Annorlunda kommandon..
"Bom" = stå, och "poff" = ligg med hakan i backen
Vet att mammas kompis för hundra år sen sa "gå till Haparanda" eller något åt det hållet när de skulle gå ut i hallen. Hon tyckte inte om Haparanda, helt enkelt.
#1 Haha okej. Ja.. Minns att en polares farsa hade "Svensk" (fördomen osocial som vi har på oss) när hunden skulle sätta/lägga sig med ryggen emot en och inte tigga eller dylikt..

Till Velvet har jag kommandot "tippikull" då hon ska lägga sig på sidan typ som spela död.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kanske låter knasigt men på äldsta schäfertiken har jag "neger" som skallkommando och "svenne" som vakta. Lillebror min som lärt henne "neger" och det går inte att byta kommando, tro mig.. Jag har försökt i snart två år.
#4 En granne hade också det till skall på sin schäferhane..
**
#3** Vad gulligt det lät!

#5 Det är minst sagt pinsamt ibland, och speciellt när vi är och tränar på BK.
#6 Jo, kan tänka mig det!
Försöker lära min hund att Gny, funkar ibland :) Kommando är "Gny" xD
Hade dock "Vakta" på en hane jag hade förr.
Kommando - Vakta.
Inget konstigt..
Var väldigt enkelt faktiskt.
Platsade man honom vid dörren, och sa vakta, ja då vaktade han dörren. Var man ute och gick och sa vakta morrade han, och vaktade ute..
Smidigt när byfyllona var ute..
#4 Det går! Tro mig, inlärningspsykologin säger att det ÄR möjligt ;) Kan ta tid, ja, men det går lätt om man vet hur man gör :)
Min hund mimar skall på kommando!

#11: Min med, men vårt kommando på det heter "Vad gör Britney?". Så har vi "hejjaklacken" = hon sitter och viftar ved tassarna över huvudet, "Oa oa" = sitter och viftar med tassarna och skäller, och "lipa", som betyder just lipa; som i sträcka ut tungan.
Jag har också jävlats lite med mina kompisars hund genom att lära honom att "kaffe"=skall, "morotsmuffins"=sitt och "lasagne"=ligg. Till deras enorma glädje. 

#9, har du bra tips på hur man lär hunden att just vakta? Fast det är din tråd så känns det lite som att kapa den med att fråga om det, dock…
#12 Haha, så otroligt roligt! Det är verkligen humor! 
#13 Alltså.. Jag vet inte riktigt. Vi upptäckte att han morrade om vi sa just vakta, så vi spann bara vidare på det..

#14, Tack!
#15 Aha…
#12 Hahahah shit vad kul haha, busigt!! ;)
Jag har oboy som kommando om min hund ska lyfta höger framtass när hon sitter fot. Och grannhunden går slalom mellan benen på kommandot oboy

Till våran stafftik så har vi " Vad säger man till busen" och så säger man det snabbt och flera gånger, då börjar hon gnälla typ, för hon kan inte skälla xD ( Och jo hon KAN skälla men hon gör det max 2 ggr per år, och det är bara om hon ser ett spöke :p) Och mamma hade till en hund vi hade när jag var liten så sa hon Brödrost så spelade han död :p
Till min kelpie sa jag "Hur gör en Pudel?" när han skulle sitta fint (kom från en vän som sa "sitt pudel" till sin hund). Båda på bilden, vännens hund (närmast kameran) sitter ju dock lite finare. 
Använde även "Hur lång är du?" när han skulle stå på bakbenen. Tränade även moment där han satt framför mig och la upp framtassarna på mina ben på kommando (en tass i taget). Då hade jag "ben" till ena, vilket jag kom på var dumt när jag skulle träna in det andra, men då blev det helt enkelt "andra" som kommando till andra tassen/benet.
Jag lyckades blanda ihop det ibland, hunden gjorde det dock aldrig, utan blev förvirrad när matte böjde fram ena benet men sa kommandot till det andra…
Båda hundarna på bilden kunde även "Var är ekorren?" vilket betydde ställa sig upp mot ett träd och titta upp!
Vännens hund lärde sig det av en slump, var galen i ekorrar så när hon såg en ekorre i ett träd flög hon upp så, och då sa väl matte "Var är ekorren?" och så blev det ett kommando… Min hund lärde jag det mest för att det var kul, han blev inte lika hysterisk av det hela. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kom att tänka på, till alla hundar här hemma så brukar vi säga "Pling plong" om det är någon som kommer och om vi hinner se dem innan dom kommer upp på bron.
#10 Nix det går inte och då har jag försökt på alla möjliga sätt.
#22 DET går. Sen kanske inte DU har klarat/klarar av det men DET går fortfarande.

