Cykla med hunden
Hej, jag läste en tråd om någon som ville börja cykla med hunden och jag såg att tråden var några månader gammal och ville fråga lite frågor om det pga att jag skulle vilja börja cykla med min hund, här kommer frågorna:
*Om jag inte ha en springer, hur ska jag då hålla kopplet?
* Hur blir det om jag stöter på en hund? då min hund inte är så hund vänlig.
* vilken sida ska hunden vara på?
* Vad behöver JAG tänka på?
* Jag jag cykla till stallet med hunden utan problem?
* Kan jag ha en väska på henne eller räcker det med att hon får "jogga"/"trava"
* Vad gör jag om det kommer en hund? Hoppar jag av eller så?
* Om hunden är tillräckligt uppvärmd innan, ska det gå bra då? Då menar jag, kommer hon dra lika mycket?
Ge gärna mycket tips då det är första gånger jag gör det med henne. Så kan jag cykla till stallet med henne imorgon ^^ :)
När jag cyklar med min hund håller jag i kopplet med handen. Jag försöker tänka på att ha kopplet ganska kort så hon springer brevid mig och inte långt framför. Jag tycker inte att hunden ska dra cykeln utan hunden ska springa i samma tempo som du cyklar och tänk på att ta det lugnt i början.
Ser du en hund så stanna och håll i din hund tills den andra hunden gått förbi. Annars kommer din hund bara dra iväg med dig o cykeln troligtvis..
Du kan ha en väska på henne om du vill men inget som behövs enligt mig.
Om hon är uppvärmd kanske hon drar lite mindre, men det beror helt och hållet på om hon gillar att springa eller inte.
Ett tips är att ha en cykel med bakåt tramp.. det är inte så lätt med frambroms.. jag har testat 
fotbroms.. inte bakåttramp 
Jag håller kopplet i handen, hunden är innerst i gatan. Var asnära på att bli påkörd att ett fyllo en gång när jag cyklade med hunden så det var väääldigt tur att hunden var på rätt sida :s
Möter du en hund, låtsas som ingenting och stanna inte upp och gör en stor grej av det för då blir hunden nog nervös och tror det är något fel.
Det du kan tänka på är att det är mer ansträngande för hunden att springa än för dig att cykla :) Det brukar jag glömma bort
Om hunden inte blir tillräckligt trött kan du ju ha en väska på henne :)
Om hunden drar ganska mkt allmänt så är det ju bra om hon liksom redan är lite mentalt och fysiskt trött när ni ska cykla så hon inte springer framför eller in i hjulet.

*Om jag inte ha en springer, hur ska jag då hålla kopplet?
Håll kopplet så att du har ett stadigt grepp om det, men som du ändå kan släppa direkt om det blir nödvändigt. Har sett en del som snurrar kopplet runt handleden eller knyter fast det i cykeln, detta är inte att rekomendera då det kan bli farligt för både dig och din hund.
* Hur blir det om jag stöter på en hund? då min hund inte är så hund vänlig.
Om du är osäker på hur din hund reagerar vid möte med annan hund så cykla inte med den där du riskerar att möta andra hundar om du inte har total kontroll på din hund, då kan det ske olycka som skadar både dig, din hund och den mötande hunden. Träna först i så fall på hundmöten så att din hund klarar det utan cykel först.
* vilken sida ska hunden vara på?
Man ska alltid cykla på höger sida av vägen och hunden ska då vara på din högra sida så du har dig själv/cykeln mellan hunden och trafiken.
* Vad behöver JAG tänka på?
Att träna sakta men säkert, om din hund inte är säker vid möten av andra hundar så rekomenderar jag som sagt att träna på detta först. Då du ska lära hunden att springa bredvid cykeln så börja med att du har hunden på höger sida av cykeln medan du själv leder cykeln (inte cyklar) tills hunden vant sig vid det.
Nästa steg är att du har hunden på höger sida och cyklar en mycket kort sträcka (50-100m räcker i början) och sakta men säkert ökar sträckan altt eftersom din hund bygger musklerna för att trava bredvid och även lär sig vilken possition den ska ha.
Kan även vara bra att lära hunden kommandona höger, vänster, sakta, stanna.
Tänk även på att för hundens säkerhet inte använda halsband då ni cyklar utan ha istället en vanlig sele (ej anti-drag)
* Jag jag cykla till stallet med hunden utan problem?
Beror på hur långt du har till stallet och hur vältränad din hund är.
* Kan jag ha en väska på henne eller räcker det med att hon får "jogga"/"trava"?
I början räcker det nog med att hunden får trava bredvid utan att behöva bära på något, travandet i sig ger bra motion och man bör vara försiktig så att hunden nte blir allt för överansträngd)
* Vad gör jag om det kommer en hund? Hoppar jag av eller så?
Beror helt på hur din hund reagerar och vad du känner dig säkrast med. Med min ena hund som är säker med andra hundar så ger jag bara kommandot "framåt" och fortsätter cykla. Men med den andra hunden som är osäker i hundmöten så tar jag det säkra före det osäkra och kliver av cykeln tills vi passerat den mötande hunden.
* Om hunden är tillräckligt uppvärmd innan, ska det gå bra då? Då menar jag, kommer hon dra lika mycket?
Hur mycket hunden drar är helt beroende på om du lärt hunden att den inte får dra i koppel eller inte, det har inget med uppvärmningen att göra, men det är viktigt att hunden är ordentligt uppvärmd innan du cyklar med den för den fysiska hälsans skull, det är även viktigt att hunden får chans att varva ner efter en cykeltur, tex genom att gå en kort lugn promenad så pulsen sjunker lite.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

När jag cyklar med min hund är det oftast bara ner till klubben. Då har jag henne lös men om jag har henne i koppel så håller jag i kopplet.
Men bara så att jag kan släppa det ifall det kommer händer något.
Om du ser en hund och det kanske inte funkar att bara cykla vidare, så stanna och vänta till hunden har gått förbi :)
Hunden ska alltid vara på höger sida, eftersom man cyklar på höger sida och hunden ska vara närmast kanten :)
Vad du behöver tänka på tycker jag att Anne har svarat på bra :)
Sen också att ha en cykel med fotbroms :) Det blir mycket lättare då. Jga har inte det men min hund är riktigt lätt att cykla med och drar ingenstans så för mig är det lätt bad handbroms :)
Om du kan cykla till stallet, ja det kan du väl. Beror på hur långt du har och är det lite längre får man väl cykla saktare
Om det kommer en hund så håller jag med Anne :)
tack för svaren. Jag ska börja träna med att möta hundar ute. Och stallet ligger vääldigt nära!!