Lag - Stå bunden?
Har läst någonstanns att en hund får max stå bunden i 2 timmar i sträck. Gäller detta per dag eller per tillfälle? Att man t.ex har den bunden 2 timmar, går en promenad och har den bunden 2 timmar till? Har funderat lite på detta. (jag har dock inte det)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad jag vet får hunden stå buden vara instängd 1 timme och det får inte ske regelbundet . sen finns det dispanser också tillexepel draghundar på tävling då bor dom i sina lådor över en helg
En hund får inte stå bunden inomhus, om den inte har dispans vill säga.
Men ute, i löplina? Är max 2 timmar, men undrar om det är per dag eller per tillfälle.
Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund.
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.
Utdrag från Jordbruksverket
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#3Okej tack! Men är detta per dag eller per tillfälle fortfarande?
Läste det med :=)
har något minne från skolan också hade hundkurser på skolan och då sa dom att man inte får binda dom regelbundet även om det rör sig 5-10 min
Som det mesta i hund lagen tror jag det gäller
Det jag menar är, att får man ha hunden bunden t.ex 2 timmar på förmiddagen ( typ om man är i trädgården och inte kan ha hunden lös) och sedan går en runda, har den inne en stund och sedan binder den igen 2 timmar?
Tycker inte om löplina då jag är rädd att dem ska trassla in sig :/