Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 11875 ggr
Noa-Nisse
0

Dogue de Bordeaux ?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

jag har varit inne på många olika hundraser! vill gärna ha en lite större hund. har varit inne på en grand danois men känner att jag vill ha en hund med lite mer "go" i. kom fram till att en Dogue de Bordeaux skulle kunna passa fint.

vad har ni för erfarenhet av rasen?
tyvärr har den ju lite rasbundna sjukdommar… Nuförtiden är ju rasens användningsområde sällskap och vakt (rätta mig om jag har fel) vilket passar mig bra. eller ja iallafall sällskapsbiten. Vaktbiten kommer jag inte att försöka locka fram.

Jag bor i en lagom stor tvåa på plan ett, alltså inte ett ända trappsteg att ta.

det jag kommer att göra för mestadels är låånga promenader vilket är något som jag älskar, vanlig vardagslydnad såklart, psykisk träning typ tricks och lite "jobba med nosen" och antagligen så vill jag prova på drag, alltså vagndrag. det är något som jag tycker verkar intressant och passar ju rasen?!

aja skriv vad ni tycker :D

bild:http://www.dogbreedinfo.com/images16/DogueDeBordeauxRoxyReese2.jpg

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

putt :)

[Hilo]
0

Det är väl inte en så jättevanlig ras här (?)
Men hoppas du hittar den infon du vill.

Av de fåtal jag träffat har jag upplevt trevliga hundar.. Men tycker det är för litet antal för att förlita sig på hur de är som ras.

Charmiga hundar dock Glad

Du kan inte höra dig med runt på rasklubben, hitta ägare där som du kan fråga?
Kontakta uppfödare.
Är uppfödaren seriös så talar de om om det är en hund för dig Glad

[nataschaj]
0

har ingen erfarenhet, men deme  jäkligt fian hundar ;)…

Om du får jobb, elr har (om ja missa de) kan du då ta me dig den?.

dem behöver ne bra å stark ledare som sätter gränser med bra uppfostran, för att bli en fin hund.

Om du e ute mycket med den så ser ja inget hinder i att den bor i lägenhet efter som dem ända ska söva/mösa innomhus.

jag sj har 3 hundar i en 1a på 41km… haha så de gäller att orka trötta ut dem för att dem ska vara lungna inomhus.

Noa-Nisse
0

#2 ja jättecharmiga är dem. dock vet jag inte om de har "dåligt" rykte. de tillhör ju ändå doggarna :/ men vad jag har hört och läst så är de bra hundar.

#3 nej, jag kommer absolut inte kunna ha med hund på jobbet, tvärr. tror inte det skulle uppskattas alls. mina arbetsdagar är inte så långa. 7:30 - 15:00. och rast mitt på dagen. så jag skulle ju får cykla hem och gå ut med hunden. vilket jag redan är vad vid när jag har min familjs hund hos mig. min mamma och pappa är dessutom 110% villiga att passa om det skulle behövas någon gång och tvärtom är jag det med när det gäller deras/min gamla.

och att trötta ut en nästintill outtröttlig hund har jag erfarenhet av. har passat en australien shepherd (stavning?) men om jag inte har fel så har väl inte Dogue de Bordeaux inte samma energi som en sådan?! de är nog lite lugnare och inte så "hispiga"

jag har alltid viljat ha en, frågan är om det är rätt? aja. jag får som ni säger prata med uppfödare. det finns faktiskt en hel del av dem. här i skåne har jag hittat tre bra uppfödare. och fler finns det längre upp i landet.

[Hilo]
0

#3 Vad jag har fattat det som så är det en hund som inte kräver så mycket som man tror.. Tror jag läst det på deras klubbsida.. kan vara en annan dogg, men ganska säker..
Har aldrig hört om de har dåligt rykte eller ej..

Noa-Nisse
0

den är beskriven som en underbar familjehund. väldigt bra med barn och andra djur.

Taxelina
0

#0 Det du ska göra är att lyssna lite på andra som har eller haft denna ras.

