Köpa en hund-gps
Jag har funderat på o köpa en hundgps. Dom verkar rätt kul. Om man har en setter tillexempel. Dom har oftast behov av att kunna springa långt in i skogen och lukta på grejjer och komma tillbaka i mellanåt för o checka läget. Wippet och grayhound samma där nästan, fast dom jagar mer också.
men i allafall kan väl bara kul o veta vart dom går. kanvara skönt o kunna se vart dom är och vilka vägar dom går, så kan man känna sig lugn i att hunden inte sringer mot en väg.. eller ja jag vet inte..
det kan vara kul o se ver huvud taget hur hunden rör sig..om den kanske gör ett stop någonstans och sätter sig ner till och med? :D
Är det någon här som har en sån eller sett en sån i bruk? :-) man kan säkert använda det på sina barn när dom är ute och leker :-) Eller sätta den på sin cykel och ställa den olåst någonstans för o se vart den tar vägen om den blir stulen och ta j'vlen på bar gärning :-)
Jag förstår inte, ska du låta hunden springa lös som en katt i skogen eller? O.o
Nej, men när man går i skogen på promenad och släpper hunden så kan den göra små utsickare ibland och komma tillbaka..
Ja många jakthundar har ju sånt. Skulle gärna ha det på min hund om hon rymde :)
Aaa det vore ju så grymt om man har en rymling, och kunna se vart en hund som sticker, sen tar vägen… kan vara väldigt nyttigt o veta..
Jag har fått hem jakthundar som haft gps halsband på sig ägaren har letat o letat men inte fått in hunden på sin avläsare. Varför jo vi bode i där det var kuperat jag tog inte in hunden utan den gick o la sig i stallet där var som nerförbacke. Så de hitta inte hunden eller hund nr 2 som gjorde samma sak men sov i en box med öppen dörr. De kostar mycket pengar och hundar ska inte springa i skogen utan att man har lite pejl på dom.
Okej tack forest..
Min whippet har nog inte läst samma bok som du. Han håller sig automatiskt i en 15m radie runt mig. Jagar inte och sticker inte. Men visst skulle det vara bra om man har en hund som gärna springer lite större vändor. Meeen, jag vet inte om jag personligen valt att släppa den i så fall.
Mja jo känner också en tjej liksom din hund inte springer särskillt långtifrån henne faktiskt
För att ha en bra gps så kostar dem minst 6000kr, så ja skulle inte slösa pengar på de om ja inte jagade då vill säga. men vill vill man slänga ut dyra pengar på de så varför inte?
Frågan är om du ens får släppa din hund lös om du inte har jaktmark.
Sorry!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
TS Har du tillstånd av markägaren för att släppa din hund lös på dennes jaktmark? All mark tillhör någon markägare som oftast arrenderar ut marken till jaktlag eller jagar där själv.
Det finns en GPS som heter Garmin. Superbra, men svindyr. Runt ca 6000 kr. Men där ser man var hunden rör sej, hur långt, om den stannar, hur fort, med mera. Du kan även använda handenheten och märka ut var du hittar din svamp eller lämnar din bil till exempel. I bland är det dålig räckvidd men då kan man köpa till en längre antenn.
Men det finns även andra peijlar. Till ett billigare pris, men den här är den bästa.
#10 Sabla snygg profilbild du har
Det tänkte jag inte på, detdär med jaktmark, dock menade jag inte en hund som jagar iofs.. Menar mer hundar som springer långt..Som typ settrar kan göra..eller spaniel har jag för mig också gör så..
Inte måste man väl ha tillstånd för att gå vanliga promenader på någons mark? Det är ju därför vi har allemansrätten.
13, Det beror på hur man har sin hund och vilken tid man går i skogen jakttider tror jag inte man ska traska hur som helst i skogar som är privatägt. Jag går där jag känner markägaren, samt har jag en hund som inte släpper mig inom syndhåll. Ändå är det mitt ansvar att ha full koll på min hund.
Men att TS nu har hund som tar sig en egen "svängom" och vill ha gps för dyra pengar för att ha lite pejl. Då undrar jag hur ser hon att det inte står tex en älg i närheten de kan latt sparka ihjäl en hund. Jag är mån om de vilda men oxå mån att vi ska ta hand om våra djur. Det är det ansvaret man skaffat sig.
det jag är mer rädd för är att TS hund kanske dödar fåglar elr annat eller jagar vilt… vilket våra hundar inte får göra, man måste ha 100% pli på hunden om man ska ha den lös för den får inte jaga och de.
Har man inte koll på hunden så släpper man deninte, så är de, det är va jag tycker…
Neeej men settrar kan vara lite anorlunda, dom har bevor av att bara "jogga runt" i skog o mark längre streckor. Vissa setttat kan springa på en jogging tur i en omkrets på 300meter från ägaren och sen komma tillbaka..Då brukar man använda visselpipa för att kalla in dom. Något man använder och tränar in redan från valpstadiet för att ljudet verkligen ska sätta sig ordentligt..
dom jagar oftast inte så mycket på sina turer, utan dom kanske spårar lite och känner dofter ute i naturen och sen springer dom vidare till nästa doft och så vidare =)
detta kan man ju inte gra verallt förstås, ska vara i en skog där det inte finns varg eller björn eller några farliga vägar i vägen liksom..
16 vad har du får ras?
Jag startade inte tråden frör att få råd om ifall det är rätt o släppa hunden eller inte =)
Jag ville mest veta om någon har använt ett sånt hund-gps-halsband och hur den fungerar, hur bra den är och lite sånt..=)
Är det någon som använt en vanlig hundpejl då ?
Hundgps är ett halsband med antenn som är kopplad trådlöst med en GPS-navigator och hundpejl är som en sån dosa som sitter på ett halsband så har man som en antenn som piper(?) ju närmare man kommer hunden med pejlhalsbandet.. Den hjälper en att utvärdera hundens avstånd och att hitta hunden, om jag förstått det rätt.
#18 Jag har båda och de fungerar bra. Garmin GPS är nämnd ovan och är bra, lite kort räckvidd om det är kuperad terräng, men det är ok ändå.
Min favorit av vanlig pejl är Eden-pejlen, enkel att använda och visar rätt riktning, lätt halsband.
Googla på Garmin Astro….. eller Edenpejlen, så kan du läsa om dem på deras hemsida.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tack Anders!
Eden peijlen`är den vi har använt mest. Har även tappat halsbandet 2 gånger men haft turen att hitta den tack vare hand enheten.
Garmin astron köpte vi förra året och den har som Anders säger lite kort räckvidd, men det har vi löst genom att köpa till en längre antenn och det gjorde en väldig skillnad. Med den ser man allt som hunden gör (nästan)
Aha okej okej :)