Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3967 ggr
Rafflan
0

Använda hunden tills denns syfte?

Använder du hunden till vad rasen är avlad för? om inte varför inte?

Om ni har blandras, vad för blandras? använder ni hunden till det dem olika raserna är avlade för? märker ni om någon ras egenskap är starkare än den andra rasen?

tsset
0

Absolut! Vad ska jag annars mer rashundar till?

Jag anser att det är mitt ansvar som köpare av renras att se till att rasen bevaras. Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en renras utan att stödja rasens fortlevnad! Därför vill jag heller inte köpa hundar av raser med idag otydliga syften, där rasstandard inte stämmer med nuläget eller där rasklubben inte jobbar för att hunden ska kunna prestera på rätt sätt(känns bara hopplöst att försöka hitta en bra valp när ingen vet vad de avlar för så att säga, alla sitter i sitt eget hem och jobbar åt varsitt håll…).
Där ingår alltså också hundar jag inte kan tillgodose behoven för eller rent lagligt inte kan tillgodose behoven för!

Vill man bara ha en ras utan att använda den rätt bidrar man istället till att rasen går under. Man bidrar till att avelsbasen minskas, att avelsresultaten blir okända/osäkra och att inavelsgraden kommer höjas för att bevara rasen. Och i annat fall dör rasen ut.

Avlar man och producerar valpar som inte håller egenskapsmässigt bidrar man också till att hundarna av rasen inte blir rastypiska - vilket i sin tur kan lura valpköpare och de får "fel" hund i sina händer.

Såg ett tydligt exempel på detta i helgen. Ett par som haft labbar tidigare, två stycken och båda varit av utst.variant och den lugna sorten. Sen har de köpt en nu, som är mer Labbe (alltså arbetande hund med krav på arbete) än de tidigare sällskapshundarna. Och vilket helvete de har, de kan inte hantera den!

Så kan det gå när aveln splittar sig och okunniga blandar helt olika hundar. För, trots att både jaktlabbarna och utställningslabbarna räknas som Labradorer så betyder inte det att valparna i en "bland"-kull kommer bli jämna alls… skillnaderna är för stora!

Jag kan verkligen inte förstå varför man tar på sig en hund man inte tänker använda på rätt sätt(här sätter vi ett undantag för ev. jourhundar, hundar som SENARE visat sig inte inneha rätt egenskaper och hundar av raser där förändringar pågår av den ena eller andra anledningen, dock inte hos enskilda uppfödare utan över lag i rasen). Det bidrar bara till att man förstör rasen, för inte tusan hjälper man till att stärka den… och vad ska man då med rashund till om man inte själv ser till att rashundarna behåller sina egenskaper?

Syftet med att köpa rashund är ju ändå många gånger att man vill veta vad man får. Denna gången kanske man vet men förmodligen inte nästa då aveln sunkas ned av flertalet "bara-för-att"-köpare! Så glad jag hade varit om man införde arbetsmeritkrav på våra arbetande raser…

[Hilo]
0

Jag har blandraser..
En okänd mix från Polen, så har ingen aning om vad hon är för raser.

Jag sysslar i huvudsak med omplaceringar så blandraser är vanliga.

Sen har jag en labrador/golden retrivier/flatcoated retriver.
Han hatar vatten och apportering ör inte hans grej.
Han spårar bra, men något riktigt intresse har han inte.
Båda är rena sällskapshundar.

Blir det renras, säger jag som tsset - Varför skaffa en hund avlad för en sak om man inte ska använda den till det..?
Vi har väl raserna av en anledning, right?

Banankaka320
0

Nakenhunds syfte är väl typ att värma upp sängen och knät? Jaa, men jag tränar ju med henne med. :) Fast jag är mer intresserad i brukshundar just nu

Linnea
0

#1 Så sant så

Skynda långsamt så går det fortare.

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Håller nog med också, men det beror ju lite på vilken personlighet hunden har också, som vi köpte en rottis och tänkte köra bruks och bevakning, men vi har fått lära in kamplusten, jaktlusten, och föremålsintresset. Hon är en jätte bra familje hund men en hund att jobba med.?. nja.. Det går frammåt men ni fattar kanske vad jag menar.?;-)

tsset
0

#5 Absolut, ett klart fall där aveln "gått snett"! Sen om det är pga "felavel" eller den individuella skillnaden som slagit in är svårt att säga bara sådär, men antingen eller. Eran tanke var dock god! En sådan jag gillar.

MeMilly
0

Jag har en blandis på lhasa apso och shi tzu. Lhasa apson vet jag iallafall var tempel hund i ursrunget och satt och spanade och vaktade.

Det jag har märkt väldigt tydligt med min valp är appoteringsviljan och att vilja bära på kopplet, bajspåsen osv. Han hämtar t o m sina leksaker och kommer till en. Vad jag vet så är både lhasa apson och shi tzun vakthundar…men den egenskapen saknar nog min lilla MIlton.

Så jag undrar verkligen vad den appoteringsviljan kommer ifrån, men det är himla kulFlört

Fridaaaa
0

Nej, för min är räddningshund/gårdshund, bor inte på gård och kan direkt inte köra räddning :) Men vi kör lydnad och smått lite spårt snart och spår passar denna rasen bra! :D Dem är oftast duktiga på det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
0

Jag har en Jack russell, den "riktiga" varianten som jag kallar det.. Alltså den högställda.
Det är en grythund, men jag använder honom inte till det då det inte var bestämt från första början att det skulle bli just Jack russell, han bara kom om man säger så ;D Jag aktiverar honom på andra sätt, så som sök, spår o.s.v.

