Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4936 ggr
Zabbio
0

Attackerad av rottweiler..

Är lite skakig nu, var precis på väg hem från en kompis med min Kiro (terveuren). Ca 200 meter.

Eftersom det är mitt i natten och ingen verkade vara ute lät jag honom gå lös, gjorde litetrix och övade på fot osv lös. Det gick jättebra, Kiro lyssnade uppmärksamt.

Jag ser någon komma ut från en dörr och kallar på Kiro som kommer direkt och får koppel på sig. Det är ju mörkt och buskar ivägen, men det ser ut som om mannen håller i ett koppel, jag går över till andra sidan cykelvägen med mig mellan Kiro och den mötande.

Det visar sig vara en rejäl rottweiler, kanske orsning mellan något större för stor var den.. och mannen verkade inte ha pli på den precis. Men jag ska ju  hem och hinner väl knappt reagera, plötsligt kastar rottisen sig på Kiro, mannen har ingen chans att hålla den utan de börjar slåss. Eller snarare så Håller Kiro huvudet mot angriparen och biter/försvarar sig, men går inte till motangrepp (det var jag lite orolig att han skulle göra om vi mötte andra hanhundar eftersom han och Castor inte går ihop så bra, men under förhållandena skötte sig Kiro faktiskt exemplariskt)..

Jag sliter tag i rottweilern för att dra honom från Kiro (man tänker ju inte så mycket i den sitsen utan agerar mer), sliter upp mina fingrar över hans strypkedja men lyckas dra honom därifrån och kasta bort honom på något sätt, han snubblar lite och gubben somgick med honom fick någon sorts kontroll och lyckades dra iväg.

Jag går som om inget hänt och ungefär 10 meter senare börjar knäna skaka när jag insett vad som just hänt och adrenalinet börjar avta.. Kiro verkar opåverka, men har ett  bitsår på armbågen. Jag har tvättat det nu och kommer hålla koll på det.

Men.. vad hände egentlign? Den bara kastade sig fram oprovocerat…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emelie89
0

ursch ryser, sånt är inte trevligt :( tur att det gick bra med er iaf!

Rafflan
0

Troligen har hunden nåt problem med andra hundar, kanske en dålig händelse som valp/ung hund, osäkerhet, eller dåligt mentalt avlad. Hade ju vart lättare att veta om det var ljust å du hade kunnat sett hundens krops språk innan den anföll.

Dock med tanke på ägarens reaktion verkar det ju inte som om hunden normalt är agresiv, konstigt…

Zabbio
0

#2 Kroppspråket var *'kolla, annan hund! Spring rakt på!"*

Har fått höra nu att hunden går med mycket olika människor och ingen har speciell koll på den utan den har varit hotfull tidigare och är alltid kopplad. (konstigt att den får problem i så fall, måste ha mycker överskottsenergi om den aldrtig får springa lös..)

Hurt menar du ägarens reaktion? Han verkade inte förvånad egentligen, lyckades mest inte hålla hunden utan hängde i kopplet som en vante..

Rafflan
0

#3 går jag med en hund jag vet gör utfall mot andra hundar har jag munkorg om det behövs, eller tränar tex tar hunden åt sidan, sitt, å ögon kontackt tills den andra hunden passerat, går omväg, snurrar kopplet ett varv runt ett träd/stolpe, osv, man går ju inte direkt nära en annan hund, sopeciellt inte om man har svårt att hålla och kontrollera sin hund.

Men han gick bara rakt på vilket verkar konstigt enligt mig, men tror man man har kontroll fast man inte har det så går det ju illa.

Med kropps språk menar jag nyficken? glad? agressiv? osäker? ragg? osv, vi har en hund här på min gata, den kom lös en gång och anföll min hund, viftade glatt på svansen, raggen rest och morrade = osäker, då den sänder ut glad och arg samtidigt. Dock har ägarna kommit långt i hundens träning, men är ett ganska hund tätt område så dem får många tillfällen att träna å verkar ta dem :)

