Vilken hund passar mig?
Hej!
Jag och min familj har en hund, en dalmatiner som är otroligt stark så jag kan inte gå promenader med honom, vilket jag tycker är lite synd
Men jag planerar att skafffa en hund om ungefär 2-3 år då jag blir 14. En hund som jag kan gå ut med, lyfta upp, och ta hand om helt själv, en liten hund alltså.
Hoppas jag inte verkar "oseriös" men försöker skriva på bästa sätt
Men till huvudsaken, jag vet inte vad för ras! Självklart är det ju ett ganska långt tag kvar, men jag gillar att vara förberred!
Så jag skulle gärna vilja om ni skulle kunna tipsa mig om en ras, så här önskar jag att "min nya hund" ska vara:
Liten
Man kan lyfta upp
Lydig
Mysig
Korthårig
-------------------------
funderade ett tag på en papillon men har läst att de kan vara olydiga..
Och det blir ett plus om ni tipsar om uppfödare i västragötaland eller nära Varberg :D
Tack! :)

Det finns ingen ras som är "lydig" eller "olydig" Hunden blir det du gör den till :) Och mysig, det är från indevid till indevid.
Papillon kan vara bra , men dom är aktiva så isåfall är det nog bra om du hade tänkt träna med hunden. Har väl inga direkta tips. Men kolla runt på små hundar som ahr kort päls. Ingen ras är mer lydig än den andra utan den handlar om träning :)
#1 Japp :) Men är Papillon lång eller korthåriga? :P
Precis som #1 säger :)
Kinesiska nakenhundar är jättehärliga :)
#3 Okej (: Men jag är inte så förtjust i nakenhundar faktist, har inte funnit " intresse " för dom ;)
Men är Papillon hundar mysiga? elr gillar dom inte att mysa?
#5 Det är olika från hund till hund. Endel gillar att mysa medans andra inte.
#6 Okei, men vilken hund skulle kunna passa mig?
Skaffa en chiwawa! Låter som den perfekta rasen för dig! det finns olika varianter, det finns dom som är ettriga, dom är fega, klena, bit*higa men också dom som är bra. Annars no2 på listan är toypudel!
Dom är gryyymt roliga, särskillt när dom är valpar! Väldigt läraktiga och mysiga :-)
Sen finns minitaxar, dvärgschanuser kan också vara väldigt bra !
Jag tycker som folk ovan har skrivit. Att du ska kolla runt på olika sidor. Kolla tex på SKK, klicka här, och kolla under grupp 9 sällskapshundar och läs på om dom olika raserna, så hittar du säkert nått som passar dig om du inte vill träna särskilt aktivt med din kommande hund!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#8 Nja, tycker Chihuahur är lite för små faktist.. xD
Men det blir nog en blandras , Papillon o Chihuahua :)
Vilken är anledningen till att du vill ha en blandras?
Och vilken är enledningen till att du vill ha en korthårig hund?
#12 Jag har hört att blandraser oftast är mycket "trevligare" än renrasiga, men det kanske inte stämmer?
Korthåriga fäller mindre än långhåriga tror jag väl, och jag är inte den personen som gillar att borta hundar så värst mycket.. 
Nej en korthårig kan fälla lika mycket men om du vill slippa en hund som fäller så kolla på raser som inte fäller helt enkelt, ToyPudel fäller inte nakenhund fäller inte, håriga nakenhundar fäller inte, Bichon frisé fäller inte osv..
Flera av dom som inte fäller är desutom allergivänliga.
#14 Okej, fast det spelar inte så stor roll om dom fäller :)
Men jag är iaf ute efter en hund som är , Liten och gosig, men även aktiv:)
#15 Har du kollat på länken jag bifogade? Där finner du renrasiga hundar i kategorin Sällskapshundar. Dvs, kräver inte lika mycket mental och fysisk stimulans som en annan hundras! :)
Om du inte gjort det, kollla där och börja kika efter hundar som du tror skulle passa dig! :)
#16 Japp :) Och jag har letat och letat, men jag är inte så bra på att hitta :P
men jag vet inte hur jag ska göra.. för jag hittar knappt ingen, därför skulle jag gärna vilja ha svar från andra .. :)
