Hon lyssnar inte..
Jag skrev ett inlägg här förut om att jag ville börja träna lydnad med min hund då skrev någon att jag skulle köpa klicker vilket jag gjorde då. Hon är 3 år, är det försent att börja lära henne lydnad nu?? För hon lyssnar inte på Klickern, några tips på hur man kan använda den? När ska jag använda den osv?
Har du klickat in henne först och främst? Här är en artikel: klickerträning
Njaa, tack

Det är absolut inte försent att börja klickerträna!
Klickern är en förstärkare som används för att fånga önskvärda beteenden, klicket visar att "just det där beteende var rätt!" och ska alltså alltid efterföljas av en belöning.
Oftast gör man så att man shejpar in beteenden. Om vi säger att du vill lära hunden att sitta. Ska du då shejpa in det så väntar du alltså till hunden gör minsta lilla ansats till att sätta sig, då klickar du och belönar. Du säger ingenting, du visar inte, utan du bara väntar, klickar och belönar. Man delar upp allting i små delar, ibland får man dela i ännu mindre och ibland tar hunden flera delar i ett svep.
Ganska snabbt lär hunden förstå att det den gjorde gav utdelning och vill då göra det igen, då höjer man med ytterligare del, när det sedan sitter så lägger man på kommando.
Hunden förstår inte automatiskt vad en klicker, eller vad det ljudet betyder. Man får klicka in den och det gör man genom att först bara klicka, ge godis (eller annan belöning som hunden vill ha), klicka ge godis (eller annat), och hålla på så några gånger, med en del pauser. Det syns ofta på hunden när den har förstått att efter klicket får den något som den vill ha.
Du kan också testa den genom att när den till exempel kollar bort lite, klicka och se vad för reaktion du får om hunden visar ett förväntande intresse så har den antagligen förstått, och då kan man börja använda den för att träna :).
Jag rekommenderar verkligen att du läser en bok i ämnet!
Lycka till! :)
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
klickern har inget magiskt i sig - det är kort förklarat ett bättre och mer exakt "bra" som används på samma sätt. (OM man nu använt "bra" som "det där var rätt, här är belöningen" och inte som bara belöning i sig vilket få hundar jobbar för…)
Lär henne FÖRST att klick => belöning. Klick-ljudet är alltså INTE belöning i sig utan klicket GER belöning. Lite som ett stort R vid en matteuppgift på prov. R visar att du gjort rätt och det ger ett/flera poäng vilket är din belöning. Eller tre lika summor på trisslotten, där summorna visar att du gjort rätt, men du belönas ju inte med symbolen för 20.000 utan de pengar du får i handen. Typ. Eller att snurra på ett lyckohjul. Att ditt nummer stannar under pilen är klicket, och belöningen är det du får. Är du med? :)
Klick ger alltså alltid belöning! ÄVEN när du klickat vid fel tillfälle. Ger du inte belöning varje gång kommer nämligen klickern förlora sin funktion, liksom om du säger bra hela tiden utan att ge något för det.
Detta innebär att du alltså KAN använda dig av ett "bra" eller vad som på samma sätt som en klicker!
Och, det innebär också att du inte per automatik får en bättre lydnad för att du använder klicker. Så du kan träna precis som du vill redan nu och utan klickern :)
Råder dig istället till att googla lite på ämnet, även om du inte använder klicker så finns det myyyycket bra skivet i samband med klicker, då det krävs att man förstår lite mer om hur träning och inlärning fungerar för att kunna utföra det rätt…
jag börjar fatta det hela nu, jag öva lite idag & hon försökte med allt, det såg rätt gulligt ut ^^

http://www.canis.se/ Här kan du anmäla dig till en email "kurs" i hur man tränar med klicker och vad det innebär. Den är nog väldigt nyttig om du inte har så stora kunskaper om klickerfilosofi. Finns även en bok där som är jättebra som heter klicker träning för din hund. Sedan finns det en klickerbok om just lydnadsträning som heter "Lydnadsträning i teori och praktik" ganska dyr, men jättebra! Den sistnämnda boken tar upp mycket från den första så egentligen behöver du nog bara den som du kan komplettera med emailkursen för att få bättre förståelse om träningens principer´.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#6 tack!

Haha, ser just att jag länkat till hemnet. Jag har lagt in rätt länk nu
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
har man en inte så matglad hund så kan klickern funka sämre men då kan man hitta någonting som är för gott för hunden att motstå som nystekt korv eller färs eller liknande. Man kan också använda leksak som belöning, kampa med hunden tillexempel.

alla hundar kan ju inte lära sig klick, din kanske är en av dom..
Tror det mest handlar om o hitta rätt sorts belöning åt sin hund för att det ska fungera.
Visst finns det raser som inte svarar på klicker. Men dom raserna brukar inte vara sällskapshundar eller vara domhär vanliga raserna man brukar känna till eller se.
nu är hon grymt duktig!