Men jag tycker man ska skaffa en ras och använda den till dess riktiga syfte. Min nästa hund (storpudel) är sällskapshund, så dom har ju inte någon vidare egenskap eller vad jag nu ska säga.. Men kommer endå att aktivera den, med lydnad har jag tänkt..

Men skaffar man en jakthund, se till att jaga, skaffar du en vakthund, se till att den får vakta o.s.v Glad Så tycker jag iaf.

Fridaaaa
0

#9 Vår vaktar både huset & mig haha :) Kom en fullegubbe för någon dag sedan emot oss, Lillan morrade & skällde direkt, så jag känner mig tryck på kvällarna :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Min lilla podengoblandning har tagit några råttor och trastar, så ja..

Min podencokorsning hetsjagar inte vilt, men ska börja lc är tanken. Jag ska iväg på prova-på-dag den 29:de :)

[nataschaj]
0

Mina blandningar gör/ska börja göra de dem är tillför.

Nästa hund kmr att få jobba den med, så de blir en renrasig nästa

Linnea
0

#9 Pudeln användes till vattenarbete.. apportering eller nåt annat.. Klippningen var till för att skydda bröstet mot kylan men inte hindra för mycket av rörelserna.

[Empisen]
0

#13 Jag vet det :) Den användes ursprungligen till vattenapportering, men nu är den en sällskapshund, tror den flyttade från (vilken grupp det nu är) till grupp 9..

Crazzysazza
0

jag har en dvärgpincher de är ju avlade rått jägare. och en Amerikansk cocker som är avlad jakt hund.

Pinschern har inget intresse alls för jakt och amrisen där imot har ett mycket stort intresse.

Jag funderar på att ev börja jaga med henne hon har testat på det och var duktig men hon kommer inte alltid på inkallning.. Så hon och pinchern blir aktiverade i agility, freestyle,lydnad och spår istället.

Och den 19sep får vi hem en Border collie hane (valp) Som ska bli tävlingshund i agility och freestyle sen ska den tränas i spår..

Och om jag märker att den har stor vallnings lust kommer vi leta på nån som vi kan få valla hos då och då.

Linnea
0

#14 Flyttat? Du menar att dom avlat bort dens egenskaper? Låter inte så bra.

marinelady
0

Nej jag använder inte mina hundar till vad dom är uppfödda för, har en kerry blue som är enbart sällskapshund som i grunden är en större grythund (för stora idag) och min engelska setter som är injagad men vanvårdades och nu 5 år väger lika mycket som kerryn.. så nu är han sällskaps hund och sen får vi se vad han kan få för arbetsuppgift här i huset när han landat lite.

Vill också bara göra denna lite anmärkning att bara för att hunden är i grupp 9 betyder de INTE att hunden är en arbetande hundras, pudeln är ett bra exempel på detta.. dom är en grymt bra brukshund om du hittar linjer och är i grunden en jakthund det får man inte ur dom..

[Empisen]
0

#16 Det vet jag inte, vet bara att den började användas mer som utställningshund, har läst någonstans varför den försvann från jaktområdet, men kan inte hitta det igen….

#17 Självklart inte, i dagens storpudlar finns det säkert ett jaktintresse långt där inne. Dock har inte dom jag träffat varit ett dugg intresserade av att jaga. Men det varierar väl.
Sen tycker inte jag att bara för att man har en sällskapshund ska man inte aktivera den på något sätt.. Alla hundar behöver aktivering, som sagt var så kommer jag nog satsa på lydnad med min Pudel :)

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr är det ont om renar där jag bor, annars hade jag gärna provat på renvallning Skrattande.

[EffiIndraRimboFrezia]
0

#19 Det kunde nog vara roligt och pröva kan jag tänka mig, specielt med en Finsk Lapphund elr Lapsk vallhund.

Bunn
0

#9 Pudeln, är ju från början avlad som jakthund (appotering, om jag inte minns fel)

elektra1
0

#18. Vår förra storpudel använde vi på rådjur ibland :-)

Den storpudeln vi har nu vägrar bada i sjön, så det märks då inte att hon vart vattenhund.  Nu är hon en förträfflig vakthund och sällskap istället Glad

[Empisen]
0

#21 Det är det vi har diskuterat i några inlägg nu ;)

Bunn
0

#23 Oj, då ber jag så mycket om ursäkt.. läste bara de översta inläggen Skäms

[Empisen]
0

#24 Sånt händer :)

zoolatri
0

Jag har en släthårig foxterrier, till sällskap, jag jagar inte.

Vi spårar en del, vilket hon tycker är roligt, annars har hon till största delen varit gårdshund som varit med mej med mjölkkorna hela dagarna.

Hon tillhör "utställningsvarianten" av släthårig foxterrier, vilket syfte den varianten avlats fram för kan såklart diskuteras.

Kan tillägga att jag vid nästa hundköp kommer planera mitt rasval bättre än jag gjorde för 7 år sedan:)