Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 12931 ggr
sofialu
0

Valpfoder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var hos veterinären idag med lillen p.ga att han är för tunn och och vi trodde att det var någonting som var fel eftersom han inte kunde gå upp i vikt hur mycket mer mat han än fick. 
Just nu äter han Standardt orginal, men hon sa att jag skulle byta bort det till ett valpfoder för storväxta hundar. (han är en golden/flat, 4 månader)
Så min fråga är om någon vet ett valpfoder som är bra?

SamanthaJones
0

Jag skulle ge honom Royal Canin large breed puppy (finns hos veterinärer)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

sofialu
0

finns det bara hos veterinären eller går det att köpa någon annanstans?

amandadada
0

till vår valp som nu är 9 veckor och är en bordercollie/labrador har vi iams valp foder och det funkar bra :)

Katti
0

Titta efter mycket fett och protein!

[Liiillap]
0

#2 Rc finns iaf här även i visa zoo affärer ;)

SamanthaJones
0

#5 jo men just den sorten är RC vet exclusive och finns bara hos vet. Men det finns liknande ute i vanliga zoo handeln.

Vänligen

Sofia

[Liiillap]
0

Royal Canin large breed puppy har jag sätt i vanliga zoo affärer (tror jag) och det var det fodret det var tal om.. annars finns det ju liknande som RC Large/giant puppy :P

[Liiillap]
0

Jag kör iaf Doggy Prima.. just för att uppfödaren gjorde det.. och orkar inte byta foder i onördan nu när hon är valp :)

Katti
3

Du får ursäkta (eller din uppfödare får ursäkta) men Doggy Prima är inget annat än ett riktigt skitfoder. Det skulle jag aldrig ge ens till vuxna hundar.

Protein 21 %, fett 10 %, kolhydrater (NFE) 50,5 %

Mer än hälften av fodret består av kolhydrater. Kolhydrater är inget annat än utfyllnad i hund- och kattfoder. Det är inget som ingår i djurens naturliga foderstat (och kom inte dragande med maginnehåll och gräs nu är ni snälla!). Det finns i fodret i form av vete, majs eller ris för att göra det billigt att tillverka. Ett valpfoder (torrfoder) ska innehålla minst 30% protein och 20% fett, helst mer.

SamanthaJones
0

#9 Du tog orden ur munnen på mig!

(kan man skriva så när man inte talar) ;) hehe

Vänligen

Sofia

Katti
1

Jag tog bokstäverna från tangentbordet kanske Flört?

SamanthaJones
0

hahah. Precis :) hahah

Vänligen

Sofia

[Liiillap]
0

Jo ska byta men inte nu.. något bra foder ni kan föreslå?

SamanthaJones
0

#13. Hill´s. RC, Eukanuba  (veterinär serien), Specific. där är några tillverkare som har lite bakom pannbenet. :)

Vänligen

Sofia

[Liiillap]
0

Dessutom så sa uppfödaren att det var hennes veterinär som hade förslagit Doggy prima :P

Katti
0

Vilket återigen bevisar att veterinärer ofta (självklart inte alltid) är sorgligt dåliga på foder… Sanningen är att det nästan alltid är djursjukvårdarna som säljer foder ch därmed är det de som får åka på kurser och utbilda sig. Sen är det ju foderföretagen som håller kurserna, så det vill till att deltagarna har förmåga att tänka själva och inte sväljer precis allt med hull och hår!

Som sagt, titta efter mycket fett och protein!

Kania
0

Jag skulle rekommendera Orijen Puppy med väldigt bra kvalitet på råvarorna och mycket kött mer än i hills eukanuba och royal canin.

AnneN
0

Orijen har valpfoder, har inte gett mina valpfodret men de får vuxenfodret och det är det bästa torrfoder jag någonsin hittat. Så det kan jag rekomendera att testa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Liiillap]
0

Okej ska prova det sen då :)

För övrigt är det en bekant som är återförsäljare av ett hund foder som även lantmannan har.. vet dock inte vilket märke :P.. men han skulle beställa en prov påse åt mig :)

frippen
0

jag tycker också att Royal Canin är bra!

[Liiillap]
0

Finns det någon max mängd på Fett och protein`?

[Liiillap]
0

Råprotein (%) 23,00
Råfett (%) 13,00
Växttråd (%) 3,00
Vatten (%) 8,00
Aska (%) 6,00
Kalcium (%) 1,10
Fosfor (%) 0,90
Vitamin A (IE/kg) 14 000,00
Vitamin D (IE/kg) 900,00
Vitamin E (mg/kg) 140,00
Koppar (mg/kg) 20,00

Spannmål (majs, vete, sorghum, korn), kött och animaliska biprodukter (> 20% Kyckling), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter (sockerbetsfibrer), mineraler, ägg och äggbiprodukter, jäst, DL-metionin, glukosamin HCI.

Duger det till en valp?

AnneN
0

#22 Det skulle jag inte rekomendera då det innehåller mer spannmål än kött, ett bra foder ska köttet stå först i innehållsförteckningen.

Det är alltid den ingrediens som står först som det är mest av.

_**/Mvh Anne

Lyan
0

Hur låter detta då?

Protein (%)

32,0

Fett (%)

14,0

Aska (%)

6,9

Stärkelse (%)

31,2

Råfiber (%)

1,7

Vattenhalt (%)

8,0

Kostfiber (%)

7,9

Omega 6 (%)

3,28

Omega 3 (%)

0,5

EPA/DHA (%)

0,2

Omsättbar energi (kalkylerad enligt NRC85) (kcal/kg)

3.619,0

Kolhydrat (%)

37,4

Omsättbar energi (uppmätt) (kcal/kg)

3.875,0

Huvudingrediens är majs

Lyan
0

Det är dessutom majs som 4:e och 6:e ingrediens också och i princip allt är hydroliserat

[Liiillap]
0

24-25 # samma som 23# svarade på mitt

Lyan
0

Ok. Detta är nämligen RCs valpfoder för stora hundar

[Liiillap]
0

Det är ju nästan omöjligt att hitta ett foder som har 30 % protein och 20% fett :S nämn ett foder tack :)

[Liiillap]
0

Har än så länge hittat ett på foderbilen.. och det är carnia Wolf  5kg

det innehåller 40%protein och 22% fett kostar 398:- ganska mkt pengar för sån liten säck..

Lyan
0

Hade också velat veta, tycker alla har spannmål som högsta ingrediens också.

[Liiillap]
0

jo hittade 2 till som hade minst 30% protein och20% fett..  Det var High-Energy Competetion och doggy professional Extra Aktiv.. hur bra är dom fodrena att ge en valp om nu innehållet gör dom mera aktiva och mer energiska. Om nu namnet på fodret stämmer. Valparna ska väl mest äta för att växa? :S

Katti
0

#21, Nej det finns ingen övre gräns. Inte om man ger en balanserad kost med protein, fett, mineraler och vitaminer. Då kan manan ge foder som inte innehåller några kolhydrater alls (eller mycket nära noll). Vom og hundemat är ett, Oscar Power Plus ett annat. Då består fodret av sånt som hundar är gjorda för att äta, d v s protein, fett, vitaminer och mineraler. Det hunden inte får om man ger färskfoder är tuggmotion. Det får man se till att den får på annat sätt än genom maten.

Foder som innehåller minst 30/20 har jag nämnt i andra trådar. High energy, Tello High Energy, Eukanuba Puppy & Junior Small, Doggy Professional Extra, Carnia-fodren (40/22!), Affinity Advance Performance, Royal Mini Junior, Orijen. På Foderbilens sida kan man söka på Valp / Aktiv under hundfoder. Då får man upp massor!

De kursiverade är svensktillverkade!

De allra flesta färskfoder har också hög andel fett och protein. Men för att kunna jämföra måste man räkna om innehållet till 10% vatten, som torrfodren innehåller (om de inte själva har gjort det på sina hemsidor).

[Liiillap]
0

#32 ja men som Tello High energy m.m så låter det som om det är till väldigt aktiva hundar.. det är väl inge bra att ge till en valp.. Jag skulle har kört på färskfoder om det inte var så dåligt med återförsäljare här om kring -.-  och dom valp foder som har 30/20 eller mer.. är ju till små vuxna hundar -.-

AnneN
0

Orijen är spannmålsfritt och har kyckling som huvudingrediens.

Advance innehåller spannmål men har kyckling som huvudingrediens.

ANF har också kyckling som huvudingrediens.

Brit har också kyckling som huvudingrediens.

Canami har också kyckling som huvudingrediens.

Carrier har kyckling som huvudingrediens och sedan kommer nöt- & fläskkött.

Eukaneuba har också kyckling som huvudingrediens.

Frank´s Pro Gold har också kyckling som huvudingrediens.

Dessa ingredienser står först i Halla Junior, torkat nöt- och fläskgrevmjöl / köttbenmjöl, kycklingkött.

Lone Star Puppy har kyckling som första ingrediens.

Magnusson Meat & Biscuit - Junior har färsk nötfärs som huvudingrediens.

Nutra Gold Puppy har kyckling, kalkon & kycklingmjöl som 3 första ingredienser.

Nutra Nuggetshar kycklingmjöl som huvudingrediens.

Nutram har också kycklingmjöl på första plats.

Även Oliver's Puppy Start Large Breed har kycklingmjöl som huvudingrediens.

Precept har kycklingmjöl som huvudingrediens.

Profine Junior Large Breed Chicken & Potatoes har kyckling på första plats och kycklinglever på 2:a plats.

PROformance Large Breed Puppy har lammjöl och färsk lax som huvudingredienser.

Pro Plan Puppy Original - Chicken & Rice har kyckling som huvudingrediens.

Robur Breeder & Puppy 30/15 har kyckling som huvudingrediens.

