Koppelpromenad/Springa lös efter kastering (tik)
När låt ni era tikar gå längre än 10-15 minuter promenad på koppel?
När fick de springa lös?
Sherry blev kasterad förra tisdag och nu på fredag tar vi bort stygnet.
Ibörjan kan man ju gå försiktigt men sedan måste dem få gå längre:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min tik blev kastrerad igår. Idag blev vi tvungna att åka in igen då hon inte kan bajsa och knappt kissa för hon hade så ont. Gick runt hela natten och även hela dagen idag och bara pep. Så det blev till att åka in akut o ge henne en spruta smärtstillande. Nu ligger hon lagom nerdrogad o groggy o sussar sött.
Men till din fråga. Jag passade på att fråga idag när vi ändå va där hur lång vi kan gå sen när hon blir lite piggare. Du kan gå som vanligt med henne, men i koppel. Alltså spelar det ingen större roll tydligen om du går en kvart eller en timme (självklart beroende på hur din hund mår) enligt veterinären.
Springa lös sa min veterinär att hon kunde göra ca 2 dagar efter att stygnen tagits då huden är rejält stark nog att hålla ihop för alla påfrestningar som den utsätts för när hunden springer lös. Så alltså, koppelprommenader precis som vanligt. Lösspringande 2 dagar efter styngplockning! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#1 det hjälper inte mycket :P
*2 oj stackars din lilla tjejen att hon fick åka in till akuten. vi kan knappt hålla vår tik stilla och inte hoppa, springa och liknande.. idag tog jag heller på flexi och vad glad hon blev att hon fick mer koppel :D

Vi har hållt oss till korta koppelpromenader till stygnen tagits, sen ökat på till vanliga. När hunden känns musklad och redo, är det OK med lös och mer arbete. Riktigt hårt arbete ska vänta 6 v, har veterinärerna sagt till oss. Har kastrerat en husky och en golden, båda utan komplikationer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter