Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 784 ggr
navarro
0

Pittbull

Igar skrev jag i en lank en fraga om vilka regler som galler i Sverige for att ha en Pittbull  eller annan kamphund. Nu sag jag att man tagit bort mitt inlagg. Ar det farligt att fraga? Jag har erfarenheter harifran dar jag bor. Grannarna har sadana hundar, en del renrasiga och en del korsade, de springer omkring losa utan att agare ar med. Forra veckan var det 3 Pittbulls som bet ihjal en aldre man. Han var pa sin tomt och hundarna horde till grannen.

SaraC
0

Inte Pitbulls då?

Sorry, var bara tvungen :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjoh
0

Eros då!!Räcka ut tungan

Enligt lagen om tillsyn över hundar/katter (1953:459) har ägaren strikt ansvar över sina hundar. Vill du närmare ta reda på vad som gäller kan du läsa på;  hund.ttp://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=153

navarro
0

Eros, du har ratt i fraga om att jag brister i stavningen. Jag har bott har i Spanien 20 ar och det smyger in manga fel utan att jag marker det. Min dotter papekar det ideligen, men sager att det blivit lite battre nu sedan jag skaffat dator. Har uppe i bergen finns det linje sedan 5 manader och den ar pa halvfart, sa kallad landsbygdslinje.

kerstinjoh, tack for tipset om sidan. Vi har just varit och tagit rabiesspruta idag, det var ett ar sedan sist, sa att passet ar okey nar vi tanker aka till Sverige i sommar.

Alex
0

Det finns inga speciella regler för just pitbull. Hund som hund. :) Sen finns det ju vissa lagar vad gäller tillsyn av hundar, men de gäller alla raser. Så det är ingen skillnad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

#3 Lätt hänt :) Men de är många som tror att rasen faktiskt heter så.. Man ser även den felstavningen i tidningar ibland.

Ellinor_ludde
0

Håller med dig Alex :D
Varför ett sådant tjat
om rasen Pitbull ?
Det är en helt vanlig
ras bara att den har
ganska dåligt ryckte
eftersom vissa ansvarslösa
ägare inte har pli och fast
hand med en sådan ras som
kräver en ledare.

Ellinor_ludde
0

Pitbull är även en jätte härlig ras!
Själv skulle jag kunna tänka mig
att ha en Pitbull.
Men nu har jag faktiskt redan
världen sötaste hund ^^,

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Töntbull heter detCool

lena1
0

hunden blir vad ägaren gör den tillFlört, föressten hur har det gått med hostan navarro?.

Faxlin
0

Jag har inte tagit bort din fråga i alla fall. Och som Medarbetare ka jag se även de borttagna trådarna. Och jag hittar inte din tråd. Kanske har det hänt något när vi hade en bugg vid fyra tiden i natt.

Här får man självklart fråga saker. Därför sidan finns.

Mvh ÅsaF Medarbetare.

Dessutom får vi vara snälla. Finns många besökare som av olika anledningar har problem med sin stavning. Alltifrån vanliga språksvårigheter till dyslexier av olika grader. Så nu ska vi visa våran goda vilja och vara trevliga medmänniskor.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
0

#10 Jag hoppas verkligen inte att navarro tog illa upp, i så fall ber jag tusen gånger om ursäkt! Jag ville bara påpeka felstavningen på ett skämtsamt sätt utifall navarro trodde att rasen hette så och inte göra mig lustig över någons stavningssvårigheter.

kerstinjoh
0

Det var nog inte så farligt. Min första tråd i HiF var om Alfons. Naturligtsvis råkade jag skriva pitbull med två t.

Vilket liv det blev, mest om min stavning.

Alex
0

Hehe jaa.. Nån som tycker det är kul att rätta stavfel kan ju börja med att gå igenom tråden "C".. Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

Eftersom jag ska bli lärare så måste jag ju ta varje tillfälle i akt att öva! ;)

dogs
0

apbt är ej olaglig att äga,avla,sälja eller köpa. finns alltså ej någon lag för den. men för antal år sedan så hade ju även schäfer,rottis & pyreneerhund mfl. också dåligt rykte. så det är ej bara apbt som har det. där jag bor så är det rottis som har det dåliga ryktet. men lagen om lösa hundar oavsett ras,skulle faktiskt gälla tycker jag. men är dålig. här gör inte polisen eller nån annan heller för den delen ett jäkla dugg,när en lös aggresiv ej lydig hund hugger antingen hund eller människa ! så då får denna skit ägare & dess hund fortsätta hålla på. hunden får alltså fortsätta hugga djur & människor utan att något händer. även om anmälningar kommer in på dom.  vidrigt !!!!

