldrarna.
Tack vare den massproduktion och exploatering av hundtypen vi har idag så vet folk inte vad dom har kopplet och inte vad dom avlar på, så länge valparna ser ut som dom kan tas för pitbulls så säljs dom som det eller som "amstaff" eller kombination av båda.
Vidare finns mycket okunskap bland dessa som föder upp hundar av rastypen, vissa ljuger medvetet och är väldigt lena i munnen vid försäljning, andra förstår inte att dom köpt/avlar på en blandras…dom tror verkligen att dom har en pitbull.
Slutsumman, det finns inga rashundar som inte stamboksförs på något sätt och där man inte får ett härstamningsbevis = stamtavla.
#20 APBT är inte erkänd som ras av SKK eftersom dom inte samarbetar med dom organisationer som stamboksför rasen.
≧◔◡◔≦
#23 Tack för informativt svar!
#24 No problem, fyller gärna i luckorna så gott jag kan om det är något mer du undrar.
≧◔◡◔≦
#25 Det som togs upp i tråden tidigare vore kul att veta mer klart - Får man avla här i Sverige? Och får avkommor i så fall reggas någonstans?
# 26
Ja, man får absolut avla på rasen i sverige (det finns som nämnt inga rasförbud eller begränsningar)
Det enda man enligt lag inte får avla på/fram är otillåtna hybrider (from 5:e gen?) och hundar med defekter eller som har svårt att föda naturligt (se hur det efterföljs)
Till skillnad från raser som stamboksförs i Svenska kennelklubben så stamboksförs APBT i hemlandet, ex i ADBA, UKC eller BFKC som är några av dom största mest ofattande registren för rasen.
APBT är inte den enda ras som inte reggas hos SKK i det här landet, det finns ju boerboels och american bulldogs, patterdale terrier och silken windhound för att dra exempel, men som tidigare nämnt…bara för att dom inte reggas hos SKK så innebär det inte att det är ok att kränga valpar utan stamtavla, en rashund skall ha stamtavla annars bör man dra öronen åt sig.
≧◔◡◔≦
#27 För att vara lite trög i sommarvärmen (phu), så allstå kan man inte ha en reggad, godkänd kennel av rasen, men man får föda upp rasen, men kan inte regga avkomman hos SKK utan reggas som blandras i JBV?

#27 Nej, det är ju inte SKK som är det enda alternativet, absolut inte. Finns ju "andra" varianten av JRT också till exempel.
Men det var ju bra att få veta att de faktiskt kan reggas även här i Sverige. Är det vanligt?
Låter som du förstått, SKK har inget med rasen och göra.
Dom är enbart sveriges största hundorganisation, en flugskit i kennelklubbsvärlden
och samarbetar med största delen av världens kennelklubbar via FCI.
Utanför SKK är allt "blandraser" därför att dom har ingen koll på dom hundarna men det gör det inte till mindre rashund för att man stamboksför sin hund hos nån annan konkurrent ex. svenska hundklubben, jag har min reggad som blandras hos SJV men har sett att dom har "pitbull" som alternativ, likaså boerboel tror jag.
Köper du en importhund av SKK-erkänd ras så kommer den fortfarande vara stamboksförd i polska/norska/thailändska-kennelklubben till man ber dom att flytta över hunden till svenska kennelklubbsregistret.
JRT är ett prima exempel på hur registervärlden kan vara.
Vi har ett antal olika JRT-klubbar, vissa är anslutna till SKK och andra inte, trots det är alla varianter lika mycket rashund.
Har man en APBT så skall den vara reggad (troligtvis i dom register jag nämnde) annars är det inte en APBT.
Dock förekommer det ett extremt fåtal undantag där valpköparen/uppfödaren ej reggat kullen (det går att göra i efterhand) och då är det för att man själv vet hundens härstamning och ska ha den till "eget bruk" eller en nära bekant som är insatt i aveln och inte behöver bekräftelse av ett papper.