När vi hade Nalle så sa vi (Vad säger kissen i skogen?) när han skulle skälla :P
#23 å du tror att du klara det?

#23 Men kan du ge f*n i att säga att det verkligen går? Du har inte träffat min hund och skulle du göra det och prova träna bort det kommandot jag har för skall så är jag ärlig och säger redan nu.. Du kommer misslyckas så det bara sjunger om det. Jag tvivlar starkt på att just DU(eller någon annan) av alla skulle klara det, och vad vet du om att "jag inte KLARAR av det"? Påstår du att du är bättre än mig när det kommer till hund?
#26 tatt lungt, finns många här inne som är lite "jag-vet-allt-och-kan-allt" och "all-träning-som-funkar-på-min-hund-funkar-på-alla-hundar-i-hela-världen"
Då får lära dig sucka åt dessa enkelspåriga människor, för du kan inte få dem att ändra sin åsikt, men det är ju DIN hund och bara DU vet exakt hur det ligger till oavsett vad dem säger ;)

#27 Jo det är som du säger, men usch vad leds man blir när folk tror sig veta allting och nästintill påstår att man är usel, för det är ju så man ibland känner.
Synd bara att folk inte förstår att just deras träning och tips inte fungerar på alla hundar. Dock får man ju skratta litegrann ibland åt folk som tror sig veta exakt hur man skall göra.
Skulle man mot förmodan köra sitt eget race och berätta om sina träningssätt så blir man ju dumförklarad.
#28 ja det roliga är ju bara att det finns mängder med olika tränings sätt å det går ju inta att köra alla samtidigt, så alltid någon som kommer säga att man gör fel och att man ska göra som dem ;P
Så bäst att hitta den metod som funkar för dig å din hund, för det är ju helt onödigt att ändra på nåt som funkar liksom? :)
Knäppis - Snurra runt medsols.
Knas - Snurra runt motsols.
Var bor kineserna - Han tittar ner i marken. (För att Kina ligger på andra sidan jordklotet… Men han kan inte detta så bra ännu.)
Det är väl bara det jag kan komma på så här :P De andra kommandona är ganska logiska..

#25 Men om du får hunden att börja skälla och säger ett nytt kommando under tiden hunden skäller? Provat det?
Skynda långsamt så går det fortare.
#26 har du provat ha en rörelse som kommando? tex när du säger skall komandot, knäpper du med fingrarna ovanför hunden, gör det tills hunden lär sig bara rörelsebn som kommando och sen lär du in ett nytt ord?

#31 Jag låter inte min hund skälla hur som haver såvida träningsmomenet inte kräver skall, och egentligen.. Varför ändra på ett kommando som fungerar? Har aldrig sagt att jag vill ändra kommando, utan endast att jag har provat byta kommando, då utan resultat.
#32 Haha nej ingen rörelse, hon blir för exhalterad(tror det är lek och stoj) av rörelser vid övningar som kräver mer koncentration och fokus. Knäppningar med fingrarna har jag dock som "kommando" att "nu ska du lyssna på mig och jag vill ha fokus".
Nu lämnar jag denna tråd, känner att den tillför mig ingenting.. Den som vill något är välkommen att PMa :)
Apropå skall och gester så skällde min gamla hund när man drog upp överläppen. Så det var typ det enda han kunde när han blivit gammal och döv
.

