Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3800 ggr
[Wera]
0

Parning

Kan man få hundar att bli intresserade av varandra och para sig? Tiken hemma löper men vår hane är inte alls intresserad så att han vill para sig, han har ridit på henne väldigt mkt förut när hon inte löpte. Är de ointresserade av varandra bara för att de bor ihop?

Banankaka320
0

Hon kanske inte är i rätt tidpunkt under löpperioden. Hur länge har hon löpt?

[Hilo]
0

Vissa hundar klickar inte. Som med människor.
Behöver inte betyda att det är för att de bor ihop, utan kan helt enkelt vara personkemi.

[Wera]
0

#1 Jaså, ja bara för några få dagar sedan :)

#2 jo deklart… :P

Katti
0

Vad är det för ras? Hur gamla är de, hanen och tiken? Vill ni alltså att de ska ha valpar?

[Wera]
0

#4 Ja vi vill kanske ha valpar så småning om men tror inte tiken är redo för det än :) Hade tänkt vid nästa löp men vi är nog utomlands då därför funderade jag pådet lite nu bara men blir att vänta ytterligare några löp då har hon kanske blivit redo :)
Det är i vilket fall som helst småhundar (de blir ju oftast könsmogna tidigare än stora hundar) ^^

Katti
0

Hur gamla är de då? Och vilken ras? Ska de inte ha valpar är det viktigt att ni delar på dem snart. Ett bra tag innan man tror att det kan vara dags!

[Wera]
0

#6 Spelar det någon roll vad de är för ras då?
De är blandraser. Vi särar inte på dom därför vi vill ha valpar och om tiken är redo visar hon väl det. Vi har både tid och ekonomi för valpar just nu så det spelar ingen roll. :)

Hör dessutom inte ens till tråden.

Katti
0

Vad spelar ingen roll? Och vad hör inte till tråden? Du ställer en fråga, eller rättare sagt två, i #0 och jag vill ha mer information för att kunna ge dig ett svar.

Men nu blir svaret istället ett som du inte vill ha. Man behöver inte bara tid och pengar för att ta en valpkull. Det krävs också en hel del kunskap. Vet man inte ens när tiken är i höglöp så har man mycket kvar att lära innan det är dags att ens tänka på valpar.

EddaM
0

Jag tycker inte om att du skriver att tiken kanske är för ung för valpar men ändå vill du ha en kull nu. Varför inte vänta tills efter semestern? Om man tänker på vilka risker en dräktighet medför o helst för en ung tik.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ingann
0

#7 Jag tror att Katti undrar om raserna är för att om man ska blanda så bör man se till att raserna har samma/liknande egenskaper. Är det stor skillnad på vad raserna är ämnade för så kan blandningen bli katastrofal när valparna väl kommer…

Att små hundar ofta blir könsmogna tidigare än större raser spelar ingen roll.. Enligt lag måste tiken uppfylla 2 kriterier för att få paras och det är att hon ska vara minst i 2a löpet och ha fyllt minst 18 månader.

Det är mycket man måste läsa på och lära sig innan man tar en planerad kull.

Att lyssna på Kattis råd  kan ge dig väldigt mycket då hon faktiskt är en registrerad uppfödare…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

fettmedkevlar
0

Säger som "Katti" och "Ingann", hur gamla är hundarna? Både tik och hane, har dom genomgått hälsokontroller, röntgen av armbågar och höfter och möjligen ögonlysning för att utesluta sjukdomar som kan föras vidare till framtida valpar?

Vad är syftet med att sätta valparna till världen förresten?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Tangotime
0

Efterlyser samma svar som #11

Det hela känns mycket oplanerat och inte ett dugg seriöst.

[Wera]
0

ta't lugnt vi ska inte para dom och vi har särat på dom! (Hanen bor hos min mamma nu)

Kalli
0

Om man är intresserad av hundarna går det att läsa på Weras sida att det är en shih-tzu/chinese crested och en malteser blandis (som dock var okänd blandning i en annan tråd). Båda är ungefär 1½ år.