Har en granne som har en och den gick dom inte på promenad med förrän han var ca året på grund av att spara bogar och höfter. Dom har en mycket stor trädgård där dom visstades i stället. Nu är den stor och går på promenad som alla andra vovvar.

Det är en väldigt sjuk ras. Hjärtfel, trasiga bogar, korsband, sköldskörteln, höftleder,  hudproblem  är bara några saker dom dras med.

Jag vill inte vara negativ, för jag gillar själva rasen. Tycker dom är störtsköna. Men allt runt om gör att jag tycker allt bara är tragiskt.

Unga hundar under året som får avlivas på grund av trasiga bogar!

Vuxna hundar som dör av hjärtfel för att dom inte klarar sommarvärmen.

Ville bara berätta detta då du troligen inte får reda på allt om rasen om du talar med en uppfödare. Sist jag hörde, så hade rasklubben lagts på is ett tag framöver, men det kan ju vara annat nu. Vet i alla fall att dom skulle jobba efter RAS= Ras Specifika Avels Strategier och det är ett bra steg åt rätt håll.

Lycka till med ditt sökande.

Noa-Nisse
0

#7 tack för svaret :)

jo somsagt så är ju de rasbundna sjukdommarna tråkiga som många andra stovvuxna hundar. Vet en som bor här i samma stad som jag som har en. brukar träffa honom när jag är ute med min/familjens hund. jag tänkte snacka med honom.

sen å andra sidan. köper människor inte valpar från den rasen så kommer rasen aldrig att kunna förbättras. dock finns ju chansen också att den försämras… så ja. men jag får antagligen titta på kennlar som är seriösa. de tre jag hittade verkade vara det. och de verkade ha tydliga mål med avlandet. jag får höra mig omkring.

men jag har hört desamma om många avlivningar i tidig ålder. men också tvätom, lyckliga och friska hundar. så det finns väl både "pros and cons"

[Hilo]
0

Jag tycker att hittar man en Bra uppfödare och föder hunden på ett Bra sätt, så är jag positiv till att man begränsar riskerna lite..
Är noga med att ge Rätt foder så att de inte växer för fort, utan att de får växa sakta och stadigt.
Sen att vara noga med att vänta med all hårdare träning och muskelträning tills skelettet är färdigt..!
Sen att hålla hunden Rätt musklad så ska nog hundn kunna få ett bra liv..
Detta är en bra regel för alla större tungre hundar..

Önskar dig lycka till!

[nataschaj]
0

5 ja skrev aldrig att dem hade dåligt rykte??? men man kan inte vara slapp i sin fostran med dessa hundar ändå..

sen tycker ja alla hundar som kan (som ej har nån sjukdom som hindrar) ska få mkt motion som långa promenader osv stora som små…

Noa-Nisse
0

#10, menade du mig? jag läste ditt inlägg försnabbt och tyckte där stod. "Det är väl inte en så jätttrevlig ras här (?)" med det stod ju "Det är väl inte en så jättevanlig ras här (?)"

Noa-Nisse
0

#11 hahah whaat? va stort det blev :P

[nataschaj]
0

12 nej jag menade HILO (#5) annars skulle jag skriva ditt namn elr nr på inlägg

tsset
0

Nu är ju mitt mest aktuella minne av rasen en valp/unghund jag träffade i helgen, och satan i mig va söt den var! Därför är jhag säkert lite påverkad av det nu, men men! Den verkade helt ok i psyke och fysiskt, väldigt go och glad, pigg, vänlig, vaktade med skall när vi kom men också viftande svans och öronen framåt rätt snabbt så mer av ett larm än vakt, inte för mycket rynkor och såg för blotta ögat fin ut i kroppen i övrigt. Lite avvaktande mot oss främlingar men kom sedan fram och hälsade när hon kände för det, vilket iofs inte är något negativt utan nästan positivt kan jag tycka!

De övriga tre jag träffat på har också varit hundar jag inte rynkat på näsan åt så att säga. Och med färre individer i rasen talar ju färre hundar för större del av rasen(vart det där förståeligt?)