Kom på en till sak vi lärt vår hund. Vi fick aldrig bort valpbitandet, så vi lärde henne att bita försiktigt istället. Så det gick rätt snabbt att lära henne "bit husse/matte/någon i tån". (Hon biter inte hårt, bara markerar med munnen).
Känns som att ni uppfattade mitt inlägg fel! DET går som i - forskning kring inlärning säger att det går. DU som i - det kanske inte går/har gått för just denna person då träningen skett fel eller kunskapen om hur det fungerar inte finns/fanns just då. Vänligen skippa "finns folk"-skrivandet, vill ni tala om mig så gör det nånannnanstans. Här talar ni MED mig vid namn. Det är ren hyfs!
#25 Svar ja. Det kan även personen i frågan, en maskin eller vad som. Notera mitt KANSKE, det KAN ha varit en anledning till att det inte funkat för personen i fråga.
#26 Absolut inte. Dels vet jag att det går, dels är det min rätt att öppna min mun. Bryter inte mot några lagar och inte mot några regler. Så har jag lust att säga att det GÅR, så får jag och jag gör det också. Det stämmer nämligen inte det du säger.
Jag har inte träffat din hund nej, och kan trots det säga att det GÅR. Kan din hund lära(och det har du redan sagt att den kan) kan den också byta signal för ett beteende.
Och det är inget JAG bara säger, jag talar om hur inlärningspsykologin fungerar. Och eftersom att jag vet hur den funkar så är jag bergis på att man skulle klara av att byta kommando även på din hunds skall. Helt ärligt, så tror jag tillräckligt mycket på hur inlärningen fungerar för att kunna säga att jag, eller vem som helst egentligen, skulle kunna byta kommando på din hund. Även du.Och det kan jag sätta min högra hand på!
Det här handlar inte på något sätt om att JAG skulle mäta mig med någon (om du kikar uppåt i inläggen så har jag inte sagt någonstans att JAG skulle klara det utan bara talat om att DET går). Jag påstår ingenting utan talar bara om vad årtionden av forskning kring inlärning kommit fram till. Vill du dissa den så kör hårt! Men det verkar som en otroligt dum idé…
Notera också att jag inte skrev något om att du inte skulle klara av det. Det har du plockat ur din egen fantasi, för det är då inte skrivet här. Jag skrev att det går, men att du kanske inte kunde/kan, just för att det kanske kan vara anledningen till att du inte fått det att fungera och därför inte tror att det gör det. Om du sen vill hugga omkring dig för det, go ahead. Allt jag säger är att det GÅR, och det står jag fast vid.
#27 Som jag skrev längre upp - låt bli att tala OM folk bland dem. Det är bara barn som gör så. Vill du tala om mig så gör det rakt ut och till mig.
Ska du dessutom gruppera in mig i någon grupp så vill du nog först förstå vad jag ALLTID råder om. Dels är alla råd jag ger baserade på inlärningspsykologin så jag utgår ALDRIG ifrån "det här gör jag med min hund och då funkar det på alla andra", jag copy-pastear aldrig träningsråd ("ta en korvbit och ge hunden så vet den att den ska göra om det") utan håller mig till att rådge om t.ex. ge Belöning, inte ge Korv(just för att korven kan Straffa). Inga metod-råd alltså, utan anpassningsbart. Den enda "Metod" jag jobbar med är basic inlärningspsykologi, och allt hämtas med tanke på den. Så det facket är fel att sätta mig i.
Likadant gör du väldigt fel i att sätta mig i "jag vet och kan allt"-facket. Det är något som aldrig lämnat min mun, däremot kan jag ge de råd och tips jag tror på och rent allmänt öppna min mun och säga vad jag tycker. Vilket borde vara vad forum som detta är till för? Så sitter jag där, sitter vi alla där. Du också.
---
Också vill jag ju passa på att säga att oavsett Metod, om man nu vill jobba med något man kallar Metod(för ett moment eller för helheten), så grundas dem på inlärningspsykologin. Det finns en anledning till att alla hundar inte funkar med alla metoder just därför, för att vad som är belöning=korv för en är straff=korv för en annan.
Om folk la MER tid på att lära sig hur inlärningen fungerar istället för att leta rätt metod för just sin hund och tro att det finns något "magiskt" i det, tror jag träningen skulle gå snabbare och smidigare för alla.
Inlärningspsykologin är den enda "metod" som fungerar för alla levande och lärande hundar! Kan man den kan man komma långt. Och lära sig att det ÄR möjligt att byta signal eller lägga till en ny signal för ett och samma beteende. Tror man fortfarande inte på det, läs på hur det fungerar och tala sen!
#36 mitt inlägg #27 är mest allmänt, och ja lite dig som påstående att du kan träna hennes hund utan att ens ha träffat den. Det är som att säga att du kan träna ALLA hundar.
Men det är liksom inte bara DU utan det finns fler på detta forum. Och dem/ni vill bara väl, men kan bli jobbigt när ni vägrar acceptera en annans åsikt eller vägrar ta till er det man skriver.
Det är skillnad på att ge rena tips, eller att säga till en person "det är du som gör fel, du kan inte, men jag kan träna din hund"
Oj vad mycket du skrev tsset :-)
Rena Boken! :-)
#37 Mycket intressant att du funnit något om det du nämner då jag aldrig sagt något om att just jag skulle kunna träna hennes hund… Med tanke på att jag bara sagt att DET går, inte "jag kan men inte du"… jag har också sagt att personen i fråga Kanske inte kan/kunde, det brukar ju vara en klar anledning till att det inte går/har gått eller hur? Inte på något sätt sagt med attityden "du kan ingenting" alltså utan en ren gissning på varför det inte gått. Men man läser väl det man vill läsa, eller nåt…
Men rent sådär… med kunskap om inlärningspsykologi kan alla träna allas hundar. Ingen tvekan om den saken! Enkelspårigt eller inte, fakta är fakta, forskning är forskning. DET går, och det står jag fast vid. Hunden skulle utan problem kunna lära sig att skälla vid annat kommando. Det är att undervärdera sin egen hund att säga något annat. För dem kan!
Det blir ofta misstfrstånd när man chattar istället för o prata..