Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6206 ggr
[Moollan]
0

Börjat bajsa inne!

Hejsan!

Det har gått jättebra med rumsrenheten fram tills för några dagar sen. Mind är 9 veckor nu. Klart att det händer en o annan olycka inne, det räknar jag med.
Men hon har börjat bajsa inne. Jag ser på henne när hon snurrar runt o är jättenödig, då tar jag ut henne direkt. Går ute en stund..väntar..hon vill bara busa.. hon är inte nödig längre. Sen hinner jag bara komma in, sätta mig ner o sen är hon igång o snurrar igen. Jag tar ut henne, hon bajsar inte, vi går in igen o så snurrar hon igen o så håller det på! tillslut hamnar bajshögen inne!
Ja, jag har varit ute med henne JÄTTELÄNGE för o se om de inte ska komma snart, men de gör de inte. Hon väntar tills vi kommer in igen.

Varför? Hur ska jag lära henne göra det ute igen?
Hon får alltid massa beröm när hon gör det ute och jag ignorerar henne när hon gör det inne.

Tangotime
0

Men hon är ju bara 9 veckor. Stressa inte! Jag tycker du ska ha lite tålamod och fortsätta göra som du gör nu. Ta ut henne när du ser att det är på gång. Vill hon leka så ignorera henne totalt. Bry dig inte om henne alls. Skulle hon sätta sig och bajsa ute så vänta med att berömma tills hon är helt klar. Men överdriv inte hystriskt utan beröm lite lugnt och ge henne något gott.

Alternativt att du när du kommer in och hon inte har bajsat så kan du sätta henne i en hage med tidningspapper på golvet. Bajsar hon där så tar du tidningen och lägger ut den tills nästa gång hon verkar behöva bajsa. Då sätter du henne på samma tidning igen, fast ute denna gången.

Men som sagt, är hon bara 9veckor så måste du ha lite tålamod.

[Moollan]
0

Jo absolut har jag tålamod, tänkte bara höra vad man kan göra för jag vill inte de ska fortsätta så i all evighet. Tycker det är konstigt att det gick så bra i början bara o sen slog om helt på en natt.

Ska testa tidningen

annzoo
0

haha ops fel…läste katt..är nog trött

Tangotime
0

#2 Men du har väl bara haft henne i en vecka?

SaraC
0

Antar att du även tar ut henne efter mat, lek och sömn och inte bara när du ser att hon är nödig. Se till att du som #1 säger är supertråkig när ni är ute för att hon ska göra ifrån sig. En del valpar kan tycka att det är läskigt alternativt för spännande för att göra sina behov på nya platser, så gå gärna till samma ställe varje gång och se till att det är ett lugnt ställe där det inte finns en massa spännande att titta på/göra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Moollan]
0

Jo jag har haft henne en vecka. Första dagarna gic k de galant, sen tvärt stopp utan anledning. Därför jag undrar.
Jag står o ser lika tråkig ut som lyktstolpen brevid. Jag säger inget, tittar inte, bara står o väntar.
Jag tar ut henne flera ggr om dagen, när hon käkat, sovit, busat, och ibland där mitt emellan också.
Men när hon snurrar är de ju ett tecken på att det är påväg ut!

Tangotime
0

#6 Snurrar hon alltid innan hon faktiskt bajsar? Annars kan ju snurrandet vara på grund av något annat.

Men som sagt tidigare. Låt det ta tid. Dom första dagarna kan du haft tur. Det kan gå lite upp och ner utan att det behöver betyda något.

silo
0

Men ignorerar du henne om hon gör det inne?

Du har ju bara haft henne i en vecka, så man får ha tålamod :) Men fortsätter hon och slutar aldrig så får du väl "skälla" på henne, om man säger så. Eller ja, säga "Nej! Så gör man inte!" Att du liksom blir "arg".

Tangotime
0

#8 Fast inte på en valp väl? Jag hade aldrig skällt på en valp som kissat inne.

TS vad är det för ras? Små raser kan vara lite knepiga att få rumsrena så låt det ta TID.

silo
0

#8, nej inte på en valp? Jag sa om det fortsätter tills den blir stor. Jag har själv hund, varför skulle man skälla på en valp?

[Moollan]
0

Hon snurrar även när hon gör det ute, så det är henne "grej" innan hon skiter. Luktar intensivt runt i en liten ring innan hon sätter sig.

