Skäller och är osäker
Nu börjar det gå överstyr med min tik här hemma. För ca 1 år sedan började hon skälla på andra hundar och människor på promenaderna. Jag har försökt säga "nej", sätta henne ner, avleda hennes uppmärksamhet, lägga henne ner och prata med henne samt ha en godis i handen, ignorera osv osv.
Ibland kan det bli lite bättre i några dagar efter mycket träning men det återgår snabbt till samma visa.
Resultatet under året är inte bättre, utan det eskalerar mer och mer vad jag än gör. Nu kan hon inte ens hälsa på nya hundar längre. Hon reser ragg, nosar i några sekunder för att sedan skälla ut och verkligen vara närapå aggressiv mot den andra hunden.
Hon skäller mest på hundar men även på människor ibland och det är verkligen pinsamt, frustrerande och hemskt.
Jag känner det verkligen som ett personligt misslyckande och jag kommer verkligen ingen vart. Jag måste verkligen ha hjälp nu för det känns som att alla mina idéer har tagit slut.
Om inte er hjälp här inne hjälper får jag gå en problemhundskurs men jag vill inte behöva gå så långt. Hon är anmäld till en vardagslydnadskurs för att få hjälp men jag vill ändå att hon ska kunna uppföra sig någorlunda när vi kommer dit.
Snälla hjälp mig!

Följer den här tråden. Vill också veta. Min hund skäller alltid på andra hundar, hon ger sig inte heller :-(
Först och främst undrar jag om hunden är frisk? Har du vart hos veterinären och fått henne grundligt undersökt? Iom att du skriver att det började för ett år sedan så låter det som ett beteende som plötsligt dök upp, och det kan många gånger bero på sjukdom. Smärtproblematik är inte ovanligt utlöser denna typen av beteenden.
Vad är det för ras? Ålder på hunden? Syn /hörsel ok?
Om hunden är frisk så är det träning träning och åter träning som gäller. Jobba upp hennes självförtroende, balansträning, sök, spår, ja allt som stärker henne - a och o är dock att hunden inte får misslyckas och att du berömmer som om minsta lilla sak hon gör rätt är världens grej:)
Låt henne slippa möten. Avståndsträning är otroligt effektivt. Hitta ett avstånd som din hund klarar av att se andra människor / hundar på och jobba er sakta framåt. Börjar hon skälla har ni gått för fort fram och behöver backa.
Skvallerträning är ett väldigt effektivt sätt att jobba på också.
Låt henne slippa hälsa på andra hundar, finns ingen anledning att låta henne göra det då hon uppenbarligen inte klarar det. Ta ifrån henne det ansvaret sas.
Jobba som sagt mkt med självförtroendet och även kontakten er emellan.
Brukar också bli så med hundar som blivit påflugna av andra hundar…
Vad kan det vara som gjort att hon började med dethär tror du?
Står hon framför dig och skäller eller går hon och ställer sig bakom dig och skäller?
Hur beter hon sig när hon är lös i möte med andra hundar?
Som bambill frågar, vad är det för ras?
Jag skulle börja med klicker och klicka så fort hon tittar på en annan hund och använda något som hon verklign tycker är gott. Om det är ost eller blodpuddingtärningar (blodpudding ska vara bra för magen på hundar också) eller vad som helst som hunden tycker är gott. Klicka och gå bortåt från den andra hunden. Börja dethär med ett bra avsånd från andra hundar och korta ner avståndet sakta. om det är svårt o korta ner avståndet kan du ju bara stanna och stå still och klicka så fort hon tittar på den andra hunden. Men om klickern funkar dåligt kan det bero på att du ännu är för nära du får helt nkelt öka på avståndet.
Du börjar alltså med långa avstånd med klickern. Om avståndet är tillräckligt märker du om hunden reagerar på ljudet av klickern o tittar på dig eller inte. Så kortar du ner sakta. Om hon får "återfall" så backar du lite igen.
Efter några såna tillfällen med klickern kan du börja använda kampleksaker och kampa med henne också när du du klickar och ger godis…
Klicker och skvallerträning i all ära, men i såna här fall föredrar jag att börja i en annan ände. Vad jag noterat så påskyndar det processen något otroligt!
Med hundar som inte vet hur de ska bete sig när de möter en annan hund är skvallerträning jättebra. Eller, att göra signal av hundarna och lära in det beteende vi vill ha.
Men med hundar som pga rädslor eller aggressioner inte kan hantera hundmöten börjar jag gärna med en klassisk betingning. Detta genom att stoppa hunden full med gott-gott varenda gång den ser en annan hund. Och detta oavsett vad hunden gör! Målet är att hundens reflexer ska dra igång när den ser en annan hund, och är man konsekvent med detta så kommer hunden få gott-gott-smak i munnen när den ser en annan hund. Hundmöten blir helt plötsligt väldigt positiva, det ger ju god smak i munnen!
Enklast verkar vara med mjukost på tub. Anledningen till detta är att mjukosten klippar sig fast i munnen på hunden och den kan inte spotta ut och på så sätt gå runt det vi vill få fram. Osten (eller vad som på tub) fastnar och ger smak, och det är vårt mål.
Varför vi inte ska bry oss om vad hunden gör är för att vi inte ska lära hunden göra något. Skäller hunden så fortsätt, hundens beteende har ingen betydelse, principen slår igenom ändå.
Dessutom är oftast(skulle vilja säga alltid men undantag finns väl) de dåliga beteendena hunden har direkt kopplade med hundens känsla för mötande hund. Oftast är hunden inte ens medveten om att den skäller, den bara gör det av ren rädsla/ilska. Vilket i sin tur betyder att när vi lyckats vända hundens känsla för mötande hundar så kommer alla bekymmer som var kopplade till hundens förra känsla att försvinna!
Sen kan man börja på med att lära hunden vad den ska och inte ska göra vid möte, men det anser jag vara en senare punkt. Just för att det faktiskt inte kommer fungera att lägga hunden, säga åt eller vända, hundens känsla för andra hundar finns fortfarande där!
När det sen är en känsla man vill ha så kommer det bli SÅ mycket lättare att lära in det beteende du vill ha!
Och oftast får man en påbörjad skvallerträning med denna "metod" också… vattnas det i munnen på hunden så vänder den ju sig dit man brukar få nam-nam - hos oss alltså.
Skillnaden är att med skvallerträning(och all annan träning också med mål att forma om ett beteende) så "begär" man att hunden ska kunna utföra ett annat beteende trots att känslan den har är flykt/attack. Det är som att be en höjdrädd människa att utföra gymnastiska övningar ståendes på kanten av ett hustak utan att först hjälpa denne med sin höjdrädsla. Det krockar och blir pannkaka helt enkelt.

