Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8533 ggr
lillbakaren
0

Egen hund

Min familj har en hund och det är det enda pälsdjur jag tål så. Jag tänker börja spara ihop till en egen hund. När jag är 16 planerar jag att köpa egen hund eller 17. Berätta gärna om er hund,vilken ras kanske lite om rasen osv:) Alltid bra att planera vilken ras man ska spara till. Och vilken jag tror skulle passa just mig som hundägare. Förlot om det här ingelägget var lite förvirrande… :D Ha det bra…

// Frida och lira

Noa-Nisse
0

vad söker du hos en hund för det första? vill du ha en hund till mest sällskap och promenadkompis. eller vill du göra något mer krävande för hunden? har du tänkt dig liten eller stor hund? :)

förstår att du vill ha egen hund :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

MeMilly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är uppväxt med hundar, men har för några månader sen skaffat min alldelses egna. Så jag förstår verkligen drömmen om en hund! Jag har en blandis mellan Lhasa apso och Shi tzu, det var av en ren slump egentligen att det blev denna hunden faktisktTungan ute Men jag är så glad att ha honom!

Denna rasen har väldigt mycket hår, så vill du inte kamma och bada och sånt så kanske den inte är den rätta, men det som är en stoor fördel är att den inte fäller något alls och är allergivänlig. Min lilla Milton är 4 månader nu och är otroligt lättlärd och kan redan sitt, ligg, tass och rulla runt. Han är glad mot alla och man kan läsa att just dessa raserna kan vara något reserverade vilket jag inte har märkt alls. Att träffa folk och andra hundar är det bästa han vet.

Dessutom är detta en liten hundras då det är lätt att ha med honom överallt. Han är inte heller skällig (om man bortser när han vill ha uppmärksamhet och väntar på maten).

Lycka till med hundsparandet! Glad

[rightPAW]
0

Gud vad fin han är!

[Hilo]
0

Haft en del hundar, men bara tre som jag skaffat själv och försörjer själv.

Första var en dobermann/schäfer.
Andra är en labrador/golden retrivier/flatcoated retrivier
och den tredje är en okänd mix som kommer från Polen.

Jag sysslar med omplaceringar så därför är det bara blandraser såhär långt.
De är ju vanliga och många omplacerar dem av olika anledingar.

Haft rottweiler, men de var pappas hundar och inga som jag betalade för, eller valde.
Rottweiler är dock en ras jag tänker skaffa i framtiden.
Mycket härliga ras. Lagom stor m.m.

lillbakaren
0

# 1: Jag skulle vilja ha en liten eller mellan hund, helst liten. OCh som mer sällskapshund än utställning och så. Satsar på renrasig men man får väll se.

# 2: så mycket päls oroar mig håller på med dans och kommer va mycket skola då så jag vet inte, men har din gulliga hund vita eller svarta klor? Och tackar så mycket:D

# 4: Rottweiler är en lite stor ochkanske för svår ras för mig. Jag sökeren sällskapshund och känner att jag har så extremt liten koll på rottweilers och liknande raser:P Men jag vet inte om det bara blir sällskap. Kanske utsällning eller agillity. På tre år kan ju vad man vill göra ändras men framför allt är det sällskapshund…

ps: bor på landet, så inte mycket billjud och avgaseroch sånt. Jag kommer säkert vara ute mycket med hunden:D

Workingdog
0

Kanske en Cavalier King Charles Spaniel, dock behöver dom lite pälsvård. Men inte så mycket utan det är mest att bara borsta igenom öron och på bröstet någon gån i veckan :) Tar inte alls lång tid. Och dom är hyfsat små och passar som sällskapshund och agilityhund mm. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

lillbakaren
0

Ska ta och kolla upp mer info om dem, är det stor eller mellan hundar? Vad är deras normenvikt? Skulle vara mysigt med än man kan lyfta upp och ha i knät och så… har en över 30 kilos hund så är lite jobbigt o lyfta henne:D en flat…Flört

Workingdog
0

#7 om du menar mig, så väger en cavalier runt 5-8 kg, så det är en ganska liten hund. Jag har en blandras som är Cavalier/Cocker och hon väger 12 kilo och det tycker jag är lite för jag kan ta upp henne och bära henne och allt :p Sen blir som ca 30-35 cm hög har jag för mig :) Så det är en ganska liten hund :)