Standardt Original Extrahar köttmjöl som huvudingrediens.

Tello Junior har torkad nöt-och fläskgrevmjöl/köttbenmjöl kycklingkött som huvudingrediens.

Alla dessa finns på foderbilen.se

_**/Mvh Anne

Lyan
0

#32 Tello har jag alltid trott varit ett billigt skitfoder så jag har inte ens vänt på påsen Skäms

Lyan
0

#34 Oj, vilket jobb att leta upp alla :-O Fanns ju jättemånga :-D

AnneN
0

#36 Tycker bara det är kul att leta reda på sådant för jag lär mig en hel del själv på det sättet Glad

_**/Mvh Anne

[Liiillap]
0

Eukaneuba har också kyckling som huvudingrediens.

Konstigt :S

Detta är innehålls förteckning till Eukanuba Every day

Råprotein (%) 23,00
Råfett (%) 13,00
Växttråd (%) 3,00
Vatten (%) 8,00
Aska (%) 6,00
Kalcium (%) 1,10
Fosfor (%) 0,90
Vitamin A (IE/kg) 14 000,00
Vitamin D (IE/kg) 900,00
Vitamin E (mg/kg) 140,00
Koppar (mg/kg) 20,00

Spannmål (majs, vete, sorghum, korn), kött och animaliska biprodukter (> 20% Kyckling), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter (sockerbetsfibrer), mineraler, ägg och äggbiprodukter, jäst, DL-metionin, glukosamin HCI.

AnneN
0

#38 Då spannmål står först i innehållsförteckningen så är det spannmål som det finns mest av i fodret, alltså så är inte kycklingen huvudingrediensen där utan det kommer på 2:a plats.

_**/Mvh Anne

Lyan
0

#37 Jag försöker lära mig, men det brukar inte fastna mycket mer än genetik tyvärr :-/ fast det är nyttigt att kunna också :-)

Men du hade väl inte allt det i huvudet :-O

AnneN
0

#40 Nej jag hade inte allt i huvudet, men efter att ha letat foder förr så hade jag ett ganska bra humm iallafall.

Genetik är absolut bra att kunna och mycket intressant dessutom Skrattande

_**/Mvh Anne

[Liiillap]
0

# 39 men du skrev att Ekuanuba hade det som huvudingrediens ;).. kanske inte alla fodrena där ifrån ;)

Men iaf så tänkte jag testa med det sen då det var billigast och bäst vad jag tyckte när jag jämförde ;)

Lyan
0

#41 Imponerad iallafall :-D

Lyan
0

#41 Imponerad iallafall :-D

AnneN
0

#42 Aha det av deras foder jag kollade var Eukanuba Puppy & Junior Large

_**/Mvh Anne

Katti
0

Man kan inte titta på första ingrediensen och tro att det är vad fodret innehåller mest av. Det är den största enskilda ingrediensen, men de vet hur de ska göra för att luras… Så man måste läsa vidare!

Titta här (Canami Chicken & Rice):

Kycklingkött, ris, majs, fullkornshavre, fullkornskorn, animaliskt fett, vetegroddar, linfrö, hydrolyserat animaliskt protein, betfiber, äggpulver, bryggerijäst, Profeed, mineraler och vitaminer.

Visst, kycklingkött står som första ingrediens, men sedan kommer en lång rad med meningslösa kolhydrater. Detta foder innehåller, trots kyckling som första ingrediens, bara 23% protein och 12% fett.

Man kan använda foder för aktiva hundar till valpar. Det rekommenderas av många foderföretag även till dräktiga och digivande tikar och valpar. De brukar vara uppbyggda på samma sätt, men mer vitaminer än standardfoder utöver det stora energiinnehållet. Egentligen det bästa för nästan alla hundar skulle jag säga!

Fundera på hur det är i naturen. Får vargvalparna annan mat än de vuxna? Många foderfabrikanter har gått så långt i sin strävan att erbjuda rasanpassade foder och foder för alla livsstadier att det har blivit rent löjligt! Ett foder för golden och ett för labrador! Ett för Chihuahua, ett för yorkshireterrier och ett för pudel! Finns det skillnader så skulle jag säga att de är större mellan toypudel och storpudel än mellan Chihuahua och yorkshireterrier!

Tro inte annat än att det är vi konsumenter som betalar för all deras forskning och utveckling, plus de enorma ytor som krävs i affärerna för att få plats med alla dessa foder i olika förpackningsstorlekar. Men vi ska tro att de är dyra på grund av att innehållet är så exklusivt!

[Liiillap]
0

#46 det har jag funderat på alltså kan man typ ge en blandras ett ras foder om det är det man vill.. men ändå så är ett vanligt vuxen foder jämfört med ett ras foder dyrare?

Lyan
0

#47 Precis

sofialu
0

tack så mycket för alla svar!

Nu har jag endel att titta egenom..  (och har dessutom lärt mig massor! Flört)