Jag skulle råda dig att kontakta de uppfödare som finns och sedan kika på vad för kullar de tänkt ta och därefter fatta beslut om risken är värt besväret just nu så att säga. Med många sjukdomar i rasen får man ju vara noga med avelsdjur och kanske är det bättre att vänta in att någon uppfödare planerar kull med ena föräldrern från utlandet? Känns för mig säkrare i en liten ras, att man tar in färskt blod än avlar inom landet där hundarna vanligen har nära släktskap med varandra. Det blir ju lätt så, det är lättare att ta valpar på hundar nära varann…

Kanske tala med någon uppfödare om att du är villig att ta en import som ska gå i avel sen eller något? visa på ditt intresse för denna lilla ras! du kan ju faktiskt bidra till att någon uppfödare väljer att lägga ut mer på en kull i föräldraval(längre resa eller så) därför att den märker att intresset är tillräckligt stort.

Det verkar i mina ögon som en riktigt härlig ras i sig, jag bara hoppas att man får ordning på sjukdomarna och håller exteriörn inom friska ramar framöver!

Noa-Nisse
0

#14 tack för ditt härliga inlägg :D jätteroligt att läsa långa inlägg!

en av uppfödarna här i skåne hade kontakt med någon i Norge verkade det som. Hon hade parat sin hane med en norsk dam :) men det är ju tyvärr förtidigt att köpa valp just nu för mig. vill vänta ett halvår minst. mest för att jag vill spara pengar så man har "ifall att" det händer något. men också för att jag vill ha 4 veckors semester när valpen väl är hemkommen.  men annars hade jag varit intresserad av en valp från den kullen.

Härligt att du fick en positiv upplevelse av rasen. det har jag också fått än sålänge :D

jag förstod faktiskt inte riktigt vad du menade med "Och med färre individer i rasen talar ju färre hundar för större del av rasen" (får skylla på att jag är trött hehe) :)

tsset
0

#15 Tänker att om jag träffar 20 individer av en liten ras(x antal tusen kanske) så talar de mer för rasen i sin helhet än vad 20 individer gör för en större ras(x antal hundra tusen kanske), till antalet alltså ;)

Klokt av dig att vänta, men ta gärna kontakt med uppfödaren ändå! Det skadar inte att kontakta en tänkt uppfödare i god tid, hon har ju fömodligen lite planer på framtida kullar redan nu :)

Noa-Nisse
0

#16 ahaa nu förstår jag ;) jo det stämmer nog.
ja jag känner att det är bättre att vänta än att förhasta sitt beslut. japp ska ska kontakta en uppfödare, de blir nog också glada om man visar intresse en tid innan man vill ha valp eller unghund. Jag kräver inte att den ska vara 8 veckor vid köpet. kan tänka mig en äldre valp också.

måste bara länka till en söt video på några doggar :) kolla så kära de är http://www.youtube.com/watch?v=drFlbS2v5aQ&feature=related

Taxelina
0

Det du kan göra är att ta kontakt med hundköpare. Där kan du nog få lite ärligare svar än från uppfödare. Nu säger jag inte att de medvetet ljuger om deffekter. Men det är nog lätt att bli hemmablind så att säga.

Noa-Nisse
0

#18 ja tack det ska jag göra! :)

förresten på tal om vilket foder. Jag har redan kikat på olika foder och märken. har kommit fram till Magnusson hundfoder. verkar det vara okej för en storvuxen ras som inte ska växa försnabbt?

Noa-Nisse
0

hittade lite fakta. Dock på engelska, men det är ändå kul att läsa. verkar passa mig perfekt! jag är så glad över att jag har hittat "min ras"

Förresten så har jag tagit kontakt med en kennel. väntar på svar om kommande kull till nästa år ;)

Gentle Giants: Dogue de Bordeaux

The Dogue de Bordeaux is gentle, obedient and patient with a tremendous amount of affection and loyalty to his master and has trainability similar to German Shepherd. They are devoted to their friends and family. They make an excellent family dog and should be viewed as a permanent member of the family as they will soon become one. The DDB is not generally hyperactive but as pups and young adults they are full of energy. The adult may seem lethargic but don't be fooled by the size, they are quick on their feet. They make a lot of noise breathing and are not endless runners. They are a quiet and subdued animal. They have a high energy threshold although they do not display it on a twenty four hour basis, making them easier to live with than many dogs a fraction of their size. In Europe they are commonly kept in apartments.