Men kolla upp så föräldrarna och allt är friska om du skaffar en Cavalier då dom kan ha hjärtsjukdomar som är ganska vanligt så välj från dom rätta linjerna :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

MeMilly
0

Ja, han har mycket päls, de ska ju "vara" superlånghåriga egentligen men jag ska hålla honom nerklippt, till typ som han har på bilden. Det står att det är mycket pälsvård med de och det är ju ganska självklart om de har päls till golvet. Men har han som han har på bilden så borstar jag bara nångång i veckan och bada honom kan man göra lite när man villFlört (han hatar att bada)

Han har både vilta och svarta, men mestadels vita och nån enstaka svart. Köper du denna rasen som är svart får du räkna med svarta klor, men köper du en ljus så är det mest troligt att de är vita och enkla att klippa!

Ixectrona
0

Min första hund skaffade jag när jag var sjutton (egentligen sexton, det var en månad innan jag fyllde år), en femton månader gammal whippet som hette CC. Honom hade jag i femton månader innan uppfödaren tyckte att det passade henne att ta tillbaka honom - hon skulle låna honom till utställningar men vägrade sedan lämna tillbaka honom, och påstod att vi sålt tillbaka honom (total lögn!).

Den tionde juli i år (jag är nu nitton) köpte jag mig en liten Ca de Bou-valp, en mallorkinsk mastiff (den minsta mastiffen mig veterligen, de ska väga 30-38 kg).
Han är nu fjorton veckor och ligger i fåtöljen bredvid mig… han har sovit non stop i fyra timmar efter att ha varit hos min syster ett tag, vad tusan gjorde de med honom egentligen? Tungan ute

[rightPAW]
0

En fransk bulldog. Världens härligaste sällkapshund av dom mindre raserna. Social, aktiv, pigg, ska alltid trixa och styla för att få uppmärksamhet, skäller inte och är perfekt för alla typer, skogsvandrare eller den som föredrar kvarterspromenader.

Riktiga sängvärmare, och verkligen en stor hund i liten förpackning.

Jespersen
0

Jag skaffade min första egna hund när jag var femton. En liten Jack Russell Terrier som vi kallar Tia :) Nu är hon åtta år, lilla tanten. Vad ska man säga.. Det är ju ingen jättelätt ras att ha. Det är mycket go i henne, men det är liksom all over the place. Hon sticker dit det är roligast, alternativt till den som har godaste godiset. Hon avgudar folk och skulle nog kunna flytta hem till någon främling hon tycker ser trevlig ut på gatan utan att blinka ;) Hon är även världens keligaste hund, hon kan sitta i timmar och bli kliad på. Hon älskar att sitta i knät eller ligga nära.

Min andra egna hund kom fyra år senare då lilla Humla flyttade in. Hon fyller fyra imorgon och är av rasen Welsh Corgi Cardigan. Hon är full av bus, tokigheter och glatt humör! Mycket mildare i allmänhet än vad Tia är. Mer reserverad än Tia också, mest intresserad av dom hon känner.

Tycker egentligen att det är konstigt att Corgin är en så liten ras som den är. Det är en toppen sällskapshund som hänger med på det mesta. Dom är i bra storlek (även om dom kanske inte får plats i knät ;) ) och har ingen jobbig päls.

Maja2
0

#12 herregud så fina :)

Jag hade en felaktig bild på näthinnan av corgin förut. En bekant (knappt ens bekant, vet vem hon och hennes hund är :)  ) HOn har en corgi. Den ser inte alls ut som din. Hennes måste vara nån blandras tänker jag när jag ser din. Jättefin!!

Jespersen
0

#13 Tack :)

Det kanske var en Pembroke? Finns ju två typer av Welsh Corgi.

Maja2
0

#14 AHAAAA … ska googla och kolla

Maja2
0

#14 Japp, så var det :)

lillbakaren
0

Alla ni har jättefina hundar:)

Jag är jättetacksam för alla svar och det blir bara mer och mer:D:D:D