#4 det där låter ju toppen, det ska jag prova. Våran hund är rädd för att den blivit påhoppad av en stor hund när hon var unghund. Men kan leka med andra hundar om man sitter 5 minuter med henne och den andra hunden, så att hon vänjer sig.

#2 Jag tvivlar starkt på att hon har ont men om jag går kursen och testar allt det ni skriver här inne och det fortsätter tänker jag självklart kolla upp det. Dock har jag en annan teori om varför hon började. Jag blev sjukskriven med diagnosen depression under perioden när hon började. Jag mådde extremt dåligt och vi gjorde inte lika mycket roliga saker, tränade inte på samma sätt, JAG förändrades till det negativa och orkade helt enkelt ingenting. Hon fick samtidigt en massa andra olater också som vi har lyckats träna bort nu.
Det slutade med att jag lät henne flytta ut till min mor på landet medan jag rehabiliterade mig själv. Nu är jag nästan helt frisk och jag tog hem henne igen (nytt hem i ny stad) för ett par månader sedan. Vi har med lyckade resultat tränat bort hennes andra olater hon drog på sig men detta återstår och ingenting verkar ge resultat.
Hon fyllde 4 år i mars och hon är en blandras mellan schäfer, bordercollie och labrador. Hennes syn och hörsel är mycket bra.
Vi har börjat träna mycket på kontakten med väldigt lyckade resultat. Balansövningar ska vi definitivt börja träna, det låter som en bra idé. Jag har även tänkt att börja träna med klicker igen för att höja självförtroendet och kreativiteten.
Tack för tipsen!

Dels fick hon en otrevlig upplevelse med en annan hund under den perioden. En hund som var hennes vän sedan några månader. Tyvärr var hunden väldigt överbeskyddande mot matte och när Diva hälsade på matte blev hunden arg och skrämde upp henne rejält och Diva ville aldrig mer gå nära den hunden efter det.

#3 Bra tips! Tack!
#4 Det låter väldigt intressant. Men jag skulle gärna vilja ha fler tips på hur jag ska få in mjukosten i munnen på henne när hon är så stirrig. Ska jag bara sätta mig ner, ta tag i munnen på henne och spruta in det?
#8 Det är väldigt intressant, tycker jag också! Har sett många hundar förändras från värsta odjuren där "inget funkar" till glada svansviftare :) Går också att göra på oss, om vi varje gång telefonen ringer biter på en citron så kommer vi tillslut känna citronsmak varje gång det ringer…
Du trycker in tuben redan när hon ser hunden, på så långt avstånd som möjligt alltså. Sen beror det ju på hur stor din hund är men huvudsaken är att du får in osten i munnen. Om hälften hamnar utanför så gör det inget, det kan du alltid torka bort senare. En bra grej är att sikta på mungipan, där finns det lite mer "fickor" att lägga osten i och man behöver inte ställa sig ivägen för hunden. Med en full tub får du ju också lite avstånd till hundens mun om den skulle rikta om sitt beteende mot dig(handskar kan vara bra i detta läge!). Att sätta sig och knyta fast hunden och låta andra passera på håll kan också vara bra i början, så slipper man ha koll på hund, koppel, att ta sig fram osv. Det kan bli lite mycket, vi är ju bara människor trots allt…

Det låter verkligen så smart! Det här ska jag absolut prova! Tack så väldigt mycket för ett kanonbra tips!

Min hund, en japansk spets skäller också på hundar, hon är 5 år och synen & hörseln är utmärkt.
Nå?
Elega, vilken klockren metod! Detdär funkar säkert, suveränt ju! Var har du lärt dig detta?
Sh*t vilken bra ide alltså.. ruskigt bra..!

#12, vilken metod har Elega skrivit om? 
#11 Är det av rädsla eller av ilska, glädje, osäkerhet? I vilket fall kan du säkert ha nytta av rådet jag gav TS i inlägg #4, att hunden tycker ännu bättre om hundar skadar ju inte det heller och underlättar fortsatt träning. Sen lägger du på "skvallerträningen"!
TS är din hund ad/hd röntgad?
#4 Väldigt bra tips! Men framför allt väldigt bra förklarat! Tack, nu fick även jag lite inspiration även om mina hundar inte är problematiska på det sättet :-)

Men man kan väl inte ge den gods varje gång den ser en hund? För mycket godis är nog inte så bra för Tova.
Och detdär med mjukosten lät kul och kan faktiskt funka, men om inte hunden vill äta mjukost då?
Ja, Tova och jag får väl testa ;)
#17 Det finns ju massa olika smaker på mjukosten som ex bacon. Sen finns det leverpastej och messmör på tub också!

#15 Nej det är hon inte ännu. Jag har planerat att göra det hur länge som helst men det har inte blivit av då hon inte visar några som helst symptom och aldrig har gjort. Men jag vill såklart ändå kolla för säkerhets skull. Är ju även bra om man i framtiden vill träna saker som tex. agility.
Jag tror dock inte hon har ett problem, ingenting som syns i nuläget iallafall. Hon väger inte så mycket heller, ca 25 kg.

