Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6557 ggr
Smeagol
0

Vad tycker ni om rasen Border collie??

Skulle var kul att ha lite info av er som har hund/hundar av rasen borde collie. Hur tycker ni de är?? Personlighet? Teprament? Lydnad? Berätta gärna för och nackdelar med eran hund!

Tacksam för lite inofrmation eftersom jag funderar på att ev skaffa en border collie i framtiden ;)

[Vargnatt-]
0

Jag har aldrig haft en border collie men det som dyker upp i huvudet när jag tänker på rasen är; Mycket motion!

Har jag fel får någon som vet mer gärna rätta :)

Smeagol
0

#1 jo det tycker man väll att de bord ebehöva. iomed att de har vallhund i sig eller de är ju en vallhund. Men det är väl olika från hund till hund, hur mycket vallinstinkt de har??!

AnneN
0

Bc är renodlad vallhund och avlas på sina vall egenskaper… Har för mej att de måste ha vallningsmeriter för att valparna ska få registreras i SKK

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Smeagol
0

#3 oki.

AnneN
0

Här finns mer info om Border Collie http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/5-ettan.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle inte säga mycket motion utan jobba mycket med huvudet istället. Jag har en blandning mellan bearded och border collie, henne kan man inte motionera trött, men får hon köra sök eller så en stund sover hon gott sen=)

Sunrise
0

räknas 75% Bc och 25% Schäfer?

Smeagol
0

#7 självklart :)

Therese_Melberg
0

jag har precis fått en tvåårig bc-tik på foder, jag har  bara haft henne en vecka men det jag har kommit på så här långt är:

• trött existerar inte i hennes ordförråd, har hon fått jobba av sig är hon lugn inomhus, men säger jag att vi ska ut är hon igång på två sekunder.
  • Hon är extremt känslig för mina signaler, hon vet oftast vad jag ska göra innan jag vet det, och då har jag bara haft henne lite drygt en vecka.
  • hon är VÄLDIGT lättlärd, på gott och ont…
  • Hon behöver JOBBA, att försöka promenera henne trött är lönlöst, och då är hon ändå i rätt dålig kondition…

Det man ska komma ihåg är att en border collie är en arbetande vallhund, de behöver valla. Visst finns det BC.s som inte gillar vallningen, men de är väldigt få. Och de behöver då få jobba och tänka av sig på annat sätt, t ex genom agility, lydnad, bruks m.m

Jag har tänkt tävla/träna agility, lydnad och bruks med Lizz och även träna vallning, med målet att hon ska klara godkänt LP på får.

CamillaAndersson
0

Vi har haft en BC.
En trefärgad tik.

Hon krävde, som de flesta BC:s, aktivering, verkligen aktivering!

Vi hade henne till att valla får och jag tränade en hel del lydnad med henne.

Sen blev hon sjuk (vilket ledde till att hon fick avlivas till slut) och unde inte jobba i samma grad.

Med som de flesta med bc säger, den måste få utlopp för den enorma energi den besitter. Tror knappast att man kan skaffa en bc och tro att det ska duga med ett pissestråk runt kvarteret och lite bollkastning för att hunden ska må bra.

Annars tycker jag att de är trevliga hundar. Bara man själv är beredd på att det är mycket hund.

Kristina-
0

Bordercollien är en mycket intelligent ras som måste få använda sin hjärna för att må bra. Det är absolut ingenting för "soffliggaren ". Får den inte arbeta kan den lätt bli nevrotisk. Att valla är ju dess främsta uppgift, men har man inte den möjligheten finns ju annat  man kan hitta på , som te.x agility och lydnad. Huvudsaken att den får jobba och använda hjärnan.

Smeagol
0

Tackar för infon. Ja har tänkt att jag ska träna agylity med min hund. Där av kan de ju vara bra att ha en ras med lite action i. Men men får väll se hur det blir!? Men nu har jag lite mer information ialf, ;)

KajsaM
0

#12 Sheltie kanske kan vara en ist för border collie? :)

Therese_Melberg
0

#12 det finns många snabba, lättlärda hundar som kan träna/tävla i agility och som inte behöver lika mkt arbete som BC:n. T ex labrador, pumi, terv, sheltie, jackrussel, Pudel, aussie, springer spaniel, engelsk cockerspaniel, kelpie m.m Jag tror inte enbart agilityträning räcker för en BC…

Nathalieee
0

Jag har en BC =)

BC är en väldigt krävande hundras, behöver jobba mycket ! Lätt lärda , aktiva och allmänt pigga . Som #11 skrev , ingen soff liggare !

Santos är en BC upp idagen ,. han är bara 10 månader, Så fort han kommer lös här hemma sätter han allvärldens fart ner till får hagen xD han älskar får ! vi har tänkt börja träna , gå lite kurser och sådant nästa år =)

Nitro
0

Vi har en 50% border 25% schäfer 25% australian shephard, och han är inte alls som era hundar ni beskriver ovan!

