tingningsavtal?
hej undrar lite vad ni inom avel har med i ett tingningsavtal? Min första kull och jag vill få ihop ett så bra och seriöst både tingnings o köpeavtal. Köpeavtal finns ju att få tag i färdigskrivna om man vill, men jag hittar inga tingningsavtal?
Jag har sex små söta Franska Bulldoggar på 17 dagar hemma
Alltså herreguuuud så söt, jag smälter!
ja, de är ljuvliga hela högen:) finns det ingen som skriver tingningsavtal i hundvärlden? (varit kattuppfödare och där skriver varje seriös kattuppfödare tingningsavtal när det behövs)

Du kanske kan gå lite efter tingningsavtalen på sverak och bara göra om det så att det gäller hund och dina krav osv.

Söta valpar förresten :)
Jag tror ärligt talat inte att man kommer så långt med ett "eget" avtal när det väl gäller. Det är ju knappt dom fördigskrivna avtalen gör det. Sen har jag faktiskt aldrig hört talas om denna typen av avtal i hundvärlden.
Vad ska det stå i det??

Du använder köpeavtalet som du får från SKK när du registrerat dem! Fixt och färdigt…står tom i avtalet hur mycket av köpeskillingen du som säljare har rätt att behålla om en valp avbokas innan leverans.
Dock har jag aldrig varit med om eller hört att det betalas handpenning i hundvärlden (mer än för de små blandrasvalparna på Blocket förstås). Det skiljer sig garanterat mellan olika raser och i vissa kan jag tänka mig att det är vanligt, men jag har som sagt aldrig varit med om det.
Handpenning och ett köpeavtal som skrivs när man "bokar" en valp kan säkert kännas som en trygghet för både köpare och säljare…men…
Har själv valt att inte ta handpenning när jag sålt valpar eftersom jag anser att valpköparna hellre får dra sig ur i sista sekunden än att genomföra ett köp som de egentligen har ångrat…av en eller annan anledning.
Jodå, jag är helt säker på att det finns såna i hundvärlden som hellre köper valpen och sen säljer den vidare istället för att "förlora" pengar. Och det viktiga för mig som uppfödare är inte pengarna, utan att valpen kommer till ett hem där den är efterlängtad och får det liv den förtjänar!
Jag bygger hellre upp en kontakt och ett förtroende åt båda håll än att fixa med avtal och pengar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men har man fått bra kontakt (vilket är en förutsättning för att man ska få köpa valp av mig) så känns det onödigt med handpenning. Har jag gjort misstaget att lita på någon som jag inte borde (vilket man ju aldrig kan skydda sig helt mot)…ja då är jag glad om den avbokar, även om det är i sista sekunden…
Dessutom så kan du som säljare inte backa om ni har skrivit ett avtal, du är tvungen att sälja den valpen till den personen oavsett vad som händer (iaf så länge valpen är frisk).
Som säljare har man ju inga som helst rättigheter…bara skyldigheter…i princip…så ett tips är att fundera en gång till innan du använder dig av handpenning.
Jag säger inte att det är fel…bara att det finns för- och nackdelar med det
Du kan säkert få mer tips och råd inne på kennel.ifokus.

Glömde säga: Lycka till med kullen!