ni med vinthundar
ni med vinthundar, vart släpper ni dom så att dom kan rusa av sig ordentligt.

Jelisej får springa i en häst/fårhage med fårnät och högre tråd för hästarna. Han kan inte springa fritt eftersom han på vinthundars vis sätter bommull i öronen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#1 Han kan inte springa fritt eftersom han på vinthundars vis sätter bommull i öronen. Har aldrig hört det förut? :S
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#2 Hon menar att han inte lyssnar på inkallning, om jag förstår rätt? 
#3 okej tack! :) - om det är nu så! :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Nu är Basenjis inte räknade som vinthundar, men Åh så lika i alla fall! Så jag hoppas det är ok om jag svarar också.
Jag har haft turen att hamna på ett ställe där det finns en hundrasthage att släppa hunden i. Så där springer min pojk av sig!
När vi var i Sthlm fanns där MASSOR av såna hundrasthagar! På Sthlms mer grönare områden då skulle jag tro ;D
tack för alla alla svar, det var ju ett jättekul sätt att förklara på, o höra att han sätter bomull i öronen , det låter presic som benji , he he

Naturligtvis var detta en tydlig (enlikt mig) metafor för att inte lyssna, slå dövörat till, få knäck i lurarna, tappa hörselapparaten jaja..Vinthundar är kända för att vara dåliga på inkallning.
#6 Borzoi lär vara en svåraste rasen, så det förvånar mig inte att du anade vad jag menade :P Haha Vi har fantastisk hundar!
Med Vänliga hälsningar
känner en uppfödare av rasen.. fast hennes hundar får springa i hennes trädgård då den är tillräckligt stor, dock tror grannar och förbipasserande att det är farliga hundar pga av det höga staketet, haha :P
#8 glömde skriva att rasen är saluki :P
Jag släpper mina salukidamer i rastgårdar (finns gott om sådana här), eller i sandtag och fårhagar som inte används. Har även släppt dem i ridhus och på små öar.
"Gammeldamen" kan jag ha lös lite var som helst, så bara det inte finns bilväg i närheten (och vi inte är på naturreservat eller vilt-täta områden) får hon vara lös. Hon kommer fint när jag ropar - om hon inte ser något hon vill jaga…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ridhus brukar vara super speciellt på vinten då det är så hårt och knöligt annars.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Apropå att det inte går att kalla in vinthundar
jag har 9 whippet just nu och här har bott whippet i 20 år
och sedan mitten av 90 talet har vi kört rundbane kapp
och våra hundar kommer på inkallning.
Och vad det gäller kapp hundarna kan jag bara svara för mig själv
här bor alla från dag ett till den sista.
Och hoppas att jag alltid kommer ha för månen att få ha mina hundar hela livet.
Hoppsan nu svarade jag på två trådar…..
läste vart tar dom vägen…. och svarade här
// Rebecka
#12J a mina greyhundar brukade oxå komma på inkallning. Men det är bättre underlag att släppa i ett ridhus tycker jag, för tassarnas skulle.
Har du någon "kändis" hund?
~ Anneli ~
Nä inte är de någon som är "kändis" 
men som "rundbane whippet" kan man säga att pappan till sista kullen har varit kändis när han var aktiv.
Sökövintin B-S Jonathan heter han, en underbart härlig hund.
// Rebecka
Då vi bor på en gård så är han (irl. varghund) ute så mycket han vill och har åtskilliga tusen m2 att springa på.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Åh så vacker ja :D
#16 Han är såå vacker! 
Riktigt mysig färg :) Helkroppsbild?

Jag vill se!!! Så ljuvlig!
Jag gillar att hon/han? är trefärgad, lite ovanligt kanske?
(Har lite dålig koll på borzoier.. :S
Hur gammal?
*nyfiken*
Hälsningar Anna med pälsklingar!

Oj vilken fin bild!
När fyller han sex? Dooly fyller sex den första feb. Tänkte om de fyllde relativt samtidigt? =)
Kallas färgen trefärgad, eller heter den något annat på borzoispråk?
Hälsningar Anna med pälsklingar!