Skulle ALDIRG få för mig o skälla på henne för att hon görr det inne, inga sådana tips tack.
När det händer inne ignorerar jag henne helt.

Det är en Shetland Sheepdog.

Tangotime
0

#10 Du skrev att hon ska skälla på den om den aldrig slutar göra sina behov inne. Detta kan tolkas precis hur som helst så du får nog vara tydligare om man ska tolka det vid en viss ålder. Jag tycker inte man skäller på en vuxen hund som inte lärt sig heller.

silo
0

#12, nehe, du förstår inte hur jag menar då. Ja, men då kan ju du låta din hund bajsa inne. Jag sa aldrig att du ska SKRIKA på den, utan typ säga till, : Nej, så gör man inte. Om din hund är ute, tar du inte ens tag i kopplet om den skäller på en hund och säger nej? Jaja, jag orkar inte hålla på med detta mer. Varje gång man skriver nått så ska alla andra börja göra en stor sak av det.

[Moollan]
0

Tycker inte det är riktigt samma sak så hunden kan rå för att den skäller men kan inte hjälpa att nöden har sin lag

silo
0

#14 Man gör ju ut med hunden. Så den får rasta av sig. Alltså jag skulle aldrig skrivit här, det blir bara tjafs. Och jag blev medlem för 2 dagar sen.

[Moollan]
0

Självklart går man ut med hunden… ? Fattar inte.
Det blir inte tjafs för att man har olika åsikter? Stå på dej lite! Alla har rätt att säga vad dom tycker, man ska inte deppa ihop för att inte alla håller med.

[Liiillap]
0

Har en valp själv som blir 11 veckor nu på lördag :P.. och det har hänt dom gångerna när man faktist hinner bara kliva innan för dörren så skiter hon.. men det är ju olycker man får räkna med :).. Hon är jätte duktig i kanske två dagar sen så blir det olycker en dag sen är det bra igen :)… såg att någon skrev att man skulle berömma hunden när den var klar..vad jag har hört så ska man alltid berömma när just hunden gör något och inte efter :P

Tangotime
0

#17 Vitsen med att vänta med berömet tills hunden är klar är att man inte riskerar att "avbryta" den. Många små valpar blir ju lite tokiga när man glatt berömmer dom och ska dom då precis sätta sig och bajsa är det lätt att dom blir så distraherade att dom glömmer bort vad det var dom höll på med.

Annars är det helt rätt, att man ska berömma när hunden gör det rätta och inte efter! Skrattande

[Liiillap]
0

#18 Okej då hänger jag med .. men när jag hoppar och berömmer min valp.. så kollar hon bara på mig och funderar vad jag håller på med x'D får lite underhållning så att säga medans hon gör det hon ska göra x'D

Tangotime
0

Men då kan du ju berömma din valp när hon sätter sig utan att du avbryter henne Skrattande

SaraC
0

Har en kompis hund här när hon jobbar, och när han var valp skötte han sig jättefint hemma men när han kom hit bajsade han och ibland kissade inne. Han vägrade bajsa ute och ibland även att kissa. Jag började ta ut honom på gården en gång i halvtimmen och spärrade av lite här hemma så att jag hela tiden såg honom utifall han visade tecken på att vara på väg att göra ifrån sig. När jag tog ut honom för att han skulle rastas gick vi alltid ut på gården och jag satte mig ned och lät honom springa runt helt utan min iblandning tills han gjort något. Det tog säkert någon vecka, men tillslut funkade det och gick lika bra här som när han var hemma.

ProCanis
0

Man kan ju faktiskt visa sitt missnöje på olika sätt. och det är väl lite vad som passar en själv. Tycker man kan nästan ta valp på bar gärning när den bajsar också och gå fram och lyfta upp hunden samtidigt som man säger "nämen..! så gör man väl inte!" Så rusar man ut samtidgt,  Med kissandet beror det ju på, vissa valpar börjar ju markera tidiigt, där tycker jag iaf att man kan ta hund på bar gärning och fya lite för att sen ta med hunden ut.(inte fya om den rent av bara kissar dock) Och då behöver man ju inte gå någonstans egentligen gräset precis utanför är bäst, tråkigast liksom men det är ju rätt trist och stå där själv också. Man kan gå  på en liten promenad runt kvarteret medan man väntar på bajs-action. Så kan man ju gå där andra hundar i området brukar bajsa och kissa. Det allmänna kissobajs-stråket :-)
Så kan man prata lite med positiva ord medan hunden producerar sina stinkande korvar. "Ja men så bra, nu ar du duktig ju. Så fina korvar voffsingen formar näen oj där kom en som inte var så fin, men det gr inget " tillexempel, bara man inte pratar med väldigt ljus röst och för mycket entusiasm för då kanske valpen abortar The mission mitt i, och det vore väl tråkigt :-)

