Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7151 ggr
[jejjas]
0

Hemma gjor hund mat

Är det någon som vet hur man gör hemma gjord hund mat? har nu prövat det mesta med sannie och inget passar damen efter en dag. ena dagen går det bra att äta en mat andra dagen inte vet snart inte va vi ska göra

AnneN
0

Är det barf du menar då eller? Finns en artikel om barf här

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chrissan
0

Har du provat att blanda i lite gott, t ex kött eller lever? Rör ihop ordentligt, gärna med händerna. Vill han ändå inte ha så låtsas äta lite själv. Variera inblandningen, det verkar som Sannie ledsnar på att äte samma mat jämt.

Eftersom jag hade hund på den tiden när det inte fanns så mycket färdigt foder har jag stått och lagat hundmat i många år. Det gick bra men är en del jobb. Man kokar billigt kött och/eller inälvsmat (fisk om hunden äter det), blandar med en kolhydratkälla som t ex ris (gärna råris), spannmål (sädesslag i princip, kokt bulgur t ex), potatis. Tillsätter gärna lite grönsaker, man kan ha vetegroddar i också. Sedan måste man ha koll på att man varierar kosten samt att den innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det kan man ha genom att tillsätta olika fodertillsatser som finns på djuraffärer. Men det är bra att läsa på lite om hur mycket man ska ge (för mycket av vissa ämnen är inte bra). Jag vet inte om det finns någon bok om hundnäring. Det enda hunden egentligen inte behöver jämfört med människa är c-vitamin. Är hunden valp eller unghund är det svårare, hundar växer så fort att det är viktigt med rätt näring. Om man ger "mjuk" mat som man gjort själv är det extra viktigt att borsta hundens tänder och hålla koll på tandsten.

sazzimemme
0

NEJ! haha du får absolut inte börja blanda i massa godsaker, ge det gamla vanliga torrfodret, ge maten äter hon inte inom 15 min tar du bort maten och ger nytt frächt torrfoder igen fortsätt så, tillslut blir hon hungrig o då äter hon jag lovar! har jon svältigt i ca 3 dagar utan att äta något bör du uppsöka en veterinär hundar tröttnar inte på mat men om du blandar i godsaker varje gång hunden matvägrar så lär den sig att för varje gång den matvägrar får den godare mat närta gång o så vill man ju inte ha det!!! hundar har inga problem att svälta några dagar det är därför många hundar bara äter o äter tills dom e totalt proppmätta man vet ju inte när man får mat nästa gång ;)  följ mina råd o se om det funkar mejla järna o berätta hur det går!

om du fortfarande vill göra hemmalagad mat så kan du göra följande:

blanda ex: ris, bitar av grytkött lite kokta grönsaker ev:ngn matsked olivolja … tro det eller ej men många hundar äter hellre ex: äpplen elr morötter ist för lever godis mm äpplen o blåbär med mera är perfekt att blanda i bater lycka till!

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har kommit på att hon är en periodare vad det gäller ätandet :) hon är nu ca 15 månader å vissa dagar äter hon maten pressis som hon ska och andra dagar bara hon kollar på den och går därifrån. den kan stå hella dagen utan att hon rör den överhuvd taget, men går katten ditt och luktar då går de i en väldig fart och då äter hon bara för att inte katten ska få maten Flört för det går inte… Oliv olja har dom prövat och hon äter om den är på lika så om man blandar i en burk med ärtor och morötter för det älskar hon all frukt och grönt går ner =) om hin tex inte äter och spyr bara för att hon har tom mage så ska det vara en halv banan i små bittar för  det är gott =) så visst hon har blivit bättre på att äta men ändå väger hon ca 30 kg och är inte mager =)

EmmaVarg
0

Min mamma brukar ibland koka ris och blanda det med kokta kyckling/kött bitar eller ris med köttbullar som är delade  :p det brukar min ena hund älska, medans den andra föredrar hundmat haha ^^

mariapia
0

min boxer åt dåligt och jag tog up maten efter typ 15 min om hon inte ville ha och jag gav bara torrfodret.tillslut så åt hon och nu är det inga problem.tror att det är normalt att de vilar från mat ibland eller äter mindre i perioder.vi människor  tar nog på oss och bekymrar oss nog lite i onödan.sålänge de är fin i hullet är det nog inga problem.skulle de gå ner i vikt så bör man nog gå till vetrinär och kolla upp det.lycka till med voffsingen.

[oboybabe]
0

det finns en bok som heter God mat till din hund av Donna Twichell Roberts som har över 50 recept på god mat till din hund =)