Adaptation of the Dogue de Bordeaux or DDB

The Dogue adapts to its master's temperament as well. If the family is outgoing the dogue will be too. The same is true if the family is shy. The DDB is very sensitive to people's moods and events. They notice when change is coming or if there is stress in the family. Typically friends of the family may question the Dogue's ability as a guardian in response to his congenial nature. In contrast to its congeniality towards friends, this is amongst the world's most determined of guardian dogs. Often described as the ultimate intruder's nightmare". Intruder's to the home that contains a DDB will undoubtedly encounter a package of size, strength and fiercely protective nature that is unexcelled in the world of dogs.

The Dogue de Bordeaux has a keen sense of smell and hearing and are very intelligent and balanced. When bored it will be mischievous. Safe toys to chew on are recommended instead of your furniture. They are a product of their environment. If you force it to fight, it will fight. If you abuse it, it will be shy aggressive. If you kick it, it will fear shoes. They are stubborn and arrogant yet once they learn a command they rarely forget it. They will respect you but only if you give them the respect they deserve.

Workingdog
1

Vi har en Dogue de Bordeaux hemma. Hon är hur go som helst. Hon kan vara lite trögfattad och seg men går gör det. Älskar vatten gör dom flesta. Spec diken och vattenpölar. Våran tjej ska springa igenom en vattenpöl 10 gånger innan hon kan gå vidare. Spelar ingen roll hur stor eller liten den är :) Hon kan vakta litegrann sisådär men hon är ingen vakhund som våran förra Kuvasz som vaktade en cykel om man ställde den vid henne. Men om man skaffar en Dogue De Bordeaux så får man massa slem på köpet på väggar och soffan osv. Spec när dom har druckit ;) Men dom är härliga hundar säger jag bara :) Men dom behöver en fast hand för att inte tex bli dragiga i kopplet. För det är inte så lätt att hålla emot minst 50 kg hund ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Workingdog
0

Våran tjej kommer ifrån Heimers Kennel i Norge. Hennes pappa kommer ifrån Doguehills Kennel. Sen en annan bra kennel är Heart Of Darkness. Vet inte riktigt vart Heart Of Darkness kennel och Dougehills kenneel ligger men någonstans i Skåne iaf. :)

/Mvh Jennifer

Farwessa
0

Jag träffar ofta denna ras. Kan meddela att de är rätt äckliga eftersom saliven hänger hela tiden. Har de druckit nyss då är det bäst att torka mulen på dem innan man blir nersalivad och slemmig på en sekund…

Workingdog
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 äckliga? Men det är ju en sån ras jue :D Om man skaffar en Dogue De Bordeaux så får man slem på köpet ;) Och ja man måste torka dom efter dom har druckit om man inte vill ha massa slem på golvet ;) Våran tjej har tom en egen handduk :) Men jag tror att man är medveten om det när man skaffar en Dogue De Bordeaux :)

Vadå äcklig :O Bara söööt :D

/Mvh Jennifer

Farwessa
0

Söt men ändå äckligt :) trots att jag är inte en sån där svag person som som äcklas av allt möjligt.

Workingdog
1

#25 haha ja äckligt är det när hon har druckit :p Då åker handduken snabbt som attan fram ;) Men det är nog minst lika äckligt när hon vill springa i lervaten och typ lägga sig i det, ( Dom kallas ju inte fransk dikeshund för ingenting;))

/Mvh Jennifer

marinelady
0

Känner 3 doug de bourdeaux varav enbart 2 lever idag, och ingen av dom är fullt friska,  den första fick stora ryggsmärtor och dåliga höfter på det gjorde att dess liv fick avslutas som 5 åring. De övriga två har båda kassa höfter, vi pratar D-höfter. Sen är det magproblem, hudproblem mm. Men trots alla sjukdomar har jag alltid upplevt dom som trevliga molosser :) synd bara att det avlas på så mycket skräp.