Varför skulle hundar bli trevligare för att föräldrarna är av olika ras? Det finns gott om jättetrevliga blandrashundar och självklart även renrasiga hundar. "Trevligheten" har inget med föräldrarnas ras att göra, däremot har temperamentet och mentaliteten mycket med det att göra.
När du väljer ras kan du med stor (men självklart inte 100-procentig) bestämma om din blivande hund ska vara pigg, lugn, framåt, reserverad, vara skällig eller inte, ha lång eller kort stubin, tuff eller rädd av sig samt massor av andra egenskaper som hårlag (och därmed vad den kräver för pälsvård), storlek som vuxen och arbetsegenskaper, d v s vad hunden har fallenhet för att utföra för uppgifter helt enkelt.
Man kan också enkelt kolla upp vad rasen lider av för sjukdomar (i stort sett alla raser har sjukdomar som uppfödarna arbetar med att minimera i rasen) och se till att välja en uppfödare som man litar på gör allt för att föda upp friska och trevliga hundar. Ofta kan man hos uppfödaren få träffa flera hundar av den tilltänkta rasen så att man får en bra bild av vad man kan vänta sig av sin egen hund. Av uppfödaren får du även råd om uppfostran, träning, pälsvård och en massa annat som man måste veta för att kunna ta hand om sin valp på bästa sätt. Uppfödaren kan rasen och ger råd anpassade för den typen av hund.
Jag måste också påpeka att det finns massor av lämpliga sällskapshundar i andra rasgrupper än sällskapshundar!
En jättebra sak att göra när man ska välja ras är att åka på hundutställning. Det ska vara en stor utställning för alla raser. Där kan du träffa massor av olika hundar och prata med deras ägare. Kanske väljer man inte ras just då, men man bör kunna ringa in en typ av hundar som man gillar!
Lycka till med letandet och funderandet hur som helst! Det är bra att du är ute i tid
.
sluta leta och sätt dig ner och tänk på alla raser och främst alla hundar du har mött och träffat.. Vilken ras/hund som du träffat någonsin har du varit mest förtjust i?
#18 Okej!tack så mycket!!
har nu funderat lite på vad du skrev och det blir nog en papillon:)
elr rättare sagt blandrasen mellan papillonen och Chihuahua ^^
Var hos mina kompisar och uppfödaren var där med sina valpar, fastnade verkligen för den blandrasen :)
Tack för alla svar!! =)
justeja, vad är skiilllnaden mellan hanar och honor, fördelarna?
#20 känns som du redan bestämt dig för att du vill ha just en papillon/chihuahua, så är det det du vill ha och kan ha det så skaffa det ;)
#21 det e väl mycket individ, men okastrerade tikar kan ha mer temperament å vara jobbigt med löp, och okastrerad hannar kissar ganska ofta när man är ute och går med dem och kan bli jobbiga när tikarna löper.
Men det är väl ingen jätte skillnad igentligen och som sagt är dem mest individ som avgör ;)
#22 Okejj :) Har en hane dalmatin hemma så vad är bäst att ha då…? 
#23 då är ju hane lättast om din dalmatiner är okastrerad, för har du okastrerad tik och okastrerad hane ihop måste du hitta någon som kan ta hand om en av hundarna när tiken löper ;)
#24, hehe okej xD då blir det så, en hane:) tror han ska heta Pongo..:P
man kan ha hane och tik och kastrera hanen också :-)
Hankastrering är oftast bättre än tikkastrering
Mja, att kastrera en hanhund är ett mindre ingrepp och det är därmed lite billigare än att kastrera en tik. Men kastrerar man tiken så är risken sedan noll för livmoderinflammation som är otroligt vanligt och riskfyllt, så jag skulle säga att det är mer "idé" att kastrera en tik. Dessutom slipper man ju hormonsvängningarna och skendräktighet som vissa tikar har problem med. Plus att man är helt säker på att slippa dräktighet - tiken kan ju bli tjuvparad av någon annan hane om man inte har full koll på henne när hon löper (vilket man naturligtvis måste ha men många uppenbarligen inte har…).
Man kan köpa en tik-kork som man sätterdit för att eleminera risken…
men annars så är det ju som kära kattis skrev nyss att det är bäst o sterilisera tiken för att slippa canser och sånt..

