Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5393 ggr
[rightPAW]
0

Vinthundsägare!

Hej på er.

Jag fick precis upp ögonen för vinthundar, greyhounds för att vara korrekt. Har läst om dem i flera timmar nu och det låter verkligen som en perfekt hund för mig.

Så alla ni som äger en Greyhound kan väl lägga upp en bild och skriva lite om raser, och er hund såklart :)

ProCanis
0

varför är en grayhound den perfekta hunden för dig?

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har min första vinthund nu. Visserligen en Whippet då grayhounden är lite för vass för min smak. Men om det är något speciellt du vill veta om just hur det är att ha vinthund överlag så fråga på!

[rightPAW]
0

#1 Den klarar att bo i lägenhet, tar inte mkt plats, är sportig, vänlig och otroligt vacker. Den överlever utan 3 timmars promenader men är pigg och följer med på det mesta.

#2 Jag har läst lite här och där att deras sätt att jaga med ögonen gör att dom slår dövörat till, men så fort dom tappar villebrådet kommer dom på inkallning igen. Stämmer det eller har du inte varit i den situationen? Och av ren nyfikenhet, vad menar du med för vass för din smak? :P

Superfin var din whippet!

Tangotime
0

#3 Det där med att dom jagar med ögonen är både bra och dåligt. Dom drar OFTAST inte på spår. Men tränar man spår med dom kan dom även börja dra på spår. Eller så gör dom det inte för att dom får spåra under kontrollerade former och är sas "mätta". Tränar man inkallning från dag ett och är konsekvent så går det mycket väl att stoppa en vinthund som ser vilt. Men det ligger ju lite träning bakom det helt klart!

Med vass menar jag att dom jag har träffat har varit lite vaktiga. Lite skärpa och ägarna har hållt med om att dom kan vara lite vassa om man är ute efter en mjukare ras. Jag har ju barn och så småningom kommer hon ju dra hem kompisar (hon är bara 2år nu) och då vill jag inte ha en hund av den storleken som jag inte riktigt känner att jag kan lita på om någon okänd öppnar dörren och kliver in. Barn kan ju göra vad som helst, och en hund som är lite åt det vaktiga håller skulle stressa mig i den situationen.

Min Whippet har än så länge aldrig dragit efter vilt. Men han har bara sett vilt på lite håll. Jag vet ju inte vad som skulle hända om det sprang upp en hare ½m framför honom. Men jag har ett antiskall halsband med fjärrkontroll på honom när vi går i skogen. Ser han vilt och tänker dra efter så bryter jag det med en dusch och han kommer tillbaka till mig direkt och får massa beröm. Det har fungerat för oss. Han håller sig innom max 15m radie från mig när han är lös.

Ixectrona
0

Jag är föredetta vinthundsägare.

Hade en whippet men drömmer lite om en Chart Polski… problemet är vinthundarnas stora frihetsbehov (dessutom har just Chart Polski utöver det ett rätt stort behov av motion), och faktumet att stora vinthundar inte är säkra att ha med små hundar.

Springer en liten hund iväg kan jaktinstinkten hos vinthunden sätta in, och… Gråter

Maja2
0

Jag träffade och pratade med en greyhoundägare på hundkappen i söndags och vi pratade mycket om rasen, hur hon upplever den mm. Hon och hennes sambo har haft flera stycken, samt hans föräldrar och syskon har alla greyhounds.

Hon berättade att de är väldigt lugna inne, men stort behov av att få springa. Det går i princip inte ha en Greyhound lös ute, så vill man ha en hund som kan gå lös och följa en fint, ska man välja en annan ras.

De är oerhört envisa och har ett enormt stort mått stolthet.

Tangotime
0

Alla vinthundar behöver få springa fritt mer eller mindre. Vissa individer blir tokiga om dom inte får rusa av sig en lite längre stund varje dag, medans vissa nöjer sig med att springa bredvid en cykel. Men att ha hunden lös måste man. Så om man inte har möjlighet att släppa den i en stor inhägnad bör man träna den ordentligt att kunna gå lös. För det GÅR! Min Whippet kan jag ha lös på vanliga promenader här omkring på gångvägarna. Men jag kopplar honom om vi möter någon. Han tar inte stora vändor som jag tror att många tror att vinthundarna gör. Han är jätte lugn och travar omkring och nosar. Får han spelet och rusar av sig rejält så är det för att det är en annan hund eller jag som triggar honom till det. Han tar aldrig det initiativet själv.

Jag hade en storpudel tidigare som stack iväg i rasande fart så fort jag sa varsågod när jag släppte honom. Sen sprang han som en tok runt omkring och hann knappt nosa. Min Whippet är inte ett dugg som honom.