Real
0

har inte schäfern fortfarande dåligt rykte?? Tänkte bara på när en vän kom med sin jack russel som var helt sönderbiten till vetrinären. Dom frågade vad de var för hund som hade gjort de.. och när hon svarade "en schäfer" så vart de som om dom tog de som en självklarhet  "klart att de var en schäfer"
Men hon påpekade då att de faktist var hennes jack russel som muckat gräl
så t om vetrinärer har fördommar om raserna..

jag har faktist inte fått så jätte mycket skit för min vovve än, men de kommer väl mer sen.
Hittills är de bara ett gäng med en Chihuahua som drog bort den åt ett annat hål.. och jaa visst, man kan vara rädd om sin hund men sedan säger den ena tjejen högt och ljudligt "jaa, de där är en såndär hund som är elak" och stirra på mig!
Gud vad arg ja blir när folk drar alla över en kam!

sedan var de en tjej (ecko tror alla älskar honom så han måste hälsa) som skutta undan och bara "usch" när han var påväg.
och hennes vännina kommer med "ja de var EN SÅNDÄR ja!"

kerstinjoh
0

Visst är det tråkigt med dessa förutfattade meningar. Man kan bli ruskigt irriterad på folk.

Alex
0

#16 Vissa människor har väl fortfarande kvar schäfern som "farlig hund", men det är ju inte alls i lika stor utsträckning nu som det var förr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Real
0

neeh, de kanske de inte är. Men de är ofta ja har hört av schäfer ägare att dom verkligen gör allt för att ha pli på dom .. för om de händer något så kommer dom få skulden.. synd de där!

Jaa. man får bita ihop. De är tur inte ecko förstår.. han som tror alla älskar honom.. han skulle ju bli jätte ledsen av att höra såntdär. men ja tycker folk som har förutfattade meningar kan hålla de för sig själv.. jag går väl inte runt och kallar folk för bimbos rakt i deras ansikten.. :)

Alex
0

Exakt, håller med dig. Tyvärr så har många väldigt svårt för det idag..;)

Sen så har väl det mesta med okunskap att göra också, jag menar, de som inte är så insatta i hundar är det ju inte så konstigt om de tycker det är läskigt med pitbulls och liknande raser, med tanke på media..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Milli
0

det är ju tråkigt när det blir så mkt fördomar, det är ju faktiskt ägaren som gör hunden… Min bror hade en pitbull/amstaff korsning som var hur go som helst. Hon var väldigt rädd av sig, det gjorde henne farlig ibland. tex var hon bunden utanför affären en gång. då kommer några småungar fram och börjar vifta och försöka leka med henne. klart hon blir rädd och försökte bita, jag klandrar verkligen inte hunden, et skulle tom min lilla hund göra… tyvärr har hon en ny ägare nu, men hon trivs jätte bra där. däremot har vi en valp av henne nu, som är lite schäfer i också.

Real
0

De som är tråkigast är väl hundrädda!!! usch! alltså jag KAN förstå hur de är att vara rädd för något. Men ärligt talat känns de som om man har en skyldighet då att läsa på! Om ja var skit rädd för hundar skulle inte ja gå runt och vara helt blåst! Jag skulle läsa på om beteende osv för att veta helt säkert!

Men neeh. Dom skiter väl i att ta tills sig fakta. Men gå där och skrik ist medans min hund blir livärdd och vet varken ut eller in.
Som min sambos "mamma" sa. Hon hade gått me sin cocker på en stig.. en kvinna går FRÅN stora vägen ner på STIGEN! Hon är hundrädd och bara stannar.. VAD skulle hon göra?? Ist för att bara stå där och gnälla kan man väl ta tre steg ut från stigen så hon kan ta sig förbi någon gång!

Och jaa.. dessa människor som ger sig på stackare som "töntbullar" och "eckos" LÄS PÅ! T om din lilla gulliga cocker skulle kunna ge sig på en annan hund eller dig!

kerstinjoh
0

Töntbullar o Ecko-grisar!

Dessa unika o underbara raser!

Real
0

Ja, de är nått att skriva historie böcker om!:P