Zeb är snart två år och älskar självklart lek, bus och spring. Men för honom räcker det med lek ute, springa lös när vi går promenad och så. Han försöker inte valla något eller hitta på några hyss. Verkar trivas bra! 
Däremot ska vi börja agility till våren, bara för att det är så skoj!

Mizzi
0

Jag har haft både renrasig BC och blandras med BC i och min erfarenhet är att det är mycket lättlärda hundar.

Dom lär sig saker både lätt och snabbt =) vad man bör tänka på är att dom kräver mycket mortion och stimulans.

Men det är helt klart en härlig ras ;)

Smeagol
0

Men hlet klart om man nu väljer en bc så får man väll räkna med att den ska motioneras!? och behöver stimulering!

Miss-Me
1

Jag tycker att det är super trevliga hundar :)

Kristina-
0

#16 Läste någonstans att du sökte nytt hem till din hund. Var det inte så att han vallade hästarna och var väldigt krävande ? Eller har jag fel ?

SparklingTindra
0

Jag tycker inte att man riktigt kan jämföra borderblandisar med renrasiga BC på det sättet. Bara för att den har BC-blod i sig så betyder det ju inte att den beter sig helt som en renrasig gör.

ophelia
0

Vi har haft en BC hane.Han blev 13år.Tanken var att han skulle valla nöt.Men han fick en spark av ett ungdjur som Unghund och var sedan rädd.Men han hade fullt upp ändå med att följa med barnen på ridturer och husse när han var ute.Han var fruktansvärt lydig och en mysgubbe när han var inomhus.Vi saknar honom fortfarande trots att det gått några år nu.

fettmedkevlar
0

#14 Aussie är ju också en väldigt motionskrävande ras. Ganska svårt att trötta ut en sådan.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[PixelMollan]
0

Min pojkvän har en Border Collie :) Hon är ungefär 7 år(tror jag om jag minns rätt) och man måste säga till henne när det räcker! Men hon är jättego :D<3
Titta på denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=H3Wf14qkYzI

Bleenda
0

Om jag inte har helt fel så fick man inte köpa BC om man inte är får ägare eller vallnings intresserad av seriösa uppfödare. Pga att de behöver utlopp för sina egenskaper. Men det kan dom ju gått ifrån idag.

[lottaeriksson]
0

#24 Fina bilder och så vare skoj att se på filmerna :D Snacka om snabb hund ;) hehe

[PixelMollan]
0

#26 haha ja hon e de fart på :P kan nästan tro att hon är en sånt kapplöpningshund (minns inte vad rasen heter) :P

Craz-y
0

vi har en bordercollie/collie.  hon är en aktiv enmanshund..

trex
0

Har med en b-c, ett aktivt hem behövs.Min är 9 år nu, fortfarande i full gång.

Mischa
1

Jag har bara närmre erfarenheter av BC som vallhundar på gård, och det var fullkomligt underbara hundar.

≧◔◡◔≦

Mikaela_B
0

Har haft Bc också, mycket jobb då de är en aktiv hund, håller med de mesta av vad ovanstående har sagt om motion och arbete.

Skall själv förmodligen köpa en nästa år, dock inte bestämt om de blir korthårig eller ej.. :)

www.blueberryhedgehogs.com

Smeagol
0

de verkar ju vara helt UNDERBARA hundar :) Vi får väl se hur det går med sökandet efter en liten kille…

jmaard
0

tycker ingen skriver något negativt om denna underbara ras :)

det som är jobbigt med endel är ju att om de inte får ta ut sin energi på något kan de börja valla..

tex när jag är sjuk kan har börja valla barn, bilar och allt som rör sig..

fettmedkevlar
0

#33 Nej det är det ju ingen som gör, det enda som skrivs är ju att det är en väldigt energikrävande ras. Men självklart finns det ju BC som inte alls håller "måttet" och är lika energisk, det har jag själv sett. Bla min väns BC, en riiiiiiiiiiktig latmask.

Men det är då en otroooligt fin ras och en sådan skulle jag själv kunna tänka mig att skaffa om jag någongång tänkt på agility/vallning.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

wiieerd
0

Jag känner flertal bc ägare och uppfödare

en god vän till mig har en border collie som är helt hysterisk, vek och riktigt jobbig. hon köpte henne till att ha till lydnad, men hunden är för vek för det, för stressad för agility och har ingen ro alls i kroppen.

hunden vallar bilar,cyklar,människor, allt som kommer i dess väg.

hunden nafsar efter folk, och skäller om den inte får som den vill, den kan stå en hel dag och bara stirra på tex en katt,

hon har hoppat från 2:a våningen bara för att få jaga en cyklist.

Hon tar det aldrig lugnt, går runt runt runt i huseet hela tiden, och när hon får tråkigt flyger hon på deras andra hund ,

Det´är verkligen ett skräck exemplar, men hon är rent avlad på vallning, det finns ju sånna som är avlade allround bruks, lydnad vallning, dom är oftast bättre hundar att arbeta med om man inte bara ska valla.