ProCanis
0

(men det är lite olika beroende på vad man har för hund och sånt också förstås)

frippen
0

När hon väl bajsar ute får du väll ge henne beröm Glad

SaraC
0

Jag lyfter alltid upp valpar som gör ifrån sig inne och lyfter ut dem. Skälla på dem eller ens kommentera vad de gjort skulle jag dock aldrig göra. Varför? Tja, av samma anledning som att jag inte skulle säga något åt ett litet barn som gjort på sig i blöjan eller på annat ställe än på toaletten - de förstår inte, kan inte kontrollera sin blåsa och gör det inte med flit. Det spelar ingen roll vad du säger till en valp, den kan inte rå för det förrän den lärt sig att kontrollera blåsan, precis som ett litet barn. Nej, visa och beröm vad som är rätt istället för att försöka kommentera vad som är "fel".

ProCanis
0

Ja det får stå för dig men valpar och barn är inte samma sak, barn är människor och valpar är hundar..
Vissa människor tar detta med fyande som att det är samma sak som att man tar livet av hunden :P

men det kanske räcker o plocka upp hunden just när den står och bajsar mitt på vardagsrummet och bär ut, själva det blir ju en jobbig upplevelse eftersom valp gärna vill bajsa klart :-) Särskillt om Lite bajs sitter kvar :-) Det lär ju vara en jobbig upplevelse även för en hund, och då är ju fyande mest bara överflödigt :-D

silo
0

Ja, men jag har aldrig sagt att man ska skälla på en valp ju. Och jag ber er sluta kommentera det!

Jag har själv hund, och händer det att det råkar bajsa inne så händer det. Vad ska man göra åt det? Nej, inget, det är en liten valp och kan inte kontrollera det.

Men om det är en vuxen hund så kan man ju säga Nej liksom.

silo
0

Och alla som skrivit till mig att man inte ska skälla på en valp här har missförstått allt jag skrivit. Tycker det är riktigt dålig att upprepa det om jag har sagt att det var INTE så jag menade , och att man INTE skäller på valpar. Så kan ni sluta? tack.

[Liiillap]
0

Silo# Men om en hund bajsar inne stor som liten. ung eller vuxen eller gammal.. och förutom att den inte  är sjuk eller liknande .. så kan man väl ändå inte skälla på hunden.. dom flesta kan iaf inte springa in och ut hur som helst och visa hundar kanske har svårt att visa när den vill ut är väl ens ansvar som ägare att hålla koll när hunden behöver komma ut. För hundar kan ju inte prata och dom kan inte hålla sig hur länge som helst

det jag vill komma fram till att hunden inte rår för det så vidare den inte är sjuk eller något liknande. är ens ansvar som ägare att gå ut med hunden när den behöver det..

ProCanis
0

Ingen har sagt att man ska skälla på hunden..

silo
0

"29 Nej men om man går ut med den, men varje gång man kommit in så bajsar den , det är ju fel? jag sa aldrig JAAA SKÄLL UT DEN utan man kan säga nej, men kanske inte på ett så elakt sätt. Asså sluta prata om det, du fattar ändå inte vad Jag menar, du fattar inte så sluta, tackar!

[Liiillap]
0

#31 men om man säger ett snällt nej så är det väl likadant som att berömma den.. eftersom hundar lyssnar på vilken ton du använder och om man ska säga ett snällt nej.. är ju lika som att säga ett snällt nej..

[Liiillap]
0

#31 men om man säger ett snällt nej så är det väl likadant som att berömma den.. eftersom hundar lyssnar på vilken ton du använder och om man ska säga ett snällt nej.. är ju lika som att säga ett snällt nej..

silo
0

#33 nej, det är inte så jag menar KAN NI LÄGGA AV !!!! ?

ProCanis
0

hahaha stackars silo

silo
0

#35 Hehe, jag ber bara alla lägga av :p men måste man säga det flera gånger blir det jobbigt :)