Så hoppas du har en stor plånbok och är beredd på sjukdomar.. och att du kan hitta hundar som är relativt friska (A-c höfter)  annars är de underbara hundar :) att hantera.

Noa-Nisse
1

#27 jag har redan hittat en bra kennel somsagt som jag ska ta kontakt med. och de avlar väldigt sunt, friska och fina hundar som blivit gamla.

finns ju knappt något vakrare än en väl välpropotionerlig moloss hund, SPECIELLT en dogue de bordeaux ;) och då får man helt enkelt leva med lite slem här och där ^^

underbar bild på en underbar hund #24

Workingdog
0

#28 får man fråga vilken kennel? ;)

Ja hon är en riktig sötnos, och fin är hon också, 2 cert ;)

/Mvh Jennifer

Noa-Nisse
1

tror vi har snackat i en annan tråd innan ;P men jag fastnade för www.doguehills.se jag tycker den verkar TOPPEN :)

Bunn
1

Jag har inte mycket erfarenhet alls av rasen, men de hundar jag har träffat på har varit jättefina. En härlig hund om den fostras på rätt sätt.

Annars så tycker jag att GD är en trevlig hund också, men ganska mycket "go" i sig! ;)

Noa-Nisse
0

#31, jo det är sant, GD:n är ju en helt underbar ras, men har fått en kännsla av att det är mer utav en soffliggare ÄN DDB?

aja sen tänker jag också lite på att jag kommer nog åka mycket tåg, coh då är ju DDB ändå en storlek mindre, men kanske inte lika smidig?! aja jag känner somsagt mycket för denna ras :)

Workingdog
0

#30 a kanske vi har ;) Har snackat med några stycken om just Dogue De Bordeaux så kommer inte ihåg alla ;) Men den kenneln är verkligen bra :D

/Mvh Jennifer

Bunn
0

#32 Mitt råd är: läs på om båda raserna, jämför för- och nackdelar, kolla in de båda rasernas olika kennlelsidor, gå på utsällning och prata med hundägare av bägge sorter.

Uppdatera gärna hur det går och vilken ras det blir.
Lycka till!

Noa-Nisse
0

#34, jag har redan gjort det förutom att gå på utställning just för att koll in de två olika raserna. jag har varit på utställning innan och sett dem i förbipasserande.

Jag känner att jag väljer rätt när jag väljder DDB :) men grand danois är definitivt en framtidshund för mig. Jag har fastnat för just molosser. men tack så jättemycket för din hjälp :D

Taxelina
0

Just dom kennlar ni räknar upp har jag även hört mycket negativt om från folk som köpt valpar dom fått avliva i mycket tidig ålder. När dom fortfarande räknas i valp stadiet.

Ett stooort råd är att lyssna på veterinärer och försäkrings bolag. Där får ni fram den rätta statistiken.

Uppfödaren talar ju i eget intresse. Och även nöjda köpare ger bra reklam för en fruktansvärt utsatt ras.

SamanthaJones
0

Ett tips är att kolla upp hur linjerna ser ut med HD statistik. inte bara tik och hane till den kullen du hade tänkt utan även tidigare avkommor, syskon osv. detta kan du göra på SKK hunddata (http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx)

Jag skulle aldrig, ALDRIG köpa en hund av den rasen om någon av föräldradjuren har annat än A höfter. Sen får du själv göra en avvägning på de andra släktingarna men försök hitta djur och kombinationer som har så mycket A (och kanske även vissa B längre bak i ledet).

Lycka till!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Taxelina
0

Det handlar inte bara om HD i denna ras. Dåligt hjärta, problem med sköldskörteln, hud problem, trasiga bogar bland till och med unghundarna, korsband.