En bc MÅSTe få arbeta , med huvudet!  såsom lydnad,agility,bruks,vallning,freestyle. Och det är en väldigt lättlärd hund

Men sedan ska man tänka på agility, nästan alla bc på träningar/ tävlingar är jättestressiga i agility miljön och på banan, det kan inte ta det lugnt och ligger gärna och 'stress tuggar' på koppel/leksak etc.

men får den arbeta och på rätt sätt är det en super härlig hund!

en hund som gör allt för dig, även om det så vore att hoppa utför ett stup!

Niini
0

Min morbror har (haft) två stycken. Jag har uppfattat båda som  väldigt lättlärda. De är också snälla och sällskapliga. Tiken han hade förut var aningen lugnare än hans nuvarande hane, han är ganska livlig och lekfull (dock bara 2 år ännu). Båda hundarna har också varit väldigt barnkära. Om vi inte skulle skaffat en sheltie skulle border collie definitivt varit ett alternativ :)

zoolatri
0

Jag är uppvuxen på gård med vallande bc, de är underbara gårdshundar som kan vara lösa och håller sig "hemma", så länge de känner att de har en uppgift. Får de inte arbeta och sysselsätta sig får de väldigt lätt stereotyper. Hade jag haft tid och ork hade jag absolut haft bc resten av livet! De har allt jag vill ha i en hund, men jag vet hur mkt de kräver:)

svenssons
0

Hej Jag ser border colle som en arbetshund som inte ska bo i stan eller i lägenhet ,har själv en bc som jag ska skänka till nån som bor på landet i egen kåk för att han inte klarar påfrestningar som är i lägenhet . Haft han i6år o det blir värre o värre för varje år så nu får han komma till nån som bor på landet .

Bc= Landet

monsterblom
0

Jag har två bc. De är som natt och dag. Min ena tik är drömhunden för den som vill ha en bc utan att behöva göra så värst mkt. Hon är som gladast när jag inte kräver ngt. Ett riktigt felköp för min del…

Min lilltik är allt som en bc ska och inte ska vara. Hon är för smart för mig och de flesta. Otroligt social, lättlärd, och grym naturvallare. Hon är allt jag vill ha hos min hund.

Det finns inget dåligt med rasen om man är villig att lägga ner sin själ att göra hunden lycklig. Mkt får man göra på hundens villkor. Det är en ras som är lätt att bryta ner så man måste läsa hunden bra. Har träffat allt för många hundar som har brutits ned. Det är ett helvete att bygga upp dem igen.
Sen tillhör jag den skaran som anser att du SKA valla med din bc.
Och gör man inte det så är det för att hunden har ett bristande intresse.

Sophie&Segra
0

Jag har en renrasig men oreggad Border Collie tik på snart ett år. Henne köpte jag när hon var 8 veckor. Jag valde att köpa en Border Collie, för att jag ville ha en lättlärd hund som jag skulle kunna träna och tävla med, en hund som söker kontakt och vill jobba för mig och inte godisen jag har i handen, men ändå kan jobba självständigt på avstånd. Så blev dock inte fallet.
Jag fick en rädd, osäkert och skeptisk Border Collie som var rädd för fåren men som vallar som en guuud på mindre djur, ankor, kaninen osv.

Min Meya är OTROLIGT signalkänslig, som någon här över mig skrev.. Så vet hon i princip vad jag ska göra/begära innan jag själv ens räknat ut det. Hon är alltid på språng och ordet koppla av finns inte i hennes Lexikon när vi är ute. Då kör man tills man stupar, i princip. Inne vet hon att man kopplar av, man busar inte, far inte runt och håller på.

Att köpa en Border Collie, kräver av dig som förare en enorm entusiasm gällande hundträning i alla dess former, mentalt och fysiskt.

Att gå långa promenader räcker inte för en Border Collie. Jag kan gå tre timmar i raskt tempo, och hon är inte trött alls.. Sen kan jag köra stenhård mental träning i 10min och hon sover som en stock sen. Så ja, mental träning är ett måste för en Border Collie. Sen finns det ju som med alla hundraser, olika "varianter" av rasen. Min tik tex, är rädd för får som hon är avlad för att jobba med, men vallar som sagt som en gud på mindre djur. Medans andra jag känner har en varsin Border Collie, den ena sprutar det energi ur genom öronen.. Och har lika mycket instinkter. Medans den andra kunde inte brytt sig mindre om vallning och trivs allra bäst i soffan. Båda renrasiga Border Collies.

Så mitt råd är att kolla runt efter vad du vill ha.. Va du kan erbjuda din hund osv. Och sen kolla noga på föräldradjuren hur dom är mentalt.. För det avgör ju mycket hur Din valp kommer att bli.

Lycka till!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.