#18, jo det vet jag ;) Men om min hund ser en annan hund så vill den inte ens äta hundgodis, hjälper inte hur mycket jag än försöker få den att äta det. Antagligen samma sak med mjukost.
Silo, du kan ju prova ge henne vanlig muskost med kanske skink-smak hemma utan syte att träna, bara för skojs skull, för o se om hon gillar den smaken eller inte.. för då vet du att när du sen ska böja använda mjukost-teckniken i hundmöten så tyckr hunden om det även om hon inte reagerar som att hon gr det?
tsset, jag tänkte på detta med o "tvångsmata" hunden med mjukosten och kom att tänka på när man tvångsmatar någon hund med något den egentligen tycker om, kan det inte bli så att den slutar tycka om det? Och då blir det ju bara negativt i den sutuationen om man försöker trycka in mjukost som den inte tycker om? eller hur tänker du kring det?
#16 Tack!
#17 Jodå, det kan man. Det behöver inte vara stora bitar, så lännge hunden tycker om det. Fördelen med mjukost är ju att det fastnar i gomen och hunden behåller smaken längre än med en liten köttbit. Du kan mycket väl ta något annat mjukt, huvudsaken är att det är något som din hund tycker om. Finns ju påsar med sprutor på att köpa, såna där man brukar ha till tårtor osv. Köttfärs i den skulle nog funka utmärkt! Om din hund nu gillar köttfärs vill säga :)
Sen är ju inte meningen att detta ska ske hela hundens liv heller, utan bara under en period tills hunden kopplat hundar = positivt. Och nånstans ser jag hellre till att min hund får en bra känsla av hundmöten och låter hunden äta lite mycket godis under en kort period än att den får gå med dåliga känslor kring hundmöten hela sitt liv.
Så snart din hund kopplar hundar till något bra kan du börja lära/begära att hunden ska utföra något, till exempel gå vid din sida, och när det kommer till belöningar så ska ju även dem vara jäääättesmå. Då kan du istället belöna med en åttondels köttbulle vid varje möte, eller ännu mindre bitar, och du slipper bråka med att hon ska trotsa sina impulser om att fly/jaga undan mötande hund. Och en köttbulle varje promenad och att din hund mår bra av hundmöten är väl ändå bättre än nuläget? :)
#20 Sen är inte meningen att hon ska släppa blicken på den andra hunden och koncentrera sig på mjukosten eller vad du nu har i handen. Det är just det jag talat om - hennes impulser som kommer av hennes känsla till den mötande hunden är så mycket starkare än allt annat så det kommer gå före vad du än gör. Med mjukosten kopplas hennes känslor om (för att beskriva det illa) oavsett vad hon gör. Så huvudsaken är att du får in mjukost eller annat i munnen på henne, oavsett vad så kommer det börja vattnas i munnen på henne när hon ser andra hundar så småningom, om du är konsekvent vill säga.
#22 Mja, mat och hunger går före har jag en stark känsla av. Baserat på erfarenhet… Att det vattnas i munnen kan man inte styra, det är en reflex som inte går att påverka och när det väl finns där så sitter det. Lukten av pizza får det att vattnas i munnen oavsett vad! Och, om du läst/hört om Pavlovs hundar, så blev ju även hans hundar hungriga när de fick elstötar. Eller ja, det vattnades i munnen på den iaf. Elstötarna vart positiva och kopplade med mat, hur galet det än låter!
Om hunden däremot inte tycker om mjukost så kan man göra situationen värre ja, iaf om man belönar med det (och då straffar man alltså egentligen). Dock är jag lite osäker på det när det handlar om klassisk betingning, det är ju ändå mat men samtidigt… ja, det kan ju gå åt andra hållet också. Något hunden tyckt om kan bli negativt då det smakar illa i munnen eller så… Fast som sagt, just när det gäller mat så vette tusan…är ju en reflex… men det stämmer ju att om vi tillför något i den operanta betingningen som är negativt för hunden så kommer beteendet minska.
Och just därför skrev jag något gott-gott, nam-nam… har faktiskt inte träffat på någon hund som ogillat mjukost än. Kan ha lite bekymmer med konsistensen först men det brukar släppa snabbt. Och annars kör man på något annat mjukt i tub!

