Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2385 ggr
Zynell
0

Aktivera en nio-åring?

För drygt en månad sedan tog jag över en liten yorkie. Hon är otroligt snäll och go, men verkar ha den lägsta energinivå jag någonsin sett hos en hund. Hon vill inte leka eller busa, vilket kanske är ganska förståeligt med tanke på hennes ålder. Helst ligger hon bara på soffan och iakttar en eller sover. Försöker man få henne att vara med lite så går hon bara iväg. Får lite dåligt samvete över detta men jag lyckas inte få igång henne. Borde man bara låta det vara eller borde jag försöka hitta på något?

[Hilo]
0

Har en fyraåring med sveriges lägsta energibehov tror jag.
Hon ligger gärna i soffan och trynar på en kudde.

Henne brukar jag släppa i skogen så kommer hon igång, sen kan man leka.

Din york kanske vill söka godis på gården (i parken?).. Hon kanske helt enkelt inte behöver mer, eller vill mer än gå ut och strosa i sin egna takt. Glad

Vattnadal
0

Det behöver ju inte vara åldern, det kan vara så att ingen lekt med henne. Om hon alltid bara gått koppelprommisar och inne inte ngjort något alls, kan man behöva lära dem att leka.

Testa att göra en rolig leksak av en strumpa i ett snöre. Dra den ryckigt fram och tillbaka framför henne. Behövs det kanske det går att knida in den med korv. Eller ta en bit päls istället för en strumpa (man kan hitta gamla pälsmössor billigt på loppis). Får man igång lite jaktlek kan de gå att leka igång annat oxå.

Godissök, korvspår, öppna en toarulle med godis, riktigt gott godis kanske kan trigga igång henne?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0

Du verkar inte ha tänkt på att du endast haft hunden i drygt en månad, det är liksom ingen tid alls för en hund, isynnerlighet en såpass gammal en - att "bli varm i kläderna" med ny flock, nytt hem och helt nya rutiner.

Ge henne lite mer tid, det är trots allt en gammal hund du har tagit hem.

ingann
0

Jag säjer som Nikkis..  Det är en ny miljö för hunden, hon är gammal och hon kanske dessutom är fostrad från valp så att inomhus är man lugn medan man leker ute..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner