Ledarskapsövnignar?
Bitande från valpar har inget med ledarskap att göra. De vet inte sen innan hur man umgås och leker med människor så därför är det upp till oss att lära dem! De bits inte heller för att vi är dåliga ledare av någon form, de bits helt enkelt.
Att han biter dig mer än sambon har ingenting med något ledarskap att göra. Däremot är det möjligt att han får mer av dig("kärlek", uppmärksamhet, rastning, mat…), du är mer intressant att tigga uppmärsksamhet ifrån, eller att han när han bitit er fått ut mer av att bita på dig än din sambo och därför fokuserar på dig.
Bits han för att få igång er, vilket är det mest vanliga hos valpar, så sluta lek när han bits och lek när han gör rätt. Bits han när ni inte ska leka så fokusera på att lära honom ta det lugnt inomhus. En sovande hund biter inte efter folk i jakt på uppmärksamhet! Se också till att berömma honom när han tar det lugnt.

När våran valp biter oss så morrar vi. Då slutar hon ohc nu bitar hon oss nästan aldrig. Visst någon gång ibland händer det då vi leker men inte lika ofta som förut :)
Hur korrigerar ni när han biter på möbler då? Enda sättet att korrigera en 3 månader gammal valp tycker jag är genom avledning. Jag brukar ha en burk med något som skramlar och när valpen t ex gnager på en möbel kastar jag den en bit ifrån valpen. Inte för att skrämma, utan bara för att den ska sluta! Säger jag något så är det nåt i stil med "oj, nu tappade jag min burk igen" med glad och lite gäll röst. Jag springer sedan och hämtar min burk och valpen brukar också komma dit och vara nyfiken, men jag säger bara att "det här är min burk och den ska du inte bry dig om". Är valpen efter en stund fortfarande med mig och visar intresse så får den uppmärksamhet och kanske en godisbit för att den är uppmärksam. Men det måste gå en liten stund, annars kan det bli så att jag belönar att den gnagde…
Självklart måste valpen också ha en massa saker som den får gnaga på! Dem kan man gärna göra extra intressanta genom att leka och busa med hunden och tugg-grejerna. En del hundar uppskattar dragkamp medan andra då tycker att "ta den du om du så gärna vill ha den"!
Hur korrigerar ni när han biter på möbler då? Enda sättet att korrigera en 3 månader gammal valp tycker jag är genom avledning. Jag brukar ha en burk med något som skramlar och när valpen t ex gnager på en möbel kastar jag den en bit ifrån valpen. Inte för att skrämma, utan bara för att den ska sluta! Säger jag något så är det nåt i stil med "oj, nu tappade jag min burk igen" med glad och lite gäll röst. Jag springer sedan och hämtar min burk och valpen brukar också komma dit och vara nyfiken, men jag säger bara att "det här är min burk och den ska du inte bry dig om". Är valpen efter en stund fortfarande med mig och visar intresse så får den uppmärksamhet och kanske en godisbit för att den är uppmärksam. Men det måste gå en liten stund, annars kan det bli så att jag belönar att den gnagde…
Självklart måste valpen också ha en massa saker som den får gnaga på! Dem kan man gärna göra extra intressanta genom att leka och busa med hunden och tugg-grejerna. En del hundar uppskattar dragkamp medan andra då tycker att "ta den du om du så gärna vill ha den"!
När han tuggar på möbler och likande säger vi nej med mörkare röst. det funkar oftast. allternativt så får vi gå in i ett anant rum och då brukar han följa med.
Det är svårast när han är på möbler elelr tar något han inte sak ha. då biter han alla som kommer nära och skäller på oss allternativt springer runt och leker tafatt.
Leksaker har han i olika varianter och han har alltid någon/ några oliak tuggben att gnaga på.
Dragkamp gilalr han mycket, men släpper vi leksakerna då tyckanr han att dom är tråkiga.
#7 "Det är svårast när han är på möbler elelr tar något han inte sak ha. då biter han alla som kommer nära och skäller på oss allternativt springer runt och leker tafatt."
Ett ord och en mening = uppmärksamhet & "du kan inte ta mig!".
När har tar sånt han inte ska ha, vad gör ni då? Varför tror du att han gör detta och varför fortsätter han = vad får han ut utav det, vad ger ni honom?
Självklart kan man inte blunda för hundar som hoppar mot plattor eller tuggar på strömförande sladdar, biter i räkningar osv. Rädda liv går ju först (samtidigt skadar det inte att lägga bort sånt han inte får ha, och lägga fram mer av det han får ha = öka sannorlikheten för att han tar rätt) Men det är skillnad på att jaga efter och göra en grej av det och att bara gå fram, ta ifrån och inte säga något alls.
Om ni istället la all den energi ni lägger på det han inte får ha på det han faktiskt får ha så skulle de blir mer värda att gnaga på än det han inte får röra!
Är det något ni ska göra en stor grej av så är det de saker han får ha. Bete er som att det är förbjudna saker, och det blir mer troligt att han tar dem för att dra igång er.
Att dessutom se till att han inte behöver aktivitet är ett smart drag. Se till att hålla hans nivåer jämna, en lagom trött hund behöver inte aktivera sig själv. Hjälp honom att slappna av om det behövs, vilket det oftast gör! Att sitta och kela hunden till sömns ett par gånger om dagen kommer ge resultat, jag lovar!
Är det en hund som försöker bita på mig eller tugga på min hand så tar jag tag i underkäken och håller fast tills han slutar streta emot och säger med bestämd och tråkig röst, så gör man inte!(och släpper sen och gå därifrån/pysslar med annat.) Man ska inte hålla hårt för då kan det göra ont. Bara hålla så han inte kommer loss. Slingrar han sig så kan man hålla med andra handen någon annan stans så han inte kan det. På så sätt lär han sig att man inte kan göra så på mig :-) Håller man fast på det sättet så blir det extremt tråkigt och lite obehagligt = ingen fördel alls med det beteendet för valpens del.
Det låter som din valp har lärt sig att bita, låter inte bra alls. Det måste man träna bort med en gång, Annars kan det stegra sig och bli att han biter på allvar om någon frsöker ta något ifrån honom eller liknande.
Finns ju andra sätt också, man kan köra den metoden jag nyss beskrev och när han väl slutat, när man alltså har släppt handen så kan man ta fram något efter en stund, märgben tillexempel.
jag hade bitlek/närkampslek med min hund när hon var liten, med vantar på händerna. då körde vi det kanske i 10min åt gånger 1-2 gånger om dagen, eller när jag kände för det. det är svinkul. Kan vara ett kul allternativ om inte hunden har så många vänner att leka närkamp/bitlekar med också! Det kr jag fortfarande med henne, är så kul :-) Och där lär dom sig hur hårt dom får bita och bara bita på ens egna villkor i princip. Mycket nyttigt. Något man kan göra lika mycket inomhus som utmhus.
Vi har tästat vid oliak tillfällen att hålal i underkäken som du säger och det har inte gett någrwa resultat då vi tästat. han tycker det är obehagliht men så fort vi släpper så går han på igen.
Tror själv han lär sig att bita som lek men jag vet inte hur jag ska få bort det. Känns inte som de vi tästar funkar på honnom.
#9 Det där var nog ungefär det konstigaste och dummaste sätt jag någonsin sett för att hantera en sån situation. Vad skulle man vinna på att hålla fast underkäken? Vad lär sig hunden på det?
Bättre ignorera hunden och jobba med positiv förstärkning, dvs belöna rätt beteende och ignorera fel beteende.
Vad är det för ras? Vissa raser kan vara mer envisa på detdär än andra.. och är det en valp så kanske det kliar i tandköttet på honom desutom vilket motiverar till fortätta med såntdär..
Har du provat att Skrika "AJ!!" när han biter? och ignorera honom dirkt efter? Sikta så nära hans ansikte. Då blir det mer påtagligt. när hanstannar till av skriket så ger du honom något o tugga på istälelt.
Maja, alla metoder passar inte alla hundägare/hundar.
Men det är ingen dum metod.
#13 Ingen dum metod?? Korkad skulle jag vilja säga. Korkad och helt onödig.
Tycker inte alls att det är korkat. ProCanis skriver ju tydligt att man inte ska hålla hårt så att det gör ont. Då är det ju bara ett sätt att få hunden att sluta och därmed har man en möjlighet att belöna att hunden inte biter.
Jag förstår att du Maja2 shejpar fram rätt beteende utan några som helst korrigeringar. Det är lovvärt, och superbra om man är duktig, men det är ingen metod för alla. Min fråga till dig är Ignorerar en annan hund/varg om den blir biten så att det gör ont? Belönar den när den bitande hunden slutar?
Jag har tästat att pipa högt som hunar gör när det gör ontt men det har inte hjälpt, vi föröker att gå undand honnom men ofta hugger han ju tag och man måste bråka sig låss elerl bråka med honnom då han tar tag i kläder biter på möbler eller tar skräp i munne utomhus.
Vi har även tästat att hålla i och att få honnom att varva ner genom att lugnt men bestämt få honom att ligga ner bredvid oss. funar ibland men inte när han är ett yrväder.
Det är för övrigt en vit herdehundsvalp och den har bitit sen första veckan.
#15 Förstår du att jag shejpar fram rätt beteende utan några som helst korrigeringar? Hur förstår du det? Det har jag aldrig sagt, men däremot säger jag att jag tror inte att hunden lär sig ett smack av att man håller fast underkäken tills den slutar streta mot. Tror du att hundar/vargar gör så mot varandra? Skriker hundar/vargar nära varandras ansikte i avsikt att avleda?
Har jag någonsin sagt att jag belönar när den bitande hunden slutar?
#15 om jag ska fortsätta besvara ditt resonemang om hundar/vargar så skulle jag vilja fråga dig om en tik någonsin skulle bete sig så mot sin 3 månaders valp? En tik är något av det mest tålmodiga man kan se, en tik har oändligt med tålamod, och korrigerar INTE sina valpar med bett eller obehag i första taget. HOn stiger upp och går därifrån. Ignorerar helt enkelt.
Maja, Man kan ju inte igonrera när en valp porrar in sina sylvassa tänder i ens skin :-) man blir ju irriterad till slut..det hjälper inte alltid att ignorera.. ch tydligen har han ju provat det.
verkar ju som att han för övrigt har testat andra saker också, så dethär med o hålla i käken eller pipa verkar inte vara något han har gjort "i första taget".
Maja, hur skulle du gjort då? vad har du för tips?
dragonstar, om du frågar andra chäferägare så säger nog dom flesta att dom haft liknande problem. och vit hedehund är ju typ chäfer(rätta mig om någon tycker jag har fel).
Och chäfer är ju såna, busiga och bitiga och brokiga och vilda fram tills tidigast 2-3år ålder.(Om man nu inte har börjat tränat bort massa såna grejjer vid en väldigt tidig ålder).
Dom ska ju vara lite såna, envisa och tuffa :-)
Har du prvat att stänga ut honom ifrån dig om han börjar bita eller sånt. alltså, tillexempel att du kr ner honom från soffan om han ligger bredvid dig i soffan och försöker bita på dig då putter du ner honom. så talar du om fr honom att gå o lägga sig ch visar var han ska ligga, så sätter du dig o tittar på Tv eller va du gr i soffan, efter en stund kan du be honom komma till soffan igen eller om han kommer själv så låter du honom komma upp, men DU måste tillåta honom, han får inte ta eget initsiativ o gå upp.
Så gr du samma sak igen om han försöker bita på dig igen, snabbt ner från soffan. fr tydligen gillar han o vara nära dig
så då blir det hemskt trist o vara ifrån dig och då kan det hända att han fattar vinken, att, biter jag så blir jag bortkörd. :-)
Ha nfår från början inte var på möblenra men det har ha nbörjat med för ett tag sedan, varje gång vi komerm nära biter han elelr så hoppar han upp och biter att putta undan funkar inte alls han blir snarare eggad av det. eda vi lyckats med är att gå undan.
Detta problem uppkommer oxå när man sätter på honnom koppel elelrnär han kissat inen och ma nska torka upp. ehmma hoss mig kan jag stänga in honnom i ett anant rum under tiden men jag spenderar mycket tid joss min mamam och där går det inte.
Låter som att han får sin vilja igenom, eftersom du går undan när han biter.
Låter som en sak som kan bli lite farligt med tiden. jag vet inte fr jag är ju inte där men det låter så i allafall.
Det jag reagerar på är att du har testat varenda metod som du får som förslag, och din valp är endast tre månader. Det kan ta tid att lära valpen att den inte ska bitas. Välj en metod som du tror på och håll dig till den.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Gå till brukshundsklubben! :-) Jag trr felet här ligger i att vi inte kan se varken ägare eller hund och därför inte lyckats hjälpa. Därför är det bäst att få kontakt med en person irl.
(Men var aktsam och köp inte allt, för att när dom egentligen ska vara prepresentativa, duktiga och pålitliga snarare ger så dåliga o taskiga tips på hur man kan lösa sånthär, att det är pinsamt. med tanke på att dom ska vara förebilder och kunniga inom allt vad det vad gäller senaste inom hunddressyr och hundproblemslösningar.)
#15 "Ignorerar en annan hund/varg om den blir biten så att det gör ont? Belönar den när den bitande hunden slutar?"
Att bli biten är ju en sak, och där bör man rädda sitt eget skinn i första hand. Dock finns det inget som säger att vi kan lära just denna individ något när den biter oss - till skillnad mot hundar/vargar så saknar vi stora delar av deras kroppsspråk och det är därför det kan bli så otroligt fel när vi försöker använda delar av det. Budskapet går sällan fram och kan ge motsatt effekt.
När man blir biten anser jag att man räddar sitt eget skinn - bänd upp käkarna så ingen blir skadad. Att däremot försöka lära hunden något i det ögonblicket gör oftast att man går på nit. Om vi belönar eller bestraffar avgör ju hunden och inte vi. Att hålla fast underkäken kan mycket väl belöna hunden!
Och självklart belönas den bitande hunden när den slutar! Med ett försvunnet obehag 
Ja vi hoppas på att valpkurserna drar igång snart så att jag kan få träna honnom där lite. Då blri det ju mer social träning oxå.
Kan ju lägga till att han specilet på mig "humpar" alltså hanhundsbetetnde. vanligt för valpar men endå rätt jobbigt då han lyssnar mycket mer på Husse som inte alltid är hemma.

Valpar som juckar gör det inte av sexuella anledningar, inte heller för att "trycka ner i rang" utan näsyan alltid är det en överslagshandling för att de är övertrötta och stressade.
Korrigera inte, utan putta bara lugn ner honom och försök få honom att tänka på något annat.
En bra avslappningsövning är att sitta rycksäck med valpen och lugna ner honom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min valp biter en hel del i händerna. Jag har dock varit lite slapp med att avleda det då han nästan nyss fått tänder så de känns (han är vääääldigt sen i tandväxandet och har inte ens bytt tänder) Han jagar gärna händerna, men när han biter brukar jag bara hejda leken och sitta stilla.. ett "nej" fungerar faktiskt ganska bra och han slutar bita och börjar slicka istället
Men jag förstår att det är lite annorlunda då jag har en liten hund och ingen stor voffsing.
Hoppas det löser sig för dig!!
Alltså detdär låter inte som en överlsgahandling, låter med som en valp sm testar dig på alla möjliga vis genom o bita på dig och jucka på dig och inte lyssna. Det måste man markera på något sätt att det inte är okej. Och det är bara du själv som kan komma fram till vad du kan göra, och hur du kan göra i förhållande till hur din hund reagerar.

Valpar vill inte ta över, de testar inte rang (jag tillhör dem som tror sånt är hittepå, för i naturliga miljöer existerar det inte i hundfamiljerna).
Testosteronhalterna ökar vid 12-16 v, och då kan valpen snarare testa vad den kommer undan med hos olika individer än att testa rang. Snabbt vet de vilka de kan leka hårdhänt (=ofta roligare för valpen) och vilka som blir sura eller ledsna av det. De vet vilka de kan tigga godis eller bus av och på vilka vis de ska uppträda för att lura oss till vad de vill.
