Hur många?
Hur många av er har tävlat i lydnad under sin livs tid? När var det och hur gick det?
**MVH Cerrolyn
Inte jag, gick bara bruks och lärde mig vardagslydnad :)

Jag har inte heller tävlat i lydnad tyvärr. men hoppas fler kommer in här som har det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Inte jag. Ändå har vi haft många hundar.
Aktiviteter har de fått utan Brukshundsklubben.
Jag har för en del år sedan 1-2-3…det gick jättebra, men den hunden jag hade då tröttnade på det och även jag så det blev svampsök i egen regi, och efter det agilityn, och den tröttnar man aldrig på :-))).
Kanske ska svara själv också.
Jag har bara tävlat med Ceasar och har LPI & LPII i maj (hoppas jag) tänkte jag debutera i klass III (om vi hinner få in rutan, vittringen & frärren tills dess)
Lena - tråkigt att höra att hunden tröttnade :(
**MVH Cerrolyn

Jag skulle vilja testa Lydnad någon gång med min bångstyriga Ludde <3 Men vi sattsar nog mer på agilityn :P
Och så får vi se hur det går :D
5; jamen det var så länge sedan och inte med den jag har nu för han älskar allt vad lydnad heter :-)), men jag är idag glad över att King (som han hette) tröttnade, för något roligare än agility finns inte fanns inte en chans att han tröttnade på det, men idag har jag inte den ryggen så jag kan tävla sådant, så då får man använda sunt förnuft och skogen till det ;-).
Ellinor, eftersom jag tränat och tävlat agiliy så vet jag att det krävs en riktigt bra grundlydnad innan man sätter igång med det,ett litet tips bara
.
Har aldrig gjort, men jag skulle vilja. Tyvärr går det bort pga tandvisningen. Så vi satsar på agility nu för tillfället istället. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tandvisningen??
Jaa.. Det ingår tandvisning i lydnaden. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
hmm förstår inte heller, ska hunden visa sina tänder?!
Kan det vara så att på tävlingarna så är det veterinäsbesiktningar precis som till en utställning, och då brukar dom vilja titta på tänderna också, är det så Alex?
Nej, men i alla fall i klass I lydnaden så ska domaren titta på hundens tänder. Har ingenting med hur tänderna ser ut att göra, utan det är tillgängligheten. Så det är bara ett snabbt "lyfta upp läpparna", men troligtvis inget som Mexx skulle klara..:/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
aha ok.. nä mexx va väl lite osäker, så d skulle kanske inte funka så bra då?
Va bra då vet jag det till nästa gång, du lär tänka på att jag är född på stenåldern :)
Jo precis.. En främmande människa som ska komma och kika i munnen är ingen hit..;) Så lydnadstävling och utställning har vi lagt på is. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Och det är det enda momentet som man inte kan hoppa över.
**MVH Cerrolyn

#17 Fast i appellen finns det inte tandvisning, så där slipper man det. Och när man är uppflyttad lägre appell så får man tävla lydnads 2:an. Om inte reglerna är ändrade. Men det finns sätt att komma runt tandvisningen.