Tik-kork??? Har aldrig hört talas om…?
Vad i hel världen är det? Och hur använder man en tik-kork?
hahaha skoja bara, ville se vad ni skulle säga om det :-D

Då kan jag ju upplysa dig om att det utan tvekan inte var något roligt skämt! Tur att man är tillräckligt hundkunnig för att veta att det inte finns något som heter "Tik-kork". Jag var å min sida bara väldigt nyfiken på vad du skulle hitta på för lustig förklaring till vad det var med tanke på vad vad du skrivit innan i tråden. Du skriver på ett allmänt forum i en seriös tråd - uppför dig därefter och tänk på vad du kläcker ur dig för allas trevnad!
bah, vissa har ju ingen humor..
eh, vad försker du säga med o skriva "med tanke på vad du har skrivit innan i tråden"?! Vad är det mer du har stört dig på innan i tråden?
Är du sur så köt en sansäck :-) Eller du kan få låna min stoora kudde
ProCanis, får jag fråga.. Hur gammal är du?
I nästan alla dina svar jag läst i div. trådar så svarar du otroligt omoget och okunnigt! Om jag var du skulle jag inte svara om jag inte vet ett konkret svar.
Om detta ses som ett påhopp, får ni ta bort detta inlägg!
Hur offtopic är inte inte den frågan? Vill du veta hur gammal jag är får du skicka ett privat meddelande :-)
Nu överdriver du när du skriver "I nästan alla dina svar jag läst i div. trådar så svarar du otroligt omoget och okunnigt!"
Vad säger du om om att jag har fått skriva samma sak 3 gånger när jag snackat med dig då? :-)
*Drar mig ur tråden*
ProCanis, vill du fortsätta diskutera detta får du skicka ett PM!
#33 det sperlar väl ingen roll hur gammal Pro Canis är, en 10-åring får väl skriva här inne om hon vill? och hon får då även skriva vad hon tycker, tänker och ge råd. Råkar hon ha fel så, ja alla kan ha fel och ingen kan veta och ha rätt om allt.
Eller ska vi sätta ålders gräns på hundar.ifokus?
Till minitassen:
Korthåriga fäller mycket mer än långhåriga.
Jag har 2 långhåriga små hundar som inte fäller någonting och om du inte vill borsta så kan du ju klippa ner hunden. Exempel på raser jag tror passar dig: Papillon, Malteser, Bichon frisé, Bichon havanais (Som jag har), Lhasa apso, eller ex blandning mellan några av dessa. Jag har en egen hund som är en blandras mellan Shih tzu, Lhasa apso, Bichon Frisé och Tibetansk spaniel :) Han kommer bara väga 5 kg.
Kolla upp dessa raser & läs lite om dem.
Hoppas det hjälpte lite.
Asså seriöst! Håller med Rafflan i inlägg #33 Lägg av & stör er på andra människor. Alla får säga vad dem tycker & tänker. En 10 åring kan veta mer än en 40 åring. Det beror helt på vad man har för kunskaper, så sluta hacka på andra & sköt er själva istället…Om ni stör er på andra så gå härifrån då så slipper ni läsa det ni inte gillar..
#37 Okej detblir nog en papillon :'*D
------------------------------------------------------------------------------------------------
Alltså, får man inte skämta på Hundar.ifokus elr vad? Jag tycker då det var rätt roligt skämt som hon skrev :) sen borde inte ett skämt "sabba" en hel tråd så jag tycker att ni gjorde fel som fortsätter att diskutera över det skämtet..

Nej jag tycker verkligen inte att det var något roligt skämt alls. För säger någon "Tik-kork" så dyker iaf bilden av att man stoppar upp en kork i tikens underliv i mitt huvud, ungefär som en tampong hos oss människor… och det klingar väldigt illa i mina öron! Vet inte vad ni andra associera till.
Får be om ursäkt att jag kritiserar detta "skämt" eftersom att ni andra verkar ta illa upp att jag gör det, men jag tycker inte att det är rumsrent alls att säga så i ett forum eller överhuvudtaget skämta om sådant kring djur, tyvärr.
Det är väl inget fel på tamponer? :-)
Men okej, tog du illa upp så ber jag om uräskt, det var inte meningen att göra damen ledsen. Absolut inte!
:-)

Att det är något fel på tamponger har jag väl inte påstått heller?
Och ledsen har jag inte heller sagt att jag är, men i övrigt så är ursäkten godtagen ; )

TS: Du kommer att vara 14 år då du planerat att skaffa din hund.
Är du säker på att du har tillräckligt med tid och intresse för att ta hand om en valp då? 14 år gammal går du förmodligen i skolan, vem ska då vara hemma med valpen? En valp får inte lämnas ensam första tiden… Den ska ha mat 4 gånger om dagen, vem ska mata den då du är i skolan?
Har du råd med försäkring och veterinär om hunden skulle bli sjuk? Normalt har man inte så stor inkomst undertiden man går skola.
Vad säger dina föräldrar? Är de med på att skaffa en hund till?
Eftersom du antagligen fortfarande bor hemma är det de som har huvudansvaret.