Zabbio
0

#4 Ok, men jag tror inte att denna hundens ägare (eller förare om det nu stämmer att han har olika nästan varje gång) lägger någon energi på att träna eller förebygga problemet även om han vet att det finns.. alla gör inte det tyvärr utan vissa verkar tro att det är normalt.. (Det är förståss bra att du m.fl. jobbar på det. Själv har jag  haft munkorg på Kiro just för att jag vart osäker hur han reagerade, och ser alltid till att han går bra fot när vi möter någon. Skulle han plötsligt göra något är kopplet kort - men inte sträckt så länge han går bra förståss. Slutade med munkorg eftersom han gick så pass bra och lugnt när vi mötta hundar. Tittar på dem uppmärksamt med svansen rakt upp eller lite viftande, öron fram och öppen mun, men försöker inte dra dit eller så.) Fick inte intryck av att mannen skulle bry sig, han bara log och gick vidare sen, släpandes på morrande hund.. jag hade ju ingen lust att stanna nära hunden ifall den skulle anfalla igen, och var lite shockad, så jag pratade inte med honom..'

Tror inte jag hunnit se så mycket av kroppspråket innan, även om det var ljust.. det gick så fort. Bara rakt på så fort den fick syn på oss, var nog något morr eller rytande men jag är inte säker. Men det tog inte många sekunder..

Rafflan
0

#5 jag har ingen agressiv hund, hade förr en hund som ville hälsa å då linde vi kopplet ett varv runt en stolpe eller körde sitt och kontakt övning ;)

Ja det bäst i det läget för din hund är att gå på, få han att lugna ner sig, tänka på annat och helst inte skapa några dåliga minnen av händelsen och gör man ens tor grej av det blir det ju lätt ett dåligt minne för hunden.

Så jag tycker du agerade helt rätt, nästa gång du ser hunden gå upp i skogen eller gå åt sidan eller liknande, då gubben uppenbarligen inte verkar bry sig :(

Undra om det inte går att anmäla honom för nåt? känns som han inte borde ha hunden med tanke på din beskrivning…

Tangotime
0

TS jag tycker du ska anmäla det här. Du vet hur ägaren ser ut och vilken trappuppgång han bor i. Nästa gång kan det ju vara ett barn som hamnar i kläm mellan den och en annan hund….

Zabbio
0

Nej, jag vet inte vem ägaren ä ch an inte med säkerhet peka ut honom.. vet inte ens om den som ledde hunden är ägare.. :/ Men annars hade jag tankar på det..

Tangotime
0

Synd att du inte vet vem ägaren är. Men berätta det gärna för grannar osv. Någon kanske vet vem ägaren är.

Zabbio
0

Jo.. hunden känner jag nog igen, så jag  kan försöka prata med dem då..

Det enda jag minns av föraren är en röd tröja och att han inte pratade svenska med hunden..

SaraC
0

Jag tycker också att du ska försöka anmäla detta. Händer det fler gånger så kanske det inte slutar lika "smärtfritt" som denna. Även om du inte lyckas få reda på vem ägaren är så kan du kanske testa ringa polisen ändå, berätta vad som hänt och se vad de säger.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jespersen
0

Usch, vad obehagligt..

Har vart med om något liknande, jag gick med mina två hundar över en tom skolgård och helt plötsligt kommer det en lös schäfer i full rulle och flyger rakt på oss och hugger efter hundarna. Inget morr eller spänna sig eller något annat i varningsväg utan bara högg efter dom direkt. Ägaren kom gåendes i sakta mak och ropade på hunden.

Då slinker Humla ur sitt halsband och flyr.. Och schäfern efter. Humla skrek rakt ut under hela jakten och när schäfern tillslut gav upp (och försökte ta Tia på tillbakavägen.. ) så vågade hon inte röra sig ur fläcken där hon stod en bra bit bort från mig :( Hon slet upp en trampdyna och fick ett sår på innerlåret (om det var ett bitsår eller sticksår från vansinnesflykten vet jag inte). Hon kunde knappt gå dagen efter och vi fick åka in till vetten och få smärtstillande. Hade schäfern fått tag i henne så lovar jag att det inte hade vart mycket kvar av henne.

Ägaren till schäfern kom inte ens och frågade hur det gick med Humla, trots att varken hon eller jag hade sett vad som hände när dom försvann bakom knuten.

Kände precis som du att "Vad fan hände?" Mina hundar gjorde ju ingenting. Känns så overkligt med hundar som ger sig på andra hundar utan att ens blinka först.

Zabbio
0

Jag lär väl stöta ihop med dem igen, får försöka ha bättre koll opå määnniskan då.

Kanske man borde ha pepparspray i försvar mot anfallande hundar.. hmm..