Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 863 ggr
Malin-A
0

färg??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ser hundar färg? vad vet du och vad har du för erfarenhet av det?? själv så vet jag inte säkert endel säger att dom ser färg o endel inte endel säger att dom bara ser vissa färger, så man blir lite förvirrad..

men när lusse va liten så fick han ett rött hjärta ytav mig, en ganska stor kudde, o han älskade den värkligen, men när han blev större så blev han också starkare i käften och jag ville inte att hjärtat skulle gå sönder så jag la undan den, nån vecka efter att inte haft kudden så hörde jag honom stå och gnälla o skrapa me tassarna i golvet, när jag kom fram, såg jag att det låg en röd handduk ihopknövlad i en back som stog på golvet, o när jag vecklade ut handduken så slutade han o gnälla o gick därifrån, han trodde säkert att det var den röda hjärtekudden, antingen såg han att det va nått rött o trodde att det va hjärtekudden eller så såg det bara så ut på formen..

Lotta
0

Jag vet faktiskt inte men jag tror då inte det. Förr har dom ju alltid sagt att dom ser typ svart -vitt. Men jag ger mig den på att dom kommit fram till nått annat nu ;)

men gud så söt han var med sin kudde, vill ha :)

Malin-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja han va helt underbar som valp, så himla söt.. ja nu me iof, =)

Lotta
0

Det är väl tur att man inte åker och tittar på valpar så ofta, för då skulle jag sitta här med lägenheten full i hundar :)

Han ser ut som han funderar vad du sysslar med….vilken lurvtuss. Ge på han en puss från mig Kyss

Alex
0

Jag tror de ser färger. Inte superbra, och eventuellt inte alla, men lite. :)

Som ni vet så har vi ju tappar och stavar i ögat, tapparna ger mörkerseende och stavarna färgseende. Vi har ju inget vidare mörkerseende, men ser fäger extremt bra, alltså har vi mer stavar än tappar. Katter ser ju extremt bra i mörker och har alltså fler tappar, och väldigt lite stavar, vilket gör att de ser färger extremt dåligt. Hundar ser ju bättre än vi i mörker, men sämre än katter, så de borde ju ligga nånstans däremellan..;)

Alltså tror jag att de ser färger, men inte lika bra som vi. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Real
0

vad jag har förstått så ser dom inte just färgerna men olika nyanser av mörkt och ljust.. eller alltså.. vi ser super rött, men dom kanske ser mörk mörk grå? eller också så är det så att dom ser ljus ljus röd.. hahah! usch! de där vart inte riktigt bra.. men ja vet iaf att dom inte bara ser svart/vit.. mer än så ser dom..

kerstinjoh
0

Bra Alex!

Du hade gått i skolan i alla fall!!Förvånad

kerstinjoh
0

Bra Alex!

Du hade gått i skolan i alla fall!!Förvånad

Maja
0

Frågade detta på valpkursen och de sa "Hundar ser i färg, men de kan inte skilja så bra på olika färger.. Blått ser de nästan inte alls, men rött (?) ser de.." :D

Alex
0

Kerstin, det finns internet..;)

Och det där var jag tvungen att ta reda på efter att jag haft en diskussion med en lärare om katter såg färger eller inte.. Jag hävdade att katter såg i svartvitt eller näst intill, han trodde inte ett dugg på mig.. Gissa vem som var tyst efteråt? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Det är bra när elever rättar lärare….stjärna till dig Alex!

Alex
0

Haha tack tack. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

En liten guldstjärna från mig också.

Tänk vad vi fick slita förr när det inte fanns något internet. Antagligen därför vi har blivit så intelligenta.

Lotta
0

Helt klart Kerstin…vi fick lära oss den hårda vägen ;)

Alex
0

Tss. Men då slapp ni jobbet med att analysera källorna och gissa sig till vad som var trovärdigt och inte. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zebben
0

Jag har fått lära mig att hundar kan se färger. Dock inte lika bra som oss, men färger ser de. Sen har de en större gråskala än vad vi människor har.

Människan har 3 tappar i ögonen, som ser grönt, rött, & blått.
Sen har vi också stavar i ögat, de reglerar ljusinsläpp och ger oss möjlighet att se en mängd olika nyanser.

Hundar däremot har endast 2 tappar i sina ögon, de ser i huvudsak Grönt o blått.. (saknar den röda tappen)
Däremot så betyder det inte att de inte kan se rött. utan att de kan se nyanser av rött (även gult o orange) bara inte i samma utsträckning som oss människor..

Hunden har även svårt att urskilja detaljer i en miljö. Men de ser rörelser mycket mycket bra även på långa avstånd.

Lotta
0

Det var lärorikt..kul att lära sig nått nytt. =)