Mina grannar har italienska vinthundar, och dem har lösa. Men har spårlina som de är kopplade i så det är lätt att få tag på dem igen. Fast lyssnar gör dem ju inte direkt 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Vilka härliga bilder på vinthundar, mysigt att få se. ;)

Jelisej är otroooooooooooooligt vacker.. Så långa fina ben :') Åh
#32 Åh så fin!
Är det mer jobb att få en vinthund att fungera med klockren inkallning än andra rasgrupper?
Har kikat lite på en whippet eller italienare, men det får vänta några år, om det nu blir en. Men dom är så himla läckra! 
Jag anser som så. Vinthundar har en större tendens till att bli distraherade av omgivningen, troligen pga deras jaktinstinkt och överlevnadsinstinkter, men det är absolut inte omöjligt - som du förstått ovan - och det är högst individuellt hur lättdistraherad hunden är. Min urhund är otroligt lättdistraherad men han KAN inkallningen. Sen om han väljer att lyssna eller ej är en annan sak. :)

Jag tror att, om man lägger ner mycket tid och energi på att lära hunden komma på inkallning som valp. Så är det större chans att den kommer när man kallar på den som vuxen :)
Men som #35 säger, det är ju ganska individuellt också…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#35 Ah, okej. Så det gäller i det fallet att vara envis och inte låta dom upptäcka det roliga med distraherande saker? 
Jag är nämligen sån som vill kunna gå med hunden lös ute i skogen, men hunden ska då också komma på inkallning.

#30 Wow vilken päls! Jättesnygg! Vad kommer din hund från för kennel?
#31 Tack :)
Med Vänliga hälsningar

#38 Tack. Hon kommer från Leicros. Är efter Zoja. Var kommer din kille från?

#39Jelisej kommer från Metelitsa, Oksana Englund. Jättetrevlig kennel och snygga hundar. Jelisej är tiptop, men har liiiite för lite päls för min smak :) Väldigt snygg hane för övrigt :) Pappa Rasvet och mamma Lhaghana Hassanhill.
Med Vänliga hälsningar
#14 Har sett en Jonathan som tävlade örebro/västerås.. Är det han?
Måste få visa en bild på min ena grey… Tyvärr har jag henne inte mera men hon är klart en av mina bästa hundar! Hon kommer alltid på inkallning (nästan)
~ Anneli ~

Kan bara svara för de Whippet som jag känner när det kommer till inkallning.En Whippet är inteligent och behöver få använda huvudet,och ett behov att få springa och sträcka ut=känna farten,sen har de en stark jaktinstinkt.Matte eller husse måste vara intressant och att det händer roliga saker runt dom.Vad är roligare haren eller du
.
Men dom lär sej fort inkallning,lär sej fort det mästa,men sen kan det vara mycket olika från individ till individ om de vill göra som husse och matte vill.

Mina föräldrar bor så de har ängar runt om sej så det har inte varit några svårigheter med att whipparna fått springa och sträcka ut.

Jag har haft kapplöpningsgreyhounds i 12 års tid. Turligt nog bor vi intill en kanonfin skog där jag har vissa ställen som dom får springa på….det är nästan alltid bara vi där.
Sen finns det en jättestor fårhage en bit bort som vi använder när inte fåren går där.
Mmm, och sen ett ridhus…..och banområdet när det inte
är tävling.
Så, mina lyckligt lottade hundar får springa av sig VARJE dag.
Jo, sen finns det ett flertal andra skogar som vi åker till…..
…och som på bilden; havet! När vi är på semester. 
#41 Oj vad lik hon är en Greyhound som finns på en kennel där jag jobbar lite då och då. Få man fråga vad hon heter? 
Min Whippet släpper jag i skogen och i el-ljusspåret. Fast han tar aldrig någonsin några stora rundor. Han har nog inte fattat att han är whippet för han går och nosar och travar lite lugnt i närheten av mig. Men får mina små killar spel så springer ju ville också, men det händer nästan enbart i trädgården.