Svårt att hålla sig.
Min lilla nioåriga yorkie verkar ha svårt att hålla sig. Jag fick henne för drygt en månad sedan och hon har från dag ett både kissat ioch bajsat inne.
Hon kommer ut mellan 4-6 gånger om dagen och får gå på allt från 5 minuters promenader till 20-30 min promenader. Allt beror på om min son följer med eller inte. Gör han det inte kan jag inte gå allt för långt pga att han inte kan vara ensam själv för länge. Då går jag istället en extra promenad mer om dagen med henne.
Problemet är oftast på morgonen. Jag hinner inte ens klä på mig innan lilla fröken har gjort ifrån sig någonstans. Som idag trodde jag att jag skulle hinna för hon hade inte gjort något än. Kl var ca 06,30 när jag säger att vi ska gå ut. Hon blir glad och vi går mot dörren. Jag tar på henne selen och vänder mig om för att ta kopplet, När jag sedan vänder mig mot henne igen sitter hon på dörrmattan och kissar!
Jag har lagt ut tidningar, men hon föredrar mattorna. Ganska irriterande.
Vad borde man göra?
ta upp henne då samtidigt som du ska ta på dig skorna, just innan det läget då du vet att "NU kommer hon gå och kissa på mattan igen" fr oftast blir det som en vana, just när man gör en sak så gör hunden det den brukar göra..eller så ser du till att hon får sita någonstans medan du tar p dig skorna.. Om du lär henne att sitta still jämte dig tillexempel. eller helst ligga still jämte dig.. ligger hon så minskar risken att hon kan kissa samtidigt :-) sen när ni ska ut så kan du ju bära ur henne till utanför ytterdörren lite.. :-) lite som o potträna en valp..
Tyvärr vet jag aldrig när hon tänker göra ifrån sig.
Den här lilla damen verkar inte ha fått någon slags lydnadsträning. Hon verkar inte förstå mer än ordet NEJ och jag vet inte om det går att träna in något mer. Vi har försökt men hon verkar inte intresserad. Hon kan med andra ord varken SITT eller LIGG.
Talar du om att ni ska gå ut när ni vaknar eller gör något annat innan du är klar för utgången?
Isf kan du prova att bara gå upp, klä på dig, sätta på kopplet och då först säja att ni ska gå ut. Eftersom hon börjar bli till åren och dessutom sovit hela natten i exemplet du gav så kan din kommentar om utgång vara den utlösande faktorn till att blåsan öppnas…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har hon undersökts av veterinär?
Gamla hundar går att lära, men det tar längre tid.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Hm… har aldrig tänkt på det. Vet ärligt inte när jag säger att vi ska ut, ska nog tänka lite mer på det. :)
#4 Ja hon har varit hos vet. Det var allt UA där.

#5 Kollade de även efter UVI och livmoderinflammation?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
kolla urinvägsinfektion?
hahaha #3 "när urinblåsan öppnas" :-D Ursäkta att jag skrattar, men det lät roligt!
ts, men du an ju fortfarande, så fort ni ska gå ut tar du med henne till dörren, yr hon runt så får du helt enkelt vara rak och tala om att hn ska stanna och visa vart hon ska stanna och vara konsekvent med det. så kan du lära henne sitta med en gobit, många äldre hundar gillar godis :-) Så då kan du använda typ något gott och fettsnålt och mata henne med det när hon sitter ner. du kan få henne att sitta genom att lägga hande på rumpan och trycka lite lätt neråt. Hon lär sig nog inte kommandot "sitt" om du gör så, men då sitter hon i allafall :-)