Ceasar Millan
Ni som sett CM:s The Dogwhisperer på TV4+, vad tycker ni om han och hans metoder?
Själv tycker jag att han över lag verkar väldigt vettig, och förklarar på ett sätt så att vem som helst förstår. Det jag kan haka upp mig på, är att han använder sitt eget framtagna halsband (det som sitter längt upp på halsen), det ger mig lite krypningar. Samma sak med stacklet han använder i vissa svåra fall.
Men vad tycker ni?
det fanns en sån tråd för bara ett litet tag sen, som nästan spårade ur, kan inte länka till den men sök på ceasar så hittar du den…

Har sökt men hittade ingenting. Trodde att ämnet inte vart uppe? Därför jag startade tråden rnest allmänt.
Men trådar som denna brukar visserligen spåra ur rätt kvickt tyvärr.
jag fick upp tråden när jag sökte på ceasar.. ja tuvärr blir d ju oftast så…
http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ed6a6c5e-fa0f-4a13-a487-2cdf93595993 där e länken, nu kan jag inte få den att öppna i nytt fönster.. alltid e d nått som krånglar..
jo men d gick ju.. hmm trött idag tror jag =/

Jag tycker att han verkar ha förstått vad HUNDPSHYKOLOGI är för något. det tycker jag att han är duktig på.
Men jag gillar inte att använda strypkoppel/annat som gör ont på hunden. det skulle jag aldrig få för mig.
Alla problem går att lösa utan strypkoppel så varför andvända det när dessutom i många fall aggrisivitet ger mera aggisivitet när man använder sådan redskap.
jag brukar ändå titta för att lära mig mera om hundpshykologi, alltid intressant.
jag använder strypkoppel på min hund och han är inte det minsta aggressiv…

"Strypkoppel" har en ful klang.
Och rätt koppel till rätt hund har nog sin plats.Ta en varghund på 75kg (världens snällaste hund) gå till en utställning och strosa då kommer det en fly förbannad "vilkenrassomhelst" och stormar på.Då är jag glad att jag inte hade sele på varghunden.
För det skulle kunna gå riktigt illa, visst skulle jag kunna ha munkorg som också är ett verktyg för att slippa problem.Men gud vad jag skulle få slita för att hålla min hund.Och förmodlingen så hade den andra hunden hunnit tugga i sig mycket av min hund innan jag fått slut på bråket, när mina hundar går i "stryp" då vet dom det. Och dom aggerar därefter dom skulle inte kunna tänka sig att reagera på den andra hundens utfall. I deras fall är "strypkopplet" ett "kommado".Bäst jag sköter mig syndromet.
Men visst har jag också sett folk stå och slita o rycka i stypkoppel så att hundarna är blålila och jag som dom flesta tycker det är dåliga mattar/hussar.
Med rätt verktyg och god ledarskap kommer man långt.
#7 #8 Håller fullkomligt med er, jag har också alltid haft strypkoppel på mina stora hundar.
Jag har alltid tyckt att han är jätteduktig, men som dom säger här uppe så hade vi en tråd där vi disskuterade hans uppfostringmetoder, då det var någon som sett eller hört att han använde något slags halsband som gav stötar och stackelhalsband Och jag har fortfarande svårt att tro att man på tv får visa vad som i mina ögon är djurmisshandel, så jag vet då inte vad jag ska tro om det.

Avsnittet där det var en svart schäferhane, tror han hette Spike eller nåt liknande, där använde CM ett elhalsband. Någon jag personligen inte skulle gjort, men hunden var ganska extrem i sitt utagerande, och jag tror att det var bättre i detta specifika fallet, att en gång för alla, få hunden att förstå att så här uppför man sig bara inte. Istället för att ha kedja på honom, och varje gång han gör något rycka i det. Till slut lär sig hunden att det går att spänna emot så man inte längre känner rycket, och då står man där och stampar på ruta ett igen.
Men det är absolut inget att rekommendera vem som helst att ela sina hundar utan kontroll. Elhalsband är ju förbjudna i Sverige, likväl stackel. Tur är väl det, annars hade väl det används ganska flitigt av helt fel personer.
Har sett så många hundar på stan vars ägare har kedja på dem, och det rycks och slits varannan meter i det, hur bekvämt är det för hunden? Och den lär sig inget av ryckandet heller, mer än att stå emot.

Jag gillar inte C:m och hans metoder! Han botar symptomen på hundar, men inte orsaken. Det anser jag inte att en vettig hundtränare gör. Men det är min åsikt.
Alla får ha sin mening annars vore det väl ingen mening att starta en sån här tråd :)

:-)