Elcyion
0

#4 De du har pratat med, har de haft en utställnings Greyhound eller en kappis? Det kan tydligen vara en viss skillnad på temperamentet, där kappisen är den som är enklare.

Jag har träffat kappisar, både på banan och hemma, suttit på diverse forum med vinthundar osv. och jag har aldrig sett/hört det du pratar om. Att de skulle vara vassa.

Normalt sett är greyhounden en mes (förutom i jakten). Min Greyhound kunde vakta mig, men det var ENDAST om jag låg och sov. Var jag vaken kunde okända människor kliva rakt in i lägenheten utan att hon sa något.

När jag låg och sov, och tex vaktmästaren gick in med huvudnykel. Då kunde hon skälla, men hon gick aldrig fram till "hotet" backade undan och visade klart och tydligt att hon inte tänkte följa upp sina skall.

Det ända som krävdes för att bryta, var att jag satte mig upp i sängen, sa något till henne så att hon märkte att jag var vaken, och sedan somnade vi om. Hennes vakt gick ut på att väcka mig, så hon slapp ta i det.

Medarbetare på jack russel terrier

[alena]
0

Vinthundar är bara så bäst tycker jag. Har man en gång haft en, så är det vinthund som gäller.

Tackar min älskade Shy som gjorde att jag fick upp ögonen för Greyhounds. Han var Schabrador/Greyhound.

Shy finns inte hos oss nu, men i tankar och minnen lever han vidare.

Mina Greyhounds är Rippe är 5 år, och Shaggy är 3 år. Azlan  som är Afghan/Saluki blir 5år på annada jul och han har bott hos oss sen han var nästan 11 veckor.

Greyhoundsen är fd. tävlings hundar som jag haft sen dom var drygt 2 år. Rippe har varit omplacerad eftersom han inte trivdes i start buren och sprang för sakta.

Shaggy tycker att det är onödigt att springa fortare än nödvändigt, och med den inställningen blir man ingen vinnare på banan.

Jag tror att det kan ha med hans lite konstiga tassar att göra. Dom var för dåligt knutna enligt domarn på en utställning (innan jag fick honom). Domarn sa även att han hade för krokig svans.

Ska man ha Afghan måste man ha massor av humor, förståelse, tålamod och gilla pälsvård.

Vända påhitt till positva och användbara saker som tex. när Azlan lärde sig själv att öppnar dörren. Istället för att tänka "Shit" nu måste jag alltid ha låst, så la jag in ett kommando "Öppna dörren"så han kan hjälpa mig när jag har mycket att bära.

Han plockar upp saker och ger mig när jag säger "ta upp". Bra tex när man hänger tvätt och tappar en klänypa.

Tänka positivt är väldigt viktigt!

Sen är det ju så att man "lär sig hundens tänk" med tiden. Kan ofta förutse vad Azlan eller Greyhoundsen tänker göra eller vill göra.

Som tur är är det ju 50% Saluki också i Azlan så han har inte lika jobbig päls som de renrasiga i sverige. Har hört att i vissa andra länder ser renrasiga Aghaner mer ut som Azlan i pälsen.

Enda nackdelen med vinthund är just att de jagar med synen, så allt som rör sig går att jaga.

Få utlopp för sitt behov av att springa måste de få.

Kan man ge dom möjlighet att springa av sig, få mat och en soffa att ligga i är dom nöjda, sa dom på kenneln och det stämmer.

Dom GÅR att få lite lydnad på, men man måste gå lugnt fram och absolut inga hårda ord eller handlingar.

Shaggys syster har vunnit lydnads tävling… "långnäsa och tappad haka" åt alla som säger dom är omöjliga.

Har fått höra att det är lättare att dressera en soffa än en Afghan. Då känner jag att då har dom fått det om bakfoten riktigt. Positivt tänkande och ett vänligt sinnelag…det ger framgång, med vinthundar….

Jag tror att Greyhounds är perfekta hundar för många människor, om man inte kräver 100% lydnad.

Greyhounds är följsamma, vill vara till lags och vara med. Dom älskar att ligga i soffan och gosa"

Kan inte finna ord för vilka underbara varelser, vinthundar är!

Ixectrona
0

#9 - Det där (det första) fick jag höra hela tiden. Jag var verkligen inne på vinthundar och skaffade mig en whippet, och var jag än vände mig lät det "<Sätt in någon ras> är som praliner, man kan inte bara ha en!"

Men jag hade bara en, och det blev inga fler. Det finns ändå många andra hundtyper jag vill prova på, fastän jag verkligen trodde att vinthundarna var min grej. Flört

Tangotime
0

#10 Många säger ju så, att om man skaffar deras ras så måste man ha fler. Jag var inne på "En gång Pudel alltid Pudel" när jag skaffade min första, och andra, och tredje. Men efter att jag nu är inne på min 3é och 4é så blev det en Whippet helt plötsligt. Jag är väääldigt skeptiskt till om det blir fler pudlar här. Speciellt när man kan lägga SÅ mycket tid på annat än pälsvård! Tungan ute Jag tror säkert att jag skaffar fler whippets, men när man bytt ras vill man ju "prova" fler. Man upptäcker ju fördelar med andra raser och fastnar för något nytt rätt som det är.

