Tillrättavisa nån annans hund?
Vad tycker ni, är det okej att tillrättavisa någon annans hund? Vid tillfällen som t.ex. när hunden hoppar upp på en eller gör något annat man tycker är fel?
Om ägaren säger att det är okej. Att ta ner hunden när den hoppar är väl dock rätt harmlöst. När folk hälsar på hemma hos mig så brukar jag be dom att säga till hundarna när dom hoppar och så.

Det beror helt på. Om jag är ute och går och någon lösspringande främmande hund kommer fram och hoppar skulle jag säga åt hunden. Jag jagar iväg lösspringande hundar som kommer fram till mig och mina hundar.
Däremot försöker jag nog låta våra bekanta ta hand om uppfostringen om deras hundar gör något jag inte gillar. Jag har inget problem med att be ägarna hindra sin hund men oftast så kan jag själv hantera situationen utan att behöva tillrättavisa hunden.
Jag tycker inte att man ska "ryta ifrån" till bekantas hundar, jag gillar definitivt inte om någon uppfostrar mina hundar. Men om min hund tex sticker och stör ett annat ekipage får de gärna jaga iväg min hund ¨å att den inte självbelönar sig själv och stör andra.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Om ni, #1 och 2, är med era hundar hemma hos nån annan som har hund, och den andra hunden är för hårdhänt mot eran hund. Är det okej för er att säga till den andra hunden då eller låter ni det vara?
Om jag är hemma hos er och eran hund tigger när vi sitter och fikar, får jag säga till den då? Om ni inte själva säger till hunden, förstås.

#3 Om min kompis hund är för hårdhänt mot min så tycker jag att man kan gå emellan och se till att hundarna får lägga sig och vila. Jag skulel säga det till ägaren och se till att vi håller efter våra egen hundar, ungefär som när barn är på besök här. Jag håller efter mina djur och föräldrarna får hålla efter deras barn. Men om den skadar min hund så går jag emellan och inväntar ägarens hjälp.
Jag tycker inte att folk ska säga till mina hundar att inte tigga eftersom vi låter våra hundar tigga hur mycket de vill. Om det stör dem så kan de säag till mig så ber jag hundarna gå och lägga sig. Hundarna skulle bli väldigt förvånade om saker som vanligtvis är tillåtet plötsligt blir fyade för.
Just eftersom man har olika regler så tycker jag inte man ska lägga sig i uppfostran allt för mycket och dessutom har man olika sätt att tillrättavisa sina hundar. Enda gången jag kan se att jag skulle gå in är om en anna hund skadar eller skrämmer min hund eller typ är på väg att kissa inomhus för att markera (det har hänt och då röt jag till vilket fick hunden att hejda sig). Annars är det smidigast och enklast att be ägaren om hjälp.
Om någon skulle vara fysisk mot min hund skulle jag bli flyförbannad även om det inte var hårdhänt, samma sak om de skäller ut min hund för något som var en akut situation som man försökte stävja.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Säger som #2.
Sedan beror det mycket på vems hund det är också, hur nära jag står den andra personen och hur bra jag känner hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3 I båda fallen skulle jag be ägaren till hunden att säga till sin hund.
Är jag hemma hos någon annan så får denne ansvara för sin hund. Jag kan absolut be dem om att göra något åt hunden om den är besvärlig med mig, och om hunden gör mig illa löser jag problemet direkt med egna händer.
Och precis så är det hos mig också. Varmt välkommen hem till mig, men acceptera mina regler. Skulle någon av mina hundar däremot bete sig så illa mot någon att det blir ohållbart får vem som helst göra vad dem kan för att få undan hunden. Det är ju inte alltid det finns tid att säga något…
Däremot anser jag inte att man behöver tillrättavisa allt. Oftast kan det göra mer skada än nytta att tillrättavisa någon annans hund. Om en annan hund ger sig på min hund på fel sätt kan jag FLYTTA på den, om en annan hund klättrar mot varm platta kan jag FLYTTA på den eller på annat sätt bara få undan den, men uppfostran lämnar jag åt den som ansvarar för hunden.
Jag är då INTE okej med att någon uppfostrar mina hundar! Det händer inte, börjar man domdera i mitt hem åker man ut med huvudet före och sätter inte sin fot här igen.
Med tidigare nämnda undantag för rena livräddningar och undvikande av skada då. Och det finns bättre och sämre sätt att undvika på, flyttar "du" undan min hund och sen pratar med mig så inga problem. Men ska du till att uppfostra mina hundar till att inte tigga eller liknande så låt bli! Det är mitt bekymmer, inte ditt.
Riktigt nära vänners hundar tillrättavisar jag om ägaren själv inte ser vad hunden gör just då. Vi tränar väldigt lika och tillrättavisar varandras hundar som om det vore våra egna.
Däremot skulle jag aldrig tillrättavisa en "bekants" hund som ex sitter och tigger. Det är deras ensak om dom tycker att det är okej.
Och kommer det fram främmande hundar till mig som hoppar tillrättavisar jag dom, och även om jag kommer hem till någon som har hundar som hoppar. Jag tycker inte att det är ok att hundar hoppar på mig och anser mig ha rätt att tillrättavisa sånt som berör mig direkt personligen.