≧◔◡◔≦
#30 Ja, hunden behöver ju absolut inte vara reggad i just SKK för att vara renrasig. Jag har fattat det just som du beskriver, att hunden inte behöver (ganska svårt när rasen inte är godkänd) i SKK men måste vara reggad i någon motsvarig organisation, och det är väl just det som fått mig att börja undra lite. Renraser som inte är reggad i SKK är ovanliga i landet, och då kan man inte låta bli att undra när så många har just den rasen och ännu fler blandraser med rasen.
Precis, då börjar man få lite perspektiv på saker och ting.
Jag kan ju säga att jag har aldrig hittils stött på en "pitbullägare" som har stamtavla på sin hund eller vet vad för linjer hunden stammar från.
Och i många fall har dom planer på avel eller har redan satt planerna i verket.
Det gör mig upprörd, att när en "uppfödare" har så lite baskunskaper om den ras dom tror dom har så kan man knappast förvänta sig valpköpare med högre kompetens.
≧◔◡◔≦
#32 Var precis vad jag undrade över, hur många av dessa hundar som förmodligen är renrasiga. Förstår att det inte känns kul alls. Det är ju aldrig kul med oseriös avel, men det blir ju extra känsligt när det gäller en ras som redan är så kritiserad.
Det är väl lite därför jag tycker det är intressant att få lite mer ordentlig koll på hur många hundar av rasen man på ett ungefär kan uppskatta det till här i landet. Jag har bilden att det finns väldigt få, och då känns det konstigt att det nästan varje gång det står om hundar som bitit någon är pitbull 
#30 Ah, tack så mycket för närmare förklaring 
Hade varit mäkta intressant att veta hur många individer i landet så finns.
Tyvärr så går det enbart att uppskatta antalet individer då alla inte stamboksförs i samma register och inga siffror finns att få tag i vart alla hundar bor.
Antalet man hör varierar men ca 5-6oo är något man hört rätt länge nu /ett par kullar per år + att det säkert finns en del som importerar.
Allt som biter är pitbull enligt media, överdrivet men sant.
Identifiering av hundras vid incidenter grundas ju ofta på "offrets" eller vittnens historia, och så länge inte dessa är utställningsdomare så är det i princip enbart missvisande att ens nämna ras.
Ett ganska nyligt fall var den briard som blev omhändertagen av polisen för en incident i vintras, han beskrevs i tidningen först som schäferliknande, sedan efter ett tag trodde man att det var en riesen när "offret" bläddrat i hundböcker.
≧◔◡◔≦
Eftersom pitbull och amstaff var en och samma ras från början så är det ju inte konstigt att folk använder pitbull istället för amstaff. Hur häftigt är det inte att ha en hund vars namn betyder vad den är framavlad för liksom? 
intressant tråd :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#36 Enligt Amstaffklubben kom hundtypen som både amstaff och pitbull härstammar från till USA under 1800-talet och utvecklades då där till en lite annan typ än den engelska. Nu är jag inte särskilt insatt i de här raserna men en snabbläsning bara nu ger mig intrycket att det var åtminstone en 50-100 år sedan denna typ delades och så småningom blev två olika raser.
Finns många, många raser som har varit samma "ras" (snarare hundtyp eftersom det inte var så längesen vi började med rena raser) och inte har vi några problem med att kalla de andra olika raserna vid sina rätta namn vad jag upplevt.
Det är för mig väldigt konstigt om man kallar sin hund pitbull istället för amstaff om hunden är en amstaff. De båda är två olika raser, vet man inte vad man har för ras? 
#38 tyvärr gör den marknaden vi har av överflöd med oreggade hundar av hundtypen att folk inte vet vad dom har eller skaffar sig eller ens avlar på….
≧◔◡◔≦
#39 Nej, jag förstår att delen med oreggade hundar, tyvärr, är så. Men till #36 menade jag renrasiga hundar eftersom hon talade om amstaff och pitbull som raser som jag uppfattade det. En blandras kan man ju alltid i princip kalla den lite vad man vill vad som passar..