Skvallerträning
Har läst på en hel del angående skvallerträning och har nog förstått konceptet, men jag har två frågor i allafall:
1. Jag ska stanna med hunden och köra "klick" - "godis" - "klick" - "godis" under hela hundmötet? Alltså stå stilla tills den andra hunden har gått förbi?
Till att börja med alltså?
2. Hur gör jag om hon trots allt börjar dra och hoppa och pipa? Ska jag bara fortsätta gå med henne då och hoppas på bättre lycka nästa gång?

Som jag har förstått skvallerträningen och som jag kör med ( fast när hon ser fåglar) så kör jag, så fort hon bara ser fågeln så klickar jag och ger godis, Sen när hon har fattat det så ska hon kolla på mig och klick får godis, när hon har fattat det ska hon kommer till mig osv.. Men hundar är väl lite svårare då dom inte försvinner på en gång, så jag tror att du ska göra som du säger, klick-godis-klick-godis- :) Sen på fråga 2 får någon annan svara :)
1. Jag brukar leverera godiset vid sidan av huvudet på hunden, på det sättet får min hund en ny åsyn av den mötande hunden när den tagit emot mitt godis och på så sätt får vi ett nytt tillfälle att träna. Det blir liksom återanvändning av samma hund, och det blir mycyket effektivare. Det är också bra att placera belöningen där redan från början då det hjälper hunden när vi sedan väntar ut hunden. Har den redan fått belöning bakåt är chansen större att den vänder sig om mot oss.
2. Blir hon ohanterlig så bara gå och, inte HOPPAS på bättre lycka nästa gång utan utvärdera vart det gick fel och se till att öka chansen för lyckande nästa gång. Var du för långsam vid godisleverans, tajmade du klicket fel? Var belöningen inte tillräckligt mycket värd? Kom den andra hunden för nära? Var det något annorlunda med denna situation mot de tidigare? Kanske fler hundar än vanligt? Oftast, under själva första steget där man vi klickar för att se hundar så är vi för långsamma.
Jag råder dig att leverera vid sidan av huvudet, det känns som att det ger bäst resultat då vi fåår fler chanser att belöna och vi får större chans att hinna med att belöna då det blir tydligare för oss när hunden tar sikte på andra hunden igen.
Goda råd, tar dessa till mig, tack så mycket =)