Men om hunden börjar skälla och man ger den något gott så tänker den ju (kanske, ungefär):
" Om jag skäller nästa gång igen, så får jag något gott! Jag måste fortsätta skälla, mums! "
#24 Om du gör det med mening att belöna så ja. Att avleda hunden med en köttbulle är alltså belönande i många fall.
Att däremot koppla hundar med något positivt gör att man får bort skällandet av rädsla, det avståndstagandet skällandet som det förmodligen inte ens är medvetna om. Det är skillnad på att medvetet skälla för att få något, och att skälla som en reaktion. Reaktionen är de väldigt sällan medvetna om, och får man bukt med det som orsakar reaktionen så försvinner även reaktionen i sig.
En stressad hund kan skälla konstant och ändå inte vara medveten om det, så hur mycket man än försöker få den tyst i det läget så kommer det inte hjälpa. Att däremot få ned hunden stressnivå kommer hjälpa, och man kan sedan börja jobba med hunden.
Så, tipset är alltså till för att få bort alla känslor som sätter käppar i hjulet för träningen. Man får inte kontakt med en hund som är livrädd, så är det bara. När hunden sedan kopplar, i sitt inre per automatik - hund=gott-gott, då kan man börja jobba med hunden om hur den ska och inte ska göra. Då kan man ge den en uppgift.
Och man ser tydligt när hunden kopplat, jag har en vän vars hund varit ohanterlig vid möten och hon hade fått tips om att ge hunden godis. Hennes tanke var precis som din - "men då belönar jag ju henne?". När hon sedan fick testa på det här med tubosten så insåg hon hur det fungerade - oavsett vad hennes hund gjort när tubosten kom så försvann det och byttes ut mot svansviftande och slickandes runt munnen när det kom en annan hund. Och iom att hennes hund ändrat sin känsla så försvann också det som kom av den tidigare känslan - vrålskall, hänga i kopplet, dra osv. osv. Och hon kan NU gå in och börja jobba med sin hund, och det gör man smidigast innan det man vill ha bort har startat.
Sååå…skulle din hund fortfarande skälla(förmodligen av glädje numera) när den möter hundar trots att hon ändrat känsla, så går det att jobba bort. Det ska däremot mycket till för att hon ska skälla om detta gjorts rätt, isf riktas ju skallet till dig då du har maten som hon blev sugen på. Och det är mycket lättare att lära en hund att utföra något om den har känslan "åh en hund, va kul! Nu blev jag sugen på gott-gott!" än en hund som blockerar sig och bara tänker "skit en hund, försvinn härifrån, ge dig iväg försvinn försvinn!!!".
hel j*vla genialt, men man ska bara mata man ska ej klappa eller prata med hund?
Varför har inte jag tänkt på detta förut :( Tsset är du singel? ;P
Tänker absolut testa den här metoden, skriv en artikel om detta för tusan! Låter ju hur genialt som helst om man gör det rätt!
Har en fråga dock till Tsset, om min hund får syn på en hund på andra sidan gatan, kanske även hinner börja skälla, jag ger mjukosten, min hund släpper inte den andra hunden med blicken och börjar skälla igen såfort slickeriet av mjukosten är klart. Ska jag då ge min hund mer mjukost tills den andra hunden är borta och min hund slutat skälla och lugnat sig eller hur ska man göra?
Som jag förstår det så ska man alltså stanna och låta hunden skälla eller streta eller stirra eller vad den gör och man kan då binda hunden vid en stolpe för att lättare kunna gå fram till hundens mun och mata in osten :D eller om man ställer sig på kopplet eller ja, hur man nu vill göra, Jag har sett detta i verkligheten men inte tänk så mycket över det.
men man ska inte mana hunden till att skälla och sen ge mjukosten :D
#26, #27 Precis, eller du gör ju som du vill men det är matandet som har betydelse för om det funkar eller inte.
Kan väl lägga till här att slickande är lugnande så därför är mjukosten på tub lite extra bra. Det blir som en nappflaska för hundarna och de stressar inte upp sig lika mycket kring situationen!
#28 Haha, kul att mina tankar uppskattas!
Du ska fortsätta mata så länge din hund ser en annan hund. Sluta alltså inte! Ofta fastnar hundarna i tuben så att säga, så man kan sluta trycka ut massor efter ett par gånger och bara låta dem slicka. De får smak av det också, och man kan istället trycka ut endast lite. 2-3 cm brukar räcka för ett möte, och det kan mycket väl gå ned till en halv, och låta hunden slicka på tuben resten av biten. De får ut lite ändå, på nåt sätt…
Så fortsätt mata varenda gång ni passerar en annan hund, du ser på kroppsspråket när hunden börjat förstå principen och då kan du sakta börja dra ned på mängden :)
Jättebra! Tack och bra att det blev uppklarat!
Ska man alltså sluta mata när hunden inte tittar på andra hunden, om man ska mata när hundn tittar eller fokuserar på den andra hunden? :D