Skällande hund..
Min hund skäller på allt och alla. När det kommer in någon i huset, ingen i familjen då, så skäller han, olika för varje gång, men ibland kan han skälla ganska länge också, han slutar aldrig och ibland kan de komma morr också.. Vilket är HELT oaceptabelt.
Samma sak när vi är ute och går.. Detta har varit ända sen han han kunnat skälla.
Det låter olika, ibland är det jällt (glad,pipigt skäll, han vill dit, men oftast är det bara för familjen, och hundar) Men de kan även låta argt. Om han inte skäller så låter han, likt morr, men han gör även så när han busar och är glad, vet inte hur ja ska tolka detta.
Han blir 1 år i september, och vi har försökt så mycket som vi kan. Om vi inte fixar detta nu så kommer vi gå till någon kurs, osv.
Han är en dvärgschnauzer hane.
Har ni några förslag på vad jag kan göra? Hur? Alla förslag är SÅ mycket välkomna! Inget förslag är dumt!
Vi måste verkligen få tag i detta. Känns inte rooligt att gå ut med han om han låter som han gör..
Glömde å skriva:
Kan det vara så att min hund är osäker och/eller vaktar oss för det?
Schnauzern har ju lite vakt i sig, vet dock inte om det är mycket..

Jag tänkte tala om hur vi gjorde med vår Emil. Han vill gärna skälla när någon kommer och vi visste redan när vi köpte honom att vi ville att han skulle säga till men sen får det vara bra.
Så när han kom hem tränade vi med vänner och bekanta. De fick ringa på dörren. Emil fick skälla en gång, sen gick vi och ställde oss mellan honom och dörren med ryggen mot honom. Vi flyttade inte på oss och öppnade inte heller dörren innan han var tyst. Det har tagit tid och ork, men idag skäller han till en gång och sen sätter han sig och väntar tyst på att dörren ska öppnas. Belöningen (rolig gäst) kommer inte innan han visar det beteendet som vi vill ha.
När du är ute, vore kanske skvallerträning något för er, dvs. att din hund ska fokusera på dig och inte allt runt omkring.
Du har fått bra tips ovanför.
När min systers hund börjar skälla så bruka jag lägga henne ner och klappa henne på magen och prata lugnt med henne och då fattar hon att hon inte behöver ta kontrollen och lugnar sig :)
Okej tack! :)
Som vi gör nu så har vi skrivit en lapp på dörren att dom ska knacka, så vi får träna. OCh att dom inte ska komma in innan vi öppnar. Det är Okej att varna att det kommer någon, helt klart! Men inte stå och tokskälla.
Men inne har han faktiskt blivit bättre av det vi har gjort, på ett ungefär som #2 sa. :)