Läs hunden, räkna ut vad den vill och ge det när den uppför sig som du vill, och ignorera eller gå från den annars.
En valp på 3-4 mån är inte könsmogen, så det är inget sexuellt alls i att jucka så tidigt.
MVH Elin
JA jag vet inte, Blödde igår igen efter att jag höll i honnom för han vart översprallig hemam hoss min mamam nrä vi skulel äta. Jag har stora blåmärken efter honnom med.
Säger bara detta för att förtydlgia att vaddet en beror på så är det inte ett litet valpnagg uttan riktiga tuggande hugg.

Det låter som att du kanske borde försöka hitta en privat tränare som är duktig. Då kan ni få hjälp att med muka metoder lösa detta innan det blir fel i relationen mellan er på allvar.
Var bor ni?
MVH Elin
Att ha rena "ledarskapsövningar" är 90-tal! Nu vet man mer och blir någon att se upp till genom att man tar initiativ till roliga övningar och aktiviteter. På köpet får du en hund som har jobbat mentalt och därmed inte har behov att att få ut sin energi genom att t ex bitas.
Jag håller med Vattnadal om att träffar med en bra tränare vore väl investerad tid och pengar för er del.
Ja kanske ska förtydliga att med ledarskapsövninge menade jag att få hunden att se upp till mig som den man sak följa och lyssna på och alltså inte mita sönder.
Vill absolut inte använda de grymma tillvägagångsätt som jag läst att man tidigare använde.
Det trodde jag inte att du menade heller! Snarare något mellanting. Jag ville bara trycka på att det är genom att vara en "rolig vän" som man blir någon att se upp till i hundvärlden!

Jag tycker att böckerna "kontaktkontraktet" och "från uppmärksam valp till tjänsvillig hund"ger många bra tips om hur man blir den där roliga resursen för sin hund, någon som valpen hunden väljer att vara nära och lyssna på. Ett tips, kanske finns det på ditt bibliotek
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Vattnadal nejnej Det har inte så mycket med rang o göra, en valp förstår att vi människor har en högre rang redan. Ungefär som att barn vet att vi vuxna har högre rang. det är inget man går o tänker på utan, det är något som ligger i ens undermedvetna tror jag.
Det handlar däremot om respekt dethär med hur man kan bete sig mot olika indiider/personer.. respekt och gränssättning liksom..

#39 Precis, respekt och gränser. Ser man sig som förälder/lärare till sin hund och slutar fundera över rang, kan man få en underbar relation till sin hund.
Vill man vara en resurs för sin hund, ser man till att vara rolig, initiativrik, lugn, trygg och trevlig att vara med. Märker valpen att det lönar sig att hålla sig i närheten och att uppföra sig på ett visst sätt, så gör den det.
Var noga med att alltid hälsa på främmande människor och hundar först. Släpp bara fram snälla och trevliga varelser till din valp.
Beröm valpen när den uppför sig trevligt.
Lär den att sitta och vänta på maten (inte som ledarskapsövning, utan för att det är praktiskt). Passa på att då den äter kasta åt den något godare, så att den ser dig som en resurs istället för ett hot. Samma sak när den tuggar på ett ben. Börja kanske med att hålla när valpen tuggar, så att du visar att du är nyttig. Sen när du släpper och låter den tugga själv, gå förbi och släpp några korvbitar.
Bjud upp till lek, med lämpliga leksaker. Avsluta leken när ni har riktigt roligt och försök få valpen att varva ner. Börja sen leka igen. Leker valpen för hårdhänt kan man sluta leka, ev pipa förtst för att tala om att det gör ont.
Passa på att kasta ut en näve gott godis när ni är ute, utan att valpen ser det. Ropa glatt till när du "hittar" dem, och bjud in valpen att dela gottorna med dig.
Hitta godisträd (träd och buskar du preparerat med korvbitar ed) och dela åter med valpen. Då visar du hur duktig du är på att hitta saker, samt att den får vara med oc dela om den håller sig nära.
MVH Elin
hur går det för er? :)