Elcyion
0

#10 Jag kan på sätt och vis förstå uttalandet, då vinthundar ofta är väldigt lätta hundar att ha. Om man bara kan tillgodose deras behov av att springa fritt.

Som nästa hund vill jag ha en hund som tycker mer om att jobba. Jag tittar på både väldigt aktiva sällskapshundar och rena brukshundar. Men jag har även sagt, att innan jag dör SKA jag ha vinthund igen!

Det blir antingen när jag har en krävande hund att jobba med, och köper en vinthund mer som "bonus" hund, eller när jag inte vill ha en aktiv arbets maskin längre :)

[rightPAW]
0

Hur är deras päls, greyhoundsen? Den är rätt lik whippetsens päls eller?

Vad tror ni, skulle en grey passa som första hund?

Elcyion
0

Så länge du är väl insatt i din kommando hundras, finns det egentligen ingen ras som inte är lämplig som första hund.

Whippet och Greyhound är väldigt lika i pälsen :)

Tangotime
1

#13 Jag skulle kunna tänka mig att en Grayhound skulle passa bra som första hund om man som #14 säger, har kunskap om rasen. Det du framför allt ska lägga energi på är inkallning och har du duktigt hundfolk i närheten som du kan träna ihop med har du ju goda chanser att få till en bra inkallning!

Förresten, har du kikat nåt på Galgon?

[rightPAW]
0

#15 Nej, Galgon har jag inte tittar nått på, ska göra det nu :)

Elcyion
0

Jag upplever att många vinthundsraser är väldigt lika mentalt. Inte ens när man frågar uppfödarna, kan de se någon större skillnad i deras mentalitet. Men visst finns det skillnader. Men det du fastnade för (lugna inne, kan ta det lugnt 1-3 dagar om du är sjuk, inte skäller särskilt ofta, "osnyliga inomhus"…) gäller i princip alla vinthundsraser. Det som är skillnaden är storlek, pälsvård och hur pass mycket motion de kräver (här är det ganska stor skillnad mellan grupp 5 och grupp 10). Även om vissa av grupp 5 hundarna tidigare räknades till grupp 10. Sen är det till viss del vilken typ av utseende man attraheras av, och hur mycket pälsvård/rakning man vill hålla på med.

Tittar du på tex greyhounden, är den extremt delad mellan kapp och utställning. De är enormt stora skillnader på hundarna, för att vara samma ras. Det är också något att ta i beaktande. Vill du kunna ställla ut? Kappisarna går ibland att ställa ut i speciella kappis-klasser, men det är inte jättevanligt att de finns (jämfört med hur mycket en med utställningsgreyhound kan ställa ut).

[rightPAW]
0

Utställning är jag inte speciellt intresseradd av, utan vill ha en aktiv kompis :)

[alena]
0

#17 Jag vill lägga till att Afghaner är väldigt påhittiga, tjuvaktiga eller åtminstone flyttar ofta på saker (speciellt nya eller besökandes), är mer nyfikna (stoppar huvudet i väskor och plockar ur saker tex.) och absolut är mer självständiga än tex. Greyhounds.

Jag brukar lägga in ett ord på det Azlan hittar på och använder hans "hyss" till användbart för mig.

Som jag nämnt tidigare "öppna dörren" för att få hjälp när händerna är fulla eller när han plockar och snor saker, så tappar jag något med flit och pekar på det och säger "ta upp".  Han knallar runt i köket och stänger lådor och skåp om vi i flocken slarvat med det. jag tror han tycker det är hans jobb, sen kommer han och vill ha "be-löning" för det.

Man måste ha humor och se det roliga och användbara i det Afghanen hittar på….

Shaggy kan visserligen se helt ointresserad ut, också råkar tungan sno nåt från bordet. Han är ju så hög så han himla bra koll på vad som finns på en noslängds avstånd….eller verka sova på rygg i tv soffan, också snurrar han runt och tar nåt ätbert från rumsbordet i förbifarten liksom när han ska gå ut.

Rippe kan man lita på helt. Han tar inget utan lov.

Bunn
0

#3 Alla hundar "överlever" 3 trimmar utan promenad om den är ensamhetstränad. Man ska dock aldrig lämna en valp ensam första tiden.

Elcyion
0

#20 Jag uppfattar det inlägget som att den vuxna hunden inte kräver 3 timmars promenad/dag.

Bunn
0

#21 Ursäkta, jag läste fel